Η 17η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων. Σε αντίθεση με όσους νέους σκοτώθηκαν για την υπεράσπιση της ελευθερίας στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, πολλοί συνάνθρωποί μας αφήνουν άδικα την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο. Η χώρα μας βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρώπη και πρώτη στους νέους σε τροχαία δυστυχήματα με δίκυκλα.
Τη σχολική χρονιά 2019-2020, μαθητές και καθηγητές της Β΄ τάξης του ΓΕΛ Καλαμπάκας, πραγματοποιήσαμε δράσεις σχετικές με τα τροχαία ατυχήματα και την οδική ασφάλεια στα πλαίσια της ερευνητικής εργασίας (project) με θέμα «Ασφαλής, Προσβάσιμη και Περιβαλλοντική Καλαμπάκα».
Για την γνωστοποίηση τους με σκοπό την ευαισθητοποίηση όσο γίνεται μεγαλύτερου κοινού υλοποιήσαμε ιστολόγιο, δημοσιοποιημένο στην διεύθυνση:
dromoskalampaka.blogspot.com το οποίο κέρδισε το 2ο βραβείο στην κατηγορία “Εφαρμογή με αξιοποίηση εργαλείων web2.0” στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας – ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» και της εκπαιδευτικής τηλεόρασης ΕΡΤ. Στην τελετή βράβευσης θα προβληθεί το βίντεο που δημιουργήσαμε για την παρουσίαση των δράσεών μας:
Η παρακολούθηση της εκδήλωσης του σχολείου για τα τροχαία ατυχήματα (φωτ. 1), με καλεσμένο ομιλητή τον κ. Αντωνίου Δ., που σε ηλικία 17 χρόνων ύστερα από τροχαίο έχασε το ένα χέρι του και καθηλώθηκε σε αναπηρικό καροτσάκι, αποτέλεσε έναυσμα για την πραγματοποίηση της εργασίας μας.
Ακολούθησαν συζητήσεις, προβολή ταινιών, συμμετοχή στο πρόγραμμα “Μάτια Ανοιχτά Στο Δρόμο”, μελέτη υλικού μέσω των οποίων μάθαμε και ευαισθητοποιηθήκαμε για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, την τήρηση των κανόνων οδικής συμπεριφοράς, την υπεύθυνη οδήγηση, την ανάγκη οι πόλεις να γίνουν ασφαλείς, φιλικές, προσβάσιμες και περιβαλλοντικές, βελτιώνοντας το βιοτικό επίπεδο όχι μόνο των ανθρώπων με δυσκολίες αλλά και όλων των κατοίκων τους.
Μέσα από μία στατιστική έρευνα μελετήσαμε τις απόψεις και την συμπεριφορά των οικογενειών των μαθητών της Β’ Λυκείου πάνω στα συγκεκριμένα θέματα και είδαμε ότι:
• Το 40% των συμπολιτών μας οδηγούν χωρίς κράνος!
• Το 43% έχει οδηγήσει υπό την επήρεια αλκοόλ!
• Παραπάνω από τους μισούς ξεπερνούν τα όρια ταχύτητας!
• Οι περισσότεροι θεωρούν ότι δεν είναι εύκολη η προσβασιμότητα για ΑΜΕΑ στην πόλη!
Χρειάζεται πολλά να γίνουν ακόμη, για να βελτιώσουμε την οδική μας συμπεριφορά και να γίνει η πόλη ασφαλής και προσβάσιμη. Για το λόγο αυτό, δημιουργήσαμε επιπλέον ενημερωτικά φυλλάδια με τις πιο σημαντικές οδηγίες για τους γονείς των μαθητών. Καταγράψαμε τα πιο επικίνδυνα σημεία της πόλης της Καλαμπάκας. Έγινε αίτηση στον δήμο για τη δημιουργία θέσης πάρκινγκ ΑΜΕΑ έξω από το σχολείο, η οποία θα υλοποιηθεί με τη συμμετοχή των μαθητών μετά το άνοιγμα των σχολειών. Επίσης, μελετήθηκαν και γράφτηκαν άρθρα στο ιστολόγιο για την ανακύκλωση, τα τροχαία ατυχήματα και άλλα σχετικά θέματα. Τέλος, διαμορφώθηκε η γωνιά της ανακύκλωσης (φωτ. 2).
Ο ρόλος της εκπαίδευσης στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
Οι συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων είναι καθοριστικές για τη ζωή των ανθρώπων. Στη γραμμή του βίου τους αυτό αποτελεί την πιο μαύρη κουκκίδα. Η ζωή σου μπορεί καταλυτικά να αλλάξει και μαζί με αυτή και των άλλων.
Ωστόσο, μπορείς να γίνεις πιο υπεύθυνος και μαζί με τον εαυτό σου θα βοηθήσεις και τους γύρω σου, γιατί με την πρόληψη οι πιθανότητες ατυχήματος είναι σαφώς μικρότερες. Όλα αυτά συμβαίνουν παντού. Σε κάθε πόλη. Σε κάθε χωριό. Ζωές σημαδεμένες από μερικά δευτερόλεπτα. Μερικά δευτερόλεπτα απροσεξίας.
Μέσω της εργασίας μας έγινε αντιληπτό ότι έχουμε την υποχρέωση να ακολουθούμε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, να συμμορφωνόμαστε με αυτούς, να σεβόμαστε τον συνάνθρωπο και να δεχόμαστε τις ποινές, όταν προβούμε σε παράβαση αυτών.
