Για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με την Καλαμπάκα και κατ’ επέκταση με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο ασχολήθηκε σε συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ηγουμενίτσας.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Ηπειρωτικού Δήμου εκφράζοντας για μία ακόμη φορά την ανάγκη υλοποίησης του έργου της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης «Ηγουμενίτσας-Καλαμπάκας» ψήφισε ομόφωνα και υπέβαλε αίτημα-πρόταση προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, διεκδικώντας το ως άνω έργο να ενταχθεί στη λίστα έργων (pipeline), που θα υλοποιηθούν εντός των διαστημάτων 2020-2023 και 2021-2030, με στόχο τη σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με το υπόλοιπο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο.
Πρόκειται για ένα έργο υψίστης αναγκαιότητας, τόσο για την πόλη της Ηγουμενίτσας, που λόγω της ύπαρξης του λιμανιού αποτελεί βασικό Διευρωπαϊκό σημείο μεταφοράς, όσο και για την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου, που εδώ και χρόνια, έναντι των άλλων Περιφερειών, υστερεί στο θέμα αυτό.
Ουσιαστικά πρόκειται για την ολοκλήρωση της λεγόμενης «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που ως πάγιο αίτημα όλων, θα αποτελέσει κορμό μεταφορών στην Ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ηγουμενίτσας ενώνει τη φωνή του με την Περιφέρεια, τους Δήμους και τους υπόλοιπους Φορείς της Ηπείρου σε κάθε αγώνα για την υλοποίηση του εν λόγω έργου, στοχεύοντας στην πολυεπίπεδη ανάπτυξη του τόπου μας και διεκδικώντας το μέλλον που του αξίζει.
Για μια ακόμη σύνδεση αυτή της Καλαμπάκας με την Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα για την σιδηροδρομική σύνδεση Κοζάνης –Καλαμπάκας γράφει ο Γιάννης Γουσιόπουλος στο Kozani.tv. Στο άρθρο του με τίτλο «Για να σφυρίξει το τρένο ξανά» τάσσεται υπέρ της σύνδεσης Κοζάνης-Καλαμπάκας και αναφέρει και κάποιους από τους λόγους που πρέπει να προωθηθεί αυτή η σύνδεση.
Για να σφυρίξει το τρένο ξανά
Ήμουν από εκείνους που υποστήριξαν κάποτε πως το τρένο πρέπει να περάσει έξω από την πόλη. Έκανα λάθος το παραδέχομαι.
Το σύγχρονο τρένο η σιδηροδρομική Εγνατία πρέπει να περάσει κοντά από την πόλη όπως περνούσε η παλιά. Το πώς ακριβώς, θα το πουν οι ειδικοί. Πρέπει να περάσει αφού δεν πέρασε η οδική Εγνατία. Πρέπει να περάσει για λόγους ψυχολογικούς, συμβολικούς και όχι μόνο γιατί έτσι γίνεται στις ευρωπαϊκές πόλεις.
Πρέπει, για να βλέπουν οι επιβάτες την πόλη από το παράθυρο, για να ακούν έστω «επόμενη στάση Κοζάνη» και ας κατεβαίνουν – ανεβαίνουν ελάχιστοι, θα είμαστε βλέπετε στη μεταβιομηχανική εποχή. Θέλω να μην ξαναγίνει αυτό που έγινε με τη Λαμία. Της πήρε τη δόξα το Λιανοκλάδι, όχι ότι έχω κάτι με τα Κοίλα.
Παρεμπιπτόντως διάβασα στο site ¨ypodomes¨ δυο τρεις ειδήσεις για τον σύγχρονο σιδηρόδρομο που αφορούν έμμεσα την περιοχή μας. Είδηση πρώτη «Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία: «τρέχουν οι μελέτες για τη νέα γραμμή Θεσσαλονίκη Καβάλα». Θα γίνει από το μηδέν και θα έχει ως σκοπό να συντομευτεί κατά πολύ ο χρόνος. Είδηση δεύτερη το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου αποφάσισε ομόφωνα να διεκδικήσει την δυτική σιδηροδρομική Εγνατία για τους δικούς του λόγους συμφέροντος περιοχής. Είδηση τρίτη: «Ενεργοποιείται η γραμμή Κόρινθος Ναύπλιο – φέτος η δημοπράτηση του έργου». Θα ακολουθήσουν δεύτερη και τρίτη φάση που περιλαμβάνει τη γραμμή μέχρι την Τρίπολη και την Καλαμάτα.
