Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης παραχώρησε σήμερα, Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου, συνέντευξη Τύπου, παρουσία του Γενικού Γραμματέα του ΥπΑΑΤ κ. Μόσχου Κορασίδη και του Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων κ. Δημήτρη Μελά.
Τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκε ο κ. Τσαυτάρης, μεταξύ άλλων, ήταν η ενίσχυση της ρευστότητας των αγροτών και των κτηνοτρόφων με το συνολικό ποσό του 1,15 δις ευρώ που θα καταβληθεί έως το τέλος του έτους, η νέα προκήρυξη- πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Μέτρου 123Α του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 που αφορά στη μεταποίηση και εμπορία γεωργικών προϊόντων, ύψους 100 εκατ. ευρώ, οι προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας της Ε.Ε, η διατηρησιμότητα του φρέσκου γάλακτος και ο διαγωνισμός για τη διανομή ρυζιού σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Ακολουθούν τα σημεία της συνέντευξης του Υπουργού.
Για τις πληρωμές σε αγρότες και κτηνοτρόφους
• Θα πληρώσουμε το υπόλοιπο της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου. Εκκρεμεί δηλαδή ένα ποσό από τη δεύτερη δόση. Έχουν υπογραφεί οι κοινές υπουργικές αποφάσεις, έχουν βγει οι πιστώσεις και θα αρχίσει να καταβάλλεται το τελευταίο ποσό του πετρελαίου τις επόμενες μέρες. Και σας θυμίζω ότι εάν καταβάλουμε και αυτό το ποσό, τότε θα δώσουμε τις δυο ισόποσες δόσεις, δηλαδή, όπως έχουμε δεσμευτεί, συνολικά το ποσό των 160 εκατομμυρίων ευρώ,.
• Θα πληρωθούν τα 27 εκατομμύρια από το μέτρο 144, όλοι οι καπνοπαραγωγοί. Αυτό δε γίνεται σε μια μέρα. Όπως ξέρετε, σταδιακά ο καθένας θα αρχίσει να πληρώνεται, κατά περιοχή.
• Το ίδιο ισχύει και για τις πληρωμές των ενστάσεων της εξισωτικής αποζημίωσης. Σας είχα πει ότι έχουμε υπόλοιπα στις εξισωτικές προηγούμενων ετών, όπως επίσης και του ’12. Τα υπόλοιπα είναι συνολικά 30 εκατομμύρια ευρώ και αυτά έχουν διασφαλιστεί και θα πληρωθούν πριν τη λήξη του έτους
• Επίσης έχουμε να πληρώσουμε μια σειρά έργων, ΟΠΑΧ, Leader, Μεταποίηση κλπ., που είναι άλλα 65 εκατομμύρια ευρώ και παρά το ότι δεν είναι ΚΑΠ, αλλά στην ΚΑΛΠ, μπορώ να αναφερθώ και σε πληρωμές 8 περίπου εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν θέματα αλιείας.
• Τέλος όπως έχουμε δεσμευτεί θα πληρωθεί και η δεύτερη δόση της ενιαίας ενίσχυσης πριν τα Χριστούγεννα.
Συνολικά όλα αυτά τα χρήματα, ξεπερνούν το 1 δις και 150 εκατομμύρια ευρώ. Επομένως, θέλω να πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε να πληρώσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους πριν από τα Χριστούγεννα, προκειμένου να βοηθήσουμε σε αυτή την δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Για την προκήρυξη της μεταποίησης ύψους 100 εκατ. ευρώ
Όσον αφορά στην προκήρυξη της μεταποίησης έχουν υπογραφεί όλες οι σχετικές διεργασίες, έχει δηλαδή υπογραφεί και η Κοινή Υπουργική Απόφαση με τους υπολοίπους συναδέλφους Υπουργούς και η δική μου Υπουργική Απόφαση για τη συγκεκριμένη δράση και έχει ετοιμαστεί και η προκήρυξη και η πρόσκληση. Τα προγράμματα μεταποίησης, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, θα υποστηρίξουν τις μεταποιητικές βιομηχανίες, προκειμένου να υποστηριχθεί αυτό το κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας. Μάλιστα κάναμε δυο πράγματα που είναι καινούργια. Το ένα αφορά στην απλούστευση της διεργασίας και το δεύτερο είναι να πιάσουμε τομείς που είχαν είτε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και δεν καλύφθηκαν, είτε τομείς που δεν είχαν προβλεφθεί στις προηγούμενες προκηρύξεις.
