Είναι ένας καλλιτέχνης που σφύζει από έντονες απόψεις. Αναμφισβήτητα διαθέτει μια οξεία αντίληψη. Έχει μια ασκητική σχέση με το υλικό που καλείται να διαχειριστεί, αντλεί από τις εμπειρίες του και βιώνει τον ρόλο ως κυοφορία. Τον συναρπάζουν οι ιστορίες που απευθύνονται σε παιδιά και αφιέρωσε τη ζωή του γι’ αυτόν τον σκοπό.
Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός, παραγωγός, συγγραφέας με σπουδαίους ρόλους στο ενεργητικό του.
Άνθρωπος αξιοπρεπής και αγέρωχος, σε κάνει να αντιλαμβάνεσαι πως είναι ταγμένος στο λειτούργημά του. Δεν είναι τυχαία η αμεσότητα και η ειλικρίνεια των εκπομπών του. Αν και σου δίνει την εντύπωση ότι όλα βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό, στην πραγματικότητα όλα είναι αποτέλεσμα μιας σφιχτοδεμένης μελέτης.
Ο Νίκος Πιλάβιος με ευφυΐα και με λιτότητα δημιουργεί τις ιστορίες τού «Παραμυθά», που άλλοτε αναβλύζουν ομορφιά και άλλοτε εκτόνωση και χιούμορ. Πάντα όμως συναίσθημα.
Ο λόγος του, η διαφορετική του αισθητική, οξύνει τις αισθήσεις και σε κερδίζει, διότι γίνεται «ήρωας» που προσπαθεί να ξεπεράσει τον πόνο, την ανία, τους εφιάλτες μιας ζωής χωρίς διέξοδο με πυξίδα του την αγάπη για τα παιδιά.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Στις 18 Απριλίου, κυκλοφόρησε το τέταρτο βιβλίο σας «Ο Παραμυθάς και η μηχανή τού χρόνου» πάλι από τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Ποια είναι τα συναισθήματά σας, κύριε Πιλάβιε;
Νοιώθω καινούργιο κουράγιο για να αρχίσω να γράφω το επόμενο, το πέμπτο, που ελπίζω να κυκλοφορήσει του χρόνου.
Τι προσδοκάτε να δώσετε στα παιδιά μέσα από τα βιβλία σας;
Ό,τι και στη ζωή: αγάπη.
Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Τι κερδίσατε μέσα από αυτή τη συνεργασία αλλά και από τη συγγραφή γενικότερα;
Με τη συγγραφή, γενικότερα, απόκτησα ένα ακόμα επάγγελμα (εκτός από ηθοποιός, σκηνοθέτης, παραγωγός), που η συνεργασία μου με τις Εκδόσεις Ψυχογιός, που με σύστησε ένας φίλος, του έδωσε έναν… επαγγελματισμό που δεν είχα μέχρι αυτή τη συνεργασία.
Γιατί ασχοληθήκατε με τα παραμύθια; Πώς ξεκίνησε η πορεία σας στον χώρο τού θεάματος;
Η πορεία μου άρχισε στα 8 μου, όταν άρχισα να παίζω στο τότε πρώτο Παιδικό θέατρο της εποχής. Με τα παραμύθια άρχισα να ασχολούμαι όταν γεννήθηκε η κόρη μου, κι αναρωτήθηκα τι παραμύθια θα ακούει στο ραδιόφωνο και τι θα βλέπει στην τηλεόραση.
Πώς αποδέχτηκαν τον «Παραμυθά» στην εποχή του; Ήταν αγαπητός από τον κόσμο, ήταν μια φιγούρα αναγνωρίσιμη;
Τότε δεν ξέραμε την ανταπόκριση, διότι δεν υπήρχαν μετρήσεις τής τηλεόρασης και τα παιδιά δεν κυκλοφορούσαν τις ώρες που έβγαινα εγώ. Τώρα, πολλά χρόνια μετά, που εκείνα τα παιδιά έφτασαν τα 30 με 45, και τα συναντώ στην καθημερινή ζωή, έχω γίνει αναγνωρίσιμος και έμαθα ότι ήμουν και τότε αγαπητός.
Κοιτάζοντας πίσω, γιατί πιστεύετε ότι αγαπήθηκε αυτός ο ήρωας, αυτή η εκπομπή;
Επειδή όταν έκανα την εκπομπή, την «έβρισκα» κι εγώ σαν παιδί, κι αυτό τα παιδιά το πιάνουν.
Γιατί έπαψαν σήμερα τα παραμύθια;
Γιατί το λέτε αυτό; Δεν νομίζω ότι έπαψαν ποτέ τα παραμύθια, κυρία Δούλη. Προστέθηκαν διάφορες μορφές παρουσίασής τους, αλλά δεν έπαψαν ποτέ να υπάρχουν. Άλλωστε, πέρα από τα καινούργια στην τηλεόραση ή στο ίντερνετ, εξακολουθούν να υπάρχουν πάντα στα παλιά και με τον παλιό τρόπο, τα βιβλία.
Ποιο είναι το μυστικό τής καλής αφήγησης ενός παραμυθιού, κύριε Πιλάβιε;
Η αγάπη για το παιδί ή τα παιδιά που το λες – είτε είναι δικά σου είτε ξένα.
