Προς τον Αξιότιμο Κύριο Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου
και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
του Δήμου Καλαμπάκας
Προς τον Αξιότιμο Κύριο
Δήμαρχο Καλαμπάκας
Δημαρχείο Καλαμπάκας
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ
Κύριε Πρόεδρε – Κυρίες και Κύριοι Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου – Κύριε Δήμαρχε,
Πολλές συζητήσεις έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες εβδομάδες σε σχέση με την αξιοποίηση του ΞΕΝΙΑ Καλαμπάκας, όπου στην τελευταία Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου συζητήθηκε η υποβολή πρότασης για την άντληση χρημάτων για να μετατραπεί ο χώρος σε νέο Κτίριο Δημαρχείου.
Συγχρόνως όμως η κίνηση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου ξεσήκωσε και αρκετές αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια, παρά το γεγονός ότι η πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο υποστηρίχθηκε και από την Μείζονα Αντιπολίτευση του κ. Δημήτρη Σακελλαρίου, πρώην Δημάρχου, επί του οποίου έγινε η παραχώρηση προς τον Δήμο, αλλά δεν προχώρησε κάποια αξιοποίηση.
Η ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, συζητώντας το θέμα και λαμβάνοντας υπόψη την γενικότερη και οικονομική κατάσταση, αλλά και τις τουριστικές προοπτικές της περιοχής, θεωρεί ότι σωστή αντιμετώπιση θα ήταν αφενός μία δημόσια διαβούλευση από πλευράς Δήμου, για να τοποθετηθούν οι πολίτες και οι κάτοικοι, αλλά και οι επιχειρηματίες, και μάλιστα όχι μέσα στην εορταστική περίοδο (πρώτη Συνεδρίαση 17/2017 στις 14 Δεκεμβρίου 2017 και επόμενη στις 11 Ιανουαρίου 2018), και αφετέρου η δημόσια παρουσίαση και συζήτηση της Μελέτης που έχει ήδη αναφερθεί ότι εκπονήθηκε (προ διετίας) για τον Δήμο (ή άλλης νεώτερης εμπεριστατωμένης Μελέτης Εναλλακτικών Λύσεων – Προτάσεων) με τα αντίστοιχα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, που θα έπρεπε να διέπουν την αξιοποίηση ενός τόσο σημαντικού και συγχρόνως μοναδικού περιουσιακού στοιχείου του Δήμου.
Τίποτε από τα ανωτέρω δεν έγινε και αναμένεται, στην Συνεδρίαση της 11 Ιανουαρίου 2018, όπως ανακοινώθηκε, η ψήφιση στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου της απόφασης για το θέμα της έγκρισης τευχών δημοπράτησης για την εκπόνησης της μελέτης αξιοποίησης του κτιρίου «Ξενία».
Τίθενται ορισμένα εύλογα ερωτήματα, όπως, γιατί δεν συζήτησε ευρέως ο Δήμος το θέμα της αξιοποίησης, εάν όντως έχει εξετάσει πόσο μάλλον εκπονήσει μελέτη αξιολόγησης της προτεινόμενης μετατροπής σε Δημαρχιακό Μέγαρο, και τελικώς, εάν θα υπάρχει κάποιο ουσιαστικό όφελος στους πολίτες του Δήμου, η ουσία είναι ότι το ακίνητο του ΞΕΝΙΑ είναι ένα μοναδικό για τον Δήμο Καλαμπάκας και για μία «εντυπωσιακή τουριστική αξιοποίηση», (δεδομένης και της μεγάλης έκτασης που το περιβάλλει και της δυνατότητας αξιοποίησης υπολοίπου συντελεστού δόμησης), όπως για ξενοδοχείο (ανώτερης κλάσης) ή για την δημιουργία κάποιου θεματικού πάρκου ή δραστηριοτήτων για την ψυχαγώγηση των τουριστών επισκεπτών τις βραδινές και νυκτερινές ώρες, και γενικότερα η προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων, είτε με σύμβαση παραχώρησης είτε με ΣΔΙΤ (σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) μάλλον θα προσέφερε περισσότερα στην τοπική κοινωνία και στις επιχειρήσεις και οικονομικά στους κατοίκους, από την μετατροπή του σε ένα ακόμη δημόσιο κτίριο.
Η Υπουργική απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Χαρίτση (Α.Π. ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ 5838/740/A3/13.11.2017 αρχική πρόσκληση με τίτλο «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ» και κωδικό αριθμό 083 – 2419) αναφέρει ότι οι κτιριακές δομές μπορούν να ανακαινιστούν και να υποδεχτούν νέες χρήσεις που θα λειτουργήσουν με πολλαπλασιαστικά οφέλη για κάθε περιοχή.
Μεταξύ των επιλέξιμων χρήσεων, η υπουργική απόφαση περιλαμβάνει και την δυνατότητα λειτουργίας ως ξενοδοχείο (και άλλες επιχειρηματικής φύσεως χρήσεις όπως περιγράφονται στον κανονισμό ΓΑΚ 651/2014) αλλά με επιδότηση 35%, οπότε για το υπόλοιπο ο Δήμος θα μπορούσε να αναζητήσει λύση συνεργασίας με ιδιώτη επενδυτή. Βεβαίως φαίνεται ότι ο Δήμος επιλέγει την ειδική χρήση «Διάθεση του 80% του κτιρίου για στέγαση δημοτικών υπηρεσιών και το υπόλοιπο 20% σε βοηθητικές χρήσεις», που μπορεί να καλυφθεί με επιδότηση 100%, αλλά η οποία έχει και τα λιγότερα οφέλη για την τοπική κοινωνία.