Για το σχέδιο νόμου των υδατοκαλλιεργειών και το Κυρωτικό Νομοσχέδιο
Έχει ολοκληρωθεί το κείμενο του Νόμου που αφορά στις υδατοκαλλιέργειες και γίνεται διάλογος με τους φορείς μας. Σας θυμίζω ότι στην Επιτροπή που διαμόρφωσε το συγκεκριμένο κείμενο, συμμετείχαν παραγωγικοί φορείς, συμμετείχε ας πούμε ο Πρόεδρος της ομάδας των ιχθυοκαλλιεργητών και μετέφερε τις απόψεις του Συλλόγου.
Αλλά επειδή δε μπορούσαν να συμμετέχουν όλοι, τώρα γίνεται διάλογος με τον καθέναν εξ αυτών στο εάν και κατά πόσο συμφωνούν σε κάτι ή διαφωνούν, προκειμένου να προστεθεί πριν πάει παρακάτω.
Αναμένεται να ψηφιστεί και το Κυρωτικό Νομοσχέδιο. Έχει πάει στη Βουλή, έχει πάρει τις περισσότερες υπογραφές και απ’ ότι φαίνεται θα ψηφιστεί μάλιστα με γρήγορες διεργασίες. Αυτό έχει πάρα πολλές τροπολογίες γιατί είχε νομιμοποιήσεις σταβλικών εγκαταστάσεων είχε πάρα πολλά θέματα.
Για τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας στην Ε.Ε.
Αύριο θα έχουμε συνάντηση στο Υπουργείο με τον Ευρωπαίο Επίτροπο κ.Borg. Με αυτή τη συνάντηση κλείνει ο κύκλος των επαφών με τους Ευρωπαίους Επιτρόπους, αρμόδιους για τα θέματα του Συμβουλίου Γεωργίας και Αλιείας της Ε.Ε, αφού είχαν προηγηθεί οι συναντήσεις μου με τον κ.Ciolos που είχε έρθει εδώ στην Αθήνα και την κα Δαμανάκη, που είναι η αρμόδια για θέματα αλιείας.
Ο κ. Tonio Borg, είναι αρμόδιος για την Υγεία και την Πολιτική των Καταναλωτών, είναι ο Επίτροπος για θέματα υγείας των ζώων, των φυτών κλπ. Συζητάμε τις προτεραιότητές μας ενόψει της ανάληψης της Προεδρίας. Πριν λίγες μέρες ενημέρωσα και την Ιταλίδα ομόλογό μου. Η Ιταλία αναλαμβάνει την Προεδρία μετά από εμάς. Άρα έχει άμεσο ενδιαφέρον να συζητήσουμε τα θέματα που θα απασχολήσουν την δική μας Προεδρία τι θα καταφέρουμε να τελειώσουμε και ποια είναι τα θέματα τα οποία θα μείνουν για την ιταλική Προεδρία, για το δεύτερο εξάμηνο του 2014.
Για το θέμα της διακίνησης και εμπορίας ρυζιού εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης
Στην πρόσφατη επίσκεψή μου στην Ιταλία εκτός από τις συζητήσεις που αφορούσαν τις υποχρεώσεις της χώρας μας και τον προγραμματισμό της για τη νέα ΚΑΠ, θέλαμε να συζητήσουμε για δύο πολύ σημαντικά θέματα. Το ένα αφορά στο ρύζι που διακινείται στην Ε.Ε από την Καμπότζη και τη Μιανμάρ και το άλλο αφορά τη μεσογειακή διατροφή. Για το θέμα της διακίνησης και εμπορίας ρυζιού, παραγωγής εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σας θυμίζω ότι η Ευρώπη έχει κάνει εμπορικές συμφωνίες, για παράδειγμα, με την Καμπότζη ως μια φτωχή χώρα και της επέτρεψε, για να διευκολυνθούν οι εξαγωγές της και να έχουν και αυτοί οι φτωχοί αγρότες κάποιο εισόδημα, να εισάγει στην Ε.Ε αδασμολόγητο ρύζι.
Αυτό όταν έγινε θεωρήθηκε ως προσπάθεια βοήθειας μιας πιο αναπτυγμένης περιοχής του κόσμου σε μια φτωχότερη. Όμως πλέον δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός. Οι εισαγωγές ρυζιού με μηδενικό δασμό από την Καμπότζη τα τελευταία χρόνια έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, γιατί απ’ ό,τι φαίνεται γειτονικές χώρες της Καμπότζης ήταν πολύ εύκολο να περάσουν τα ρύζια τους εκεί και με τον τρόπο αυτό να έρχονται αδασμολόγητα στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα η τελική τιμή του ρυζιού που εξάγεται να είναι τόσο χαμηλή που να μην μπορούν να την ανταγωνιστούν οι παραγωγοί της Ε.Ε, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των Ελλήνων παραγωγών.