Γνωρίζω το ενδιαφέρον των πολιτικών της περιοχής για την σύνδεση Κοζάνης – Καλαμπάκας. Έχει χυθεί πολύ μελάνη για το τόσο αναγκαίο για την περιοχή της Δ. Μακεδονίας έργο. Το τελευταίο σχετικό άρθρο μηχανικού το διάβασα με ενδιαφέρον μόλις πριν λίγες μέρες στον τοπικό τύπο. Το τμήμα Κοζάνης – Καλαμπάκας είναι το έτερο νέο που υπολείπεται. Όμως μέχρι στιγμής δεν έγινε τίποτα
Τα οικονομοτεχνικά στοιχεία δεν με ενδιαφέρουν δεν είμαι άλλωστε ο ειδικός να τα αξιολογήσει. Πλην του ότι να παραμείνει ο ίδιος σταθμός στην πόλη και η ίδια γραμμή με τις ανάλογες φυσικά προσαρμογές. Ορθώς η προηγούμενη δημοτική αρχή αποφάσισε την ανάπλαση της περιοχής γύρω από τον σταθμό παρά τις όποιες επιφυλάξεις μπορεί να έχει κάποιος στον τρόπο της ανάπλασης.
Όμως μέχρι στιγμής δεν βλέπω αναζωπύρωση της διεκδίκησης του αιτήματος από τους φορείς της περιοχής. Έπρεπε μετά τις εξελίξεις στην ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία και την δυτικότερη από εμάς, «να φάει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι». Ιδιαίτερα μετά την παύση της παραγωγικής δραστηριότητας της ΔΕΗ στην περιοχή και τις υποσχέσεις που δίνονται περί «δίκαιης μετάβασης».
Το λιγότερο που θα περίμενε κανείς είναι τα συμβούλια της δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας να πάρουν από κοινού απόφαση για να είναι η απόφαση πιο ισχυρή. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς δύο περιφερειάρχες όμορων περιφερειών δεν μιλούν στο τηλέφωνο για σοβαρά θέματα που αφορούν τους πολίτες και των δύο περιφερειών. Θέλω να πιστεύω πως έχουν σχέδιο κοινής δράσης και απλά δεν το ανακοίνωσαν. Θέλω να πιστεύω πως και οι φορείς έχουν σχέδιο. Επιμελητήρια, σωματεία, ο πρώτος βαθμός αυτοδιοίκησης και φυσικά οι βουλευτές, κυβερνητικοί μάλιστα στη μεγάλη τους πλειοψηφία.
Η κυβέρνηση δεν μπορεί να κλείνει τις λιθανθρακικές μονάδες της περιοχής για λόγους κλιματικής αλλαγής, όπως τουλάχιστον ισχυρίζεται, να βάζει την περιοχή σε βαθιά οικονομική κρίση και να μην προωθεί ταυτόχρονα σε όλο της το μήκος την σιδηροδρομική Εγνατία για τους ίδιους ακριβώς λόγους. Τους λόγους επαναλαμβάνω, της κλιματικής αλλαγής – οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 30% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αν δεν το πράξει θα επαληθεύσει όσους την κατηγορούν πως το κάνει για άλλους λόγους, τους γνωστούς, που θα της κάνω τη χάρη να μην επαναλάβω.
Αν το τμήμα Κοζάνης – Καλαμπάκας δεν γίνει και τώρα, ουδέποτε θα γίνει και οι ευθύνες τιτλούχων και παραγόντων θα είναι πολλές. Δικαιολογίες και ελαφρυντικά για ολιγωρία, αδράνεια και αδιαφορία ουδεμία θέση θα έχουν.
Η θέση του Δήμου Μετεώρων
Ομολογουμένως οι παραπάνω σιδηροδρομικές συνδέσεις της Καλαμπάκας με την Βόρεια Ελλάδα αλλά και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι πολύ σημαντικές για την πόλη και περιοχή μας. Ο Δήμος Μετεώρων μόνο όφελος μπορεί να έχει από τις εν λόγω σιδηροδρομικές συνδέσεις και πιστεύουμε ότι γι’ αυτό το λόγο ο Δήμος μας πρέπει να πιέσει προς κάθε κατεύθυνση ώστε το θέμα αυτό να προωθηθεί και να ξεκινήσει να υλοποιείται.