Η ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και διερεύνησε τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 200 εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Επίσης καταγράφηκαν οι απόψεις πολλών Εμπορικών Συλλόγων από όλη τη χώρα.
Εκπτώσεις
Συνολικά, η εκπτωτική περίοδος του Νοεμβρίου, όσον αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια ή χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή. Το 36% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και το 50% σε χαμηλότερα. Σε σύγκριση με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου τον προηγούμενο χρόνο, φαίνεται ότι η πορεία των πωλήσεων κινήθηκε -έστω και οριακά- χειρότερα. Τέλος μόλις μία στις εννέα εμπορικές επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση πωλήσεων την εκπτωτική περίοδο του Νοεμβρίου του 2015 έναντι του 2014.
Πανελλαδικά οι επιχειρήσεις που δεν συμμετείχαν στο εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, αγγίζουν το ένα τρίτο του συνόλου του δείγματος, συγκεκριμένα το 31%. Όσον αφορά στις υπόλοιπες, το επίπεδο των εκπτώσεων κυμάνθηκε στην πλειονότητά τους μεταξύ 11% και 20%.
Τα εμπορεύματα που διέθεσαν οι επιχειρήσεις σε έκπτωση αφορούσαν είτε το σύνολο των εμπορευμάτων τους, είτε το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν, καθιστώντας το εκπτωτικό δεκαήμερο αρκετά δελεαστικό ως προς τη δυνατότητα επιλογών για τους καταναλωτές.
Το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου φαίνεται να μην επηρεάζει το συνολικό τζίρο για το διάστημα της φθινοπωρινής – χειμερινής σεζόν, στο 58% των επιχειρήσεων. Επίσης ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι τελικά μειώνει το συνολικό τζίρο, ενώ ένας στους πέντε ότι έχει θετικό αντίκτυπο.
Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό αυτών που συμφωνούν με το μέτρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε σύγκριση με το ποσοστό αυτών που διαπιστώνουν θετικό αντίκτυπο για τις πωλήσεις τους. Σε κάθε περίπτωση η πλειονότητα των επιχειρήσεων (62%) διαφωνεί με την εφαρμογή των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Οι Εμπορικοί Σύλλογοι για τις εκπτώσεις
Σύμφωνα με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο εν λόγω διάστημα των ενδιάμεσων εκπτώσεων κινήθηκαν πτωτικά κατά 14,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο. Παρατίθεται Πίνακας με την ετήσια διακύμανση της αγοραστικής κίνησης, με βάση τις εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων.
«ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ 2015»
Εκτίμηση της αγοραστικής κίνησης κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε 74 περιοχές της χώρας
Νοέμβριος (2015/2014)
Περιοχές (%) μείωσης/αύξησης
1. Αθήνα (κέντρο) (+) 0 -10%
2. Θεσσαλονίκη (κέντρο) Στα ίδια επίπεδα
3. Πειραιάς Στα ίδια επίπεδα (οριακή μείωση)
4. Ν. Ιωνία Στα ίδια επίπεδα
5. Περιστέρι (-) 10 -15%
6. Μοσχάτο (-) 25%
7. Νίκαια (-) 25-30%
8. Χαλάνδρι (-) 20-25%
9. Κηφισιά (+) 30%
10. Μαρούσι (-) 10%
11. Γαλάτσι Στα ίδια επίπεδα
12. Ίλιον Στα ίδια επίπεδα (οριακή μείωση)
13. Γλυφάδα (-) 25-30%
14. Κερατσίνι (-) 0-10%
15. Αγρίνιο (-) Μεγαλύτερη από 41%
16. Αλεξανδρούπολη (-) 10%
17. Ιωάννινα (-) 20%
18. Άρτα (-) 40-45%
19. Αταλάντη Στα ίδια επίπεδα
20. Λαμία Στα ίδια επίπεδα
21. Σύρος (+) 5-10%
22. Λιβαδειά Στα ίδια επίπεδα
23. Θήβα (-) 20%
24. Γιαννιτσά (-) 15%
25. Έδεσσα (-) 20%
26. Πτολεμαΐδα Στα ίδια επίπεδα