Αποφασίσαμε λοιπόν με την Ιταλίδα ομόλογό μου και με τη στήριξη και άλλων χωρών που επηρεάζονται άμεσα όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Πορτογαλία και η Βουλγαρία να αναλάβουμε κοινή δράση και υπογράψαμε κοινή επιστολή μέσω της οποίας ενημερώνουμε την Επιτροπή για το μέγεθος του προβλήματος και την καλέσαμε να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Το θέμα πέρασε πλέον στην ημερήσια διάταξη και θα το συζητήσουμε στο επερχόμενο Συμβούλιο Υπουργών τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου, στις Βρυξέλλες. Εκείνο δηλαδή που ζητούμε είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση να ξαναδεί το θέμα. Να δούμε δηλαδή πώς λειτουργεί αυτή η συγκεκριμένη πολιτική, πώς θα μπορούσε πράγματι να διασφαλιστεί ότι το ρύζι που εξάγεται είναι πραγματικά ρύζι από την Καμπότζη και δεν βρίσκουν μέσω της Καμπότζης διέξοδο καθώς σας θυμίζω ότι όλοι οι γείτονές της είναι πολύ μεγάλοι ορυζοκαλλιεργητές και ορυζοπαραγωγοί.
Για τη Μεσογειακή Διατροφή
Σε ό,τι αφορά τώρα στη μεσογειακή διατροφή, αντιλαμβάνεστε το ενδιαφέρον που έχει και η Ιταλία για το συγκεκριμένο θέμα, ως μεσογειακή χώρα. Σας θυμίζω ότι στην πρωτοβουλία για τη μεσογειακή διατροφή που πήραμε εμείς, οι Ιταλοί, οι Ισπανοί και το Μαρόκο να κάνουμε τη μεσογειακή διατροφή στο επίπεδο της UNESCO πολιτιστικό αγαθό της ανθρωπότητας, αυτές οι τέσσερις χώρες είχαν την πρωτοβουλία. Τώρα αυτό το δίκτυο διευρύνεται και με άλλες χώρες, όπως είναι η Κύπρος, η Κροατία, η Πορτογαλία κλπ.
Σας θυμίζω τις πρωτοβουλίες που πήραμε και εμείς να γίνει μια γραμματεία αυτής της προσπάθειας και η έδρα αυτής της γραμματείας, ένα μέρος δηλαδή που έχει αναφορά, σαν ένα local point και ορίστηκαν τα Χανιά.
Κάνουμε και προσπάθειες να καθιερώσουμε το brand name μεσογειακά τρόφιμα, mediterranean food, στη μεγάλη διεθνή έκθεση του Ντίσελντορφ, μια νέα έκθεση μόνο γι’ αυτά τα προϊόντα που θα αρχίσει να λειτουργεί από του χρόνου.
Επίσης η Ιταλία μας ενημέρωσε ότι επειδή η Ιταλία το 2015 θα είναι διοργανώτρια του EXPO 2015, θέλει να κάνει εκεί μεγάλη προσπάθεια να τονίσει το κομμάτι της μεσογειακής διατροφής με μεγάλο περίπτερο και διάφορες δραστηριότητες.
Για τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας
Να σας πω κατ’ αρχήν πού βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή, θέλω να είμαι προσεκτικός διότι έχουμε πρώτα να κλείσουμε ακόμα τα της Λιθουανικής Προεδρίας. Θα κλείσει υποτίθεται την ερχόμενη βδομάδα στο τελευταίο Συμβούλιο Υπουργών και μετά από την 1η Ιανουαρίου θα αναλάβει η χώρα μας.
Ακόμα δεν έχουμε δει το τελικό κείμενο των θεμάτων που θα οριστικοποιηθούν επί Λιθουανικής Προεδρίας. Σας θυμίζω, αυτά είναι:
Έχουν τελειώσει με τις πολιτικές συμφωνίες, με το εφαρμοστικό πλαίσιο για τους 4 κανονισμούς. Οι κανονισμοί πέρασαν από τις Επιτροπές, πέρασαν από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, υπάρχει μόνο ένα θέμα, το οποίο αν οριστικοποιηθεί στο Συμβούλιο Υπουργών στις 16 και 17 Δεκεμβρίου, τότε πλέον θα ξέρουμε ότι έχουμε το κανονιστικό πλαίσιο και για τους 4 κανονισμούς. Τον πυλώνα 1 της ενιαίας, τον πυλώνα 2 τον αναπτυξιακό, τον πυλώνα 3 με την κοινή οργάνωση αγοράς και τον 4 τον οριζόντιο σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των χρημάτων.
