Στην ενεργειακή αναβάθμιση συνολικά 83 δημοσίων κτηρίων, με χρηματοδότηση 69,7 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020, οδηγεί το στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος παλαιών και ενεργοβόρων κτηρίων και για την παράδοση σύγχρονων, λειτουργικών και φιλικών προς το περιβάλλον δημόσιων υποδομών.
Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός υπέγραψε πρόσφατα την ένταξη στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020, 29 νέων έργων ενίσχυσης της ενεργειακής απόδοσης δημοσίων κτηρίων στη Θεσσαλία, συνολικού προϋπολογισμού 24,2 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται 54 ενεργειακές αναβαθμίσεις, συνολικού προϋπολογισμού 45,4 εκατομμύριων ευρώ.
«Η Περιφέρεια Θεσσαλίας με σύμμαχο τη φύση χρηματοδοτεί την αναβάθμιση των δημόσιων κτηρίων, βελτιώνοντας το ενεργειακό τους αποτύπωμα», δηλώνει ο Περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός. «Αναβαθμίζουμε σχολεία κάθε βαθμίδας, Νοσοκομεία, Δημαρχεία, κτήρια Επιμελητηρίων και Δικαστικά Μέγαρα Αντιμετωπίζουμε τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, μειώνουμε τους ρύπους, περιορίζουμε την κατανάλωση ενέργειας. Το βραβευμένο, στα 200 καλύτερα «πράσινα» έργα του Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πρόγραμμα ενεργειακών αναβαθμίσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αποδίδει σύγχρονα κτήρια με πράσινο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και βελτιώνει τις συνθήκες λειτουργίας των υποδομών του δημοσίου τομέα», προσθέτει ο Κ. Αγοραστός.
Μεταξύ των 29 νέων έργων που εντάχθηκαν πρόσφατα στο ΕΣΠΑ βρίσκονται και τα έργα για την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των σχολικών κτηρίων του Γενικού Λυκείου Καλαμπάκας, προϋπολογισμού 632.000 ευρώ, και του Δημοτικού Σχολείου Βασιλικής, προϋπολογισμού 282.000 ευρώ. Σε αυτά τα δύο σχολικά κτήρια αναμένεται σύντομα να προστεθεί και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας.
Οι παρεμβάσεις
Οι προτάσεις και για τα τρία προαναφερθέντα σχολικά κτήρια του Δήμου Μετεώρων προετοιμάστηκαν από την Τεχνική Υπηρεσία με την υποστήριξη του Διπλωματούχου Πολιτικού Μηχανικού Ηρακλή Χολέβα (ΕΡΓΟΝ ΔΟΜΙΚΗ).
Στις µελέτες των έργων προβλέπονται οι εξής δράσεις ενεργειακής αναβάθµισης για τα σχολικά κτήρια ανάλογα µε την απαιτούµενη ανάγκη τους για εξοικονόµηση ενέργειας:
• Προσθήκη περιµετρικού κελύφους για τη θερµοµόνωση των εξωτερικών τοίχων,
• Θερµοµόνωση οροφής
• Τοποθέτηση νέων κουφωµάτων υψηλής ενεργειακής απόδοσης µε διπλούς υαλοπίνακες,
• Τοποθέτηση νέου συστήµατος φωτισµού υψηλής ενεργειακής απόδοσης,
• Μηχανικός αερισµός.
Επίσης, για το Δημοτικό Σχολείο Βασιλικής προβλέπεται η καθαίρεση του παλαιού λεβητοστασίου και η εγκατάσταση λεβητοστασίου με χαλύβδινο λέβητα, καυστήρα, κυκλοφορητή και των λοιπών συστημάτων, ενώ για το ΓΕΛ Καλαμπάκας προβλέπεται η αντικατάσταση του υπάρχοντος συστήµατος θέρµανσης με φυσικό αέριο.
Ο ενεργειακός σχεδιασµός των κτηρίων στοχεύει:
• Στην επίτευξη της θερµικής άνεσης.
• Στη βελτιστοποίηση του φυσικού φωτισµού µε την επίτευξη οπτικής άνεσης και εξοικονόµησης ενέργειας.
• Στην ελαχιστοποίηση των φορτίων θέρµανσης και δροσισµού.
• Στη βελτίωση ποιότητας ζωής και στη ρύθµιση των περιβαλλοντικών συνθηκών µέσα στους χώρους, έτσι ώστε οι µαθητές και οι εκπαιδευτικοί να νιώθουν άνετα και ευχάριστα.
Σκοπός είναι ο τελικός σχεδιασµός του κελύφους να επιτρέπει τη βέλτιστη χρήση των ηλιακών κερδών κατά τη χειµερινή περίοδο, παράλληλα µε την ελαχιστοποίηση των θερµικών απωλειών, για να µειωθεί στο ελάχιστο δυνατό η ενεργειακή κατανάλωση για θέρµανση.
Τεχνικά στοιχεία
Τα τεχνικά στοιχεία του έργου προέκυψαν από τη σύνταξη φακέλου με εργασίες αποτύπωσης και επιμετρήσεων του Διπλωματούχου Πολιτικού Μηχανικού Ηρακλή Χολέβα.
Ο φάκελος περιλαμβάνει: Ενεργειακή Επιθεώρηση των κτηρίων – Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης, Σχέδια σκιάσεων των κτηρίων, Μελέτη εφαρµογής ενεργειακής απόδοσης των κτηρίων του έργου.
Τα υπόψη στοιχεία αφορούν στην εκτέλεση οικοδοµικών και ηλεκτροµηχανολογικών εργασιών, οι οποίες συντελούν στην ενίσχυση της ενεργειακής αναβάθµισης του Γενικού Λυκείου Καλάμπακας, για να επιτευχθεί η καλύτερη λειτουργικότητά του σε σχέση µε τις κύριες χρήσης των χώρων τους, ήτοι:
• Εφαρµογή καινοτόµων αρχών του ενεργειακού σχεδιασµού µε σκοπό της εξοικονόµηση ενέργειας κατά τη λειτουργία του κάθε σχολικού συγκροτήµατος,
• Αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθµιση της περιοχής,
• Ανάδειξη της σχέσης Σχολείου µε τα υφιστάµενα γειτονικά κτήρια
• Πολιτιστική, περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθητοποίηση των εφήβων
• Δηµιουργία καινοτόµου περιβάλλοντος µάθησης σε συνδυασµό µε την αξιοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής για ενεργειακά αναβαθµισµένα σχολεία.