Από το 2013, η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί την κατασκευή και την αναβάθμιση των διαδρόμων μεταφορών στα κράτη μέλη της, προκειμένου να εξαλειφθούν τα σημεία συμφόρησης και να προωθηθούν βιώσιμες και απρόσκοπτες μεταφορές στην περιοχή.
Προωθούμενα από την πολιτική του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ( ΔΕΔ-Μ ), τα έργα συμβάλλουν στη δημιουργία εννέα βασικών διαδρόμων δικτύου που θα συνδέουν όλα τα κράτη μέλη μέσω διαφόρων τρόπων μεταφοράς.
Κρίσιμο για την επίτευξη αυτού του βασικού δικτύου είναι οκτώ μεγάλα έργα διασυνοριακών μεταφορών σε δεκατρία κράτη μέλη. Έχουν ολοκληρωθεί έως το 2030, έξι από αυτά τα έργα είναι κεντρικά σιδηροδρομικά.
Ωστόσο, νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι, μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ECA) διαπίστωσε ότι η πλειονότητα αυτών των συνδέσμων είναι απίθανο να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το 2030. Και αυτό κυρίως για την κακή συνεργασία μεταξύ των χωρών καθώς και για τα συνεχιζόμενα κατασκευαστικά και επιχειρησιακά ζητήματα . Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος για αυτά τα έργα ήταν 54 δισ. Ευρώ, αν και η έκθεση αποκάλυψε ότι το καθένα μπορούσε να δει αύξηση 2,2 δισ. Ευρώ σε σύγκριση με τον αρχικό προϋπολογισμό.
Ακολουθεί μια ματιά στα έξι σιδηροδρομικά έργα που αξιολογήθηκαν, την τρέχουσα κατάσταση προόδου τους και τον τρόπο με τον οποίο προσπαθούν να επιλύσουν βασικά σημεία συμφόρησης εντός της ΕΕ.
Rail Baltica: ο σύνδεσμος των χωρών της Βαλτικής με την Ευρώπη
Ένας σιδηροδρομικός διάδρομος 870 χιλιομέτρων που τρέχει μεταξύ των τριών χωρών της Βαλτικής, το Rail Baltica είναι το μοναδικό έργο υποδομής που αναμένεται να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του κανονισμού ΔΕΔ-Μ έως το 2030. Η γραμμή αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύει έναν βασικό λείπει σύνδεσμο του διαδρόμου ΔΕΔ-Μ της Βαλτικής Θάλασσας της Βόρειας Θάλασσας που συνδέει την Πολωνία, τη Λετονία, την Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Φινλανδία μέσω ενός συνδυασμού σιδηροδρομικών και άλλων τρόπων μεταφοράς.
Η Rail Baltica έχει από καιρό χαιρετιστεί ως ένα από τα πιο πολλά υποσχόμενα έργα υποδομής στην ΕΕ για τον ρόλο της στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας μετά τον κορανοϊό και τη συμβολή της στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής . Αυτό συμβαίνει παρά τον σύνδεσμο που εξυπηρετεί έναν προβλεπόμενο χαμηλό αριθμό επιβατών 8,3 εκατομμυρίων ανθρώπων και τους συνακόλουθους φόβους του ECA ότι δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμος.
Ωστόσο, αναμένονται μεγάλα πράγματα από αυτό το έργο και τις ευκαιρίες που θα μπορούσε να ξεκλειδώσει στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας 13.000 άμεσων θέσεων εργασίας και της στήριξης του εμπορίου μεταξύ της περιοχής και της υπόλοιπης Ευρώπης. «Η Rail Baltica αποδεικνύεται μια εξαιρετική έκθεση για το πώς η Ευρώπη και οι παγκόσμιοι εταίροι ενώνονται για να βοηθήσουν στην υλοποίηση ενός θαυμάσιου έργου πρασίνου», δήλωσε ο Rail Baltica επικεφαλής στρατηγικής και ανάπτυξης Kaspars Briškens σε πρόσφατο διαδικτυακό σεμινάριο.
