Αλαλούμ αναμένεται να επικρατήσει τη νέα σχολική χρονιά καθώς δεν φαίνεται να «βγαίνει» η αναλογία εκπαιδευτικών μαθητών, με αποτέλεσμα χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών που θα δημιουργήσουν χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες για τους μαθητές.
Καμία απόλυση εκπαιδευτικού αλλά και καμία πρόσληψη φαίνεται οτι είναι η απόφαση του υπουργείου Παιδείας για την ερχόμενη σχολική χρονιά. Το δίδυμο Μπαλτά-Κουράκη διαβεβαιώνει τις τελευταίες ημέρες τους εκπαιδευτικούς που επαναπροσλήφθηκαν από τη διαθεσιμότητα ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση, μετά και τη σχετική δήλωση του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα .
Την ίδια ώρα πληροφορίες κάνουν λόγο για μηδενικές προσλήψεις εκπαιδευτικών, αν και αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι θα γίνουν περίπου 2.500 μόνιμοι διορισμοί, με αποτέλεσμα τα κενά που θα δημιουργηθούν να ξεπερνούν τις 27.000. Η κατάσταση δυσκολεύει και με την συνταξιοδότηση περισσότερων από 10.000 εκπαιδευτικών, την τελευταία πενταετία, οι οποίοι λόγω των αλλαγών στο ασφαλιστικό προτίμησαν τη σύνταξη.
Η νέα σχολική χρονιά αναμένεται ιδιαίτερα δύσκολη, σχολιάζουν οι εκπρόσωποι των Ομοσπονδιών, κάνοντας λόγο για προβλήματα με το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού, όπου οι μαθητές θα βρουν λιγότερους εκπαιδευτικούς στις τάξεις.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη προχωρήσει στην επανασύσταση των ειδικοτήτων τεχνικής εκπαίδευσης προκειμένου να εργασθούν τη νέα σχολική χρονιά περισσότεροι από 300 εκπαιδευτικοί που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Ως λύση ανάγκης για ακόμα μία χρονιά φαίνεται οτι θα είναι οι προσλήψεις αναπληρωτών αλλά και μέσω ΕΣΠΑ χωρίς, ωστόσο να έχει γίνει ακόμα καμία ενέργεια.
Σε ό,τι αφορά τις πιστώσεις για τους διορισμούς αναπληρωτών το κονδύλι που έχει εξασφαλιστεί είναι 112 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ ποσό που δεν καλύπτει ούτε τις μισές αναγκαίες προσλήψεις.
Σε εκκρεμότητα είναι επίσης θέματα όπως η αλλαγή του καθεστώτος των αναρρωτικών αδειών η προσμέτρηση της υπηρεσίας σε δυσπρόσιτες περιοχές και η προϋπηρεσία στην γενική αγωγή για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ 60.50 και ΠΕ 70.50 που εργάζονται στην ειδική αγωγή.
Οι εκπρόσωποι των δασκάλων πάντως , οι οποίοι συναντήθηκαν με τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας Τάσο Κουράκη και διαπίστωσαν ότι «οι απαντήσεις που έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. ήταν γενικόλογες και δεν περιελάμβαναν καμία δέσμευση».