Αυτή τη στιγμή η συζήτηση εστιάζεται σε κάποια θέματα και γι’ αυτό δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα. Για πρώτη φορά προβλέπεται στο πλαίσιο της συμφωνίας της Λισσαβόνας, στη μία από τις τρεις κορυφές του τριγώνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε αντίθεση με τους άλλους δύο που είναι το Συμβούλιο Υπουργών και το άλλο που είναι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να δίδονται Delegated Actions, δηλαδή κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις, να κάνει δηλαδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά εξουσιοδότηση πράξεις.
Αυτό είναι κάτι καινούργιο που προκύπτει, ένεκα της εφαρμογής της συμφωνίας της Λισσαβόνας για πρώτη φορά.
Το άλλο θέμα, έχει να κάνει και γι’ αυτό πιστεύω ότι θα το λύσει η Λιθουανική Προεδρία, τι θα γίνει το 2014. Δηλαδή καθώς τελειώνει η τρέχουσα ΚΑΠ και η νέα ΚΑΠ θα πάει το 2015, τι θα γίνει για το 2014. Άρα έγινε μια μίνι ΚΑΠ, ένας νέος κανονισμός, που θα περιλαμβάνει ό,τι αφορά το 2014.
Αυτό βέβαια δεν παύει να είναι ακόμα μια πρόταση. Άρα θα πρέπει να έρθει στο Συμβούλιό μας και αυτό όπως και τα άλλα, έχουν περάσει από την Commission, έχουν περάσει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, έχουν δηλαδή ψηφιστεί, πρέπει τώρα να οριστικοποιηθεί και θέλω να πιστεύω ότι θα περάσει στη διάρκεια του δικού μας Συμβουλίου Υπουργών στις 16 και 17 Δεκεμβρίου.
Θα σας ενημερώσω αν δηλαδή έχουμε αυτή τη μίνι ΚΑΠ για το 2014 οριστικοποιημένη κι αν έχουμε τις τελικές συμφωνίες με τους 4 κανονισμούς.
Για τις προτεραιότητες στην γεωργία και την αλιεία
Κάποια θέματα που αφορούν την ΚΑΠ έχουν να κάνουν με τους κανονισμούς. Είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται να περάσουν όλοι αυτοί από την Προεδρία μας, είναι σχεδόν αδύνατο, αλλά θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, κάποια να περάσουν, κάποια να πάνε στο επόμενο βήμα, να τα πάρει η Ιταλία και να τα ολοκληρώσει.
Για παράδειγμα, ο πρώτος κανονισμός αφορά στην προώθηση των γεωργικών προϊόντων τόσο στην εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και στις ξένες χώρες, τις χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό είναι ένας κανονισμός πολύ σημαντικός για μας, τηρουμένων αυτών που έχουμε πει για τη σπουδαιότητα της εξωστρέφειας, έχει ωριμάσει, έχει ήδη εκφραστεί θετικά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πιστεύει ότι μπορεί μέσα στη διάρκεια της θητείας του και πριν τη λήξη αυτής, ένεκα των ευρωεκλογών, με αυτή του τη σύνθεση να έχει περάσει εφ’ όσον κι εμείς κάνουμε σωστά τη δουλειά μας από πλευράς Προεδρίας.
Άρα αυτός ο κανονισμός που σας θυμίζω ότι σχεδόν τετραπλασιάζει τα κονδύλιά του, έχει για μας ιδιαίτερη σημασία γιατί πιλοτικά, όπως έτρεξε την προηγούμενη φορά με τα χρήματα που ήταν διαθέσιμα, πολλά από τα προϊόντα που προώθησε η Ευρωπαϊκή Ένωση εκτός των συνόρων της, τα περισσότερα ήταν ελληνικά. Άρα αν αυτό το πρόγραμμα ενισχυθεί, για μας είναι πάρα πολύ σημαντικό. Πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε με την Προεδρία μας τον κανονισμό και να λειτουργήσει προς όφελός μας.
Το δεύτερο κομμάτι που μας απασχολεί είναι επίσης το θέμα της βοήθειας στα παιδιά στα σχολεία δηλαδή τόσο με τη διανομή φρούτων, τον κανονισμό δηλαδή που αφορά τη διανομή φρούτων και τον κανονισμό που αφορά τη διανομή γάλακτος.
