Σε 5,03 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ για το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2020, σχεδόν μισό δισεκατομμύριο πάνω από τα επίπεδα όπου είχε διαμορφωθεί το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (4,66 δισ. ευρώ).
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η μεγάλη αυτή απόσταση ανάμεσα στην περυσινή χρονιά και στη φετινή οφείλεται στην εκτίναξη των πωλήσεων την άνοιξη, καθώς, για παράδειγμα, τον Αύγουστο η αξία πωλήσεων υποχώρησε, έστω και οριακά, κατά 0,2%. Από τα 5,03 δισ. ευρώ, τα 3,83 δισ. προέρχονται από πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων, ενώ 1,2 δισ. αφορά πωλήσεις προϊόντων χύμα (τα λεγόμενα επί ζυγίω προϊόντα).
Τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ κινήθηκε σε επίπεδα λίγο πάνω από τα περυσινά, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα που υπάρχει μέχρι στιγμής για τον Οκτώβριο. Βεβαίως, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, κανείς δεν μπορεί να κάνει ασφαλείς προβλέψεις για το τι θα γίνει το επόμενο διάστημα και σε περίπτωση μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού και αυστηροποίησης των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του. Επιχειρηματίες του κλάδου τονίζουν στην αγορά την ίδια ώρα ότι η μεν ύφεση θα επηρεάσει συνολικά την κατανάλωση, αλλά λιγότερο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών θα συνεχίσει να μαγειρεύει και να τρώει στο σπίτι.
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις της IRI, η φετινή χρονιά θα κλείσει με αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 7% σε σύγκριση με το 2019, ενώ, αν και είναι ακόμη πολύ νωρίς, για το 2021 αναμένεται αισθητή μείωση των πωλήσεων, κοντά στο 6%.
Την ίδια ώρα, διαπιστώνεται περιορισμός των προσφορών σχεδόν σε όλες τις μεγάλες ομάδες προϊόντων, γεγονός που έχει οδηγήσει και σε αύξηση των τιμών ανά μονάδα. Σε επίπεδο οκταμήνου οι πωλήσεις από προσφορές υποχώρησαν συνολικά κατά 3,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με πέρυσι. Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στην κατηγορία των τροφίμων, κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες.
Ανατιμήσεις
Η μείωση του μεριδίου των πωλήσεων που γίνεται μέσω προσφορών – προωθητικών ενεργειών έχει ως συνέπεια αύξηση των τιμών, κατά 0,7% σε επίπεδο οκταμήνου στο σύνολο, με τις ανατιμήσεις να είναι υψηλότερες, 3%, στην κατηγορία των προϊόντων νοικοκυριού (καθαριστικά, απολυμαντικά κ.ο.κ.), και στα τρόφιμα να διαμορφώνονται σε 1,3%. Από την άλλη, στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής φροντίδας και ομορφιάς καταγράφεται μείωση των τιμών ανά μονάδα, της τάξης του 8,6%.
Η συνέχιση της ύφεσης, πάντως, αναμένεται να επαναφέρει τις προσφορές στο προσκήνιο, καθώς και τον «πόλεμο τιμών» στον κλάδο, όπως συνέβη κατά την περίοδο της πρόσφατης χρηματοοικονομικής κρίσης. Την ίδια ώρα εκτιμάται ότι θα συνεχισθούν οι επενδύσεις των λιανεμπόρων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ αναμένονται και συνέργειες με τον κλάδο της εστίασης, ο οποίος δέχεται και θα συνεχίσει να δέχεται ισχυρό πλήγμα.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!