Συγκεκριμένα, σε όλα τα σημαντικά ζητήματα που έθεσε το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. όπως (διορισμοί, προσλήψεις αναπληρωτών, κατάργηση των νόμων της αξιολόγησης, δημιουργία οργανικών θέσεων ειδικοτήτων- μετατάξεις, πειθαρχικό δίκαιο, συνταξιοδοτικά θέματα, ειδική αγωγή, προσχολική αγωγή, αναμοριοδότηση σχολικών μονάδων) οι «απαντήσεις» που δόθηκαν ήταν οι παρακάτω:
«Δεν είναι σε θέση το Υπουργείο να προσδιορίσει τον αριθμό και το χρόνο πραγματοποίησης μόνιμων διορισμών. Δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμη καμία πίστωση για μόνιμους διορισμούς. Οι προσλήψεις αναπληρωτών θα γίνουν «κατ’ ανάγκη» με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (Νόμος Λοβέρδου 4283/14). Παρά το γεγονός ότι ασκήθηκε πίεση από τους δασκάλους ώστε να βρεθεί νομοθετική λύση (π.χ. τροπολογία) για προσλήψεις με βάση τις αποφάσεις του κλάδου, η απάντηση ήταν ότι τα χρονικά περιθώρια δεν επιτρέπουν την άμεση ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου (που περιλαμβάνει τις σχετικές ρυθμίσεις) ενώ δεν υπάρχει κατατεθειμένο νομοσχέδιο στο οποίο θα μπορούσαν να ενσωματωθούν οι ρυθμίσεις. Το Δ.Σ. ζήτησε πριν τη διαδικασία των δηλώσεων των αναπληρωτών να ανακοινωθούν οι πίνακες με τα μόριά τους και τα κενά ανά περιοχή καθώς και να γίνουν οι προσλήψεις σε μια φάση. Οι δάσκαλοι σημειώνουν ότι ούτε οι πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών έχουν εξασφαλιστεί ακόμα ενώ δεν είναι ακόμη σαφές το αν και πόσες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ειδικοτήτων θα συσταθούν. Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι οι μετατάξεις όπως έχουν πραγματοποιηθεί συνεχίζουν να ισχύουν και ότι μόνο δυνατότητα εθελοντικής ανάκλησης μπορεί να υπάρξει. Οι όποιες θέσεις, σε πιθανή πραγματοποίηση μεταθέσεων, θα διεκδικηθούν με τους ίδιους όρους από όλους».
«Όλα τα υπάρχοντα κενά των σχολείων θα πρέπει να καλύπτονται με μόνιμους εκπαιδευτικούς. Οι προσλήψεις αναπληρωτών να αφορούν μόνο τις έκτακτες ανάγκες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της χρονιάς, όπως άλλωστε προβλέπει και ο ν.1566/85», σημειώνει η ομοσπονδία των εκπαιδευτικών.
Συνεχίζοντας η ΟΛΜΕ αναφέρει: «Για το απαιτούμενο μόνιμο εκπαιδευτικό – διδακτικό προσωπικό, ασφαλές ελάχιστο κριτήριο είναι ο αριθμός των αναπληρωτών (κάθε είδους) που απαιτήθηκε για να λειτουργήσουν φέτος οι σχολικές μονάδες καθώς και ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων της χρονιάς. Με βάση αυτό πρέπει να προβλεφθούν οι απαραίτητες πιστώσεις για τη νέα σχολική χρονιά.
Για τη σχολική χρονιά 2015-16: Άμεσος διορισμός όσων είναι διοριστέοι από το 2010 (διοριστέοι ΑΣΕΠ 2008 και το αντίστοιχο 40%, πίνακες 30μηνου – 24μηνου και κλειστός πίνακας πολυτέκνων) και οι υπόλοιποι από έναν πίνακα συνολικής προϋπηρεσίας, στον οποίο να αναγνωριστεί ολόκληρη η προϋπηρεσία αναπληρωτών-ωρομισθίων από το 2010 με τους όρους που ίσχυαν πριν το 2010 (διπλασιασμός δυσπρόσιτων.
Τέλος η θέση των καθηγητών για ένα νέο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών, είναι η ακόλουθη:
«Σύστημα μοριοδότησης μέσω του ΑΣΕΠ που να συμπεριλαμβάνει:
1 μόριο για κάθε μήνα προϋπηρεσίας.
1 μόριο για κάθε βαθμό πάνω από τη βάση σε οποιοδήποτε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (επιλέγεται ο διαγωνισμός εκείνος που ο εκπ/κός έχει πετύχει την καλύτερη βαθμολογία)
1 μόριο για κάθε χρόνο από τη λήψη πτυχίου.