Λυών-Τορίνο: μια σήραγγα μέσω των Άλπεων για επιβάτες και εμπορεύματα
Ένα από τα πιο συζητημένα έργα υποδομής στην ήπειρο, το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας Τορίνο-Λυών στοχεύει να συνδέσει τη βόρεια Ιταλία με τη νοτιοδυτική Γαλλία μέσω 270 χιλιομέτρων διαδρομών. Τα σχέδια για την κατασκευή μιας σήραγγας μεταξύ των Άλπεων για τη σύνδεση του Τορίνο και της Λυών βρίσκονται στα χαρτιά από τη δεκαετία του 1990, αν και πολιτικές τριβές στην Ιταλία και πιο πρόσφατα θέματα προϋπολογισμού έχουν προκαλέσει πολλές καθυστερήσεις.
Ένα σχέδιο πυλώνα τόσο για τις επιβατικές όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ των δύο χωρών, το Τορίνο-Λυών είναι μέρος του ευρύτερου μεσογειακού διαδρόμου ΔΕΔ-Μ που εκτείνεται από τη νότια Ισπανία έως την Ανατολική Ευρώπη μέσω διαφόρων μεθόδων μεταφοράς.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το διασυνοριακό τμήμα της γραμμής αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από την προθεσμία του 2030. Ωστόσο, είναι απίθανο να τεθεί σε λειτουργία μέχρι τότε καθώς η αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης του 2029 αφήνει ένα μικρό περιθώριο για πιθανές καθυστερήσεις. Οι γραμμές πρόσβασης και στις δύο πλευρές συμμορφώνονται προς το παρόν με τις παραμέτρους πολιτικής ή θα ισχύσουν έως το 2030. Από την άλλη πλευρά, οι απαιτήσεις ταχύτητας και το σύστημα ERTMS της υπηρεσίας δεν έχουν ακόμη γίνει συμβατές με τα ΔΕΔ-Μ.
Brenner Base Tunnel: βελτίωση των συνδέσεων μεταξύ Βερόνα και Μονάχου
Η σήραγγα βάσης Brenner είναι μια σιδηροδρομική σήραγγα δύο διαδρομών που βρίσκεται υπό κατασκευή για τη βελτίωση των συνδέσεων μεταξύ Ιταλίας, Γερμανίας και Αυστρίας. Με την ολοκλήρωση, ο σύνδεσμος θα διαρκέσει 64 χιλιόμετρα για να αποτελέσει ουσιαστικό μέρος του βασικού δικτύου Σκανδιναβικής-Μεσογειακής ΔΕΔ-Μ που εκτείνεται από τη Σικελία έως τη Φινλανδία σε κάθετο άξονα.
Επί του παρόντος κατασκευάζονται επίσης γραμμές Northbound και Southbound που διέρχονται από τη σήραγγα για καλύτερη σύνδεση της Βερόνας και του Μονάχου. Το τούνελ αναμένεται να εξυπηρετήσει πληθυσμό 7,9 εκατομμυρίων ανθρώπων και θα χρησιμοποιηθεί τόσο για εμπορευματικές όσο και για επιβατικές δραστηριότητες.
Παρά την ημερομηνία έναρξης που αναμένεται για το 2028 και οι διαδρομές πρόσβασης στη Γερμανία και την Ιταλία έχουν προγραμματιστεί να συμμορφωθούν πλήρως με τον κανονισμό ΔΕΔ-Μ έως το 2030, το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι ορισμένες γερμανικές γραμμές πρόσβασης θα μπορούσαν να καθυστερήσουν μεταξύ 2040 και 2050. Επιπλέον, η Αυστριακή Το Ελεγκτικό Συνέδριο προειδοποίησε πρόσφατα για πιθανές καθυστερήσεις δύο ακόμη ετών, υπονοώντας ότι η σήραγγα ενδέχεται να μην τεθεί σε λειτουργία πριν από το 2030.
Τέλος, οι συνεργαζόμενες χώρες του έργου της Αυστρίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας δεν έχουν ακόμη ολοκληρώσει μια εναρμονισμένη μελέτη κυκλοφορίας και, ως εκ τούτου, συμφωνούν σε συνεπή στοιχεία και μεθόδους.
