Το ακόλουθο κείμενο είναι η πρόταση της Διεύθυνσης του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας προς τους Γονείς και Κηδεμόνες των μαθητών και αφορά στον υπό διαμόρφωση Σχολικό Κανονισμό που θα ισχύει μετά από την έγκρισή του:
Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει με αποτελεσματικό και δημιουργικό τρόπο η σχολική κοινότητα είναι ο καθορισμός όρων και κανόνων, δηλαδή να θεμελιωθεί η ελευθερία του κάθε ατόμου (μαθητή και εκπαιδευτικού) σε συνθήκες που ευνοούν το αίσθημα της ασφάλειας, της υπευθυνότητας και της δημοκρατικής οργάνωσης.
Επομένως, ο σχολικός κανονισμός αποτελεί ένα σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Ας υπενθυμίσουμε λοιπόν τα ουσιώδη
Τι θέλει το σχολείο από εμένα:
• Προσέρχομαι έγκαιρα στο σχολείο, πριν την πρωινή συγκέντρωση, γιατί πάντα κάτι ενδιαφέρον ή χρήσιμο θα ανακοινωθεί. Δεν εγκαταλείπω το σχολείο πριν το πέρας των μαθημάτων χωρίς την άδεια της διεύθυνσης. Αν συντρέχει κάποιος λόγος ενημερώνω τη διεύθυνση και τον υπεύθυνο του τμήματος και αποχωρώ αφού απαραίτητα ενημερωθούν οι γονείς ή οι κηδεμόνες μου. Γνωρίζω το απαράβατο όριο των 114 απουσιών. Βεβαιώνω δε το σχολείο ότι δεν θα απουσιάζω από την εκπαιδευτική διαδικασία με το παραμικρό!
• Κινητό τηλέφωνο; Κάπνισμα; Όχι, ευχαριστώ! Ο νόμος είναι σαφής προς όλες τις κατευθύνσεις.
• Για να διεξαχθεί εποικοδομητικά το μάθημα ο εκπαιδευτικός χρειάζεται την προσοχή μου και το ενδιαφέρον μου.
• Το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας εξασφαλίζει αρμονική συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικού – μαθητών και άρα γνωστική και συναισθηματική ισορροπία.
• Συμπεριφέρομαι με σεβασμό και αξιοπρέπεια προς τους συμμαθητές και τους καθηγητές μου.
• Σέβομαι, προστατεύω και διατηρώ καθαρό τον χώρο της τάξης μου και του κτιρίου γενικότερα. Η ασφάλεια και υγιεινή του σχολείου είναι μέλημά μου. Η ποιότητα του σχολικού χώρου εξαρτάται και από την δική μου συμμετοχή και συνεργασία.
• Σέβομαι και χρησιμοποιώ προσεκτικά τα εποπτικά μέσα, τους υπολογιστές και γενικά την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου. Θα περάσουν και άλλοι μαθητές μετά από εμένα. Επίσης διατηρώ σε καλή κατάσταση απουσιολόγιο και βιβλίο ύλης που είναι ο «καθρέφτης» του τμήματός μου.
• Δεν κακοποιώ τα σχολικά μου βιβλία – ακόμα κι αν δε συμπαθώ το περιεχόμενό τους. Πολλά από αυτά, θα τα χρησιμοποιήσω και την επόμενη χρονιά.
• Συμμετέχω ενεργά στις δραστηριότητες του σχολείου (εορτές, πολιτιστικές δραστηριότητες, δραστηριότητες STEM, διαγωνισμούς, μαθητικούς και αθλητικούς αγώνες).
• Βοηθώ και διευκολύνω το έργο των απουσιολόγων και των επιμελητών του τμήματός μου.
• Στα διαλείμματα εξέρχομαι από την αίθουσα. Λόγοι ασφάλειας και υγιεινής το επιβάλλουν.
Τι θέλω εγώ από το σχολείο:
Οι διδάσκοντες/σες
• Να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων, τόσο των συναδέλφων τους, όσο και των συμμαθητών μου.
• Να διαθέτουν αξιοπρέπεια και κύρος, που απαιτούνται για την επιτέλεση του λειτουργήματός τους, αναπτύσσοντας παράλληλα στάσεις και συμπεριφορές που να διαμορφώνουν ήρεμο, ευχάριστο και συνεργατικό κλίμα μέσα στο Σχολείο.
• Να ενθαρρύνουν και να προωθούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών τους σε όλες τις σχολικές δραστηριότητες αναπτύσσοντας ειλικρινή συνεργασία και δείχνοντας ενδιαφέρον και αγάπη για τον μαθητή/τρια συμμαθητή/τρια μου.
• Να τηρούν εχεμύθεια προς τρίτους για τις αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων, τις συζητήσεις και τις εκτιμήσεις σχετικά με προσωπικά δεδομένα, σχολικές επιδόσεις, συμπεριφορά, θέματα διαγωγής, βαθμολογίες, εξετάσεις κτλ.
• Να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα που διαμορφώνουν την εικόνα τους, τη μορφή και το ύφος της γλώσσας που χρησιμοποιούν, καθώς δημιουργούν πρότυπα συμπεριφοράς.
• Να με κάνουν να νιώθω ασφάλεια στην εκπαιδευτική καθημερινότητά μου. Ιδιαίτερη φροντίδα, θέλω, να καταβάλλεται από τους εφημερεύοντες καθηγητές κατά την διάρκεια των διαλειμμάτων, καθώς και από τους αντίστοιχους διδάσκοντες καθηγητές κατά την διάρκεια της αποχώρησής μου, από την αίθουσα διδασκαλίας.
• Όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αναλαμβάνουν ομαδικά την ευθύνη της αντιμετώπισης των προβλημάτων. Δεν είναι επίσης σωστό να υποστηρίζεται προς τους μαθητές η αντίληψη ότι ο ρόλος κάποιων μαθημάτων είναι σημαντικότερος για την παιδεία τους. Το Σχολείο παρέχει γενική παιδεία η οποία είναι κοινή συνισταμένη όλων των μαθημάτων.
Όλα τα ανωτέρω «θέλω» και «πρέπει» θα αποτελούν ένα αόρατο και άρρηκτο συμβόλαιο μεταξύ εμένα του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας και του σχολείου. Αρωγοί στην υλοποίηση του «συμβολαίου» οφείλουν να είναι το 15μελές συμβούλιο των μαθητών, όπως επίσης ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.
Κάθε απόκλιση – παρεκτροπή σε αυτά που εγώ έχω προτείνει και υποσχεθεί θα αντιμετωπίζεται με εκείνα τα παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες που ορίζει ο νομοθέτης, ώστε η σχολική κοινότητα να μπορεί απερίσπαστα να υπηρετεί και υλοποιεί το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό της έργο.