Αυτός ο κανονισμός, αυτή η προσπάθεια της Ευρώπης είχε σαν στόχο πιο πολύ να στρέψει τους πολίτες της Ευρώπης και κυρίως τα παιδιά προς την υγιεινή διατροφή. Να εξοικειώσει τα παιδιά να αγαπούν την κατανάλωση φρέσκων φρούτων και γάλακτος, αλλά θέλουμε η εξοικείωση να επεκταθεί και στην παραγωγική διαδικασία.
Το τρίτο μεγάλο κομμάτι που θα αφορά επίσης την προσπάθειά μας αφορά τον φυτοϋγειονομικό τομέα. Αυτό το πακέτο από μόνο του έχει πέντε κανονισμούς, άρα δηλαδή είναι μια «ομπρέλα», που επιμέρους έχει πάρα πολλούς κανονισμούς.
Σε ό,τι αφορά στα θέματα της αλιείας σας θυμίζω ότι η ΚΑλΠ δεν έχει φτάσει ακόμη στο επίπεδο της ΚΑΠ γιατί εκκρεμεί να ψηφιστεί το κοινό Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας, το οποίο θέλω να πιστεύω ότι είναι η πρώτη προτεραιότητα στην Προεδρία μας και θέλω να πιστεύω ότι θα το κλείσουμε.
Τώρα έχουμε μια πολιτική συμφωνία και για την ΚΑΛΠ. Υιοθέτηση δηλαδή του κανονισμού που έχει να κάνει με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας, το ΕΤΘΑ.
Μια σειρά άλλων θεμάτων που επίσης θα κληθούμε να χειριστούμε, έχουν ιδιαίτερη σημασία, όπως είναι για παράδειγμα στο πλαίσιο της νέας ΚΑλΠ το μεγάλο θέμα των εκφορτώσεων.
Να επισημάνω επίσης ότι η Γενική Επιτροπή Αλιείας για τη Μεσόγειο θα πραγματοποιηθεί στη χώρα μας, μέσα στη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας, προκειμένου να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την αλιεία στην περιοχή της Μεσογείου και είναι προφανές ότι για μας έχει ιδιαίτερη σημασία.
Το άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας θα γίνει στη χώρα μας από τις 4 έως τις 6 Μαΐου. Το θέμα του θα είναι, πως η ποικιλομορφία των αγροτικών της συστημάτων θα μετατραπεί σε στρατηγικό της πλεονέκτημα, «transforming the agrodiversity της Ευρώπης into strategic strength», έτσι είναι ο τίτλος και νομίζω ότι είναι σημαντικό, γιατί τώρα η Ευρώπη κάνει αυτές τις συζητήσεις ως προς το ποιο θα είναι το μοντέλο της ενοποίησής της παρακάτω.
Για το θέμα της διατηρησιμότητας του φρέσκου γάλακτος
Κατανοώ τις προσπάθειες που γίνονται να δείξει ο ΟΟΣΑ με την πρότασή του ότι υπάρχουν κι άλλα παραγωγικά συστήματα. Ανέφερε ως διαφορετικά συστήματα τις χώρες του βορρά και γιατί αυτοί έχουν διατηρησιμότητα επτά και εννιά μέρες, ενώ εσείς έχετε πέντε. Και αν το πέντε μέρες, γίνει επτά ή εννιά θα μπορούσε κάλλιστα να βοηθηθεί ο καταναλωτής να έχει κάπως φτηνότερο το γάλα. Εκεί ανέφερα ότι αν συγκρίνουμε το παραγωγικό σύστημα του βορρά, για παράδειγμα της Ολλανδίας, με το δικό μας παραγωγικό σύστημα, θα δούμε διαφορές που θα δείξουν ότι δεν είναι ταυτόσημα τα δύο συστήματα και δεν μπορεί εύκολα αυτό το μοντέλο να μεταφερθεί εδώ.
