Ανάσα σε χιλιάδες οδηγούς υπόσχονται τα νέα οδικά δίκτυα που προστίθενται σταδιακά στο μεγάλο παζλ των αυτοκινητοδρόμων το 2015, με τα μεγάλα έργα να λαμβάνουν σταδιακά την τελική τους μορφή, παρέχοντας υψηλή ασφάλεια και γρήγορη μετακίνηση.
Το «νήμα» στις μεγάλες παραδόσεις τμημάτων στα υπό κατασκευή έργα της χώρας, στους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες ταχείας κυκλοφορίας, «κόβει» οριστικά σήμερα το τμήμα κυκλοφορίας από την Αγία Μαρίνα έως τις Ράχες μήκους 20 χλμ. (Πέταλο Μαλιακού), με την κατεύθυνση κυκλοφορίας προς Αθήνα να είναι ανοιχτή από τις αρχές της εβδομάδας, ενώ ανοίγει και η κυκλοφορία του τμήματος με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη.
Ο νέος, σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτατης Κυκλοφορίας (ΛΕΑ), τρεις σήραγγες διπλού κλάδου, πέντε κοιλαδογέφυρες και υποδομή υψηλών προδιαγραφών, μειώνει σημαντικά τον χρόνο απόστασης μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ενώ ο οδηγός που ξεκινά από την Αθήνα (σε κλειστό αυτοκινητόδρομο) θα βγαίνει από αυτόν στα Τέμπη και για μόνο 25χλμ. Επί της ουσίας, με τη νέα παράδοση, η εθνική αρτηρία Αθήνα – Θεσσαλονίκη αγγίζει την οριστική της ολοκλήρωση.
Το έργο Στυλίδα-Ράχες ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007 με αρχικό χρονοδιάγραμμα το 2010, ενώ μαζί με την παράκαμψη Λαμίας που παραδόθηκε πρόσφατα σε λειτουργία, το Πέταλο του Μαλιακού μετατρέπεται πλέον σε ασφαλή κλειστό αυτοκινητόδρομο. Με την πλήρη παράδοση στην κυκλοφορία του τμήματος «Α/Κ Αγ. Μαρίνας – Ράχες», το οποίο εντάσσεται στα τμήματα που κατασκευάζει το ελληνικό δημόσιο και παραχωρεί προς λειτουργία στην Κεντρική Οδό, δίδεται οριστική λύση στο μείζον ζήτημα οδικής ασφάλειας του Μαλιακού.
Κόρινθος – Πάτρα
Μετά την τριετή αναμονή λόγω της σφοδρής οικονομικής κρίσης, οι μηχανισμοί στα εργοτάξια έχουν επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς, επιταχύνοντας τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται στην τελική ευθεία. Στην τελική ευθεία εισέρχονται τα έργα της Ολυμπίας Οδού, με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου έως Πάτρα να προχωρεί στις πρώτες παραδόσεις τμημάτων, κυρίως στην περιοχή της Κορινθίας, ενώ διαδοχικά τμήματα θα δίδονται στην κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Στα 120 χλμ. του αυτοκινητόδρομου, υπό τις δεδομένες συνθήκες, η παράδοση θα γίνει σε 3 διαδοχικές περιόδους, με την πρώτη περίοδο να τοποθετείται τον ερχόμενο Οκτώβριο και αφορά το τμήμα Αρχαία Κόρινθος – Κιάτο. Προς το τέλος του έτους, πρόκειται να λειτουργήσει και το υπόλοιπο τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Ρίο. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο μήκος του δρόμου που θα λειτουργήσει ταυτόχρονα, απελευθερώνοντας δεκάδες χιλιόμετρα δρόμου που σήμερα βρίσκονται υπό κατασκευή. Το τελευταίο κομμάτι θα αφορά τον κόμβο του Ρίο και το «κούμπωμα» με την Περιμετρική Πάτρας και το τοπικό δίκτυο της πόλης.
Ιόνια οδός
Την ίδια στιγμή, στην Ιόνια Οδό, τα έργα στο νότιο τμήμα (από την Αμφιλοχία) βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ στο βόρειο τμήμα οι εργασίες εκτελούνται φυσιολογικά, παρά τις δυσκολίες που εμφανίζονται στην μορφολογία του εδάφους. Οι πρώτες παραδόσεις τμημάτων αναμένονται μετά το καλοκαίρι. Τα σημεία που είναι υπό κατασκευή στην Ιόνια Οδό περιλαμβάνουν εννέα ανισόπεδους κόμβους και οκτώ γέφυρες και μία σήραγγα 900 μέτρων με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015.
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου αποτελεί έργο με αρκετά μεγάλη πρόοδο, καθώς η παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Ωστόσο, ενώ αρχικά αναμενόταν η παράδοσή του προς το τέλος του τρέχοντος έτους, παραμένει αδιευκρίνιστος ο χρόνος παράδοσης των τριών σηράγγων στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα.
Οι νέες εκτιμήσεις φέρουν τον αυτοκινητόδρομο να παραδίδεται πλέον στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2016. Ωστόσο η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν έχει ακόμα εκτιμήσεις για το πώς θα διαμορφωθεί το τελικό χρονοδιάγραμμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προταθεί η επιτάχυνση των εργασιών, με επιβάρυνση του προϋπολογισμού του έργου. Το έργο θα διαθέτει 3 σήραγγες μία εκ των οποίων με 6 χλμ., η οποία θα είναι και η μεγαλύτερη στην Ελλάδα, ενώ θα υπάρχουν ακόμα δύο με μήκος 3 και 2 χλμ, με ανοιχτά τμήματα 14χλμ.
Κεντρική Οδός Ε-65
Στον Ε65 και το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα τα έργα προχωρούν με ιδιαίτερα καλούς ρυθμούς, φτάνοντας στο 50%, με την κοινοπραξία κατασκευής να επισημαίνει ότι «κάθε μέρα υπάρχει πρόοδος». Οι εργασίες που ξεκίνησαν και πάλι στις αρχές του 2014 στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα έχουν ως στόχο ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2015. Σήμερα γίνεται πραγματικός αγώνας δρόμου για να καλυφθεί το χρονικό διάστημα που απομένει επιτυχώς και να μην έχουμε νέες παρατάσεις.
Ο φάκελος του «Μορέα» παραμένει -προς έγκριση- στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έχει εισέλθει σε έναν δεύτερο κύκλο ερωτημάτων που αναμένεται να απαντηθούν σύντομα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών. Μετά το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δεδομένου ότι η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του έργου έχει περάσει επιτυχώς από την Ε.Ε., αναμένεται να ακολουθήσει η κατάθεση της σύμβασης παραχώρησης στη Βουλή, όπου θα ζητηθεί η κύρωση της με νόμο από την Εθνική Αντιπροσωπεία.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η εκκρεμότητα του «Μορέα» δεν μπορεί να συνεχιστεί, καθώς όσο διαιωνίζεται η περίοδος κατασκευής τόσο το έργο θα επιβαρύνεται με επιπρόσθετο χρηματοικονομικό κόστος, που ενδεχομένως να δημιουργήσει νέα προβλήματα στο πρότζεκτ. Και αυτό παρ’ όλο που το έργο βαίνει προς ολοκλήρωση, με το 95% του τεχνικού του αντικειμένου ολοκληρωμένο.
πηγη:imerisia.gr
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!