Ζώνη Fehmarn: σύνδεση της Σκανδιναβίας με την ηπειρωτική Ευρώπη
Ακριβώς στο βόρειο άκρο του σκανδιναβικού-μεσογειακού διαδρόμου βρίσκεται ο Fehmarn Belt Fixed Link, μια σιδηροδρομική σήραγγα 18 χιλιομέτρων που συνδέει τη Σκανδιναβική χερσόνησο με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου και μικτής σιδηροδρομικής γραμμής διπλής γραμμής για επιβάτες και εμπορεύματα μεταξύ Γερμανίας και Δανίας, οι οποίες σήμερα κατασκευάζουν γραμμές πρόσβασης για την υποστήριξη της σύνδεσης.
Η έκθεση του ECA κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το έργο βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη της ημερομηνίας έναρξης του στόχου του 2028, ενώ έχει περιθώριο τριών ετών για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του κανονισμού ΔΕΔ-Μ. Παρομοίως, οι διαδρομές πρόσβασης στη σήραγγα αναμένεται να έχουν πλήρη χωρητικότητα και να συμμορφώνονται με τον κανονισμό εγκαίρως για το άνοιγμα της σήραγγας.
Ωστόσο, το ΕΕΣ επεσήμανε επίσης το γεγονός ότι η γραμμή ενδέχεται να μην είναι οικονομικά βιώσιμη. Παρόλο που πάνω από επτά εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σήμερα σε ακτίνα 60 λεπτών από αυτό, ο τελικός σύνδεσμος προβλέπεται να χρησιμοποιείται από ένα μόνο εκατομμύριο επιβάτες κάθε χρόνο, θέτοντας σε κίνδυνο την αναλογία κόστους-οφέλους του έργου.
Basque Y: Ο νέος σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας της Γαλλίας και της Ισπανίας
Ονομάστηκε από την περιοχή που διασχίζει και το σχήμα που έχει, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας των Βάσκων Υ τρέχει σε 175 χιλιόμετρα τροχιάς μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας. Στη γαλλική πλευρά, η γραμμή θα συνδεθεί με το τοπικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας Grand Project Sud-Ouest μέσω του διαδρόμου του Ατλαντικού.
Ενώ το Basque Y αναμένεται να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει έως το 2030, είναι όντως η γαλλική πλευρά που μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στο άνοιγμα του. Σύμφωνα με την έκθεση του ECA, η Γαλλία φαίνεται πρόθυμη να αναβάλει τη νέα γραμμή υψηλής ταχύτητας μεταξύ Μπορντό και Νταξ και στη συνέχεια από το Νταξ στα σύνορα – και ως εκ τούτου τη Χώρα των Βάσκων – μέχρι το 2037.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξάγει επί του παρόντος συζητήσεις με τις γαλλικές αρχές για να ξεκινήσουν τις εργασίες αναβάθμισης για τη γραμμή νωρίς και να τις προετοιμάσουν εγκαίρως για το άνοιγμα του Basque Y. Η ΕΚ τονίζει επίσης τη σημασία της πραγματοποίησης των αναβαθμίσεων σύμφωνα με τις απαιτήσεις ΔΕΔ-Μ.
E59: Σιδηροδρομική γραμμή Πολωνίας και Γερμανίας
Εκτείνεται κατά μήκος των συνόρων μεταξύ Πολωνίας και Γερμανίας, η σιδηροδρομική γραμμή Ε59 βρίσκεται στον διάδρομο κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ Βαλτικής-Αδριατικής που συνδέει τη βόρεια Ιταλία με τη Βαλτική Θάλασσα μέσω της κεντρικής Ευρώπης. Διασχίζει 678 χιλιόμετρα από τη βορειοδυτική Πολωνία μέχρι τη διέλευση των συνόρων με την Τσεχία.
Η γραμμή έχει ήδη κατασκευαστεί και επί του παρόντος υποβάλλεται σε εργασίες αναβάθμισης που η ΕΚ αναμένει να ολοκληρωθεί έως το 2030 για να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις ΔΕΔ-Μ. Ωστόσο, η έκθεση του ECA τους έκρινε πολύ απίθανο να ολοκληρώσει έως την καθορισμένη ημερομηνία, καθώς «χρειάζονται πολύ χρόνο για την κατασκευή, και οι εργασίες για ορισμένα τμήματα δεν έχουν καν προγραμματιστεί ακόμη».
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!