Παράδειγμα -αναφέρομαι τώρα στο παραγωγικό σύστημα και όχι στις κλιματικές συνθήκες – είπα ότι στην Ευρώπη, στην Ολλανδία συγκεκριμένα, έχουμε τρεις- τέσσερις μεγάλες παραγωγικές μονάδες κτηνοτροφικές, με χιλιάδες ζώα, το γάλα συλλέγεται με αμελκτικές μηχανές, σχεδόν δεν μπαίνουν πουθενά χέρια. Ξέρουμε πως είναι αυτές οι εντατικές μονάδες: πηγαίνει ένα φορτηγό από πολύ κοντά από τη γαλακτοβιομηχανία, κουμπώνει, παίρνει το γάλα και επιστρέφει πολύ γρήγορα γιατί είναι μικρές οι αποστάσεις και πηγαίνει στη γαλακτοβιομηχανία να το παστεριώσει, να κάνει δηλαδή τη γνωστή χαμηλή παστερίωση και να πει ότι μπορώ να το διανείμω γρήγορα, ξέρουμε πως λειτουργεί κι έτσι το σύστημα διανομής, το έχουμε δει να πηγαίνει σε ένα σούπερ μάρκετ, πίσω στη φυσούνα του, κουμπώνει εκεί που πρέπει και τοποθετείται το γάλα σε ψυχρό χώρο.
Και λέει ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες η ποιότητα, ο τρόπος που το διακινώ, βάλτε τώρα και τις συνθήκες του περιβάλλοντος, όπου δεν είναι πάνω από 15-18 οι θερμοκρασίες, λέει ότι εγώ μπορώ να πω στον καταναλωτή μου με ασφάλεια ότι αυτό το γάλα μπορώ να το λέω «μέχρι επτά μέρες» και να διατηρηθεί με αυτή τη χαμηλή παστερίωση.
Και συγκρίνεται το δικό μας σύστημα, όπου όλη την ημέρα γυρίζει ένα φορτηγό να μαζέψει γάλα από τα μικρότερα χωριά, μικροποσότητες γάλακτος, είναι διάσπαρτοι οι κτηνοτρόφοι, δεν έχουν όλοι αμελκτικές μηχανές, κάποιοι αρμέγουν ακόμα με τα χέρια. Πρέπει να το μαζέψει από όλα αυτά τα χωριά, αν πραγματικά θέλουμε να τους έχουμε εκεί όλους αυτούς τους κτηνοτρόφους. Ωραία, πάει όλη την ημέρα μαζεύει, θα φτάσει κάτω στο εργοστάσιο θα αρχίσει η μεταποίηση και δέστε πάλι και την αντίστροφη πορεία. Άντε θα αρχίσει η διανομή αυτού του γάλακτος, θα το πάρει να φτάσει μέχρι την τελευταία άκρη, να πάει στο λιμάνι, να περιμένει πότε θα φύγει το καράβι, να πάει στο τάδε νησί, να το διανέμει σε εκατοντάδες μικρά σούπερ μάρκετ. Αυτή είναι η διακίνηση στον τόπο μας και το καλοκαίρι με 40 βαθμούς.
Οι επιστημονικές αναλύσεις δείχνουν ότι δεν μπορεί με τη χαμηλή παστερίωση αυτό το γάλα να διατηρηθεί πάνω από τις πέντε ημέρες.
Σε ότι αφορά τώρα στο πολιτικό κομμάτι: εμείς θέλουμε πραγματικά να δώσουμε φτηνότερο γάλα στον καταναλωτή. Έτσι όπως είναι όμως, (άλλωστε αυτή είναι η αιτία για να ικανοποιήσουν ακριβώς αυτές τις ιδιαιτερότητες) πήγαν και έκαναν υψηλής παστερίωσης γάλα, για να μπορέσουν να αυξήσουν τη διατηρησιμότητα από πέντε ημερες σε επτά, εννιά και δέκα.
Και αυτή την ώρα πωλείται στα σούπερ μάρκετ γάλα υψηλής παστερίωσης και αντέχει, είναι το γάλα που αποκαλούμε μακράς διάρκειας. Επίσης, πρέπει να σας πω ότι αυτός είναι ο λόγος που η Ευρωπαϊκή Ένωση στον κανονισμό της δεν έδωσε ενιαία ημερομηνία διάρκειας του φρέσκου γάλακτος σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, είπε η κάθε μια ας δει το σύστημά της, τις συνθήκες της και αποφασίζει.
Εμείς είπαμε πέντε, η Ολλανδία είπε εφτά, η Φιλανδία μπορεί να πει εννιά. Μα είναι λογικό, άμα όλη την ημέρα έχει πάγο μπορεί να πει ξέρεις μπορώ να το καταφέρω και με εννιά μέρες. Γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αποφάσισε μια ενιαία ημερομηνία, σεβόμενη αυτές τις ιδιαιτερότητες. Αλλά το γεγονός ότι μια άλλη χώρα το κάνει, δεν σημαίνει ότι αναγκαστικά μπορεί ή πρέπει ή είναι δυνατόν να το κάνει και μια άλλη χώρα, πρέπει να πάμε σε άλλη λογική.
