«Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών δεν αντιμετωπίζει τα δομικά προβλήματα των Περιφερειών με αιχμή την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότησή τους», τόνισε ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός κατά την ομιλία του στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής στην οποία συζητήθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α.. Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας. Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις».
Στην ομιλία του ο κ. Κώστας Αγοραστός -στηλίτευσε το γεγονός ότι το κεντρικό κράτος επιχειρεί να εμφανίσει μειωμένες τις δαπάνες της κεντρικής κυβέρνησης μεταφέροντας μια σειρά από δραστηριότητες και μετακυλώντας το αντίστοιχο κόστος σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο,
-κατέστησε σαφές ότι το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «δεν αντιμετωπίζει τα κρίσιμα ζητήματα για τις Περιφέρειες όπως τη μεγάλη μείωση του προσωπικού τους κατά 43,5% κατά μέσο όρο, τη μείωση της χρηματοδότησής τους από τον προϋπολογισμό κατά 60% ή τη μη ένταξή τους στην κοινωφελή εργασία όπως έχει ζητήσει εδώ κατ’ επανάληψη η ΕΝΠΕ»,
-ωστόσο ανέφερε πως με τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο «επιλύονται 15 ζητήματα της καθημερινής λειτουργίας των Περιφερειών».
«Θεωρούμε επιβεβλημένο να περιληφθούν στο νομοσχέδιο και άλλες ρυθμίσεις με βάση τις προτάσεις της ΕΝΠΕ και κυρίως να αντιμετωπισθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση τα οξυμμένα προβλήματα της αυτοδιοίκησης», υπογράμμισε.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ο κ. Κ. Αγοραστός, με αφορμή και την παρουσία στην Επιτροπή του Προέδρου της Βουλής κ. Νίκου Βούτση, σημείωσε ότι για να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν χρειάζονται Υπουργικές Αποφάσεις ή Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, γεγονός που αντιδιέστειλε με τους νόμους για τους Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων αλλά και τον προσφάτως ψηφισθέντα αθλητικό νόμο. «Στην ίδια αίθουσα συζητούσαμε πριν από καιρό για τους Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων και περιμένουμε ακόμη, αν και πέρασαν μήνες, την Κοινή Υπουργική Απόφαση σχετικά με το τι σημαίνει εποπτεία των ΟΕΒ», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών στάθηκε ιδιαίτερα στην ποιότητα της νομοθετικής διαδικασίας και υπογράμμισε:
«Γιατί να έχουμε πολλούς νόμους και γιατί να έχουμε πολλούς νόμους κακογραμμένους και με αντιφάσεις και με άσχετες τροπολογίες;
Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ζούμε σε μια χώρα που υπάρχει μια τυπολατρία και υπερβολική ρυθμιστική παραγωγή. Επίσης, για να πούμε και την αλήθεια, υπάρχει και απουσία αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχων και αξιολόγησης της παραγωγής των ρυθμίσεων.
Αρκεί να πούμε ότι στα τελευταία 75 χρόνια ψηφίστηκαν 884 νομοσχέδια για την ασφάλιση και 1.700 υπουργικές αποφάσεις. Για να ανοίξει κάποιος ένα εργαστήριο χορού, για παράδειγμα, χρειάζεται να ψάξει σε 37 διατάξεις. Αυτά τα πράγματα δημιουργούν οι πολλοί και δυσνόητοι νόμοι και θεσμοθετούν και μια πελατειακή, θα έλεγα, σχέση του κράτους με τον πολίτη, δυσχεραίνουν την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και της παραγωγικής ανασυγκρότησης και διαβρώνουν την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στους θεσμούς, όπως προκύπτει από την έρευνα της διαΝΕΟσις».
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΝΠΕ
Ο κ. Κ. Αγοραστός κατέθεσε τις εξής παρατηρήσεις/επισημάνσεις της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας σε συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου:
-«Στο Άρθρο 32 σχετικά με την παροχή κινήτρων σε εργαζόμενους από Ο.Τ.Α. παραμεθόριων και νησιωτικών περιοχών να συμπεριληφθούν και οι Περιφέρειες.
-Στο Άρθρο 40 για το Διπλογραφικό Σύστημα στα Νομικά Πρόσωπα ΟΤΑ α’ βαθμού και στους ΟΤΑ β’ βαθμού, να συμπεριληφθούν και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) των Περιφερειών.
-Στο άρθρο 89 σχετικά με τη ρύθμιση θεμάτων προσωπικού για εκτέλεση έργων με αυτεπιστασία, να επεκταθεί και στις Περιφέρειες η αυτεπιστασία καθώς κατ’ αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να λύσουμε μικροπροβλήματα, όπως να καλύψουμε τις λακκούβες ή τον καθαρισμό μικρών τάφρων. Συνεπώς, σε επείγουσες καταστάσεις η αυτεπιστασία χρειάζεται και άλλωστε γιατί να μην πάρουν οι άνθρωποι απευθείας το μεροκάματο ώστε να είναι ένα μεροκάματο αξιοπρέπειας και όχι ένα μεροκάματο μεσαζόντων;»
ΝΕΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Παράλληλα, ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ πρότεινε να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο και οι εξής ρυθμίσεις, τις οποίες έχει καταθέσει η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας στο Υπουργείο Εσωτερικών:
-Σύσταση Ειδικής Γραμματείας στην ΕΝΠΕ για την για την ανθρωπιστική κρίση και την κοινωνική ευθύνη.