27. Βέροια Στα ίδια επίπεδα
28. Φλώρινα (-) 30%
29. Ρόδος (-) 25-30%
30. Χαλκίδα Στα ίδια επίπεδα
31. Πύργος (-) 10-15%
32. Καρδίτσα (-) 25-30%
33. Φάρσαλα (-) 50%
34. Βόλος (-) 20%
35. Δράμα Στα ίδια επίπεδα
36. Κατερίνη (-) 30-35%
37. Κομοτηνή Στα ίδια επίπεδα (οριακή μείωση)
38. Μεγ. Παναγιά- Χαλκιδική (-) Μεγαλύτερη από 41%
39. Πολύγυρος- Χαλκιδική (-) Μεγαλύτερη από 41%
40. Ρέθυμνο (-) 10-12%
41. Αγ. Νικόλαος (Κρήτης) (-) 5-10%
42. Σάμος (-) 5%
43. Καλαμάτα (-) 30%
44. Χανιά (-) 5-10%
45. Σέρρες (-) 50%
46. Σπάρτη Στα ίδια επίπεδα
47. Πάτρα (-) 10%
48. Ηράκλειο Στα ίδια επίπεδα
49. Κέρκυρα Στα ίδια επίπεδα
50. Κόρινθος (-) 10%
51. Κυπαρισσία (-) Πάνω από 45%
52. Ζάκυνθος (-) Πάνω από 41%
53. Ναύπλιο (+) 10%
54. Κιάτο Στα ίδια επίπεδα
55. Λέσβος (+) 5-10%
56. Νάξος Στα ίδια επίπεδα
57. Λασίθι (-) 5-10%
58. Ξάνθη (-) 21-30%
59. Λάρισα (-) 15-20%
60. Αργοστόλι (-) 20-25%
61. Ναύπακτος (-) 15-20%
62. Πύλος (-) 10-15%
63. Άργος (-) 20%
64. Κεφαλονιά & Ιθάκη Στα ίδια επίπεδα
65. Ελασσόνα (-) 5-10%
66. Σητεία Στα ίδια επίπεδα
67. Ιεράπετρα (-) Μεγαλύτερη από 41%
68. Κιλκίς (-) Μεγαλύτερη από 50%
69. Σκύδρα (-)10%
70. Κοζάνη (-) 15-20%
71. Γρεβενά (-) 25-30%
72. Σαντορίνη (-) 20%
73. Λήμνος (-) 5-10%
74. Κως (-) 50%
M.O. (%) μεταβολής 2015/2014 -14,7%
Κυριακή
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι έμποροι ρωτήθηκαν εάν, σύμφωνα με την δυνατότητα που τους εκχωρεί η υπουργική απόφαση, άνοιξαν τα καταστήματά τους την Κυριακή 1 Νοεμβρίου. Για ΟΣΑ καταστήματα άνοιξαν παρατηρείται ότι περίπου τρεις στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύουν ότι τελικά η Κυριακή δεν επηρέασε θετικά τον τζίρο του εκπτωτικού δεκαημέρου. Με άλλα λόγια ο τζίρος της Κυριακής απορρόφησε εκείνο των προηγούμενων και επόμενων ημερών. Να σημειώσουμε ότι από το δείγμα το 41% των επιχειρήσεων λειτούργησε την Κυριακή 1 Νοεμβρίου.
Αναφορικά με τον αριθμό των απασχολουμένων, καμία επιχείρηση δεν προσέλαβε επιπλέον υπάλληλο για να καλύψει την ανάγκη απασχόλησης προσωπικού για τις Κυριακές. Το 63% των περιπτώσεων έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη της ανάγκης, ενώ το 37% έχει επεκτείνει το ωράριο του υπάρχοντος προσωπικού.
Όσον αφορά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 51% των επιχειρήσεων απάντησαν ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ είτε πολύ από το άνοιγμα των Κυριακών, το 28% λίγο ενώ μόλις το 21% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης σχολίασε τα αποτελέσματα:
«Οι προσδοκίες μας για τη φετινή χειμερινή ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο ήταν να βελτιώσουμε τα περυσινά ποσοστά και την πορεία του τζίρου και της επισκεψιμότητας στα καταστήματα μας. Παρά τις αξιοσημείωτες προσπάθειες που καταβάλλει ο επιχειρηματικός κόσμος, φαίνεται ότι η αγοραστική κίνηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν φαίνεται ότι συμβάλλουν ιδιαίτερα στην τόνωση του τζίρου των επιχειρήσεων, ενώ οι καταναλωτές διατηρούν σταθερά μία στάση αναμονής. Καταβάλλουμε όλοι κάθε δυνατή προσπάθεια για να μπορεί η μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση να διατηρήσει τον προεξέχοντα ρόλο της στην οικονομία και στην κοινωνία και ευελπιστούμε να χτίζουμε κάθε μέρα σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, σε ένα δύσκολο για εμάς οικονομικό περιβάλλον».
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!