Τεράστια είναι η ευκαιρία που δίνεται σε πόλεις όπως η Καλαμπάκα να αλλάξουν ριζικά τις όψεις των καταστημάτων και την εικόνα του εμπορικού κέντρου της πόλης με το πρόγραμμα που χρηματοδοτεί παρεμβάσεις σε Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου.
Πρόκειται για μία δράση που ανακοίνωσε η Ειδική Γραµµατεία ΕΤΠΑ & ΤΣ του Υπουργείου Οικονοµίας & Ανάπτυξης πριν από λίγες εβδοµάδες και στοχεύει στην ενίσχυση και τόνωση της οικονοµικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται σε εµπορικές περιοχές και ειδικότερα σε περιοχές που διαθέτουν σηµαντικούς πολιτιστικούς πόρους και τουριστική δυναµική.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν το επίκεντρο της συζήτησης που έγινε πριν από λίγες ημέρες κατά την επίσκεψη γνωριµίας µε τον Δήµαρχο Καλαµπάκας, Χρήστο Σινάνη, που πραγµατοποίησαν τα µέλη του νέου Διοικητικού Συµβουλίου του Εµπορικού Συλλόγου Καλαµπάκας.
Όπως ανακοινώθηκε από τον Εµπορικό Σύλλογο, η συνάντηση έγινε στο γραφείου του Δηµάρχου, παρουσία του Αντιδηµάρχου Τουρισµού Γιώργου Δήµου.
Σύµφωνα πάντα µε την ανακοίνωση, ο κ. Σινάνης ζήτησε τη συνεργασία του Συλλόγου σε όλα τα επίπεδα, ενώ εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για τη συµµετοχή στο πρόγραµµα Ανοικτού Κέντρου Εµπορίου (Open Mall), µε στόχο την αναβάθµιση και ενίσχυση της τοπικής αγοράς.
Ο Πρόεδρος Απόστολος Αθανασούλας και τα µέλη του Δ.Σ. διαβεβαίωσαν ότι θα θέσουν σε προτεραιότητα το ζήτηµα του Open Mall και θα επιδιώξουν την άρτια συνεργασία µε τη δηµοτική αρχή για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα.
Το πρόγραμμα
Βασική προϋπόθεση συμμετοχής στη Δράση είναι η συνεργασία μεταξύ φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των οικείων Εμπορικών Συλλόγων / Επιμελητηρίων. Ειδικότερα δύνανται να υποβάλλουν προτάσεις τα παρακάτω Σχήματα:
Σχήμα 1: Δήμος (Δικαιούχος) & οικείος Εμπορικός Σύλλογος (Συνδικαιούχος)
ή υπό προϋποθέσεις,
Σχήμα 2: Δήμος (Δικαιούχος) & οικείο Επιμελητήριο (Συνδικαιούχος)
Κάθε Σχήμα θα υλοποιήσει ένα σύνολο συνεκτικών και αλληλένδετων παρεμβάσεων με στόχο:
– την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και αισθητικής της περιοχής παρέμβασης και
– την οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται εντός της περιοχής αυτής, με υιοθέτηση και χρήση έξυπνων εφαρμογών.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της Δράσης είναι 50.000.000 ευρώ και η ένταση της ενίσχυσης ανέρχεται στο 100%.
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων προτάσεων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 1.900.000 ευρώ και αναλύεται ως:
– μέγιστος επιλέξιμος προϋπολογισμός Δήμου έως 1.500.000 ευρώ
– μέγιστος επιλέξιμος προϋπολογισμός Εμπορικού Συλλόγου / Επιμελητηρίου έως 400.000 ευρώ
Η Δράση συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από εθνικούς πόρους. Οι προτάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά και αποκλειστικά μέσω ΟΠΣ-ΕΣΠΑ. Η υποβολή των προτάσεων ξεκίνησε στις 29 Ιουνίου και λήγει στις 24 Σεπτεμβρίου 2018.
