Η Χριστίνα Κασιντή ανήκει στη γενιά των σύγχρονων δημιουργών, που διακονούν απαιτητικά και γόνιμα τη λογοτεχνία και ιδιαίτερα τη λογοτεχνία για παιδιά. Η συγγραφή την ενθουσιάζει, και όταν γράφει, ανοίγει το μάνταλο της φαντασίας της και ξεπηδούν οι ήρωες των παραμυθιών της.
Για εκείνη το παιδικό βιβλίο προσφέρει πολλαπλά οφέλη στον αναγνώστη του. Κατά κύριο λόγο όμως ψυχαγωγεί και βοηθά το παιδί να αναπτύξει τη φαντασία του, και επιπλέον συμβάλλει στην πνευματική του καλλιέργεια και στη συγκρότηση της υγιούς προσωπικότητάς του, ώστε να σέβεται και να αγαπά τον συνάνθρωπό του αλλά και το περιβάλλον.
Τα βιβλία της, όσον αφορά στη διάθεση και στη θερμοκρασία τους, έχουν έντονο το άρωμα της ποίησης και μια εξαιρετικά υψηλή ποιότητα. Με θαυμαστό τρόπο εμπνέει τους μικρούς αναγνώστες της για να σκεφτούν, να διαμορφώσουν τη δική τους γνώμη, να κατανοήσουν και τελικά να υιοθετήσουν πανανθρώπινες αξίες, όπως η ελευθερία, η αγάπη, η αλληλεγγύη, η προσφορά και η ανεκτικότητα.
Μας λέει ότι τα παραμύθια, όπως όλα τα βιβλία, αποτελούν φορείς ιδεών και αξιών, γι’ αυτό ένα καλό παιδικό βιβλίο πρέπει να είναι πρωτίστως πρωτότυπο και να παρουσιάζει γνωστά θέματα με μια καινούργια και κατά προτίμηση ανατρεπτική ματιά.
Γι’ αυτό, ένας συγγραφέας θα κερδίσει το ενδιαφέρον και την αγάπη των μικρών του αναγνωστών, μόνο εάν είναι ειλικρινής απέναντί τους και πρόθυμος να ξαναγίνει παιδί.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος» το βιβλίο σας με τίτλο «Οι περιπέτειες μιας σακούλας». Τι ήταν αυτό που σaς ενέπνευσε να γράψετε το συγκεκριμένο βιβλίο, κυρία Κασιντή;
Μια σακούλα που προσγειώθηκε ξαφνικά ένα μεσημέρι στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου μου με ενέπνευσε να γράψω αυτή την ιστορία.
Πώς θα συστήνατε τον εαυτό σας σε ένα παιδί;
Θα τους έλεγα ότι είμαι ένα μεγάλο παιδί που ζωγραφίζει με λέξεις τον κόσμο.
Το «Οι περιπέτειες μιας σακούλας», μεταξύ άλλων, πραγματεύεται την αξία της ανακύκλωσης. Πώς ένα παιδί μπορεί να βιώσει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση;
Το παιδί μπορεί να αποκτήσει οικολογική συνείδηση, κυρίως αν ακολουθήσει το παράδειγμα των γονέων του, εφόσον αυτοί είναι οικολογικά ευαισθητοποιημένοι, αν πάρει μέρος σε σχολικές δράσεις με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, ή ακόμη αν διαβάζει βιβλία με οικολογικό περιεχόμενο, όπως «Οι Περιπέτειες Μιας Σακούλας».
Θεωρείτε πώς τα σύγχρονα παιδικά βιβλία είναι σημαντικά για τη διάπλαση του χαρακτήρα των παιδιών και τη διαμόρφωση των αξιών τους;
Αναμφισβήτητα, κυρία Δούλη!Το παιδικό βιβλίο προσφέρει πολλαπλά οφέλη στον αναγνώστη του. Κατά κύριο λόγο, ψυχαγωγεί και βοηθά το παιδί να αναπτύξει τη φαντασία του. Επιπλέον, το βιβλίο συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια του παιδιού και στη συγκρότηση της υγιούς προσωπικότητάς του, ώστε να σέβεται και να αγαπά τον συνάνθρωπό του και το περιβάλλον.
Ποιες ιδιαιτερότητες έχουν τα παιδιά ως αναγνώστες; Είναι δύσκολο να τους τραβήξεις την προσοχή;
Τα παιδιά αγαπούν την κίνηση και τον γρήγορο ρυθμό, είναι ανυπόμονα, διαθέτουν χιούμορ, μεγάλη περιέργεια, ζωηρή φαντασία, ένστικτο και είναι φύσει αισιόδοξα. Αν λοιπόν ένας συγγραφέας σεβαστεί τα ιδιαίτερα γνωρίσματά τους, είναι ειλικρινής απέναντί τους και πρόθυμος να ξαναγίνει παιδί για να τα αγγίξει με το έργο του, τότε θα κερδίσει το ενδιαφέρον και την αγάπη τους.