Θα δούμε λοιπόν πού θα καταλήξει το Υπουργείο Ανάπτυξης με τα θέματα αυτά και τι θα κάνει η κυβέρνηση. Εγώ είχα χρέος και σαν επιστήμονας να το επισημάνω και να το αναλύσω και σαν πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, γνωρίζοντας ότι ναι μεν θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, αλλά ποιον βάζουμε ν’ ανταγωνιστεί τώρα; Έναν μικρό κτηνοτρόφο που παράγει αυτό το γάλα να ανταγωνιστεί μια άλλη μεγαλύτερη μονάδα και με πολύ φθηνότερο γάλα που στο τέλος-τέλος ισχύει κι αυτό που είπατε. Δηλαδή, ήρθε αυτό το γάλα και δεν είναι φθηνότερο.
Υπάρχει μια ιδιαίτερη αγορά σ’ εμάς, που το γάλα αυτό είναι σχεδόν πιο ακριβό. Γιατί είναι η αγορά των νησιών, είναι και αρκετά μεγάλη η κατανάλωση το καλοκαίρι, είναι οι καφετέριες, είναι τα εστιατόρια κτλ. που δεν προλαβαίνουν να κάνουν μεγάλες διακινήσεις και να το δίνουν φρέσκο. Άρα σου λέει αφού αυτό θα πάρουν υποχρεωτικά, μπορώ να δίνω και κάτι παραπάνω, θα το αγοράσω, δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Και υπάρχει και ελληνικό γάλα μακράς διάρκειας από μια ντόπια βιομηχανία και ξένο γάλα μακράς διάρκειας από ξένες βιομηχανίες. Άρα δεν απαγορεύεται να γίνει αυτό που προσπαθούμε να δώσουμε τη δυνατότητα να γίνει, γίνεται και σήμερα. Και δεν είναι και φθηνότερο. Άρα περιμένουμε να δούμε πού θα καταλήξουμε. Μην κάνουμε υποθέσεις γιατί δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει.
Για τη διαθεσιμότητα υπαλλήλων στα ΝΠΙΔ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διαβάζουμε τις τελευταίες μέρες κάποιες πληροφορίες από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ότι επίκεινται απολύσεις στον ΕΛΓΟ «ΔΗΜΗΤΡΑ», στον ΕΛΓΑ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ότι έχετε κληθεί στα πλαίσια του Συμβουλίου Κυβερνητικής Μεταρρύθμισης να κάνετε αξιολόγηση του προσωπικού και να δώσετε έναν αριθμό προς απόλυση.
Ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε κάνει την αξιολόγηση και αν έχετε καταλήξει και ποιος είναι ο αριθμός και για το Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας, θα καταργηθεί;.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν ισχύει τίποτε από αυτά που είπατε. Εμείς έχουμε τελειώσει μέχρι τώρα τα βήματα και τις υποχρεώσεις που είχαμε στο πλαίσιο αυτών που μας βάζει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τις κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Έχουμε τρία Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, γι’ αυτά μιλάμε τώρα: Είναι ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο ΕΛΓΑ και ο ΕΛΓΟ «ΔΗΜΗΤΡΑ». Τι αποφασίστηκε γι’ αυτού του είδους τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου;
Ο,τι πρώτον: Θα παρθεί εξωτερικός αξιολογητής. Κάναμε μια σύμβαση εμείς με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι αυτός που θα διαχειριστεί το κονδύλι, αυτός θα κάνει το διαγωνισμό και θα κληθούν οι εταιρείες που κάνουν αξιολόγηση προσωπικού ν’ αξιολογήσουν τους τρεις φορείς. Αυτές θα βγάλουν εάν και κατά πόσον υπάρχει επιπλέον προσωπικό και πόσο είναι αυτό που μπορεί να απομακρυνθεί. Το λέω αυτό γιατί αυτό το σκοπό εξυπηρετεί η αξιολόγηση. Άρα ούτε απολύσεις θα γίνουν, ούτε τίποτα. Αν η αξιολόγηση πει ότι αυτοί δεν έχουν προσωπικό και θέλουν κι άλλο, θα πάρουν κι άλλο. Αν η αξιολόγηση πει «ναι, εδώ περισσεύουν 12 άτομα και μπορεί αυτοί οι οδηγοί να πάνε να οδηγούν κάτι άλλο, αλλού, θα το δούμε».
