Η έννοια της κοινωνικής υπευθυνότητας δεν είναι άγνωστη στους περισσότερους και τις περισσότερες από εμάς. Οι δράσεις και οι πρακτικές που ακολουθεί μια εταιρεία επιδρούν σε επίπεδο ατομικό, κοινωνικό, έχοντας αντίκτυπο μέχρι και διεθνώς – ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις οικολογικές πρακτικές της.
Από το να μειώσουν την κατανάλωση αναλώσιμης ύλης και να επιλέξουν τη δημιουργία PDF μέχρι τη λήψη μιας σταθερής και διαφανούς κοινωνικής στάσης, οι εταιρείες μπορούν να προβούν σε διάφορες ενέργειες για να καταστούν κοινωνικά υπεύθυνες. Ας δούμε γιατί είναι σημαντικό για μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις με μέλλον να καταστούν κοινωνικά υπεύθυνες, καθώς και πώς μπορούν να το πραγματοποιήσουν.
Τι είναι η εταιρική κοινωνική ευθύνη;
Η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) έχει οριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως η εθελούσια ενσωμάτωση από πλευράς εταιρειών διαφόρων κοινωνικών και περιβαλλοντικών ανησυχιών σε επίπεδο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αλλά και στις επαφές τους με έτερα ενδιαφερόμενα μέρη.
Με πιο απλά λόγια, η εταιρική κοινωνική ευθύνη αφορά το σύνολο των ενεργειών και πρακτικών που πρέπει να ακολουθεί μια εταιρεία για να είναι «απαντά» σε κοινωνικές, ηθικές, περιβαλλοντικές, αλλά και καταναλωτικές ανησυχίες.
Γιατί είναι σημαντική;
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη προσφέρει ένα πλήθος από οφέλη στις επιχειρήσεις, τα οποία αφορούν μεν την ανάπτυξη και βιωσιμότητα της εταιρείας, αλλά επιστρέφουν και στην κοινωνία.
Συνεπώς, ακόμη και με το να ακολουθήσει μια επιχείρηση ορισμένα απλά για την εταιρική κοινωνική ευθύνη παραδείγματα, μπορεί να ωφελήσει τον εαυτό της, την κοινωνία, καθώς και το περιβάλλον συνολικά.
Πώς θα καταστεί μια εταιρεία κοινωνικά υπεύθυνη;
Υπάρχουν πολλοί αυθεντικοί και ορθοί τρόποι για να καταστεί μια εταιρεία κοινωνικά υπεύθυνη, κάποιοι ευκολότεροι, κάποιοι λιγότερο άμεσοι. Ας τους δούμε παρακάτω.
Δράσεις, όχι απλώς υποσχέσεις
Πριν ξεκινήσουμε με συγκεκριμένα παραδείγματα, είναι σημαντικό να τονίσουμε πώς, ό,τι και να δεσμευτεί μια επιχείρηση να κάνει, είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις πράξεις της. Μια εταιρεία δεν πρέπει απλώς να ακολουθεί, αλλά όπου μπορεί να ηγείται της συζήτησης.
Συνεπώς, για να πείτε ότι έχετε λάβει μια ενεργή οικολογική στάση, δεν αρκεί απλώς να κάνετε μετατροπή σε PDF τα φυσικά σας αρχεία. Αντιθέτως, πρέπει να ακολουθηθεί μια πλήρης στρατηγική και, αν χρειαστεί, να προτείνετε κι εσείς, ως επιχείρηση, τρόπους για αύξηση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης σε εθνικό ή και διεθνές επίπεδο.
Φυσικά, αυτό θα πρέπει και να συνοδεύεται και με τις αντίστοιχες δράσεις των παραγόντων της επιχείρησής σας.
Διατηρήστε συνεπή στάση
Όταν μια επιχείρηση λαμβάνει μια στάση σχετικά με ένα κοινωνικό ή περιβαλλοντικό θέμα, οφείλει να είναι συνεπής σε κάθε επίπεδο και κάθε στιγμή. Οι στόχοι και οι δηλώσεις της πρέπει να συνάδουν με τις αξίες της εταιρείας, και οι νέοι συνεργάτες και υπάλληλοι που επιλέγει μια επιχείρηση πρέπει να δεσμεύονται ότι θα τους ακολουθούν.
Να είστε διαφανείς σχετικά με τις πρακτικές σας
Η προσέγγιση που θα ακολουθήσει μια επιχείρηση σχετικά με την εταιρική κοινωνική ευθύνη θα πρέπει να είναι διαφανής και αυθεντική. Αυτό περιλαμβάνει τη σαφή δήλωση των αξιών της εταιρείας και την ευθυγράμμιση των πολιτικών της με τη στάση αυτή. Οι πρακτικές αυτές δεν αφορούν μόνο το εσωτερικό της εταιρείας, αλλά και τις συνεργασίες της. Η συνεργασία με αξιόπιστους προμηθευτές, οργανισμούς και συνεταίρους καταδεικνύει ότι η επιχείρηση όντως δεσμεύεται για αλλαγή.
