Το ταλέντο του είναι πηγαίο, γάργαρο, ρέον. Δίνει την εντύπωση πως στα σκίτσα του κυριαρχεί ο στιγμιαίος ενθουσιασμός. Στην πραγματικότητα όμως το έργο του είναι αποτέλεσμα πολύωρης δουλειάς και ενδελεχούς έρευνας.
Πρόκειται για έναν σκιτσογράφο, που με το πενάκι του επί σειρά ετών «σχολιάζει και κριτικάρει» την πολιτική επικαιρότητα στην Ελλάδα, με χιούμορ και φαντασία.
Εκτός από τη διαχρονικότητα των σκίτσων του, που αποτελούν ένα ιστορικό χρονικό της νεότερης Ελλάδας από γελοιογραφικής πλευράς, οι λεζάντες που τα συνοδεύουν είναι ξεκαρδιστικές, δοσμένες με το εξαίρετο χιούμορ που διακρίνει τον Γιάννη Κυριακόπουλο, τον γνωστό σε όλους μας ΚΥΡ.
Από τα φοιτητικά του χρόνια, κι ενώ σπούδαζε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρώμης, «συστήθηκε» εντελώς τυχαία με το σκίτσο, και είπε «εδώ είμαι»!
Ο ίδιος τονίζει ότι η γελοιογραφία είναι παιδί των εφημερίδων και των περιοδικών και ότι σε όλα τα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι «νόθο».
Ο ΚΥΡ πιστεύει στη νέα γενιά, διότι έχει χιούμορ και περιμένει να δει να ξεθωριάζει το μαύρο χρώμα της Ελλάδας τού σήμερα…και να το αποτυπώσει στα υπέροχα σκίτσα του!
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Είχατε πάντα επιτηδευμένη ματιά ή την αποκτήσατε με τον χρόνο, τα λάθη, τις εμπειρίες σας, κύριε Κυριακόπουλε;
Κάθε χρόνος που περνάει η ΜΑΤΙΑ γίνεται πάντα πιο επιτηδευμένη, κυρία Δούλη.
Πώς σας προέκυψε να ασχοληθείτε με το σκίτσο και την πολιτική γελοιογραφία; Υπήρχαν κάποιοι άνθρωποι που σηματοδότησαν την πορεία σας;
Σπούδαζα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρώμης όταν έπεσε στα χέρια μου ένα λεύκωμα του Αμερικανού σκιτσογράφου STEINBERG. Άκουσα καμπάνες. Είπα: ΕΔΩ ΕΙΜΑΙ!
Το όνομα ΚΥΡ, με το οποίο καθιερωθήκατε στον χώρο σας, πώς πρόεκυψε;
«Νονά μου» ήταν η Ελένη Βλάχου, ιδιοκτήτρια της εφημερίδος ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ. Χωρίς να το ξέρω, είδα στην πρώτη μου γελοιογραφία… από κάτω… την υπογραφή ΚΥΡ.
Ποια είναι η γνώμη σας για τη δημοσιογραφία στην Ελλάδα; Είναι ελεύθερη ή ασκείται κατόπιν συμφερόντων;
Εξαρτάται σε ποιο έντυπο εργάζεται ο δημοσιογράφος, κυρία Δούλη.
Ποια είναι η σχέση σας με την εφημερίδα; Γιατί την προτιμάτε από τα άλλα ΜΜΕ;
Η γελοιογραφία είναι παιδί των εφημερίδων και των περιοδικών. Σε όλα τα άλλα ΜΜΕ είναι «νόθο»!
Ανήκετε πλέον στο δυναμικό των εκδόσεων Διόπτρα. Τι σας συναρπάζει στον χώρο του βιβλίου;
Στο τέλος κάθε χρόνου εκδίδω ένα λεύκωμα-ημερολόγιο με τα σκίτσα τής χρονιάς που πέρασε. Η σειρά αυτή των λευκωμάτων έχει γίνει ένα είδος «ιστορίας της νεωτέρας Ελλάδος» από γελοιογραφικής ματιάς. Η συνεργασία μου με τη ΔΙΟΠΤΡΑ είναι άψογη!
Το βιβλίο σας «Κρίση και 13» από τις εκδόσεις Διόπτρα έχει αγαπηθεί πολύ και το αναγνωστικό κοινό σάς ακολουθεί και σ’ αυτή σας την επιλογή. Πώς το σχολιάζετε;
Δεν το σχολιάζω. Απλώς χαίρομαι…
Τι είναι αυτό που πρέπει να διαθέτει ένας σκιτσογράφος για να ξεχωρίσει;
Αυτά που πρέπει να έχει ένα σκιτσογράφος είναι κάτι σαν το ΠΕΝΤΑΘΛΟ. Πρέπει να έχει χιούμορ, δημοσιογραφική ματιά, γνώσεις ζωγραφικής, ταχύτητα, και πλήρη ενημέρωση της επικαιρότητας.
