Οι υπηρεσίες τρένων υψηλής ταχύτητας είναι έτοιμες να εκμεταλλευτούν μια έκρηξη στις μεταφορές μετά τον κορωνοϊό. [Φωτογραφία: GoneWithTheWind / Shutterstock]
Η ζήτηση της Ευρώπης για σιδηροδρομικά ταξίδια θα αυξηθεί την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με νέα ανάλυση που αναφέρει τη νέα εκτίμηση του κοινού για την βελτίωση του κλίματος στον πλανήτη μειώνοντας τους ρύπους.
Οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να είναι ο κύριος χαμένος της αναβίωσης του τρένου.
Τα μέτρα λόγω του Coronavirus έχουν περιορίσει τις σιδηροδρομικές, θαλάσσιες, οδικές και αεροπορικές μετακινήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη και έχουν βυθίσει τις αεροπορικές εταιρείες ιδίως σε έναν αγώνα για επιβίωση.
Οι άδειοι ουρανοί και οι αυτοκινητόδρομοι έχουν επίσης οδηγήσει σε καθαρότερο αέρα, ενώ διεξάγεται συζήτηση σχετικά με το αν οι κυβερνήσεις πρέπει να χρησιμοποιήσουν δημόσια χρήματα για να διασώσουν τους πιο ρυπογόνους τύπους μεταφορών που συνεχίζεται.
Σύμφωνα με νέα ανάλυση της UBS Research, αυτή η μετατόπιση των αντιλήψεων θα ωφελήσει την ευρωπαϊκή αγορά σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, η οποία βρίσκεται σε καλό δρόμο να αυξάνεται 10% κάθε χρόνο αυτή τη δεκαετία.
Η ελβετική εταιρεία προβλέπει ότι η ευκαιρία αγοράς του κλάδου θα αυξηθεί στα 11 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2022, καθώς η αύξηση της ζήτησης θα χρειαστεί περισσότερο τροχαίο υλικό και σαρωτικές αλλαγές στις υποδομές όπως η σηματοδότηση ή ακόμη και η κατασκευή νέων γραμμών
«Κατά την άποψή μας, και υποστηριζόμενη από το χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης, η πολιτική υποστήριξη για επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές αυξάνεται σημαντικά», επιμένει η ανάλυση του UBS.
Η δημόσια υποστήριξη είναι επίσης ανοδική. Οι σιδηροδρομικοί φορείς άρχισαν να επαναφέρουν τις υπηρεσίες νυχτερινών τρένων ως απάντηση στη ζήτηση, ενώ η ανοχή για μεγαλύτερα ταξίδια αυξάνεται επίσης.
Οι ταξιδιώτες επαγγελματίες θα ανέχονταν ένα ταξίδι τεσσάρων ωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία του UBS, ενώ οι ταξιδιώτες αναψυχής θα μπορούσαν να ανεχθούν έξι. Η ανάλυση αναφέρει τη διαδρομή Λονδίνο-Παρίσι ως το πρωταρχικό παράδειγμα του πού τα σημεία αναχώρησης και άφιξης του σιδηροδρομικού κέντρου της πόλης, και οι σχετικά σύντομοι χρόνοι αναμονής, του επιτρέπουν να κερδίζει τις αεροπορικές εταιρείες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε τον Μάρτιο ότι το 2021 πρέπει να είναι το «Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων» ως μέρος της νέας πράσινης ατζέντας της ΕΕ, επικαλούμενη την επιτυχία του τρόπου μεταφοράς στη μείωση των εκπομπών, διατηρώντας παράλληλα την ανάπτυξη.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές σημαίνουν τεράστια οφέλη στους περισσότερους τομείς: βιωσιμότητα, ασφάλεια, ακόμη και ταχύτητα, μόλις οργανωθούν και κατασκευαστούν σύμφωνα με τις αρχές του 21ου αιώνα», δήλωσε η Επίτροπος μεταφορών της ΕΕ, Adina Vălean κατά την έναρξη της πρωτοβουλίας.
Σημαντικές αλλαγές βρίσκονται στον ορίζοντα. Μέχρι το τέλος του 2020, οι κρατικές σιδηροδρομικές εταιρείες της Γαλλίας και της Ισπανίας – SNCF και Renfe – θα χάσουν τα μακροχρόνια μονοπώλια τους σε εσωτερικά δρομολόγια, καθώς η ελευθέρωση της αγοράς αρχίζει να παίρνει μερίδιο.
