Τη δουλειά του… ντετέκτιβ αναγκάζονται να κάνουν τα μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας «Εχεδώρου φύσις», προκειμένου να εντοπίσουν την προέλευση των μπαζών που πετούν ασυνείδητοί στον υδροβιότοπο του Γαλλικού ποταμού και να αναγκάσουν τους ρυπαντές, να τα πάρουν πίσω. Τι λέει στο GRTimes, το μέλος της ομάδας Γιάννης Καρακούσης.
Σακούλα, σακούλα, ψάχνουν τα πεταμένα μπάζα στον Γαλλικό ποταμό, τα μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας «Εχεδώρου φύσις», προσπαθώντας να εντοπίσουν στοιχεία για την προέλευση τους, ώστε να αναγκάσουν τους υπευθύνους να τα μαζέψουν και να τα διαχειριστούν σωστά και όχι να τα πετούν όπου να ναι και ειδικά σε μια προστατευόμενη περιοχή με μεγάλη περιβαλλοντική σημασία.
Από τους τελευταίους ελέγχους που έκανε η ομάδα μάλιστα, βρέθηκαν μπάζα από ανακαινίσεις σπιτιών, από τις περιοχές Μαρτίου και Κασσάνδρου στον δήμο Θεσσαλονίκης.
Όπως εξηγεί στο GRTimes.gr, ο Γιάννης Καρακούσης, μέλος της ομάδας, η πρακτική αυτή ακολουθείται τους τελευταίους μήνες και συνήθως αποδίδει καρπούς, καθώς πολλές φορές τα στοιχεία που βρίσκονται είναι πολύ συγκεκριμένα, οπότε και εντοπίζεται ο «αποστολέας» των σκουπιδιών. «Άλλες φορές δεν είναι τόσο συγκεκριμένα και μπορεί να βρούμε είτε την οικοδομή, είτε τη διεύθυνση ή τον δρόμο, οπότε πάμε και κάνουμε αυτοψία, προσπαθώντας να βρούμε πιο διαμέρισμα έχει κάνει ανακαίνιση, όποτε βέβαια αυτό είναι εφικτό» .
Ο κ. Καρακούσης αναφέρει πως δεν είναι αυτός ο σκοπός της ομάδας, να κάνουν δηλαδή τα μέλη της, τη δουλειά των… αστυνομικών ερευνητών, ωστόσο είναι μια από τις ενέργειες που κάνουν αναγκαστικά, καθώς δεν μπορούν να βρουν άλλη λύση στο οξύτατο πρόβλημα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης της περιοχής.
Μάλιστα, κάποιες φορές η ομάδα εντοπίζει μεταφορείς επ` αυτοφώρω να ξεφορτώνονται μπάζα , ενημερώνοντας την ίδια στιγμή την αστυνομία. Ωστόσο όπως λέει ο κ. Καρακούσης, το περιπολικό κάνει συνήθως πάρα πολύ ώρα. «Την τελευταία φορά είχε κάνει 50 λεπτά. Είναι και δύσκολη η περιοχή γιατί πρέπει να τους εξηγήσεις πως θα έρθουν, σε ένα μέρος που είναι Δέλτα και οι αστυνομικοί δεν ξέρουν συνήθως να χρησιμοποιούν ένα Google Maps για να βρουν το σημείο και ακόμη, όταν παίρνεις να ενημερώσεις, δεν γίνεται να σου δώσουν το τηλέφωνο του αστυνομικού που θα έρθει ώστε να του εξηγήσεις. Επίσης παίρνουμε στο 100 και πέφτει η γραμμή, ξαναπαίρνουμε και μιλάμε με κάποιον άλλον και πρέπει ξανά να εξηγήσουμε και πάλι από την αρχή. Μας έχει τύχει και αυτό να προσπαθείς να τους εξηγήσεις το που είσαι και να πέφτει η γραμμή κάθε 2,3 λεπτά» λέει χαρακτηριστικά το μέλος της «Εχεδώρου φύσις».
