Επτά χαρτονομίσματα, επτά διαφορετικά χρώματα, επτά ξεχωριστά στυλ. Αν μπουν στη σειρά κρύβουν ένα μυστικό που λίγοι γνωρίζουν. Πρόκειται για ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από την ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική.
Οι συζητήσεις για το σχεδιασμό του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος ξεκίνησαν το 1996. Το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ίδρυμα, που αργότερα μετονομάστηκε σε Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, προκήρυξε διαγωνισμό προκειμένου να βρει τον καλλιτέχνη που θα αναλάμβανε την αισθητική επιμέλεια των χαρτονομισμάτων. Οι όροι ήταν αυστηροί. Τα σχέδια που θα υποβάλλονταν έπρεπε να συμβολίζουν με κάποιο τρόπο την ιστορική συνέχεια της Ευρώπης μέσα από την τέχνη και την αρχιτεκτονική. Παράλληλα, είχε τεθεί μία ρητή απαγόρευση. Για πολιτικούς λόγους δεν έπρεπε να αναπαριστώνται εθνικοί ήρωες και ιστορικά επιτεύγματα.
Τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν το Δεκέμβρη. Νικητής ήταν ο αυστριακός καλλιτέχνης Ρόμπερτ Καλίνα. Τα σχέδιά του υπάκουαν σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο. Στην μπροστινή μεριά απεικονίζονταν παράθυρα και στην πίσω μία μεγάλη γέφυρα. Κάθε χαρτονόμισμα συμβόλιζε μία διαφορετική χρονική περίοδο και τα κυρίαρχα ρεύματά της.
Αρχικά, ο Καλίνα είχε χρησιμοποιήσει πραγματικά μνημεία. Το πενηντάρικο απεικόνιζε τη γέφυρα Ριάλτο στη Βενετία, το εκατοστάρικο τη γέφυρα του Νεϊγί στο Παρίσι, το πεντακοσάρικο τη γέφυρα της Νορμανδίας. Η επιτροπή ενθουσιάστηκε με τα σχέδια και την ιδέα του Αυστριακού, όμως, όπως και στην περίπτωση των ιστορικών προσώπων, για πολιτικούς λόγους δεν ήθελε τα μνημεία να είναι πραγματικά. Έτσι, αν και ο σχεδιασμός των τριών προαναφερθέντων χαρτονομισμάτων βασίστηκε στα συγκεκριμένα μνημεία, έγιναν τροποποιήσεις έτσι ώστε να μην είναι απολύτως αναγνωρίσιμα.
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/ti-symvolizoyn-ta-schedia-pano-sta-chartonomismata-toy-eyro/
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!