Η ταινία «Της κακομοίρας», στην οποία πρωταγωνίστησε ο Κώστας Χατζηχρήστος στον ρόλο του Ζήκου, προκάλεσε πλήθος σχολίων για την έγχρωμη εκδοχή της. Ο επιχρωματισμός του «Μπακαλόγατου» έρχεται μετά τον επιχρωματισμό μιας άλλης μεγάλης ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής του 1965, της ταινίας του Γιώργου Τζαβέλλα «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα», η οποία επανακυκλοφόρησε έγχρωμη το 2016. Και οι δύο ταινίες επιχρωματίστηκαν στο αμερικανικό εργαστήριο West Wing Studio στο Χόλιγουντ και η διαδικασία κράτησε περισσότερο από έξι μήνες.
Ο Αντώνης Καρατζόπουλος, ο οποίος μαζί με τα αδέλφια Κώστα και Θοδωρή Καραγιάννη ίδρυσαν τον κινηματογραφικό οργανισμό Καραγιάννης Καρατζόπουλος, μας μίλησε για την απόφαση της εταιρείας να προχωρήσει στον επιχρωματισμό ασπρόμαυρων ταινιών. Πέρυσι, ενόψει της εορτής των πενήντα ετών από την ίδρυση της εταιρείας, αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια εκδήλωση σε έναν κινηματογράφο όπου προσκλήθηκαν ηθοποιοί, τεχνικοί και δημοσιογράφοι, για να τους παρουσιάσουν για πρώτη φορά μια παλιά ασπρόμαυρη ελληνική ταινία σε έγχρωμη εκδοχή, παρά το τεράστιο κόστος της διαδικασίας.
Η ταινία που παρουσιάστηκε ήταν «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα», προκαλώντας τον ενθουσιασμό του κοινού στην πρεμιέρα της, όμως ορισμένοι δημοσιογράφοι προχώρησαν σε αρνητικά σχόλια, υποστηρίζοντας ότι καταστρέφεται η ποιότητα του δημιουργού-σκηνοθέτη. Η ταινία κυκλοφόρησε πέρυσι στους κινηματογράφους χωρίς επιτυχία, ενώ στην τηλεόραση είχε πολύ θετική ανταπόκριση.
«Εμείς είμαστε μία καθαρά εμπορική εταιρεία και ουδέποτε έχουμε χρηματοδοτηθεί από κρατικούς οργανισμούς, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, την ΕΡΤ, τα ΕΣΠΑ και ουδέποτε στα 50 χρόνια έχουμε πάρει δάνειο από τράπεζα. Είναι, λοιπόν, δικαίωμά μας να κάνουμε στις ταινίες όποια επέμβαση νομίζουμε ότι θα μας αποφέρει στο μέλλον μεγαλύτερα κέρδη, φυσικά εφόσον έχουμε και τη σύμφωνη γνώμη του δημιουργού-σκηνοθέτη. Αυτές οι ταινίες που επιχρωματίζουμε, παρόλο που θα μας φέρουν πίσω τα χρήματα μετά από 4-8 χρόνια, είναι συμφέρον γιατί αυτές οι ταινίες θα προβάλλονται και μετά από 50 χρόνια», αναφέρει ο κ. Αντώνης Καρατζόπουλος.
Ο ίδιος προσθέτει: «Ακούω όλα αυτά που λέγονται ότι χαλάμε με το έγχρωμο την άποψη του δημιουργού. Αν υπήρχαν λεφτά στους παραγωγούς από τη δεκαετία του 1950, όλες οι κωμωδίες τουλάχιστον θα γυρίζονταν έγχρωμες. Δηλαδή, πιστεύετε εσείς ότι αν το 1955 έλεγε ο Φίνος στον Σακελλάριο θα γυρίσουμε το “Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο” έγχρωμο, θα αρνιόταν; Γυρίσθηκαν το 1955-1956 δύο έγχρωμες ταινίες, η ταινία “Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» και απέτυχε, γιατί είχαν γυρισθεί προηγουμένως άλλοι δύο “Αγαπητικοί” μαυρόασπροι και η ταινία “Πρωτευουσιάνικες περιπέτειες”, που ήταν ένας Ελληνοαμερικάνος παραγωγός που το 1956 ήταν μέσα στην πρώτη τετράδα των πιο εμπορικών ταινιών.