Τα τηλεοπτικά κανάλια δεν έχουν στις μέρες μας παιδικές ζώνες, και αν υπάρχουν, στα παιδικά προγράμματα υπάρχει ανάμεσα στα αλλά και η βία. Πώς το σχολιάζετε;
Κατ’ αρχήν δεν νομίζω ότι είναι όλα τα παιδικά προγράμματα βίαια. Τώρα, η απουσία παιδικής ζώνης σε όλα σχεδόν τα κανάλια εκτός από την Ε.Ρ.Τ., επιβεβαιώνει απλώς ότι τα ιδιωτικά κανάλια είναι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται για το κέρδος – και το ελληνικό παιδικό πρόγραμμα είναι πολυέξοδο με ελάχιστο έως καθόλου κέρδος.
Πώς ήταν η δική σας παιδική ηλικία; Μεγαλώσατε με παραμύθια; Ποια εικόνα φέρνετε στο μυαλό σας να σας λέει παραμύθια;
Όπως σας είπα, από τα 8 μου άρχισα να παίζω στο παιδικό θέατρο, όποτε εγώ… «έλεγα» παραμύθια στα άλλα παιδιά. Επίσης μεγάλωσα με τα παραμύθια τής Θείας Λένας (Αντιγόνης Μεταξά), που άκουγα κάθε απόγευμα στο ραδιόφωνο.
Ασχολείστε με το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες;
Βεβαίως. Έχω δύο blogs: ένα προσωπικό, το www.paramithas.gr κι ένα τηλεοπτικό με εκπομπές του «Παραμυθά», το www.paramithas.tv, δύο σελίδες στο facebook και μία στο twitter.
Πόσο σας βοηθά η τεχνολογία να έρθετε κοντά με τους ανθρώπους που σας αγαπούν;
Πολύ, κυρία Δούλη.
Ποια είναι τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν οι γονείς στην σημερινή εποχή;
Τα μεγάλα λάθη είναι ίδια από πάντα και πηγάζουν από την επιθυμία των γονιών να επιβάλουν στα παιδιά τους τις δικές τους απόψεις και όσα εκείνοι θεωρούν σωστό και καλό γι’ αυτά, χωρίς να αφουγκράζονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες τής ψυχής των παιδιών.
Ποιο είναι το μυστικό για ένα ευτυχισμένο παιδί;
Όπως είναι κι ο τίτλος ενός βιβλίου που έχω γράψει για τους γονείς: «Τα ευτυχισμένα παιδιά, θέλουν γονείς χωρίς εγώ».
Τι σας έχει διδάξει η ζωή με τα παιδιά, κύριε Πιλάβιε;
Την ομορφιά και τη δύναμη της αθωότητας.
Είχατε την τύχη να συναντήσετε πολλές γενιές παιδιών. Πώς βλέπετε τη νέα γενιά; Πιστεύετε σ’ αυτή;
Επιτρέψτε μου να πω ότι δεν κρίνω τους ανθρώπους ανάλογα με τη γενιά όπου ανήκουν. Όλες οι γενιές έχουν άξιους, ταλαντούχους, αλλά και άθλιους ανθρώπους – που μπορεί να υπάρχουν τόσο ανάμεσα στους επώνυμους όσο και στους ανώνυμους, που βοηθούν την ανθρωπότητα να πηγαίνει μπροστά ή να τη συνεισφέρουν στις αθλιότητές της.
Τι θα είχε να πει ο «Παραμυθάς» στους αναγνώστες μας;
Να μην φοβούνται να κρατάνε ζωντανό το παιδί στις καρδιές τους.
Αν φορούσατε το «μαγικό σας γιλέκο» σήμερα, σε ποιον θα επιλέγατε να μιλήσετε και τι θα του λέγατε;
Δεν χρειάζεται να φοράω μαγικό γιλέκο για να μιλήσω σε οποιονδήποτε και δεν έχω και κανέναν ειδικά στον νου που θα ήθελα να του πω κάτι ιδιαίτερο.
ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Ο ΝΙΚΟΣ ΠΙΛΑΒΙΟΣ γεννήθηκε το 1943 στην Αθήνα. Τα πρώτα του βήματα στο χώρο του θεάματος τα έκανε παίζοντας στο πρώτο παιδικό θέατρο που ιδρύθηκε το 1951, όπως και στο ραδιόφωνο και στον κινηματογράφο. Το 1966, ύστερα από σπουδές στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στη ROYAL ACADEMY OF DRAMATIC ARTS στο Λονδίνο, ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα παίζοντας στο θέατρο, στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση.
Το 1975 ανέλαβε τη ραδιοφωνική εκπομπή “ΠΑΙΔΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ” και το 1977 το παιδικό πρόγραμμα του ραδιοφώνου του Α΄ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ της Ε.Ρ.Τ. Το 1978 του ανατέθηκε τη διεύθυνση του ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ της Ε.Ρ.Τ. όπου έκανε την παραγωγή όλου του παιδικού προγράμματος του καναλιού. Επίσης ήταν σκηνοθέτης, παρουσιαστής και σεναριογράφος των εκπομπών: “Ο ΠΑΡΑΜΥΘΑΣ”, “ΓΡΑΨΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ” και “Η ΧΙΛΙΟΠΟΔΑΡΟΥΣΑ”.
Το 1987 παραιτήθηκε από την Ε.Ρ.Τ. και ίδρυσε την εταιρεία τηλεοπτικών παραγωγών ΣΑΪΤΑ, η οποία έως το 2008 έκανε την παραγωγή δεκάδων τηλεοπτικών εκπομπών για τη δημόσια και ιδιωτική ελληνική τηλεόραση. Σήμερα εργάζεται ως παραγωγός, ηθοποιός και σεναριογράφος στην εταιρεία τηλεοπτικών παραγωγών του γιου του. Έχει γράψει πέντε βιβλία για παιδιά και δύο για ενηλίκους.
* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Τα Μετέωρα” στις 19 Απριλίου 2013.
{loadposition mypos1}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!