Ο Έλληνας φωτογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου (AFP) Άρης Μεσσήνης κέρδισε χθες Σάββατο το βράδυ το βραβείο Visa d’ or “News” του διεθνούς φεστιβάλ φωτοειδησεογραφίας Visa pour Image στο Περπινιάν (νότια Γαλλία) για τη δουλειά του με θέμα τη μαζική άφιξη προσφύγων το 2015 στη Λέσβο.
H βράβευσή του στην κατηγορία των ειδήσεων ανακοινώθηκε κατά το κλείσιμο της εβδομάδας του φεστιβάλ που είναι αφιερωμένη στους επαγγελματίες φωτορεπόρτερ.
«Κατέγραψα τον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή» δήλωσε ο Άρης Μεσσήνης παραλαμβάνοντας χθες το βράδυ το βραβείο. Το Γαλλικό Πρακτορείο (Agence France-Presse) κέρδισε έτσι για δεύτερη συνεχή χρονιά το μεγαλύτερο βραβείο αυτού του φεστιβάλ, που θεωρείται το μεγάλο ραντεβού της φωτοειδησεογραφίας.
Πέρυσι ο Μπουλέντ Κιλίτς, τουρκικής υπηκοότητας και υπεύθυνος για το φωτορεπορτάζ στο γραφείο του Γαλλικού Πρακτορείου στην Τουρκία, είχε τιμηθεί με το ίδιο βραβείο για τις εικόνες του από τη διέλευση των τουρκοσυριακών συνόρων από τους πρόσφυγες τον Ιούνιο του 2014. «Ο φωτογράφος μας Άρης Μεσσήνης έκανε αξιοσημείωτη δουλειά πάνω στους πρόσφυγες μ’ αυτή τη δυνατή και συγκινητική σειρά φωτογραφιών που αναστατώνει τον θεατή», συγχαίρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Γαλλικού Πρακτορείου Εμμανουέλ Ογκ. «Αυτό το Visa d’ or ανταμείβει επίσης το σύνολο των ομάδων του AFP που καλύπτουν παντού στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή τη μεταναστευτική κρίση» προσθέτει.
Υπεύθυνος φωτογραφίας στο γραφείο του Γαλλικού Πρακτορείου στην Αθήνα, ο 39χρονος Άρης Μεσσήνης, γιος φωτορεπόρτερ, εργάζεται από το 2003 για το AFP. Η λιβυκή κρίση και κυρίως η μάχη της Σύρτης ήταν το 2011 ο πρώτος πόλεμος που κάλυψε. Για τη δουλειά του τιμήθηκε το 2012 με το βραβείο «Bayeux-Calvados» των πολεμικών ανταποκριτών.
Στη συνέχεια κάλυψε τον πόλεμο στη Συρία ενώ συνέχιζε παράλληλα να αποτυπώνει στο φακό του την ελληνική επικαιρότητα. Το καλοκαίρι του 2015, η Λέσβος βρέθηκε στο επίκεντρο της μεταναστευτικής κρίσης. «Αυτό που με σοκάρει περισσότερο στην κάλυψη αυτού του θέματος είναι ότι σκέπτομαι πως δεν βρισκόμαστε σε πολεμική ζώνη. Πως δουλεύουμε σε ζώνη ειρήνης. Όμως τα συναισθήματα που περνούν από τον φακό μου είναι άξια μιας πολεμικής σκηνής» έγραψε σε άρθρο του που δημοσιοποιήθηκε από το blog του AFP, με τίτλο «Making of».
«Είναι δύσκολο επίσης να πρέπει να μεταδώσεις τα βάσανα των ανθρώπων, τον πόνο τους, ενώ δεν διατρέχεις ο ίδιος κανέναν κίνδυνο. Όταν καλύπτεις έναν πόλεμο, απειλείσαι κι εσύ, είσαι λοιπόν κατά κάποιον τρόπο πιο πολύ στην ίδια θέση με τους ανθρώπους που φωτογραφίζεις», πρόσθεσε στο ίδιο άρθρο. «Όμως εδώ δεν κινδυνεύεις καθόλου. Γι’ αυτό, συχνά αφήνω τη μηχανή και βοηθάω. Είναι μια ανάγκη», υπογράμμισε.