Σε ετοιμότητα προκειμένου να ξεκινήσουν κινητοποιήσεις, ακόμη και ακραίας μορφής, βρίσκονται οι παραγωγοί και οι πωλητές των λαϊκών αγορών, εξ αιτίας όσων προβλέπονται στο προσχέδιο νόμου που τους εστάλη από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Χθες εκπρόσωποί τους είχαν τηλεδιάσκεψη με τον υπουργό Άδωνη Γεωργιάδη και τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτη Σταμπουλίδη στην οποία διαπιστώθηκε το βαθύ χάσμα που χωρίζει τις δύο πλευρές.
«Οι παραγωγοί και οι πωλητές που βγάζουμε το μεροκάματό μας στις λαϊκές αγορές είμαστε αποφασισμένοι για όλα. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να παίξει με το ψωμί μας, με τη ζωή μας, με την επιβίωση τη δική μας και των οικογενειών μας. Θα περιμένουμε την τελική μορφή του νομοσχεδίου και θα πάρουμε τις αποφάσεις μας», δηλώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας- Θεσσαλίας- Θράκης. Ο κ. Δερετζής μαζί με τον Βασίλη Μακρίδη, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας Θράκης συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Πριν από μερικές ημέρες το υπουργείο απέστειλε προς τους εκπροσώπους των παραγωγών και πωλητών λαϊκών αγορών το προσχέδιο του νομοσχεδίου το οποίο σκοπεύει να δώσει στη δημοσιότητα προς διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες. Πολλές από τις κυοφορούμενες διατάξεις επιφέρουν μεγάλες ανατροπές στο ισχύον καθεστώς λειτουργίας των λαϊκών αγορών οι οποίες βρίσκουν απέναντι τους παραγωγούς και τους πωλητές, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, και τους περιφερειάρχες, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται σήμερα οι λαϊκές αγορές.
Τα σημεία τριβής
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι εκπρόσωποι των παραγωγών και πωλητών το προσχέδιο νόμου προβλέπει τις εξής, σημαντικές ανατροπές:
1. Καταργείται η έννοια της άδειας (επαγγελματία πωλητή και παραγωγού πωλητή) και αντικαθίσταται από το «δικαίωμα της θέσης» σε κάθε λαϊκή αγορά. Αυτή η κάθε θέση για τον πωλητή (παραγωγό ή επαγγελματία – ο οποίος πλέον λέγεται «μη παραγωγός») θα δημοπρατείται ουσιαστικά και θα την αποκτά αυτός που θα πλειοδοτεί. Έως σήμερα οι άδειες χορηγούνται με διάφορα κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια (ανεργία, ύψος εισοδήματος κ.λπ.) και συγχρόνως, όσοι παίρνουν την άδεια, στη συνέχεια τους δίνονται συγκεκριμένες θέσεις σε κάποιες από τις λαϊκές αγορές. Με την επικείμενη αλλαγή οι «θέσεις» θα πωλούνται μέσω διαδικασίας πλειοδοσίας, ενώ σήμερα, για την κάθε θέση ο παραγωγός ή πωλητής πληρώνει ένα προκαθορισμένο ημερήσιο τέλος το οποίο διανέμεται κατά 60% στην Περιφέρεια και 40% στον δήμο. Μάλιστα οι θέσεις θα δίνονται για ένα έως τρία χρόνια για τους παραγωγούς και τέσσερα χρόνια για τους πωλητές.
2. Σήμερα η ευθύνη των λαϊκών αγορών ανήκει στην Περιφέρεια. Πλέον ιδιωτικοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ. Ο νέος Φορέας που θα προκύπτει μετά την ιδιωτικοποίηση θα είναι ο μόνος που θα έχει δικαίωμα επί των λαϊκών αγορών. Αυτός θα αποφασίζει για την τιμή της κάθε θέσης, αυτός θα χορηγεί τις θέσεις, αυτός θα εισπράττει. Ταυτόχρονα θα μπορεί να δώσει σε τρίτους ιδιώτες «κομμάτια» από τη λειτουργία των λαϊκών αγορών (καθαριότητα, φύλαξη κ.λπ.).
3. Εκτός από τους παραγωγούς και πωλητές θα δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχουν στις λαϊκές αγορές και εταιρείες. Αρχικά σε ποσοστό 5% επί των θέσεων το οποίο, όμως, μπορεί να αλλάξει στη συνέχεια.
4. Για να συμμετέχει ένας πωλητής σε μία διαδικασία πλειστηριασμού μίας θέσης θα πρέπει να πληροί δύο κριτήρια. Το πρώτο αφορά τα τυπικά προσόντα, μεταξύ των οποίων είναι και ο τίτλος σπουδών. Όσο πιο υψηλός ο τίτλος σπουδών τόσα περισσότερα και τα μόρια. Ένας απόφοιτος ΑΕΙ θα παίρνει είκοσι μόρια, ενώ ένας απόφοιτος Γυμνασίου πέντε μόρια. Το δεύτερο έχει να κάνει με τα χρήματα. Αφενός μεν τα χρήματα για τη θέση, πόσα δηλαδή περισσότερα θα δώσει κάποιος από έναν άλλον πωλητή που ενδιαφέρεται για την ίδια θέση. Παράλληλα, για να συμμετάσχει κάποιος στην πλειοδοσία των θέσεων θα πρέπει να μην οφείλει σε δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμο, περιφέρεια κ.λπ.
«Είναι προφανές ότι εκείνος ο οποίος συνέταξε αυτό το σχέδιο νόμου δεν έχει ιδέα από το πως λειτουργούν οι λαϊκές αγορές. Ποιοι άνθρωποι εργάζονται σε αυτές και υπό ποιες συνθήκες», αναφέρει ο κ. Δερετζής. Σημειώνει ότι η Ομοσπονδία έχει στείλει στο υπουργείο τις δικές της προτάσεις για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν, «οι οποίες όμως δεν έχουν καμία σχέση με αυτά τα οποία προωθεί το υπουργείο». Τονίζει, επίσης, ότι εάν το υπουργείο επιμείνει, θα βρει απέναντί τους δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που βγάζουν καθημερινά το ψωμί τους υπό αντίξοες συνθήκες. «Μόνον στη Θεσσαλονίκη είμαστε τρεις χιλιάδες και στη Βόρεια Ελλάδα περί τις δέκα χιλιάδες» αναφέρει ο κ. Δερετζής.
Με βάση υπολογισμούς τους οποίους έχει κάνει η Ομοσπονδία, εάν οι προτάσεις του υπουργείου γίνουν νόμος τότε κάθε παραγωγός θα πρέπει να έχει κεφάλαιο άνω των 30.000 ευρώ το χρόνο για να εξασφαλίσει τις θέσεις στις λαϊκές αγορές, τον ΕΦΚΑ κ.λπ. Χώρια το κεφάλαιο που απαιτείται για την αγορά των προϊόντων και τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα.
Σύμφωνα με τον κ. Δερετζή, αντίθετοι στο προωθούμενο νομοσχέδιο είναι και οι περιφερειάρχες. Όπως εξηγεί ο ίδιος, σε συνομιλία που είχε με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και πρόεδρο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας Απόστολο Τζιτζικώστα «ο περιφερειάρχης εξέφρασε τη διαφωνία του αναφορικά με το σχέδιο νόμου, τονίζοντας πως δεν κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, δεν λύνει βασικά προβλήματα και δεν προωθεί το βασικό ζητούμενο, που είναι ο εκσυγχρονισμός των λαϊκών αγορών».
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!