Αλλάζουν σημαντικά τα κωλύματα εκλογιμότητας για τις επόμενες δημοτικές εκλογές, με το άρθρο 8 του Νομοσχεδίου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών».
Μεταξύ των αλλαγών, ξεχωρίζει το κώλυμα που θεσπίζεται στην περ. η’ της παρ.2 του εν λόγω άρθρου, σύμφωνα με την οποία:
« 2. Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι Δήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, Σύμβουλοι Δημοτικών Κοινοτήτων ή Πρόεδροι Δημοτικών Κοινοτήτων … (η) Γενικοί Γραμματείς Δήμων, Ειδικοί Σύμβουλοι των Δήμων και δικηγόροι με έμμισθη εντολή των Δήμων, στους Δήμους στους οποίους υπηρέτησαν, κατά και μετά την 1η Ιανουαρίου του έτους διεξαγωγής των εκλογών. »
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα, το αρ.14 του ν.3852/2010 όπως αντικαταστάθηκε από το αρ.11 του Κλεισθένη (ν.4555/2018) και τροποποιήθηκε με το αρ.51 του ν.4604/2019, ορίζει στην παρ.2:
« … δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι Δήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι ή Πρόεδροι ή Σύμβουλοι Κοινότητας: α) Γενικοί Γραμματείς Δήμων και δικηγόροι με έμμισθη εντολή των Δήμων, στους δήμους στους οποίους υπηρέτησαν κατά την προηγούμενη των εκλογών αυτοδιοικητική περίοδο ».
Το κώλυμα αυτό όμως, ουσιαστικά στην πράξη “παρακάμφθηκε”, δεδομένου ότι η παρ.7, όπως διαμορφώθηκε με τους ανωτέρω νόμους, προέβλεπε ειδικά για τις προηγούμενες εκλογές:
« 7. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, το κώλυμα που προβλέπεται (…) στην περ.α΄ της παρ.2 παύει να υπάρχει, αν τα πρόσωπα στα οποία συντρέχει αυτό παραιτηθούν από τη θέση τους, πριν από την ημέρα της ανακήρυξης των υποψηφίων. Οι δικηγόροι με έμμισθη εντολή των Δήμων, στην περίπτωση παραίτησής τους, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, μπορούν να επανέλθουν στην υπηρεσία, με ανάλογη εφαρμογή του αρ.32 του ν.4257/2014.»
Τώρα, το αρ.8 του Ν/Σ όχι μόνο προσθέτει τους Ειδικούς Συμβούλους, αλλά ιδίως ορίζει ως ημερομηνία “κλειδί” την 1η Ιανουαρίου του 2023 και όχι την ημέρα ανακήρυξης των υποψηφίων.
Είναι δυνατόν να στερηθούν οι Δήμοι τους νυν Γενικούς Γραμματείς και τους Ειδικούς Συμβούλους από την 1η Ιανουαρίου 2023, ενώ οι εκλογές θα γίνουν στις 8 Οκτωβρίου 2023;
Ερωτήματα προκαλεί, επίσης, ότι ο νομοθέτης εισάγει τέτοια διάκριση μόνο για τους «Ειδικούς Συμβούλους», δηλαδή τη 1 από τις 3 κατηγορίες μετακλητών στους Δήμους !
Όπως άπαντες γνωρίζουν, βάσει του αρ.163 του ν.3584/2007 ως ισχύει, για τους Δημάρχους προβλέπονται οι «Ειδικοί Σύμβουλοι», οι «Επιστημονικοί Συνεργάτες» και οι «Ειδικοί Συνεργάτες».
Στέκει οιαδήποτε νομική θεμελίωση περί εκλογικής επιρροής, για να έχει κώλυμα ο ένας, ενώ οι άλλοι που κάθονται δίπλα του, ασκώντας αντίστοιχα καθήκοντα βάσει των εκάστοτε εντολών του Δημάρχου, να μην έχουν ;
Ή θέλει να τους βάλει, μες στις γιορτές πριν την Πρωτοχρονιά του 2023, να τροποποιούν τις συμβάσεις και να τσακώνονται ποιου η σύμβαση θα γράφει «Ειδικός Σύμβουλος» και ποιου «Ειδικός Συνεργάτης» ;
Προχειρογραφήματα, που (δυστυχώς) θυμίζουν τόσο πολύ επίπεδο νομοθέτησης 2018 επί “Κλεισθένη” και το μόνο βέβαιον είναι ότι -εάν όχι μέχρι την Ολομέλεια- μέχρι τις δημοτικές κάλπες θα έχουν διορθωθεί.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!