Επείγουσα σύσταση για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα απηύθυνε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA), ο οποίος ζητεί τη δημιουργία πρωτοκόλλων επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών και τη βελτίωση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται από τους εργαζομένους στον σιδηρόδρομο για τις μεταξύ τους συνεννοήσεις.
Ο ERA και η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), στην οποία ο ευρωπαϊκός οργανισμός μετέχει με δύο αξιωματούχους, ξεκίνησαν με καθυστέρηση ενός έτους (15 Μαρτίου 2024) να διεξάγουν έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών.
Το σχετικό πόρισμα εκκρεμεί, ωστόσο προ ημερών οι δύο φορείς προχώρησαν σε επείγουσα σύσταση ασφαλείας προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, καθώς και προς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Ζητούν να υπάρξει τάχιστα μια τυποποίηση των επικοινωνιών μεταξύ των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, όπως επίσης να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος GSMR, που δεν είναι άλλο από το σύστημα μέσω του οποίου επικοινωνούν μηχανοδηγοί και σταθμάρχες.
Το θέμα απασχόλησε συνεδρίαση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ την 7η Ιουνίου, με τα πρακτικά να αναρτώνται στο Διαδίκτυο. «Ενώ η πλήρης διερεύνηση του ατυχήματος στα Τέμπη βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία που δικαιολογούν την έκδοση αυτής της επείγουσας σύστασης», αναφέρεται σε σχετικό έγγραφο.
Οσον αφορά στην έλλειψη τυποποίησης στις επικοινωνίες και την ανάγκη δημιουργίας ενός πρωτοκόλλου παρόμοιου με αυτό που χρησιμοποιείται και εφαρμόζεται στις αεροπορικές μεταφορές, ERA και ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρουν ότι «η μετάδοση μηνυμάτων σχετικών με την ασφάλεια στερείται δομής (π.χ. σωστός προσδιορισμός των συνομιλητών και των τοποθεσιών), μεθοδολογίας (π.χ. ανάγνωσης, διόρθωσης λαθών) και χρήσης διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας». Η έλλειψη σχετικών πρωτοκόλλων αναδείχθηκε τόσο στην περίπτωση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών όσο και σε πιο πρόσφατα συμβάντα, με συρμούς να παραβιάζουν ερυθρούς σηματοδότες, όπως αυτό του Μαρτίου 2024 στον σιδηροδρομικό σταθμό Αχαρνών.
Οσον αφορά τα συστήματα επικοινωνιών αυτά καθαυτά, στη σχετική ανακοίνωση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρονται επί λέξει τα ακόλουθα: «Ο ασύρματος VHF χρησιμοποιείται ευρέως ως ανοικτό κανάλι επικοινωνίας για την ανταλλαγή κάθε είδους πληροφοριών. Η χρήση του ίδιου ασυρμάτου ως μόνιμου μέσου για επικοινωνίες σχετικές με την ασφάλεια μεταξύ του σταθμάρχη και οδηγών (…) έχει ως αποτέλεσμα να διακόπτονται σημαντικά μηνύματα στη συνομιλία ή να μη λαμβάνονται με σαφήνεια λόγω της έντονης ραδιοεπικοινωνίας».
Ζητεί να υπάρξει τυποποίηση των επικοινωνιών μεταξύ των εργαζομένων, όπως επίσης να ολοκληρωθεί το σύστημα μέσω του οποίου επικοινωνούν μηχανοδηγοί και σταθμάρχες.
Αποδέκτες της επείγουσας σύστασης είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ως εθνική αρχή ασφάλειας, ο ΟΣΕ ως ο διαχειριστής της υποδομής, η Hellenic Train, η ΓΑΙΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Το σύστημα GSMR που αφορά τις επικοινωνίες μεταξύ των σταθμαρχών και οδηγών παραμένει σε μεγάλο βαθμό εκτός λειτουργίας. Το δίκτυο κεραιών έχει σε μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού άξονα κατασκευαστεί ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2022 (εξαιρείται το τμήμα Τιθορέας – Δομοκού), ωστόσο δεν έχουν τοποθετηθεί τερματικά, δηλαδή ασύρματοι, στις αμαξοστοιχίες. «Σε κάποια τρένα υπάρχουν, σε άλλα όχι», σχολίασε στέλεχος του ΟΣΕ, αποδίδοντας τις καθυστερήσεις σε υπαιτιότητα της ΓΑΙΟΣΕ και της Hellenic Train.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έρευνα για τις συνθήκες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη διενεργούν, μεταξύ άλλων, ο ΟΣΕ όπως επίσης και η Hellenic Train. Κανένα από τα δύο πορίσματα, ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά το δυστύχημα.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!