Προϋποθέσεις και δυνατότητες
Η πρόταση θα περιγράφει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης και ανάδειξης ταυτότητας μίας εμπορικής περιοχής παρέμβασης. Κάθε εμπορική περιοχή παρέμβασης πρέπει να ικανοποιεί σωρευτικά τις παρακάτω πέντε προϋποθέσεις:
• Η προτεινόμενη εμπορική περιοχή παρέμβασης πρέπει μεταξύ άλλων:
– να οριοθετείται εντός δομημένης περιοχής συνολικού μήκους τουλάχιστον 400 μέτρων, εκ των οποίων τουλάχιστον 200 μέτρα να είναι υφιστάμενος ή προβλεπόμενος (ΣΧΟΑΠ, ΓΠΣ) πεζόδρομος ή υφιστάμενη οδός ήπιας κυκλοφορίας ή συνδυασμός αυτών. Σε κάθε περίπτωση για να θεωρηθεί στο τέλος της Δράσης ολοκληρωμένη η πρόταση, πρέπει η περιοχή παρέμβασης να περιλαμβάνει τουλάχιστον 200 μέτρα υφιστάμενο ή κατασκευασμένο πεζόδρομο ή οδό ήπιας κυκλοφορίας ή συνδυασμό αυτών.
– να περιλαμβάνει πολιτιστικούς ή και φυσικούς πόρους.
• Για τη συμμετοχή των εμπορικών επιχειρήσεων πρέπει σωρευτικά να εξασφαλίζεται
– η συμμετοχή κατ’ ελάχιστον του 70% των εγκατεστημένων εμπορικών επιχειρήσεων – ισόγεια καταστήματα με πρόσοψη στις οδούς της προτεινόμενης περιοχής παρέμβασης – και
– η συμμετοχή κατ’ ελάχιστον 50 τέτοιων επιχειρήσεων.
• Υπογραφή και κατάθεση Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΟΤΑ Α’ βαθμού (Δικαιούχος) και Εμπορικού Συλλόγου (Συνδικαιούχος) ή Επιμελητηρίου (Συνδικαιούχος).
• Ο Δικαιούχος (ΟΤΑ Α΄ βαθμού) πρέπει να υλοποιήσει υποχρεωτικά ενέργειες στην κατηγορία: «1. Αναβάθμιση δημόσιου χώρου» και τουλάχιστον σε μία εκ των κατηγοριών: «2. Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης» και «3. Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης βιώσιμης κινητικότητας».
• Ο Συνδικαιούχος (Εμπορικός Σύλλογος / Επιμελητήριο) πρέπει να υλοποιήσει υποχρεωτικά ενέργειες στην κατηγορία: «4. Ανάδειξη ταυτότητας εμπορικής περιοχής». Αναφορικά με τις Ωφελούμενες Επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ορίζεται ότι :
– Δύνανται να συμμετάσχουν στη Δράση και εμπορικές επιχειρήσεις που βρίσκονται σε όροφο υπό την προϋπόθεση συμμετοχής των ισόγειων αυτών εμπορικών επιχειρήσεων.
– Δύνανται να συμμετάσχουν στη Δράση και λοιπές επιχειρήσεις (π.χ. εστίασης, ιδιωτικής εκπαίδευσης, ιδιωτικά ιατρεία, ξενοδοχεία, κινηματογράφοι-θέατρα, κέντρα αισθητικής), οι οποίες όμως δεν προσμετρούνται στους παραπάνω ελάχιστους περιορισμούς.
– Δύνανται να συμμετάσχουν στη Δράση και κενά ισόγεια καταστήματα με πρόσοψη στις οδούς της προτεινόμενης περιοχής παρέμβασης σε ποσοστό κατά μέγιστο 5% του συνολικού αριθμού των συμμετεχουσών επιχειρήσεων.