Οι πεζοί χρειάζεται και αυτοί να τηρούν τον οδικό κώδικα, καθώς υπάρχει η αντίληψη ότι απευθύνεται μόνο στους οδηγούς αυτής της χώρας, ενώ οι οδηγοί χρειάζεται να σταματήσουν να παραβαίνουν καθημερινά και σε μεγάλο βαθμό τους σχετικούς νόμους, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τον εαυτό τους ή την περιουσία τους, αλλά και τους συνανθρώπους τους.
Οι ευθύνες για τους κακούς δρόμους και οι ανάλογες κακοτεχνίες και ελλείψεις μετατίθενται μεταξύ πολιτών, αρχών κι αρμοδίων. Αυτό δεν είναι εντελώς παράλογο, καθώς οι ελληνικοί δρόμοι είναι συχνά ελλιπώς σχεδιασμένοι. Παρ’ όλα αυτά, αν σκεφτεί κανείς ότι το 99% των τροχαίων οφείλονται στον οδηγό, θα ήταν πολύ χρήσιμο αν ο καθένας από εμάς μπορούσε να αναλογιστεί τα λάθη του και κυρίως αν είχαμε το σθένος – όχι απλώς να τα παραδεχθούμε – αλλά να μη προβούμε σε αυτά. Βέβαια, για να είναι κάτι τέτοιο εφικτό, θα ήταν πολύτιμη η γνώση εξαρχής του τι επιτρέπεται και τι όχι.
Γενικότερα, η μετάγγιση της γνώσης αποτελεί ύψιστο αγαθό και θα ήταν επιθυμητό να αντιμετωπίζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Η αντίληψη κι η συνειδητοποίηση ότι η γνώση μπορεί να μεταδοθεί, αποτελεί την αρχή για τη δημιουργία μιας κοινωνίας, όπου οι πολίτες της θα είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους και τις συνέπειες αυτών. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο όταν υπάρχει η διάθεση, τα μέσα κι η ορθή οργάνωση. Φυσικά, η μεταλαμπάδευση της γνώσης τίθεται στην αρμοδιότητα της Πολιτείας, μα επηρεάζεται εξίσου από τη νοοτροπία που υιοθετούν οι πολίτες.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην οδική συμπεριφορά, η Πολιτεία μπορεί να μεταδώσει την παρούσα γνώση μέσω της εκπαίδευσης, στις πρώτες κιόλας τάξεις της προσχολικής και σχολικής ζωής των μελλοντικών πολιτών. Τα παιδιά θα μάθουν τους βασικούς κανόνες, για να διελαύνουν ασφαλώς τους δρόμους, πριν ακόμη κληθούν να τους διασχίσουν μόνα.
Έπειτα, κατά την εισαγωγή των εφήβων πια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι αυριανοί νέοι πολίτες, θα αρχίζουν να γνωρίζουν τους νόμους που απευθύνονται στους οδηγούς. Με αυτόν τον τρόπο, θα μάθουν από πρώιμη ηλικία τον ορθό τρόπο οδικής συμπεριφοράς.
Το φαινομενικά ουτοπικό αυτό σενάριο δεν είναι δύσκολα πραγματοποιήσιμο. Τα παιδιά έχουν την τάση να αποθηκεύουν πληροφορίες και να υιοθετούν συμπεριφορές, οι οποίες τα συνοδεύουν κατά την ενηλικίωσή τους. Τα μέσα μετάδοσης μιας τέτοιας γνώσης ποικίλουν ευχάριστα, καθώς πρόκειται για παιχνίδια, βιωματικές δραστηριότητες, πειραματικές εργασίες κι άλλα.
Εκτός από την πολιτεία, η τήρηση της εύρυθμης λειτουργίας στους δρόμους της χώρας, αφορά και στους ίδιους τους πολίτες. Σαφώς τα υψηλά πρόστιμα ίσως αποτρέπουν κάποιους συμπολίτες μας από την παράβαση των νόμων, ενώ άλλους τους εξοργίζουν. Ωστόσο, εκτός από την επιβολή ποινών, καλή λύση θα αποτελούσε να αντιληφθεί ο καθένας μας το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί. Θα ήταν ευκολότερο, αν επικρατούσε ο σεβασμός αντί του εκνευρισμού σε πολλές περιπτώσεις.
Σίγουρα, η καλύτερη οδική συμπεριφορά διασφαλίζει σημαντικό μέρος της προόδου της κοινωνίας μας και βοηθά να γίνει πιο ανθρώπινη η συμβίωσή μας στις δύσκολες εποχές που ζούμε. Αποτρέπει κυρίως δε τον άδικο χαμό ανθρώπινων ψυχών και την είσοδο στο Γολγοθά της αναπηρίας.
Μαθητές: Κοντοτόλη Μαρία, Κοσβύρα Αγγελική, Κουβάτα Νικολέττα, Μαντάρας Ευάγγελος, Μπαζίμα Ιζαμπέλα, Μπαζίμας, Ιωάννης, Μπίτσης Γεώργιος,
Μπουζέκης Ευάγγελος, Μπραζιώτη Αλίκη, Νταμπαλή Βένια, Παγώνη Κωνσταντίνα, Παληγιάννη Κωνσταντίνα, Παναγιώτου Κωνσταντίνα, Παπαγεωργίου Ξένια,
Παπαδόπουλος Γεώργιος, Παππά Ειρήνη Μαρία, Παταβάλης Δημήτριος, Παταβάλης Ευάγγελος, Πλακιά Αναστασία Μαρία, Πρωτόγερα Ειρήνη Μαρία, Ράγιας Χρήστος.
Υπεύθυνοι Καθηγητές: Δερεκενάρης Γρηγόριος, Τσιουμάνη Ειρήνη.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!