-Να καταστεί δυνατή η πρόσληψη προσωπικού κατηγορίας Π.Ε. σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα και στις Περιφέρειες.
-Ρύθμιση για τα ζητήματα εκκρεμών διαγωνισμών μεταφοράς μαθητών, έως την έναρξη του σχολικού έτους 2017-2018, τους οποίους προκήρυξαν οι Περιφέρειες αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η ανάδειξη οριστικών μειοδοτών. Η ρύθμιση αφορά περιπτώσεις κατά τις οποίες προέκυψαν νέες ανάγκες μετά την προκήρυξη των διαγωνισμών, υπάρχουν αδιάθετα δρομολόγια για τα οποία είτε δεν υποβλήθηκαν προσφορές είτε οι υποβληθείσες προσφορές κρίθηκαν μη κατάλληλες και δεν έχουν αναδειχθεί μειοδότες στους εκκρεμείς διαγωνισμούς.
-Ρύθμιση για τη μεταφορά των λειτουργικών δαπανών της εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν μπορεί να έχει Περιφερειακό Διευθυντή του Υπουργείο σε κάθε Περιφέρεια και Διευθυντές σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και τα έξοδα – στέγαση, ενοίκια, θέρμανση, αναλώσιμα – να γίνονται από τις Περιφέρειες, χωρίς να μπορούμε να κάνουμε τον απαιτούμενο έλεγχο. Αυτό είναι, άλλωστε, και αίτημα των ίδιων των υπαλλήλων του Υπουργείου Παιδείας.
-Ρύθμιση των καθυστερήσεων στην εκκαθάριση δαπανών των Περιφερειών κατά το α’ τρίμηνο του 2017, που προήλθε από την περιέλευση σ’ αυτές των αρμοδιοτήτων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου,
– Ρύθμιση για τα δαπάνες Περιφερειών που εκτελέστηκαν στα πλαίσια προγραμματικών συμβάσεων παροχής τροφίμων και σίτισης.
– Ρύθμιση για τις αρμοδιότητες διαχείρισης δημόσιας περιουσίας που απέμεινε μετά την εφαρμογή στεγαστικών – προνοιακών προγραμμάτων. Υπάρχει μια στρέβλωση, από τότε που θεσμοθετήθηκε ο νόμος του «Καλλικράτη» λόγω σύγχυσης αρμοδιοτήτων μεταξύ Αποκεντρωμένης Διοίκησης και Περιφέρειας. Χρειάζεται αλλαγή, η οποία μπορεί να γίνει αδαπάνως. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν άνθρωποι που είναι όμηροι και δεσμοί μιας κατάστασης, χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός, πραγματικός λόγος.
-Ρύθμιση ώστε σε δύσκολες περιπτώσεις και σε ακραία καιρικά φαινόμενα να γίνεται προμήθεια αλατιού από τις ελληνικές αλυκές.
-Ρύθμιση σχετικά με τις κρατήσεις του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων αναφορικά με εκτελεσθέντα έργα σε τέως Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Ερχόμαστε τώρα, οι Περιφέρειες, να πληρώσουμε ένα λάθος, του Υπουργείου, το οποίο έλεγε ότι «Δεν πρέπει να κάνετε κρατήσεις υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων». Γίνεται τώρα ο έλεγχος, ο οποίος έχει επιφέρει τεράστια ποσά σε κάθε Περιφέρεια, τα οποία δεν οφείλει στην ουσία, διότι αν το γνώριζαν οι Νομαρχίες, θα τα εισέπρατταν από τους αναδόχους. Καλούνται τώρα να τα πληρώσουν οι Περιφέρειες αφού οι ανάδοχοι δεν τα πλήρωσαν. Οι Περιφέρειες δεν μπορούν να τα πληρώσουν, άλλωστε, έχουν μειωθεί και τα έσοδα, που προβλέπεται να πάρουν από τον Προϋπολογισμό.
-Ρύθμιση για θέματα αστικής ευθύνης υπαλλήλων των Περιφερειών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
-Ρύθμιση, προκειμένου το κόστος των παραβόλων για την απόκτηση και έκδοση επαγγελματικών αδειών χειριστών μηχανημάτων έργου, από εν ενεργεία υπαλλήλους που εκδίδουν νέα άδεια, για λόγους που ανάγονται στην εξυπηρέτηση των υπηρεσιακών αναγκών (όπως έλλειψη υπαλλήλων του κλάδου χειριστών μηχανημάτων), να βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των οικείων φορέων και όχι τους ίδιους τους υπαλλήλους.
-Ρύθμιση για εξεταστικές επιτροπές άσκησης επαγγέλματος Ν. 3982/2011.