Πάντως σας γνωρίζω ότι, το ανέφερα μάλιστα και στη σύσκεψη αυτή, και ο ΕΛΓΑ χρειάστηκε να πάρει έκτακτο προσωπικό φέτος για να κάνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις εκτιμήσεις των ζημιών. Προσλαμβάνουμε αναγκαστικά για περιορισμένο χρονικό διάστημα περίπου 80 άτομα. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ επίσης προσέλαβε έκτακτα προσωπικό και όπως έχω ήδη ανακοινώσει και ο ΕΛΓΟ «ΔΗΜΗΤΡΑ» θα πάρει 100 ερευνητές για να ενισχυθεί στο δυναμικό της έρευνας και να ξαναζωντανέψουν τα Ινστιτούτα.
Άρα περιμένουμε την αξιολόγηση να δούμε τι θα δείξει και πού και πώς μπορεί να περισσέψει κάτι και φυσικά θα ικανοποιήσουμε αυτές τις ανάγκες εφ’ όσον αυτή είναι η πολιτική της κυβέρνησης.
Για το Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας δε συζητήθηκε καθόλου αυτό, γιατί το Ταμείο δεν έχει κόσμο.
Για το θέμα του διαγωνισμού ρυζιού
Έχουν τελειώσει όλοι οι διαγωνισμοί σε ό,τι αφορά τα προϊόντα και ήδη όπως ξέρετε, μοιράζονται κι έχουν μοιραστεί και μεγάλες ποσότητες. Σε κάποια μάλιστα ολοκληρώθηκε η διανομή.
Και ο διαγωνισμός του ρυζιού είχε ολοκληρωθεί μ’ επιτυχία, έγκαιρα. Όπως προβλέπονταν και για τους υπόλοιπους. Όμως, όπως έγινε και για τους υπόλοιπους, είχαμε μια σειρά ενστάσεων, ασφαλιστικών μέτρων κτλ. και όπως συνηθίζεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις, τα ασφαλιστικά μέτρα πρέπει να εκδικαστούν σε μια εβδομάδα στο Δικαστήριο.
Σας θυμίζω ότι ο κανονισμός για τη διανομή λέει ότι όλα πρέπει να έχουν πληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου κι έτσι έγινε με όλα τα προϊόντα. Όμως για το ρύζι μόλις έγιναν αυτές οι ενστάσεις, μας είπε το Δικαστήριο ότι θα εκδικαστεί η ένσταση σε μια εβδομάδα. Ζητήσαμε λοιπόν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το ρύζι παράταση 15 ημερών και μας την έδωσε μέχρι την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου. Σας θυμίζω ότι μετά απ’ αυτό κλείνει το οικονομικό έτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρα δε μπορεί να πάει ούτως ή άλλως πιο πέρα. Τι έγινε λοιπόν: Αντί να εκδικαστεί σε μια εβδομάδα και να βγει η απόφαση, μας ήρθε την Παρασκευή μια απόφαση που λέει ότι έχει προκύψει άλλο ένα θέμα στα ασφαλιστικά μέτρα και μετά προέκυψε κι άλλο θέμα, δηλαδή σταδιακά προστίθεντο θέματα τα οποία έπρεπε να εξεταστούν και ταυτόχρονα μας ήρθε εντολή από το Δικαστήριο «να μην υλοποιήσετε την τρέχουσα σύμβαση την οποία έχετε υπογράψει». Άρα, δηλαδή, μέχρις ότου εκδικαστούν τα ασφαλιστικά μέτρα.
Όταν εκδικάστηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα μετά από 21 μέρες, είχε περάσει η 15η Οκτωβρίου και όταν ρωτήσαμε την Ευρωπαϊκή Ένωση μας απαγόρευσε να κάνουμε την πληρωμή και έτσι ματαιώθηκε η προκήρυξη.
Όμως επειδή ακριβώς το ρύζι είναι ένα σημαντικό τρόφιμο κι επειδή ο κόσμος το περιμένει, η Κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει ρύζι σ’ αυτούς που το έχουν ανάγκη, με εθνικούς πόρους πλέον. Άρα λοιπόν, θα γίνει διαγωνισμός ξανά, με εθνικούς πόρους, πάλι ξεχωριστά για τις τρεις περιοχές. Έχουν βρεθεί οι πόροι για να γίνει. Είναι περίπου 1,3 εκατομμύρια ευρώ, για την κάθε μία ζώνη και θέλω να πιστεύω ότι θα το κάνουμε σύντομα και έγκαιρα, προκειμένου να μοιραστεί και το ρύζι όπως περιμένει ο κόσμος.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!