Άρχισαν από σήμερα, 13 Ιανουαρίου, οι χειμερινές εκπτώσεις του 2014, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου.
Είναι μια ευκαιρία για τους καταναλωτές να αγοράσουν φθηνότερα τα προϊόντα που επιθυμούν, αλλά και για τους εμπόρους να μαζέψουν κάποια χρήματα, για την αγορά νέων εμπορευμάτων ενόψει της σεζόν άνοιξη – καλοκαίρι 2014, και να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους.
Η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου καλεί τους καταναλωτές να τιμήσουν με την παρουσία τους τα καταστήματα της Καλαμπάκας και να στηρίξουν την προσπάθεια των καλαμπακιωτών εμπόρων όπως έκαναν την περίοδο των εορτών και μέσω της εφημερίδας μας τους ευχαριστούν για την ανταπόκριση. Οι ίδιοι οι έμποροι θα ανταποδώσουν την εμπιστοσύνη με καλές τιμές και καλά προϊόντα.
Σε ό,τι αφορά την Κυριακή 19 Ιανουαρίου, κατά την οποία οι έμποροι μπορούν ν’ ανοίξουν τα καταστήματά τους, σύντομα ο Εμπορικός Σύλλογος Καλαμπάκας θα ανακοινώσει την απόφασή του. Πάντως το άνοιγμα της Κυριακή είναι προαιρετικό.
Η Νομική Υπηρεσία της ΕΣΕΕ γνωμοδότησε τα εξής: Σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 1 εδάφιο α ν. 4177/2013, η λειτουργία των μικρών καταστημάτων επιτρέπεται:
«α) την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη των χρονικών περιόδων της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του παρόντος νόμου».
Παρεπόμενα, σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 1 ν. 4177/2013:
«Επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων ή η παροχή υπηρεσιών με μειωμένες τιμές τέσσερις (4) φορές το χρόνο, ως εξής:
α) Τακτικές εκπτώσεις:
αα) από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου και
αβ) από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου.»
Από τις ανωτέρω διατάξεις, συνάγεται με ασφάλεια ότι η χρονική περίοδος των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων έτους 2014 έχει ως εναρκτήρια ημέρα την Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου και ως τελευταία ημέρα την Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου. Η Κυριακή, 12 Ιανουαρίου είναι εκτός αυτής της χρονικής περιόδου, ενώ η πρώτη Κυριακή εντός αυτής είναι η 19η Ιανουαρίου. Κατ’ ακολουθία, τα καταστήματα θα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την 19η Ιανουαρίου.
Οδηγίες για τις εκπτώσεις
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) απέστειλε στις Ομοσπονδίες μέλη της και όλους τους Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας εγκύκλιο με οδηγίες και διευκρινίσεις.
Συγκεκριμένα, οι έμποροι και οι υπεύθυνοι των εμπορικών καταστημάτων πρέπει να προσέξουν τα εξής:
1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική.
2. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης επιτρέπεται αλλά δεν είναι υποχρεωτική. Ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι.
3. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
Αυστηρές κυρώσεις για τους παραβάτες
Στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης («κρατικός περιφερειάρχης»), όπου διαπιστώνεται η παράβαση.
Η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι με το άρθρο 19 ν. 3769/2009 καταργήθηκε η απαγόρευση των προσφορών στο χρονικό διάστημα των 30 ημερών πριν τις εκπτώσεις και η κατάργηση αυτή διατηρήθηκε και στο νέο πλαίσιο του ν. 4177/2013.
Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία, στο διάστημα που μεσολαβεί, οι επιχειρήσεις μπορούν να ενεργούν προσφορές, που στο μυαλό του καταναλωτή λειτουργούν εισαγωγικά ως «προπομπός» της κύριας περιόδου των τακτικών εκπτώσεων.