Η υπουργική απόφαση υποδεικνύει ότι οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα πρέπει να συνεισφέρουν στην εκπλήρωση των σχετικών δεικτών παρακολούθησης, μεταξύ των οποίων και «Αειφόρος Τουρισμός: Αύξηση του αναμενόμενου αριθμού επισκέψεων σε ενισχυόμενες τοποθεσίες πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς και πόλους έλξης επισκεπτών».
Το ΔΣ της Ένωσης Ξενοδοχείων Νομού Τρικάλων θεωρεί και προτείνει να εξεταστεί μία τουριστική αξιοποίηση, όπως έχουν ήδη επισημάνει σε διάφορες δημοσιεύσεις πολλοί πολίτες της περιοχής, που θα δημιουργούσε ένα νέο πόλο έλξης, μία επιχειρηματική δραστηριότητα που θα συνεισέφερε νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή και στην προσπάθεια και στόχευση της Ένωσης Ξενοδοχείων Νομού Τρικάλων για την δημιουργία ενδιαφέροντος για μία διανυκτέρευση μέρους των ημερησίων επισκεπτών, ή τουλάχιστον μία επιπλέον διανυκτέρευση μερικών από τους ήδη παραμένοντες επισκέπτες.
Ένωση Ξενοδοχείων Νομού Τρικάλων
Φαμίσης Σωτήρης – Πρόεδρος
Πετρέας Χρήστος – Επιστημονικός Σύμβουλος
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
Κάθε ενδιαφερόμενη δημοτική αρχή έχει τη δυνατότητα να υποβάλει μόνο μία πρόταση για χρηματοδότηση συνολικού ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνεται και το κόστος της μελέτης που πρέπει να υποβληθεί μετά την έγκριση του προγράμματος.
Το τελευταίο στοιχείο είναι ο «αδύνατος κρίκος» που εμπόδιζε τους δήμους να επωφελούνται από κοινοτικά προγράμματα, αφού οι περισσότεροι δεν διαθέτουν τεχνικές υπηρεσίες για την εκπόνηση των μελετών και των φακέλων των έργων.
Αναλαμβάνουν όμως δύο δεσμεύσεις: να εξασφαλίζονται τουλάχιστον 25 θέσεις εργασίας και να ολοκληρώσουν τις κατασκευαστικές εργασίες έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023, οπότε λήγει η περίοδος απορρόφησης των κονδυλίων του τρέχοντος ΕΣΠΑ.
Τα προτεινόμενα κτίρια, με βάση την υπουργική απόφαση, πρέπει να ανήκουν στον δήμο τουλάχιστον για 15 χρόνια, να έχουν επιφάνεια πάνω από 500 τετραγωνικά, να βρίσκονται μέσα στον αστικό ιστό, ενώ οι προτεινόμενες χρήσεις να διασφαλίζουν συνεχή λειτουργία τουλάχιστον για τέσσερις ημέρες την εβδομάδα και οκτώ μήνες τον χρόνο.
Το ύψος της επιδότησης
Με βάση τα σχέδια για την «επόμενη ημέρα» που θα υποβάλουν οι δημοτικές αρχές, διαμορφώνεται και το ύψος της επιδότησης.
Με αυτόν τον δείκτη, οι επενδυτικές προτάσεις χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες:
◾ Το 80% του ακινήτου αξιοποιείται για αθλητικές και πολιτιστικές χρήσεις, που παρέχονται δωρεάν προς τους πολίτες και το υπόλοιπο σε βοηθητικές δραστηριότητες που εκμισθώνονται μετά από διαγωνισμό. Η επιδότηση καλύπτει το 100% της δαπάνης και έως 2,5 εκατ. ευρώ.
◾ Αξιοποίηση του συνόλου της επιφάνειας του κτιρίου για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες που παρέχονται με οικονομικό αντάλλαγμα. Η επιδότηση αφορά το 80% της δαπάνης και δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ.
◾ Ανάδειξη ολόκληρου του κτιρίου σε ξενοδοχείο, εμπορικό κέντρο ή «θερμοκοιτίδα» (χώρος ανάπτυξης νέων τεχνολογιών). Η επιδότηση περιορίζεται στο 35% της δαπάνης για επιλέξιμα έργα, όπως περιγράφονται στον κανονισμό ΓΑΚ 651/2014.
◾ Διάθεση του 80% του κτιρίου για στέγαση δημοτικών υπηρεσιών ή δωρεάν παραχώρηση σε κοινωνικό φορέα, ενώ το υπόλοιπο 20% σε βοηθητικές χρήσεις. Η επιδότηση καλύπτει το 100% της δαπάνης, που δεν μπορεί να υπερβεί τα 2,5 εκατ. ευρώ.
◾ Συνδυασμός όλων των παραπάνω κατηγοριών, με επιδότηση στο 100% των δαπανών και έως 2,5 εκατ. ευρώ, με την προϋπόθεση ότι δεν περιλαμβάνονται εμπορικές χρήσεις ή ξενοδοχείο.