Αν και τακτική επισκέπτρια της χώρας μας, δεν θα μπορέσει δυστυχώς να παρευρεθεί αυτοπροσώπως στην εκδήλωση που θα εστιάσει στο έργο της καθώς και στο φαινόμενο της λογοκρισίας σήμερα, στο πλαίσιο της Documenta14.
Με αφορμή, ωστόσο, αφενός αυτό το γεγονός και αφετέρου την ανέγερση του πολυσυζητημένου Παρθενώνα των Βιβλίων τον προσεχή Ιούνιο στο Κάσελ, ενός ακριβούς αντιγράφου του πραγματικού, κατασκευασμένου εξ ολοκλήρου με βιβλία που είχαν κάποτε, για κάποιον λόγο, απαγορευτεί –«θα εντυπωσιαστείτε, ψάχνοντας, από τον αριθμό τους αλλά και από τις αιτίες που τα κατέστησαν απαγορευμένα», καθώς λέει η ίδια στο σχετικό βίντεο-κάλεσμα, αναζήτησα τη θρυλική δημιουργό που συγκαταλέγεται στις αντιπροσωπευτικότερες μορφές της εφήμερης, της εννοιολογικής αλλά και της ψυχεδελικής τέχνης.
Όχι άδικα ο «Economist» θεωρεί τον Παρθενώνα των Βιβλίων ένα από τα σπουδαιότερα και πλέον αναμενόμενα καλλιτεχνικά έργα του 2017. Γνήσιο τέκνο των ’60s και προσωπική φίλη του Άντι Γουόρχολ, η 75χρονη σήμερα Μάρτα παραμένει αειθαλής, δραστήρια, απολαυστική και ιδιαίτερα κοινωνική, εξακολουθώντας πάντοτε να λέει τα πράγματα με το όνομά τους.
Ξεκινήσαμε με τον Παρθενώνα και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, περάσαμε στη δεκαετία του ’60 και στα κληροδοτήματά της στην τέχνη και στην κουλτούρα γενικότερα, εστιάσαμε στα αγαπημένα της αναγνώσματα, στο καλλιτεχνικό της στίγμα, στο μειονέκτημα αλλά και στο προνόμιο του να διαφέρεις, συζητήσαμε για το πώς ένα δημιούργημα εφήμερο μπορεί εντούτοις να παραμένει «ζωντανό», για τη σχέση της με τις ουσίες αλλά και την ενημέρωση, της οποίας είναι πραγματικό… τζάνκι, το βραβείο Βελάσκεθ που της απονεμήθηκε πρόσφατα, για την ευτυχία, την περηφάνια, την προκατάληψη καθώς και τις αρχές που πρέπει να διακρίνουν έναν νέο καλλιτέχνη.
Χρειάζονται τουλάχιστον 100.000 βιβλία προκειμένου να υλοποιηθεί ο εν λόγω Παρθενώνας, βιβλία που θα προμηθεύσει το ίδιο το κοινό σε Γερμανία και Ελλάδα. Όσοι ευαισθητοποιηθείτε στο κάλεσμα της Μάρτα, είτε επαγγελματίες είτε ιδιώτες, μπορείτε να προσκομίσετε ή να αποστείλετε υλικό στην ΑΣΚΤ (Πολυτεχνείο, αίθουσα Πρεβελάκη), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πάρκο Ελευθερίας), στο Δημαρχείο της Αθήνας καθώς και στις εκδόσεις Μεταίχμιο και Ψυχογιός, που μαζί με τις εκδόσεις Πατάκη, Καστανιώτη και Άγρα ήταν οι πρώτες που ανταποκρίθηκαν.
Υπόψη ότι η εγκατάσταση θα δεσπόζει έξω από το Fridericianum, την «καρδιά» της Documenta, που μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στέγαζε την Κρατική Βιβλιοθήκη της Έσσης, έξω από την οποία τον Μάιο του 1933 οι ναζί έκαψαν περίπου 2.000 «αντιγερμανικά» βιβλία, ενώ το 1941 έγινε στόχος συμμαχικών βομβαρδιστικών, με αποτέλεσμα τα σχεδόν 350.000 βιβλία που στέγαζε να γίνουν παρανάλωμα του πυρός.
Πηγή: www.lifo.gr
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!