»Ουσιαστικά, το 1961 γυρίστηκε η πρώτη έγχρωμη ταινία “Η Αλίκη στο Ναυτικό” και συνεργάστηκαν η Φίνος Φίλμ και η μεγαλύτερη εταιρεία εισαγωγής, Δαμασκηνός Μιχαηλίδης. Ήδη από το 1962 δημιουργήθηκε το πρώτο έγχρωμο εργαστήριο στην Ελλάδα και σιγά-σιγά άρχισαν όλοι οι παραγωγοί να γυρίζουν κάποιες συνήθως χορευτικές σκηνές έγχρωμες και να τις τοποθετούν στις ταινίες. Εμείς έχουμε αγοράσει περίπου 200 ταινίες και μέσα σε αυτές έχω τουλάχιστον έξι ταινίες που έχουν εμβόλιμες έγχρωμες σκηνές. Ακόμα κι εμείς την πρώτη χρονιά στην ταινία «Η κοροϊδάρα» γυρίσαμε ένα χορευτικό έγχρωμο. Αυτό φυσικά έγινε στο εργαστήριο που είχε δημιουργηθεί στην Ελλάδα. Όμως δεν ήταν εργαστήριο για να κάνεις μεγάλες δουλειές.
»Από τον δεύτερο χρόνο που μπήκαμε πιο δυνατά στην παραγωγή, κάναμε τρεις ολοκληρωμένες ταινίες έγχρωμες στο εξωτερικό. Και ουσιαστικά αυτό ήταν το πρόβλημα και η δυσκολία του εξωτερικού. Γιατί στο εξωτερικό μόλις παραλαμβάναμε το υλικό, έπρεπε να εξοφλήσουμε όλη τη δουλειά 100%. Από το 1970 και μετά που άρχισαν να υπάρχουν τρία, τέσσερα, πέντε εργαστήρια στην Ελλάδα και είχαν και καλή τεχνική απόδοση, όλες οι ταινίες γυριζόντουσαν έγχρωμες και κανείς από τους παλιούς δημιουργούς που γύριζαν τις ταινίες μαυρόασπρες, δεν απαίτησε να γυρίσει έστω και μία ταινία μαυρόασπρη».
Ο ίδιος προσθέτει για την κριτική που δέχτηκε: «Θέλω με αυτά να απαντήσω σε κάποιον δημοσιογράφο που έγραψε: “Αν ο Κατσουρίδης ήξερε ότι του κατέστρεψαν την ταινία κάνοντάς την έγχρωμη, θα τρίζουν τα κόκκαλα του”. Εγώ ξέρω πολύ καλά από τον Κατσουρίδη, γιατί ήταν και φίλος και συνεργάτης μας ως οπερατέρ και μοντέρ σε αρκετές ταινίες μας, ότι είχε προσπαθήσει το 1963 που γύριζε τον «Μπακαλόγατο» να πείσει τον Χατζηχρήστο που ήταν και ο παραγωγός, να την κάνουν έγχρωμη, λέγοντάς του μάλιστα να αγοράσει και ένα ποσοστό για να τον διευκολύνει. Όμως, ο Χατζηχρήστος δεν συμφώνησε. Σε όποιον θέλει να δει μαυρόασπρη την ταινία για την αυθεντικότητα της ταινίας, του απαντάω ότι όλες οι τηλεοράσεις έχουν κάποιο πλήκτρο που το πατάς και φεύγει το χρώμα».
Απόψε θα γίνει η πρώτη προβολή της έγχρωμης ταινίας από τον ΑΝΤ1 στις 8.00 μ.μ.
https://youtu.be/iQ5vosh0Tjg