Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι και την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου. Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας δίνει συμβουλές για το τι πρέπει να προσέχουμε στις εκπτώσεις.
Οι περισσότεροι καταναλωτές περιμένουν τις εκπτώσεις για να επωφεληθούν από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων. Τηρούνται όμως οι “κανόνες του παιχνιδιού”, ή επιχειρείται με διάφορα τεχνάσματα η εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού;
ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ. Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της τρέχουσας περιόδου, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ. Σύμφωνα με την νομοθεσία κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να αναρτηθούν πινακίδες στις οποίες να αναγράφεται η εκατοστιαία έκπτωση (%) για κάθε είδος ή και για όλα τα είδη. Αντί για ποσοστιαία έκπτωση (%) μπορεί το κατάστημα να αναρτήσει πινακίδες με την τιμή πώλησης ΠΡΙΝ και ΜΕΤΑ την έκπτωση.
ΠΡΟΣΟΧΗ. Η έκπτωση που αναγράφεται στην στη βιτρίνα σαν ενιαίο ποσοστό, δεν ανταποκρίνεται πάντα σε όλα τα είδη. Ποσοστά π.χ.: έως -50% αφορούν ελάχιστο αριθμό ειδών, που συνήθως έχουν εξαντληθεί.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΓΟΡΩΝ. Πριν ξεκινήσουμε για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουμε τις αγορές μας, σύμφωνα με τις ατομικές και οικογενειακές μας ανάγκες. Δεν δημιουργούμε περιττές ή τεχνητές “ανάγκες” και δεν πέφτουμε στην παγίδα της υπερκατανάλωσης.
ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΜΑΣΤΕ την αγορά πριν τις εκπτώσεις για να δούμε τις πραγματικές τιμές (πριν την έκπτωση), και να επισημάνουμε τα είδη που ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε. Μόνο έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης.
ΟΙ ΒΙΤΡΙΝΕΣ των καταστημάτων δεν πρέπει να αλλάζουν ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση τιμών. Η αλλαγή της βιτρίνας λόγω εκπτώσεων πρέπει να σας προβληματίσει.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ. Είμαστε επιφυλακτικοί στις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάζουμε την ποιότητα των προϊόντων και την προέλευσή τους. Κυκλοφορούν προϊόντα δεύτερης διαλογής, ελαττωματικά και «μαϊμούδες».
Η ΦΤΗΝΙΑ ΤΡΩΕΙ ΤΟΝ ΠΑΡΑ. Δεν αγοράζουμε πράγματα μόνο επειδή είναι φθηνά. Όσο φθηνό και αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειαζόμαστε, είναι ακριβό.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ. Δεν πρέπει να επηρεαζόμαστε από τις διαφημίσεις. Η πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται στην ωραιοποιημένη εικόνα της διαφήμισης.
ΕΠΟΧΙΑΚΑ. Αγοράζουμε μόνο εποχιακά είδη. Ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη σπάνια έχουν εκπτώσεις. Αντίθετα μπορεί να πετύχουμε καλές τιμές σε ρούχα, παπούτσια και είδη εποχής.
ΔΟΣΕΙΣ – ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ. Αν αγοράσουμε με δόσεις ενημερωνόμαστε για τη μηνιαία δόση, το ετήσιο επιτόκιο και το σύνολο των δόσεων. Οι αγορές με πιστωτικές κάρτες έχουν πολύ υψηλό επιτόκιο, όταν υπερβαίνουμε το όριο.
ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ. Ζητάμε για όλες τις αγορές μας απόδειξη. Είναι απαραίτητη αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στο προϊόν που αγοράσαμε
ΕΛΕΓΧΟΣ. Κάνουμε έλεγχο αγοράς και να δεν ξεχνάμε ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα. Προσέχουμε την τελική τιμή, και όχι το μεγάλο ποσοστό έκπτωσης. Αγοράζουμε μόνο όταν μας ικανοποιεί ο συνδυασμός ποιότητα – τιμή
ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΙΚΑ. Αν αγοράσουμε ελαττωματικό προϊόν, το επιστρέφουμε αμέσως. Οι δικαιολογίες του τύπου “είναι προσφορά” ή ότι στις εκπτώσεις “δεν γίνονται δεκτές επιστροφές” δεν ισχύουν για τα ελαττωματικά προϊόντα.
ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ. Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές επιβάλλονται σε βάρος των υπευθύνων κυρώσεις
ΩΣ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ θέλουμε να λειτουργεί σωστά ο θεσμός των εκπτώσεων, προς όφελος τόσο των καταναλωτών όσο και των εμπόρων. Θέλουμε ενημερωμένους καταναλωτές για τα δικαιώματα τους, ενημερωμένους επιχειρηματίες για τις υποχρεώσεις τους. Καλούμε τους καταναλωτές να αποφεύγουν να κάνουν τις αγορές τους από καταστήματα που δε σέβονται τα δικαιώματά τους
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!