Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Μετεώρων (ΣΤΕΜ) αποτελεί μια φρέσκια ιδέα στο τοπικό γίγνεσθαι της περιοχής μας.
Ξεκίνησε ως ιδέα από ανθρώπους που ασχολούνται με τον τουρισμό -και όχι μόνο- και μετουσιώθηκε σε σωματείο πριν από λίγες ημέρες.
Σκοπό και στόχο έχει να κάνει προτάσεις για τον τουρισμό στην περιοχή και φυσικά να ενώσει όλους τους επαγγελματίες υπό την ομπρέλα του τουρισμού, που αποτελεί τη σημαντικότερη πηγή εσόδων για την πόλη μας.
Για τον νεοσύστατο σύλλογο αλλά και για το σκεπτικό που οδήγησε στη δημιουργία τού ΣΤΕΜ, μιλήσαμε με τον Ηλία Μαυραγάνη, νεοεκλεγέντα πρώτο του Πρόεδρο. Ο κ. Μαυραγάνης μιλά σήμερα στην εφημερίδα μας για τη νέα προσπάθεια, για τη φετινή τουριστική κίνηση, καθώς και για τη μείωση του ΦΠΑ, την οποία χαρακτηρίζει κοροϊδία, ενώ τονίζει πως ο ΣΤΕΜ είναι ανοικτός σε οποιαδήποτε σκέψη, άποψη ή ιδέα, απ’ όπου κι αν προέρχεται, που να έχει στόχο άμεσα ή έμμεσα την ανάπτυξη και την προώθηση του τουρισμού και τη δημιουργία νέων δράσεων.
H ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Κύριε Μαυραγάνη, τι σας οδήγησε να αποφασίσετε την ίδρυση του ΣΤΕ Μετεώρων;
Ο ΣΤΕΜ είναι σύνδεσμος από επαγγελματίες του τουρισμού απ’ όλους τους κλάδους, καθώς και από τα ανάλογα σωματεία. Η οικονομική και η τουριστική κρίση, που και για την περιοχή μας είναι αρκετά έντονη, έβγαλαν στην επιφάνεια τις αδυναμίες μας σε θέματα υποδομής, οργάνωσης, τουριστικής στρατηγικής, αλλά και στη σύνθεση και τον προσδιορισμό του τουριστικού προϊόντος. Έτσι, αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να προσπαθήσουμε για κάτι καλύτερο.
Ποια κενά θεωρείτε πως θα καλύψει ο νέος σύνδεσμος;
Ο σύνδεσμος αυτός θέλουμε να είναι το σημείο αναφοράς για τον τουρισμό στην περιοχή μας. Θέλουμε να είναι το όργανο που θα κάνει προτάσεις για τον τουρισμό προς κάθε κατεύθυνση, είτε είναι ο Δήμος είτε είναι η περιφέρεια είτε ο ΣΕΤΕ είτε αλλού. Να είναι το όργανο που θα μπορεί να ενώνει και να συντονίζει τους επαγγελματίες, να προσπαθεί και να προάγει την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ακούγεται συχνά-πυκνά πως ο τουρισμός στην πόλη μας δεν έχει αναβαθμιστεί όπως έπρεπε, διότι κάνεις δεν ασχολήθηκε σοβαρά με το αντικείμενο, ενώ όσοι ασχολήθηκαν δεν είχαν σχέση με το αντικείμενο. Σας βρίσκει σύμφωνο αυτή η αντίληψη;
Πράγματι, όπως δεν υπήρξε ποτέ σταθερή εθνική στρατηγική για τον τουρισμό μας, έτσι και σε τοπικό επίπεδο δεν υπήρξε ολοκληρωμένη, σταθερή και ανεξάρτητη στρατηγική και πολιτική για τον τουρισμό από τους εκάστοτε διοικούντες. Δεν καθίσαμε ποτέ να συζητήσουμε τι τουρισμό θέλουμε, τι τουριστικό προϊόν θέλουμε να δημιουργήσουμε και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να στοχεύουμε. Πρέπει να αναλάβουμε κάποια πράγματα από μόνοι μας, κανείς δεν ξέρει τον τουρισμό όσο εμείς που τον υπηρετούμε, κανείς δεν θα έρθει να μας σώσει και πρέπει όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάποια πράγματα.