Η Γαλλία και η Ισπανία, μαζί με την Ιταλία και τη Γερμανία, θα μπορούσαν να προσθέσουν έως και 800 νέα τρένα υψηλής ταχύτητας κατά την επόμενη δεκαετία, τα οποία θα μπορούσαν να κοστίσουν έως και 60 δισ. Ευρώ. Μόνο το Bundesrepublik θα επενδύσει περισσότερα από 80 δισ. Ευρώ στο δίκτυό του τα επόμενα δέκα χρόνια.
Η SNCF σκοπεύει να κυκλοφορήσει ολοκαίνουργιες εκδόσεις του συρραπτικού υψηλής ταχύτητας TGV το 2023, με διώροφα βαγόνια που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα άτομα.
Η Επίτροπος Vălean είπε στη EURACTIV κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης ότι θα ήθελε ακόμα να δει τις κυβερνήσεις της ΕΕ να εφαρμόζουν τους κανόνες της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους, «κάτι που δεν ισχύει ακόμη και το οποίο ήθελα πολύ να δω φέτος».
Η επικεφαλής των μεταφορών είπε επίσης ότι θα ήθελε να δει τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό – το ΠΔΠ – «συνηθίσει να εστιάζει στις σιδηροδρομικές μεταφορές», ενισχύοντας επενδυτικά μέσα όπως η Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Οι υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας έχουν σημειώσει αξιοσημείωτες νίκες έναντι αεροπορικών μεταφορών μικρών αποστάσεων τα τελευταία χρόνια. Η διασυνοριακή διαδρομή της Eurostar έχει πάνω από το ήμισυ τη ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών μεταξύ Λονδίνου και Παρισιού, ανακοίνωσε η εταιρεία το 2019.
Μια νέα υπηρεσία επιστροφής μεταξύ της βρετανικής πρωτεύουσας και του Άμστερνταμ – που πρόκειται να ξεκινήσει αυτόν τον μήνα, αλλά αντιμετωπίζει de facto καθυστέρηση λόγω της πανδημίας – στοχεύει να κάνει το ίδιο, καθώς εμπίπτει στο τετράωρο ταξίδι που οι αναλυτές λένε ότι ευνοούν τα ταξίδια με το τρένο.
Η SNCF συνεργάστηκε επίσης με τους Ιταλούς και Ελβετούς ομολόγους της πέρυσι, προκειμένου να βελτιώσει το παιχνίδι της εναντίον πτήσεων μικρών αποστάσεων εντός και εκτός της Ελβετίας.
Τα δεδομένα του UBS υποδηλώνουν ότι εάν οι προβλέψεις υψηλής ταχύτητας εξαφανιστούν, η παγκόσμια αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας κατά την επόμενη δεκαετία θα μειωθεί σε μόλις 4,6% ετησίως, σε σύγκριση με την αύξηση 5,1% που υπήρχε στα χαρτιά πριν από το ξέσπασμα του COVID-19.
Στην Ευρώπη, η ανάπτυξη θα μπορούσε να σταματήσει ή ακόμη και να πέσει. Η μελέτη υπογραμμίζει τον αντίκτυπο που είχε ήδη ο σιδηρόδρομος στις διαδρομές Λονδίνο-Παρίσι, Μαδρίτη-Βαρκελώνη και Μόναχο-Βερολίνο, καθώς και προγραμματισμένες διαδρομές όπως το Παρίσι-Τουλούζη και το Βερολίνο-Κολωνία.
Ένα ευρύτερο και πιο αποτελεσματικό σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί στη συνέχεια να ωθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να επικεντρωθούν περισσότερο σε υπηρεσίες μεγάλων αποστάσεων και σε πτήσεις μικρών αποστάσεων που δεν εμπίπτουν στο τετράωρο ταξίδι του σιδηροδρόμου ή εξυπηρετούν περιοχές που δεν είναι προσβάσιμες σε τρένα υψηλής ταχύτητας.
Εάν το 2020 συμπεριληφθεί στους υπολογισμούς, τότε το χάσμα μεταξύ των επιχειρήσεων ως συνήθως και της ανάπτυξης θα είναι υψηλότερο και οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερα για να διατηρήσουν τις εκπομπές τους σε ουδέτερο επίπεδο. Η ICAO έχει προγραμματιστεί να συναντηθεί το καλοκαίρι, όταν θα συζητηθεί το θέμα.
Sam Morgan
euractiv.com
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!