Πότε ένα σκίτσο θεωρείται επιτυχημένο, κύριε Κυριακόπουλε;
Όταν αρέσει στους αναγνώστες.
Έχετε πει: «Αν ήμουν Σουηδός, Φιλανδός ή Νορβηγός θα είχα πρόβλημα. Μάλλον θα είχα βγει στο ταμείο ανεργίας. Στην Ελλάδα δεν έχεις πρόβλημα. Μόλις έχεις τελειώσει το ένα θέμα, έχουν βγει τρία». Η σημερινή εποχή δίνει πολύ υλικό στη σάτιρα;
Η Ελλάδα είναι ο παράδεισος των γελοιογράφων. Από αρχαιοτάτων χρόνων η σάτιρα δέσποζε στον Ελλαδικό χώρο.
Παρατηρούμε τον τελευταίο καιρό να κάνουν την εμφάνισή τους φαινόμενα λογοκρισίας στην τέχνη. Η σάτιρα έχει όρια;
Τα όρια στη σάτιρα τα τοποθετεί ο ίδιος που κάνει σάτιρα.
Τι εμπνέει έναν σκιτσογράφο;
Συνήθως η εξουσία. Αυτή κυβερνά… αυτή ελέγχουμε… αυτή σατιρίζουμε.
Ένας σκιτσογράφος πρέπει να είναι διορατικός;
Αν δεν είσαι διορατικός, δεν είσαι γελοιογράφος…
Στην Ελλάδα οι σκιτσογράφοι περνούν περισσότερο πολιτικά, κοινωνικά ή ιδεολογικά μηνύματα;
Άλλοι σκιτσογράφοι περνούν μηνύματα πολιτικά, άλλοι κοινωνικά και άλλοι ιδεολογικά.
Ο Γκαίτε είχε πει ότι τίποτα δεν καταδεικνύει περισσότερο τον χαρακτήρα των ανθρώπων, όσο τα πράγματα με τα οποία γελάνε. Οι Έλληνες ως λαός έχουμε χιούμορ;
Πιστεύω ότι η νέα γενιά έχει χιούμορ. Το βλέπεις απ’ τα συνθήματα που γράφουν στους τοίχους!
Μπορείτε να μου περιγράψετε το σκίτσο που θα κάνατε για την Ελλάδα τού σήμερα και την Ελλάδα τού αύριο;
Για την Ελλάδα του σήμερα θα έκανα ένα σκίτσο με όλη την σελίδα ΜΑΥΡΗ! Για το αύριο… το περιμένω.
ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε καλές τέχνες στην ACCADEMIA DI BELLE ARTI της Ρώμης και γραφικές τέχνες στην ENALC του Τορίνου. Πρωτοδημοσίευσε σκίτσα του στο Ιταλικό περιοδικό «IL TRAVAZZO» και στην Κυριακάτικη CORRIERE DELLA SERA. Άρχισε να εργάζεται ως πολιτικός γελοιογράφος στην εφημερίδα Μεσημβρινή.
Συνεργάστηκε με τις εφημερίδες ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ, ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ και το ΒΗΜΑ. Επίσης συνεργάστηκε με τα περιοδικά EIKONEΣ, ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ, ΓΥΝΑΙΚΑ και ΕΠΙΚΑΙΡΑ. Στην περίοδο της χούντας η λογοκρισία του είχε απαγορεύσει να δημοσιεύει σκίτσα.
Την περίοδο εκείνη έστελνε στο Λονδίνο αντιστασιακά σκίτσα στο περιοδικό HELLENIC REVIEW που εξέδιδε η Ελένη Βλάχου με το ψευδώνυμο MAC PAPA (Ήταν τα αρχικά ΜΑΚαρέζου, Παπαδόπουλου, ΠΑτακού).
Έχει εκδώσει 38 λευκώματα. Στην τηλεόραση εργάστηκε ως βασικός συνεργάτης του Φρέντυ Γερμανού στην εκπομπή ΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΠΙΠΕΡΙ.
Έχει βραβευτεί σε πολλές Παγκόσμιες και Πανελλήνιες εκθέσεις με σημαντικότερη το 1ο βραβείο στην Παγκόσμια Έκθεση Χιούμορ στο ΜΟΝΤΡΕΑΛ του Καναδά, το 1981. Το 2012 τον βράβευσε η Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο του καλλιτεχνικού έργου του. Είναι παντρεμένος με τη δημοσιογράφο Εύη Κυριακοπούλου και έχει δύο αγόρια τον Φίλιππο και τον Αλέξανδρο.
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Τα Μετέωρα» στις 24-12-2014.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!