Τι πρέπει να κάνουμε ως πόλη για το τουριστικό μας προϊόν;
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όλοι στην Καλαμπάκα ζούμε από τον τουρισμό, άμεσα ή έμμεσα. Η Καλαμπάκα δεν παράγει κάτι άλλο, και όλα τα επαγγέλματα ακόμα και οι μέχρι τώρα υπηρεσίες και οι δημόσιοι υπάλληλοι υπήρχαν σε αυτά τα νούμερα λόγω του τουρισμού. Έτσι, πρέπει όλοι να αποκτήσουμε τουριστική συνείδηση και πρώτα απ’ όλους οι επαγγελματίες. Πρέπει όλοι στην πόλη να γίνουμε ενεργοί και να προσπαθήσουμε προς κάθε κατεύθυνση να αποκτήσει η πόλη μας χαρακτήρα, να γίνει πιο φιλόξενη και πιο ανθρώπινη, και να διαφυλάξουμε ό,τι έχουμε κληρονομήσει.
Ως ΣΤΕΜ τι έχετε κατά νου να πράξετε;
Είμαστε σε οργανωτικό στάδιο, έχουμε ζητήσει από τα μέλη του Δ.Σ. να καταθέσουν προτάσεις και ιδέες. Το ίδιο θα ζητήσουμε από όλους τους συλλόγους και τα μέλη τους, ακόμη και από τους πολίτες του Δήμου, θα τις επεξεργαστούμε, θα τις ταξινομήσουμε, θα δώσουμε προτεραιότητες και θα προσπαθήσουμε να τα εφαρμόσουμε. Θα ήθελα να τονίσω ότι ο σύνδεσμος είναι ανοικτός σε οποιεσδήποτε σκέψεις, απόψεις ή ιδέες από όπου και να προέρχονται που να έχουν στόχο άμεσα ή έμμεσα την ανάπτυξη και την προώθηση του τουρισμού και τη δημιουργία δράσεων. Δεν ξέρω αν πρέπει να είμαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος, ξέρω όμως ότι χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια από όλες τις πλευρές.
Πώς πηγαίνει η φετινή τουριστική κίνηση στην περιοχή μας; Τι είδους τουρισμού φιλοξενούμε στην περιοχή μας;
Δυστυχώς είναι άσχημη. Η μεγάλη πλειοψηφία του τουρισμού μας είναι «φθηνός» τουρισμός και τουρισμός προσφορών. Έχουμε μεγάλη πτώση στον τουρισμό που είχαμε παραδοσιακά, από Αμερική, Καναδά, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ασία κ.τ.λ. Έχουμε αύξηση από Ρωσία, όμως σε πολύ υψηλό ποσοστό είναι αυθημερόν. Βλέπουμε ότι κάθε χρόνο αυξάνονται οι αυθημερόν επισκέψεις και μειώνονται οι διανυκτερεύσεις. Με τη ολοκλήρωση των νέων δρόμων, όπως ο Ε65, το πρόβλημα των διανυκτερεύσεων θα γίνει εντονότερο. Αυτή την τάση κάποιοι την είχαμε εντοπίσει και φωνάζαμε εδώ και πολλά χρόνια, πριν την Εγνατία ακόμη. Θα έπρεπε να είχαμε δημιουργήσει εναλλακτικές υποδομές, τέτοιες που να έδιναν κίνητρο να γίνεται έστω μία διανυκτέρευση, διότι τη χάνουμε και αυτή.
Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση εκτιμάτε πως θα φέρει αποτελέσματα για τους πελάτες σας αλλά και για εσάς; Τα καταστήματα εστίασης στην περιοχή μας έχουν προβεί σε μειώσεις των τιμών;
Νομίζω ότι το θέμα που δημιουργήθηκε και καλλιεργείται με τον ΦΠΑ στην εστίαση είναι κοροϊδία και εμπαιγμός. Στον κλάδο τής εστίασης τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ ανέβηκε ο ΦΠΑ από το 13% στο 23%, λόγω της κρίσης και της μεγάλης ύφεσης, σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην Καλαμπάκα, μειώθηκαν οι τιμές από 20-40%. Όσο δεν υπάρχει ζήτηση και κατανάλωση θα συνεχίζουν να μειώνονται και όχι για τη μείωση του καταστροφικού ΦΠΑ. Μάλιστα λέει η πολιτεία ότι πρέπει να μειωθούν οι τιμές τουλάχιστον 5% στα ¾ του καταλόγου, δηλαδή να μειωθούν 3,75%. Σε ένα λογαριασμό των 50 ευρώ, να πάει 48,10 και αυτό υποτίθεται θα κάνει τον κόσμο να τρέχει στα μαγαζιά και να καταναλώνει! Ας αφήσουν λοιπόν τον ΦΠΑ, που για να λειτουργήσει στην εστίαση του τουρισμού, όπως και σε όλο του τουριστικό πακέτο, πρέπει να πάει στο 6,5%. Ας δουν τα υπόλοιπα υπέρογκα κόστη, όπως είναι οι τιμές των τροφίμων, που ανεβαίνουν καθημερινά στα Σουπερ Μάρκετ, τις αυξήσεις στη ΔΕΗ, στα καύσιμα, στους φόρους και στα χαράτσια, στα τέλη επιτηδεύματος, στο ασφαλιστικό κόστος, στις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων, στη χρηματοδότηση κ.τ.λ.
Πώς αντιλαμβάνεστε την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας. Τι ελπίδες έχουμε να βγούμε από το αδιέξοδο;
Ο τουρισμός μας φέρνει φρέσκο χρήμα στη χώρα. Ήταν και είναι η μοναδική νότα αισιοδοξίας και ελπίδας. Δυστυχώς όμως, κατά τη γνώμη μου, κάποιοι, εκμεταλλευόμενοι τη δεινή θέση τής Ελλάδας και την υπερμαζικότητα του τουρισμού, έχουν πιέσει πολύ και έχουν πάρει τιμές πάρα πολύ χαμηλές, με αποτέλεσμα από όλους τους παράγοντες του τουρισμού (πράκτορες, ξενοδόχους, τουρ. Λεωφορεία, εστιατόρια κ.ά.), ελάχιστοι να βγάζουν πραγματικό κέρδος, ενώ η υπεραξία και το μεγάλο κέρδος από τον τουρισμό μένει έξω από τη χώρα. Πρέπει εδώ να δούμε τα ποιοτικά στοιχεία και χαρακτηριστικά τού τουρισμού μας και όχι να πανηγυρίζουμε για τις όποιες αφίξεις, που από μόνες τους δεν δείχνουν και τίποτε. Να δούμε τι χρήματα αφήνουν σε σχέση με τον όγκο τους τα 4-5 εκατομμύρια από την κρουαζιέρα, αν πληρώνουν φόρους και ΦΠΑ στην Ελλάδα, και να δούμε τη λαίλαπα των all inclusive ξενοδοχείων, που καταστρέφουν τον τουρισμό μας, τις τοπικές κοινωνίες αλλά και στο βάθος τους ίδιους τους ξενοδόχους. Να δούμε εδώ στην Καλαμπάκα τον περιηγητικό τουρισμό, τον θρησκευτικό, τον πολιτιστικό, τον αθλητικό κ.τ.λ.
Ως ΣΤΕΜ έχετε θέσει ορισμένες προτεραιότητες σε ό,τι αφορά τις συναντήσεις σας με τους τοπικούς φορείς και ποιές;
Όταν θα τελειώσουμε με τα οργανωτικά θέματα, θα προκαλέσουμε συνάντηση με τον Δήμο, την περιφέρεια, τις μονές, ακόμη και τους βουλευτές, για να τους παρουσιάσουμε τις σκέψεις και τους στόχους μας και φυσικά να ζητήσουμε συνεργασία και αληθινή συμπαράσταση.