Ποια πιστεύετε ότι είναι η καθοριστική διαφορά ανάμεσα στους σύγχρονους λογοτέχνες παιδικών βιβλίων και των κλασικών παραμυθάδων;
Καταρχάς, η εποχή που οι σύγχρονοι συγγραφείς παιδικών βιβλίων ζουν και παράγουν έργο είναι εντελώς διαφορετική από την εποχή των παραμυθάδων, και ως γνωστόν ένας συγγραφέας αποτελεί γέννημα της εποχής του. Φαντάζεστε τον Άντερσεν να ζούσε στη σημερινή εποχή και να έγραφε τη «Μικρή Γοργόνα» στον ηλεκτρονικό υπολογιστή; Και για να προχωρήσω παραπέρα, αμφιβάλλω αν στις μέρες μας θα μπορούσε να γραφτεί ένα παραμύθι σαν τη «Χιονάτη», αλλά ακόμη και αν συνέβαινε αυτό, σίγουρα η σημερινή «Χιονάτη» θα παρουσίαζε βασικές διαφορές από το κλασικό παραμύθι που όλοι γνωρίζουμε και αγαπάμε.Τώρα ποιά από τα σύγχρονα παραμύθια θα καταφέρουν να γίνουν κλασικά, αυτό μόνο ο χρόνος μπορεί να μας το δείξει.
Ποιες αξίες θεωρείτε πως διδάσκουν τα σύγχρονα ελληνικά παραμύθια;
Δεν θα χρησιμοποιούσα τη λέξη «διδάσκουν», καθώς γενικά δεν θεωρώ ότι ένα παραμύθι πρέπει να έχει δίδαγμα. Μπορεί να δίνει τροφή στη σκέψη των παιδιών και να τα ωθεί να προβληματιστούν πάνω σε ένα θέμα, όχι όμως να τους κουνά το δάχτυλο.Από εκεί και πέρα, τα παραμύθια, όπως όλα τα βιβλία, αποτελούν φορείς ιδεών και αξιών. Συνεπώς, μπορούν να ενθαρρύνουν το παιδί να σκεφτεί, να διαμορφώσει τη δική του γνώμη, να κατανοήσει και τελικά να υιοθετήσει πανανθρώπινες αξίες, όπως η ελευθερία, η αγάπη, η αλληλεγγύη, η προσφορά, η ανεκτικότητα κ.λπ.
Ποιο είναι το βασικό συστατικό ενός καλού παιδικού βιβλίου για εσάς, κυρία Κασιντή;
Ένα καλό παιδικό βιβλίο είναι πρωτίστως πρωτότυπο και παρουσιάζει γνωστά θέματα με μια καινούργια και κατά προτίμηση ανατρεπτική ματιά. Με αυτό τον τρόπο, δίνει φτερά στη φαντασία των παιδιών, κάτι που αποτελεί και το μεγάλο στοίχημα για κάθε συγγραφέα παιδικού βιβλίου.
Από ποια ηλικία και έπειτα μπορεί να δομηθεί η αγάπη για το βιβλίο και το διάβασμα;
Πριν ακόμη κλείσει το πρώτο έτος της ηλικίας του, ένα παιδί έρχεται σε επαφή με το διάβασμα, ξεφυλλίζοντας πάνινα βιβλία ή βιβλία με χοντρό εξώφυλλο παρατηρώντας εικόνες, αναγνωρίζοντας ήχους και διασκεδάζοντας με ρυθμικά στιχάκια. Με αυτό τον τρόπο, φύεται αρχικά ο σπόρος της φιλαναγνωσίας που για να ανθίσει χρειάζεται απαραίτητα το φως από το παράδειγμα των γονέων.
Τι συναισθήματα σας «γεννά» η διαδικασία της συγγραφής;
Η συγγραφή με ενθουσιάζει, κυρία Δούλη. Ζώ κοντά στη Φύση και όταν γράφω, συνήθως κάθομαι μπροστά στο παράθυρό μου και παρατηρώ τα σύννεφα, τα δέντρα και τα πουλιά. Τότε ανοίγει το μάνταλο της φαντασίας και ξεπηδούν οι ήρωες των παραμυθιών μου.
Ποια είναι η σχέση σας με τη λογοτεχνία; Τι σας «έφερε» κοντά της και ποια αναγνώσματα προτιμάτε προσωπικά;
Λατρεύω τη λογοτεχνία και ήμουν από μικρή βιβλιοφάγος. Τα βιβλία είναι για εμένα οι καλύτεροι φίλοι, οι σύντροφοί μου στις όμορφες, αλλά και στις δύσκολες στιγμές της ζωής μου. Διαβάζω τα πάντα, εκτός από βιβλία τρόμου, αλλά οφείλω να παραδεχτώ ότι μου αρέσει ιδιαίτερα η λογοτεχνία των λατινοαμερικάνων με τον μαγικό ρεαλισμό.
Υπάρχουν ευκαιρίες σήμερα για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς παιδικών βιβλίων, κυρία Κασιντή;
Αν διαθέτει κάποιος υπομονή και επιμονή και έχει τη δύναμη να κυνηγήσει το όνειρό του και να μην το προδώσει, τότε σίγουρα κάτι θα γίνει, το σύμπαν θα συνωμοτήσει υπέρ του και θα εμφανιστούν οι ευκαιρίες που αναζητά.
ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
Η Χριστίνα Κασιντή κατάγεται από την Κόρινθο. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στον Αμερικανικό Πολιτισμό στο Πανεπιστήμιο του Exeter στη Μεγάλη Βρετανία.
Ζει στην Κορινθία μαζί με τον σύζυγό της και τους δυο γιούς της και εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Στον ελεύθερο χρόνο της πετάει με τη λιβελούλα της στη Χώρα των Παραμυθιών, χτίζει σπίτια από δανδελίωνες με τα τρία γουρουνάκια, φτιάχνει μοσχομυριστές μηλόπιτες με τη Χιονάτη και πλέκει λαχανί πουλόβερ για την Κοκκινοσκουφίτσα.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Κλειδάριθμος» το βιβλίο της για παιδιά με τίτλο «Οι περιπέτειες μιας σακούλας».
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Τα Μετέωρα” στις 27 Νιοεμβρίου 2020.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!