Οι σημαντικότερες δαπάνες
• Δαπάνες εκσυγχρονισμού υποδομών: κατασκευή – αναβάθμιση πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας με χρήση (κατά προτίμηση) ψυχρών υλικών, ανάπλαση πλατειών, ανάπλαση περιβάλλοντος χώρου μνημείων με χρήση (κατά προτίμηση) ψυχρών υλικών, αναστηλώσεις, αποκαταστάσεις, καθαρισμός, φωτισμός, μνημείων ή /και όψεων δημοσίων κτηρίων ιδιαίτερης πολιτιστικής, αρχιτεκτονικής, ιστορικής αξίας, αναβάθμιση ή / και κατασκευή παιδικών χαρών, υπαίθριων πολιτιστικών και αθλητικών εγκαταστάσεων, χώρων ανάπαυσης, κατεδαφίσεις παλιών κτηρίων ή απαλλοτριώσεις εκτάσεων για την ανάδειξη του ειδικού χαρακτήρα της περιοχής, αναβάθμιση ή / και κατασκευή συστήματος απορροής όμβριων υδάτων.
• Δαπάνες βελτίωσης της κινητικότητας: αναβάθμιση ή και κατασκευή ποδηλατοδρόμου (πρέπει υποχρεωτικά να αποτελεί τμήμα ευρύτερου δικτύου του αστικού ιστού), σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων στην περιοχή παρέμβασης, αναβάθμιση ή και δημιουργία χώρων στάθμευσης εξυπηρέτησης εμπορικών περιοχών χωρίς αντίτιμο (και εκτός περιοχής παρέμβασης με κατάλληλη τεκμηρίωση).
• Δαπάνες βελτίωσης μικροκλίματος: δημιουργία ή αναβάθμιση πάρκων τσέπης (pocket park), φυτεύσεις πρασίνου, δεντροστοιχιών, συστήματα υποδομής ανάπτυξης δέντρων, ανάδειξη υδάτινου στοιχείου (υποδαπέδια συντριβάνια, πίδακες, νεροκουρτίνες), – παρεμβάσεις υψηλής σκίασης.
• Δαπάνες αισθητικής αναβάθμισης: αναβάθμιση οδοφωτισμού – αλλαγή φωτιστικών στύλων, προμήθεια και εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού κατασκευασμένου με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά (παγκάκια, ζαρντινιέρες, περιφράξεις κ.α.), κατασκευή και τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης μνημείων και πολιτιστικών χώρων, δημιουργία ειδικών χώρων για αφισοκόλληση / γκράφιτι, δημιουργία και τοποθέτηση υπαίθριων γλυπτών και εικαστικών εγκαταστάσεων, υπογειοποίηση καλωδίων κοινής ωφελείας.
• Δαπάνες βελτίωσης προσβασιμότητας: προμήθεια mini bus τελευταίας τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών CO2 και αέριων ρύπων, χωρίς αντίτιμο, παρεμβάσεις για την προσβασιμότητα ΑΜΕΑ τόσο στο δημόσιο χώρο, όσο και σε επιμέρους υποδομές (π.χ. διαμόρφωση στάσεων αστικών λεωφορείων).
• Δαπάνες για «Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης» οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν: συστήματα παροχής ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο (free wifi για τους επισκέπτες), συστήματα έξυπνου οδοφωτισμού, αντικατάσταση και προμήθεια βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων και προμήθεια συστημάτων έξυπνης διαχείρισης απορριμμάτων, προμήθεια συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης, συστήματα τηλεχειρισμού δημόσιων υποδομών και δικτύων της περιοχής παρέμβασης.
• Δαπάνες για «Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης βιώσιμης κινητικότητας», οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν: προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων για μεταφορά επισκεπτών από κόμβους μεταφορών (λιμάνι, ΚΤΕΛ, αεροδρόμιο κ.ά.) χωρίς αντίτιμο, προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιζόμενων στάσεων λεωφορείων, συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας στην περιοχή παρέμβασης, συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης στην περιοχή παρέμβασης, συστήματα ελέγχου πρόσβασης σε πεζοδρόμους της περιοχής παρέμβασης. Σημειώνεται ότι: στην περίπτωση προμήθειας και εγκατάστασης κλιματιζόμενων στάσεων δεν επιτρέπεται η χρήση τους για προβολή διαφημίσεων, δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη η προμήθεια και εγκατάσταση καμερών ασφαλείας.
