Στα ράφια των εφοριών «αραχνιάζουν» 767.000 πινακίδες ΙΧ αυτοκινήτων, εκ των οποίων περισσότερες από 200.000 επεστράφησαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια προκειμένου οι ιδιοκτήτες τους να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας ή να μην τα πιάνουν τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελείας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, τα 200.000 και πλέον ΙΧ που βγήκαν από την κυκλοφορία από το 2009 ως το τέλος του 2013 βρίσκονται (σ.σ.: ή πρέπει να είναι) ακινητοποιημένα στα γκαράζ ενώ για τα παλαιότερα θεωρούν ότι είναι παρατημένα σε δρόμους, μάντρες, οικόπεδα εφόσον αυτά δεν έχουν αποσυρθεί και διαγραφεί οριστικά.
Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο οι πολίτες καταθέτουν πινακίδες είναι γιατί δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος των τελών κυκλοφορίας αλλά και τα άλλα έξοδα που ακολουθούν ετησίως ένα αυτοκίνητο, όπως είναι π.χ. τα ασφάλιστρα, τα καύσιμα, τα σέρβις, τα διόδια κτλ.
Μόνο το 2013 επεστράφησαν περίπου 70.000 πινακίδες στις ΔΟΥ όλης της χώρας. Μόλις ένας φορολογούμενος καταθέσει πινακίδες, από την ελληνική οικονομία και τα έσοδα του κράτους αφαιρούνται αυτόματα κατά μέσον όρο 2.700 ευρώ ως 3.400 ευρώ. Από αυτό το ποσό το κράτος εισπράττει φόρο και τέλη περίπου το 1/3, δηλαδή κατά μέσον όρο 1.000 ευρώ.
Το ετήσιο κόστος ενός μέσου αυτοκινήτου διαμορφώνεται ως εξής: τα τέλη κυκλοφορίας με βάση τις ετήσιες εισπράξεις του υπουργείου Οικονομικών ανέρχονται κατά μέσον όρο σε 200 ευρώ. Τα ετήσια ασφάλιστρα για ένα μέσο αυτοκίνητο κυμαίνονται περίπου στα 500 ευρώ, ενώ οι βενζίνες που καταναλώνονται σε ετήσια βάση είναι αξίας 1.500 -2.000 ευρώ. Αν στα παραπάνω ποσά προστεθεί και ένα μέσο σέρβις 200 – 400 ευρώ αλλά και ετήσια διόδια περίπου 300 ευρώ, τότε ανεβαίνει το ετήσιο συνολικό κόστος για έναν ιδιοκτήτη ΙΧ κατά μέσον όρο σε 3.000 ευρώ.
Από το ποσό αυτό το κράτος μπορεί να εισπράξει τουλάχιστον το 1/3, δηλαδή από 800 ως 1.065 ευρώ ανά ΙΧ.
Δεν πληρώνουν τέλη
Στην Ελλάδα κυκλοφορούν συνολικά 5.500.000 ΙΧ, μοτοσικλέτες και επαγγελματικά αυτοκίνητα από τα οποία το υπουργείο Οικονομικών εισέπραξε 1,081 δισ. ευρώ για τέλη κυκλοφορίας για το 2014.
Ωστόσο 95.000 ιδιοκτήτες χρωστούν ακόμη τα τέλη κυκλοφορίας του περασμένου έτους ενώ για το 2014 δεν έχουν πληρώσει ακόμη περίπου 200.000 ιδιοκτήτες ΙΧ και άλλων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Είναι προφανές από τα παραπάνω στοιχεία ότι, αν το υπουργείο Οικονομικών δεν είχε ακολουθήσει μια επιθετική φορολογική πολιτική στο αυτοκίνητο, τότε και τα έσοδα θα ήταν περισσότερα και τα σκληρά φοροεισπρακτικά μέτρα θα ήταν λιγότερα. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι αν μειωθούν τέλη και φόροι, εκτιμάται πως μπορούν να κυκλοφορήσουν ξανά τουλάχιστον τα μισά ΙΧ από αυτά για τα οποία έχουν κατατεθεί πινακίδες.
Πολυτέλεια…
Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και όσοι διαθέτουν οχήματα άνω των 2.000 κυβικών καθώς συνολικά κυκλοφορούν περίπου 300.000 οχήματα. Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες, πέραν των άλλων, θα πρέπει να πληρώσουν φόρο πολυτελείας αν έχουν δίλιτρο όχημα ηλικίας ως 5 ετών 440 ευρώ και 308 ευρώ από 5 ως 10 έτη.
Ωστόσο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από αυτούς που έχουν καταθέσει πινακίδες το 59% αφορά οχήματα με κινητήρα ως 1.400 κυβικά, ενώ οχήματα 1.600 κυβικών αφορά το 20% επί του συνόλου. Αντίθετα, ενώ όλοι θα περίμεναν ότι τα μεγάλου κυβισμού οχήματα αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό, οι πινακίδες που έχουν κατατεθεί για οχήματα 1.800 κυβικών αφορούν ποσοστό 7% επί του συνόλου, 2.000 κυβικών το 9% επί του συνόλου και άνω των 2.000 κυβικών μόλις 5% επί του συνόλου.
Οι πωλήσεις ΙΧ και τα έσοδα του κράτους
Το 2007, με τις ετήσιες πωλήσεις αυτοκινήτων να διαμορφώνονται σε 280.000 αυτοκίνητα, το κράτος είχε εισπράξει από το τέλος ταξινόμησης και τον ΦΠΑ περισσότερο από 1,75 δισ. ευρώ. Το 2013 το ποσό αυτό δεν ξεπέρασε τα 180 εκατ. ευρώ με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε 58.694.
Με βάση τις πωλήσεις ΙΧ τα έσοδα του κράτους εμφανίζουν μεγαλύτερη μείωση από την αναμενόμενη διότι λόγω της κρίσης οι αγοραστές έχουν στραφεί αποκλειστικά σε αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού.
Επίσης, μέσα στο 2013 βγήκαν σε απόσυρση περίπου 71.000 αυτοκίνητα, ενώ το υπουργείο Οικονομικών έχει δώσει παράταση ως τα τέλη του 2014.
Ενδεικτικό της εικόνας που επικρατεί σε μια αγορά που κάποτε συντηρούσε όχι μόνο την ελληνική οικονομία αλλά και χιλιάδες οικογένειες είναι ότι από τις πωλήσεις του 2013 το 66,5% των οχημάτων αφορούσαν οχήματα ως 1.400 κυβικών εκατοστών. Την περίοδο 2004 – 2009 πωλούνται κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 250.000 αυτοκίνητα.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!