Καταγγελία, μόνο όταν δεν υπάρχει άλλη λύση
Ο κ. Καρακούσης δηλώνει πως η ομάδα δεν πάει κατ` ευθείαν να κάνει τη σχετική καταγγελία στις αρχές, καθώς πρόκειται για μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία, που δεν υπάρχει πάντα η δυνατότητα να ακολουθηθεί. Ωστόσο, ενημερώνουν πρώτα τον υπαίτιο της ρύπανσης, πως τα μπάζα του βρέθηκαν σε ένα συγκεκριμένο σημείο και του ζητείται να τα μαζέψει, τακτική που όπως λέει ο ίδιος, συνήθως αποδίδει. «Όσες καταγγελίες κάναμε, μας ζήτησαν 4-5 ώρες κατάθεση και είχαμε ώρες ατελείωτες στο Δικαστικό Μέγαρο. Οπότε αποφεύγουμε αυτή τη διαδικασία όσο μπορούμε και τη χρησιμοποιούμε μόνο όταν δεν υπάρχει άλλη λύση. Ενημερώνουμε αυτόν που έχουμε εντοπίσει ότι είναι δικά του τα μπάζα και τις περισσότερες φορές και κυρίως οι εταιρείες, ανταποκρίνονται και τα μαζεύουν. Όταν δεν το κάνουν, τότε προχωράμε στην καταγγελία».
Το μέλος της περιβαλλοντικής ομάδας, εξηγεί πως η νομοθεσία είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και δεν υπάρχουν οι κατάλληλες δομές, που θα δεχτούν με εύκολο τρόπο και με απλές διαδικασίες, μια στοιχειοθετημένη καταγγελία από έναν απλό πολίτη.
Μεγάλη η πίεση που δέχεται ο Γαλλικός
Η περιοχή του Γαλλικού ποταμού δέχεται πάρα πολύ μεγάλη πίεση, επισημαίνει η «Εχεδώρου φύσις», για τον λόγο ότι είναι πολύ κοντά στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Καρακούσης διακρίνει το πρόβλημα με τα μπάζα σε τρεις κατηγορίες ρυπαντών:
Εταιρείες ανακαινίσεων που μεταφέρουν οι ίδιες τα μπάζα τους εκεί για να μειώσουν το κόστος
Εταιρείες που δίνουν τα μπάζα τους σε παράνομους μεταφορείς ή γυρολόγους. Ή και απλοί πολίτες μερικές φορές.
Μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του Καλοχωρίου, της Σίνδου, των Διαβατών. Είναι πιο εύκολο να εντοπιστούν και πάντα ανταποκρίνονται αφού ενημερωθούν και μαζεύουν τα απορρίμματα τους.
Τους τελευταίους μήνες όπως λέει, λόγω της πολύ μεγάλης προσπάθειας που κάνουν τα μέλη της οργάνωσης, αλλά και της δημοσιοποίησης των περιστατικών, έχει μειωθεί το φαινόμενο, όχι όμως στον επιθυμητό βαθμό. Από τα περίπου 10 δρομολόγια την ημέρα, το τελευταίο διάστημα μειώθηκαν στα 2, 3 την ημέρα.
«Το τραγικό – για την περιοχή του Καλοχωρίου τουλάχιστον – είναι πως σε αυτά τα μέρη οδηγούν δύο, τρεις δρόμοι και οι επιτήδειοι θα περάσουν υποχρεωτικά από αυτούς. Και είναι κρίμα που εμείς περπατάμε και τους βλέπουμε στους δρόμους και τα φορτηγά που πάνε προς τα εκεί και ποτέ να μην έχει καταφέρει κάποιος να συλλάβει ή έστω να εντοπίσει κάποιον» λέει ο κ. Καρακούσης.
Κατά τον ίδιο, η οργάνωση συνεργάζεται με τον δήμο Δέλτα για την επίλυση του προβλήματος και προς αυτήν την κατεύθυνση θα βοηθούσαν δύο πράγματα. Είτε η τοποθέτηση καμερών στα δύο, τρία περάσματα που οδηγούν προς την περιοχή απόρριψης των μπαζών (γεγονός που προϋποθέτει όμως σχετική άδεια), είτε η περίφραξη και ο αποκλεισμός των παράνομων δρόμων, μετά τον καθαρισμό, ώστε να μην μπορούν να προσεγγίσουν οχήματα.
«Το ζητούμενο βέβαια, δεν είναι μόνο, να μην έρθουν εδώ να πετάξουν τα μπάζα, γιατί θα τα πάνε κάπου αλλού. Η πολιτεία πρέπει να το δει πιο σφαιρικά και να κάνει κάτι. Δεν βλέπω να υπάρχει έντονος προβληματισμός και δυστυχώς δεν αναλαμβάνεται καμία πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση του θέματος που αφορά πάρα πολλές περιοχές» καταλήγει ο κ. Καρακούσης.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!