• Δαπάνες για «Ανάδειξη ταυτότητας εμπορικής περιοχής» από το σύνολο των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν (εμπορικές και λοιπές επιχειρήσεις) μέχρι το 100% του επιλέξιμου προϋπολογισμού του Συνδικαιούχου (Εμπορικός Σύλλογος / Επιμελητήριο), οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν τα παρακάτω στοιχεία ή συνδυασμούς αυτών: προμήθεια και εγκατάσταση διαφώτιστων στεγάστρων, ανάδειξη και επενδύσεις με ομοιόμορφα υλικά των (π.χ πέτρα, μάρμαρο) εξωτερικών όψεων, προμήθεια και εγκατάσταση ομοιόμορφων στεγάστρων, τεντών, προμήθεια και εγκατάσταση ομοιόμορφων (π.χ. μεταλλικές, ξύλινες, ομοιόμορφη γραφή) επιγραφών, προμήθεια και εγκατάσταση κάθετων κήπων – ανθοστηλών και σύνδεση με σύστημα άρδευσης, εργασίες χρωματισμού εξωτερικών όψεων, προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού φωτισμού εξωτερικών όψεων, προμήθεια και εγκατάσταση κατακόρυφων διαχωριστικών, σκιάστρων, ομπρελών τεντών σε δημοτικό κοινόχρηστο χώρο που έχουν μισθώσει οι επιχειρήσεις.
Σημειώνεται ότι: δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες για εξοπλισμό τραπεζοκαθισμάτων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και ότι πριν την εγκατάσταση / εφαρμογή των ανωτέρω στοιχείων υλικών (ή συνδυασμό αυτών) που θα επιλεγούν για την ανάδειξη αισθητικής ταυτότητας, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αποξήλωση / απομάκρυνση από τις προσόψεις των επιχειρήσεων (εμπορικές και λοιπές επιχειρήσεις) των μη συμβατών στοιχείων (π.χ φωτεινές ή /και κάθετες επιγραφές κ.α) όπως αυτά αναφέρονται αναλυτικά στο Μνημόνιο Συνεργασίας.
• Δαπάνες για «Προβολή και προώθηση της εμπορικής περιοχής» μέχρι 20% του συνολικά επιλέξιμου προϋπολογισμού του Συνδικαιούχου (Εμπορικός Σύλλογος / Επιμελητήριο), οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν: συστήματα / πλατφόρμες ενίσχυσης τοπικής επιχειρηματικότητας μέσω υπηρεσιών αλληλεπίδρασης, ενίσχυσης πιστότητας και επιβράβευσης επισκεπτών, διοργάνωση εκδηλώσεων για την προβολή της εμπορικής περιοχής (με έμφαση σε δράσεις πολιτισμού, όπως μουσική, performance, εκθέσεις, προβολές, ομιλίες, οργανωμένοι περίπατοι κ.ά.), προμήθεια κοινού εξοπλισμού διακόσμησης εξωτερικού χώρου (εορταστικός, κοινών προωθητικών ενεργειών) δημιουργία ψηφιακού λογότυπου και προβολή σε ψηφιακά μέσα.
Στο υποέργο των μελετών περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η έκδοση όλων των απαραίτητων αδειοδοτήσεων (π.χ. αποφάσεις αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας, πολεοδομίας κ.λπ.) που οφείλει να προσκομίσει ο Δικαιούχος / Συνδικαιούχος με την έκδοσή τους. Οι ενέργειες αυτές θα αποτελούν διακριτό υποέργο και οφείλουν να ολοκληρωθούν εντός δεκαοχτώ (18) μηνών από την ημερομηνία ένταξης.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
Το πιο σημαντικό είναι η «Ανάδειξη ταυτότητας εμπορικής περιοχής» με καινοτομίες που θα δημιουργούν προστιθέμενες αξίες στην οικονομία της πόλης. Χωρίς καινοτομία θα βλέπουμε τα λεωφορεία με το κιάλι στα Μετέωρα.
Μιας και αναφέρεστε σε καινοτομίες δήμαρχε η αντικατάσταση του φωτισμού της πόλης με μανουάλια δεν είναι καινοτομία.