Ετοιμαστείτε να υποστηρίξετε τη θέση σας
Το να λάβετε μια στάση σε ένα κοινωνικό – ή ακόμη και σε ένα περιβαλλοντικό – ζήτημα, μπορεί να τύχει κριτικής. Πριν λάβετε κάποια θέση, πρέπει να είστε σίγουροι ότι μπορείτε να υποστηρίξετε τη θέση αυτή με πράξεις και με συνέπεια.
Αντιθέτως, μπορεί να πέσετε στην παγίδα του virtue signaling, το οποίο κάνουν εταιρείες που προσπαθούν να επωφεληθούν από τις τρέχουσες συζητήσεις (Pride, Sustainability, κλπ.), χωρίς ωστόσο να συνεισφέρουν πραγματικά σε αυτές τις δράσεις. Εάν τα λόγια μιας επιχείρησης δε συνάδουν με τις πράξεις της, είναι πολύ πιθανό αυτό να γίνει αντιληπτό από την κοινωνία και η επιχείρηση να χάσει μέχρι και πιστούς πελάτες της.
Εταιρική κοινωνική ευθύνη – Παραδείγματα
Έχοντας δει κάποιες γενικές συμβουλές, ας προχωρήσουμε σε πιο συγκεκριμένα για την εταιρική κοινωνική ευθύνη παραδείγματα.
1.Κώδικας Επιχειρηματικής Δεοντολογίας
Μια σχετικά εύκολη πρακτική αποτελεί η σύνταξη ενός Κώδικα Επιχειρηματικής Δεοντολογίας. Δημιουργήστε ένα PDF όπου θα αναφέρονται οι βασικές αξίες και πρότυπα που ακολουθούνται από την επιχείρησή σας (π.χ., αλληλοσεβασμός, εθελοντισμός, συμπερίληψη, περιβαλλοντική βιωσιμότητα, κ.ά.) και διαμοιράστε το στους εργαζομένους και τους συνεργάτες σας. Φροντίστε ώστε όλοι να κατανοούν και να ακολουθούν τον Κώδικα Δεοντολογίας αυτόν.
2.Ξεκινήστε από τους εργαζόμενους, προχωρήστε στην κοινότητα
Πριν η επιχείρησή σας προχωρήσει σε ενέργειες για την κοινωνία και το περιβάλλον, οφείλει να έχει λάβει υπόψη τους ίδιους της τους υπαλλήλους. Πριν πάρετε κάποια στάση, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι οι εργαζόμενοί σας λαμβάνουν τη μεταχείριση που ισχυρίζεστε ότι προσφέρετε – αυτή είναι η ουσία που έχει η εταιρική κοινωνική ευθύνη. Από τη θέσπιση προγραμμάτων ασφάλειας και υγείας για το σύνολο των εργαζομένων σας μέχρι τη συμπερίληψη στις επιλογές προσωπικού, προσφέρετε βοήθεια πρώτα στους υπαλλήλους σας και μετά αυτό θα έχει αντανάκλαση και στην κοινότητα.
3.Προστασία του περιβάλλοντος
Στη σύγχρονη εποχή, η δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος πρέπει να είναι στον πυρήνα κάθε επιχείρησης. Ένας τρόπος είναι η σύνταξη μιας έκθεσης βιωσιμότητας, όπου θα αναφέρονται οι δράσεις και οι στόχοι της επιχείρησής σας σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
Μπορείτε να ξεκινήσετε από απλές ενέργειες, όπως η μείωση απορριμμάτων χαρτιού και πλαστικού – μια άριστη λύση είναι το πρόγραμμα PDF Guru για μετατροπή σε PDF όλων των αρχείων σας.
4.Αποφύγετε το greenwashing
Στα πλαίσια των αυξημένων απαιτήσεων για συμμόρφωση των επιχειρήσεων με πρακτικές βιωσιμότητας, πολλές εταιρίες χρησιμοποιούν τεχνικές marketing που χειραγωγούν, υποστηρίζοντας ότι ακολουθούν sustainable πρακτικές, ενώ κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Η εταιρεία PDF Guru που αναφέραμε πιο πάνω είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα καλής πρακτικής. Εκτός από ένα κορυφαίο εργαλείο για επεξεργασία PDF, είναι και μια εταιρεία που προωθεί τη βιωσιμότητα και υποστηρίζει πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον.
Αντιθέτως, πολλές εταιρίες πχ παρασκευής καλλυντικών, μπορεί να φροντίζουν να είναι βιώσιμα και ασφαλή τα συστατικά των προϊόντων τους και να μην κάνουν δοκιμές σε ζώα, αλλά παράλληλα οι συσκευασίες τους είναι κατασκευασμένες από μη ανακυκλώσιμο πλαστικό.
Συμπέρασμα
Η ανάληψη εταιρικής κοινωνικής ευθύνης είναι πλέον πολύ σημαντική για μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις με μέλλον. Με την υιοθέτηση συγκεκριμένων σχεδίων και πρακτικών, κάθε επιχείρηση μπορεί να προχωρήσει αποτελεσματικά σε αντίστοιχες δράσεις. Βρείτε τι συνάδει με τις αξίες της επιχείρησής σας αλλά και τι αφορά το κοινό στο οποίο απευθύνεστε και γίνετε κι εσείς μέρος της βιώσιμης οικονομίας.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!