«Οι Γκλούτον θέλουνε να αρπάξουνε τη Λόλα, μα ένα καλαμάκι τους τα αλλάζει όλα…». Ο στίχος αυτός, και η σχεδόν εθιστική μουσική που τον συνόδευε, αποτελεί για αρκετούς Έλληνες μια γλυκιά ανάμνηση των δεκαετιών του ’80 και του ’90. Και πρόκειται για ένα μόνο παράδειγμα των διαφημίσεων του παρελθόντος, που έγραψαν τη δική τους… ιστορία.
Περί τα 800 jingles -μουσικές συνθέσεις περίπου 30 δευτερολέπτων που «ντύνουν» τα διαφημιστικά- από παλιές και αγαπημένες διαφημίσεις, έχουν δημιουργηθεί από τον μουσικό και συνθέτη Γιάννη Κύρη.
Σε συνέντευξή του στο CNN Greece, ο συνταξιούχος πλέον Γιάννης Κύρης ανοίγει ένα «παράθυρο» στη… χρυσή εποχή της ελληνικής διαφήμισης, μιλάει για την τριακονταετή πορεία του στο χώρο και θυμάται μουσικές που, όσο περίεργο και αν ακούγεται, έχουν συνδεθεί με τα παιδικά χρόνια όσων μεγάλωσαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Τα μουσικά του κομμάτια συνόδευαν τον Carnation και τη Λόλα στην προσπάθειά τους να σταματήσουν τους «άτιμους» Γκλούτον, έβαζαν… χρώμα στη ζωή μας και μας προέτρεπαν να δείξουμε άφοβα τα χέρια μας!
Τα τραγούδια ορισμένων εξ’ αυτών των διαφημίσεων -όπως αυτές του Carnation, της Softex, του La vache qui rit, του Purlan και του Ava Perle- είχαν κάνει τόσο μεγάλο… σουξέ, που τελικώς συνδέθηκαν άρρηκτα με τα προϊόντα που διαφήμιζαν.
«Εγώ νόμιζα ότι με τις διαφημίσεις απευθύνομαι σε μεγάλους ανθρώπους. Υπήρχαν βέβαια και τα παιδικά προϊόντα αλλά τα παιδιά δεν ψωνίζουν, δεν έχουν πορτοφόλι. Ξέρετε τι μου είχε κάνει εντύπωση; Ήμουν χειμώνα στην Άνδρο σε μια ταβέρνα άδεια και βγαίνει ξαφνικά η κόρη του ταβερνιάρη -άντε να ήταν επτά χρονών- και τραγουδούσε διαφημιστικά μου. Έπαθα την πλάκα μου. Χόρευε γύρω από το τραπέζι και τραγουδούσε διαφημιστικά. Είναι τρομερό πόσο επιρροή είχε στα παιδιά» λέει στο CNN Greece o Γιάννης Κύρης και συνεχίζει: «Τα παιδιά εκείνης της εποχής που τώρα είναι μεγάλοι άνθρωποι, τα θυμούνται αυτά τα διαφημιστικά. Τους έχουν μείνει στο μυαλό. Και μου λένε “Εσύ έκανες το Purlan;”. Και όταν τους ρωτάω πού το θυμούνται, μου απαντούν: “Ήμουν πέντε, έξι χρονών”. Αν είναι δυνατόν… Αυτό γίνεται γιατί καρφώνεται η μουσική στο μυαλό… Όταν ένα κείμενο έχει νότες, το θυμάσαι πιο εύκολα».
Αντισυμβατικός και ανήσυχος, ο Γιάννης Κύρης δεν περιορίστηκε μόνο στα jingles και τη διαφήμιση. Έπαιξε μουσική σε συγκροτήματα, έκανε live συναυλίες, συνέθεσε μουσική για την Eurovision, έφτιαξε σήματα για ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, ασχολήθηκε με τη μουσική επένδυση ταινιών μικρού μήκους και δημιούργησε θέματα για μεγάλες αθλητικές ή πολιτιστικές διοργανώσεις.