Στο πλαίσιο εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, δράση ΚΑ1 με τίτλο «Δομημένες επισκέψεις σε σχολεία», ο διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας, κ. Μπαλάνης Αδαμάντιος, και οι εκπαιδευτικοί Κουράκου Γεωργία, Λεβέντης Λεωνίδας, Σαμαρά Τζούλια και Νταφούλη Ματίνα συμμετείχαν σε επιμορφωτικό πρόγραμμα που διοργάνωσε ο φορέας υποδοχής, English Matters, στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας από τις 18/3 έως τις 26/3/2017.
Η επιλογή της χώρας δεν ήταν τυχαία. Το Ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα καθώς σύμφωνα με έρευνα του Ο.Ο.Σ.Α. (2012) έρχεται 2ο μετά το Φιλανδικό. Βασίζεται στην αρχή της ισότητας: όλοι πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Στην Ισλανδία, οι επιδόσεις των μαθητών διαφέρουν ελάχιστα από βαθμίδα σε βαθμίδα. Η κοινωνική θέση δεν επηρεάζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση και πάνω από το 1/3 του πληθυσμού φοιτά σε κάποια βαθμίδα εκπαίδευσης. Προάγεται η αποκέντρωση και η αυτονομία. Τα σχολεία, υπό την αιγίδα των τοπικών αρχών, αποφασίζουν για τα προσφερόμενα μαθήματα, την οργάνωση και διοίκηση τους και διαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών τους με βάση τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τα ταλέντα των μαθητών. Η Ισλανδία είναι 2η στην κατάταξη μετά τη Νορβηγία στις δεξιότητες χρήσης Η/Υ υψηλού επιπέδου. Η χρήση και η πρόσβαση στο διαδίκτυο και η εξοικείωση με την τεχνολογία έχουν μεγάλη επίδραση στην εκπαίδευση και την καινοτομία. Τέλος, οι μαθητές δηλώνουν ικανοποιημένοι από τη σχολική ζωή (4η στην κατάταξη).
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 76 εκπαιδευτικοί από 16 ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Γαλλία, Τσεχία, Γερμανία, Ιταλία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Φιλανδία, Λετονία, Σλοβακία, Εσθονία, Βουλγαρία, Κροατία, Πολωνία και Σλοβενία) διασφαλίζοντας, έτσι, ευκαιρίες δικτύωσης και συνεργασίας μεταξύ των σχολικών μονάδων.
Η επιμόρφωση περιλάμβανε τις κάτωθι δραστηριότητες:
1. επισκέψεις σε σχολεία με δυνατότητα σκίασης-παρακολούθησης μαθημάτων και παρέμβασης στη διδακτική διαδικασία. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις:
• στο Haaleitisskoli, ένα πολυπολιτισμικό συγκρότημα Δημοτικού και Γυμνασίου με 500 μαθητές ηλικίας 6-16 ετών 20 διαφορετικών εθνικοτήτων·
• στο Κlettaskoli-Sérskoli, ένα σχολείο για παιδιά με ειδικές ανάγκες με άριστα εκπαιδευμένο προσωπικό, αίθουσες άθλησης και ειδικά διαμορφωμένους χώρους για την ψυχική χαλάρωση των παιδιών. Εδώ εφαρμόζεται πρωτοποριακό σύστημα μάθησης, το eye gaze (έλεγχος του υπολογιστή με τα μάτια) επειδή πολλοί από τους μαθητές έχουν προβλήματα κινητικά και ομιλίας·
• στο Menntaskolinn, ένα Λύκειο οι εγκαταστάσεις του οποίου δίνουν την εντύπωση χώρου πανεπιστημιακού ιδρύματος. Οι μαθητές χρησιμοποιούν το κινητό, τον υπολογιστή ή το τάμπλετ τους για τις εργασίες τους στην τάξη. Στόχος είναι η δημιουργία ενός πιο ευέλικτου σχολείου που θα παρέχει περισσότερο εξατομικευμένη υποστήριξη και διδασκαλία, με λιγότερες ώρες παρακολούθησης μέσα στην αίθουσα, λιγότερες ώρες παρουσίας των μαθητών στο σχολείο και περισσότερες ώρες ατομικής μελέτης με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού.
2. σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια που στόχευαν στη διερεύνηση του ισλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος και την ενημέρωση των συμμετεχόντων σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης, την κουλτούρα, την ιστορία, τη γεωγραφία και τη λογοτεχνία της χώρας·
3. επισκέψεις πολιτιστικού περιεχομένου σε σημεία ιστορικού, αρχαιολογικού και γεωλογικού ενδιαφέροντος όπως το Εθνικό Μουσείο, το Θίνγκβελλιρ, όπου οι Βίκινγκς το 930 ίδρυσαν το πρώτο υπαίθριο κοινοβούλιο των Ισλανδών της πρώτης δημοκρατικής κυβέρνησης της χώρας, τους καταρράκτες του Gullfoss, την ενεργή γεωθερμικά κοιλάδα του Haukadalur με τους θερμοπίδακες Geysir και Strokkur και τη γέφυρα Lucky Bridge που ενώνει την Ευρασιατική με την Αμερικανική πλάκα·
4. παρουσιάσεις των εργασιών, πολιτιστικές ανταλλαγές και συζήτηση στρατηγικών διάδοσης και διάχυσης των αποτελεσμάτων του σχεδίου.
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο σχέδιο προσέφερε αφορμές για προβληματισμό, ανταλλαγή ορθών πρακτικών και επεξεργασία λύσεων. Η σκίαση – παρακολούθηση μαθημάτων αποτελεί εργαλείο επαγγελματικής βελτίωσης και αξιολόγησης το οποίο συνδέεται με τις επιδόσεις των μαθητών και παράγει οφέλη σχετικά με τις τεχνικές διδασκαλίας και την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των εκπαιδευτικών προσφέροντάς τους τη δυνατότητα για μετέπειτα αναστοχασμό σε σχέση με την εργασία τους και εστιασμένη και στοχευμένη υποστήριξη για τις διδακτικές πρακτικές από κάποιον που κατανοεί τις απαιτήσεις της τάξης.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!