Κλιμακωτή μοριοδότηση του αριθμού παιδιών (πχ. 1 παιδί 3 μόρια, 2 παιδιά 6 μόρια κ.λπ.)».
Με τα ίδια βιβλία οι μαθητές Α΄ και Β΄ Λυκείου
Χωρίς αλλαγές στα σχολικά βιβλία θα είναι και η ερχόμενη σχολική χρονιά καθώς από τα ίδια βιβλία θα διδαχτούν και του χρόνου την ύλη, οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου. Σύμφωνα με πληροφορίες, αν και ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για αλλαγές στα σχολικά εγχειρίδια της Α΄ και Β΄ λυκείου, τελικά δεν φαίνεται να αλλάζει κάτι. Ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς είχε συμπεριλάβει την αναμόρφωση της διδακτέας ύλης και των αναλυτικών προγραμμάτων στην “ατζέντα” του, όπως επίσης και τη συγγραφή νέων βιβλίων. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αλλαγή στη Β΄ Λυκείου καθώς πέρυσι επικράτησε αλαλούμ λόγω του ότι οι μαθητές έως τον Φεβρουάριο προετοιμάζονταν με το σύστημα του “Νέου Λυκείου”, το οποίο στη συνέχεια ανατράπηκε.
Σε ο,τι αφορά τις αλλαγές που ίσχυσαν εφέτος στο λύκειο θα ισχύσουν και του χρόνου συμπεριλαμβάνονται τα εξής: Καταργείται η «Τράπεζα θεμάτων» – Καταργούνται οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στην Α’ και την Β΄ Λυκείου – Στην Γ’ Λυκείου θα διευρυνθούν τα επιστημονικά πεδία, έτσι ώστε να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες για σπουδές στους υποψηφίους
Πάντως οι περσινοί μαθητές της Β’ Λυκείου έκαναν αγώνα δρόμου σε Χημεία και Λατινικά, καθώς δεν υπήρχαν στο προηγούμενο πρόγραμμα. Οι μαθητές αναγκάστηκαν να καλύψουν την ύλη δύο ετών ενώ «βγήκε» μία ώρα Νεοελληνική Λογοτεχνία και «μπήκε» η Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών.
Σύμφωνα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, Τάσου Κουράκη, αναστέλλεται η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τα μαθήματα της Γ’ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και της Δ’ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου, από το επόμενο σχολικό έτος.
Επίσης, στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου προστίθεται μία ώρα Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών σε αντικατάσταση μίας ώρας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.
Όπως δήλωσε ο κ. Κουράκης, η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη, ώστε οι όλοι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, ανεξαρτήτως πεδίου, να έχουν επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες.
«Κι αυτό, γιατί σε μια κοινωνία που αντιμετωπίζει προκλήσεις σε οικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο, θεωρούμε ότι η προσθήκη του μαθήματος θα συμβάλλει στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και θα δώσει ευκαιρίες και ερεθίσματα προβληματισμού στους νέους και νέες, λίγους μήνες πριν την απόκτηση του δικαιώματος της ψήφου» τόνισε.
Η Ενωση Ελληνων Χημικών σε ανακοίνωσή της τονίζει οτι διπλασιάστηκε η ύλη της Χημείας στη Γ’ Λυκείου για την επόμενη σχολική χρονιά, χωρίς ωστόσο να συνοδευτεί με ανάλογη απόφαση αύξηση ωρών διδασκαλίας του μαθήματος. Και επισημαίνει οτι “είναι αμφίβολο κατά πόσο οι μαθητές θα είναι σε θέση να αφομοιώσουν την έκταση της ύλης κατά τη διάρκεια της Γ΄ Λυκείου, γεγονός που θα αυξήσει την ανάγκη προσφυγής σε εξωτερική υποστήριξη από τη Β΄ Λυκείου για να καλυφθεί το κενό που το Δημόσιο σχολείο δεν καλύπτει”.