Πέρασαν δώδεκα χρόνια από το 2009, τότε που η υλοποίηση της νέας περιφερειακής οδού της Καλαμπάκας φάνταζε ως πολύ πιθανή με την εκκίνηση των διαδικαστικών θεμάτων που αφορούσαν στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων από την τότε Νομαρχία Τρικάλων.
Το 2015 όμως είχε ήδη αρχίσει να εγκαταλείπεται αυτό το μεγαλόπνοο για την πόλη έργο, καθώς μέχρι τότε δεν είχε βρεθεί χρηματοδότηση, και πλέον σήμερα έχουμε να κάνουμε με έναν δρόμο, τον οποίο ο μεν Δήμος Μετεώρων επιμένει ότι πρέπει να υλοποιηθεί, η δε Περιφέρεια δεν θεωρεί πια αναγκαίο, λόγω της μελλοντικής ολοκλήρωσης του Ε65 που θα αποφορτίσει την οδό Πίνδου.
Το θέμα της περιφερειακής οδού της πόλης μας επανήλθε στην επικαιρότητα με την επερώτηση που κατέθεσε, και συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας, ο Περιφερειακός Σύμβουλος της Παράταξης «Η Θεσσαλία στην καρδιά μας», Ιωάννης Χάιδος.
Οι απόψεις που φιλοξενούμε στο ρεπορτάζ μοιράζονται μεταξύ της εγκατάλειψης και της υλοποίησης της νέας περιφερειακής οδού. Από τη μία προτάσσεται η ανάπλαση της εισόδου της πόλης μας έναντι ενός ιδιαίτερα κοστοβόρου έργου, λόγω των απαλλοτριώσεων, και από την άλλη προτάσσεται η ολοκλήρωση του νέου δρόμου, καθώς συνδέεται τόσο με την αναβάθμιση της περιοχής του δημοτικού πάρκου και της επέκτασης του σχεδίου πόλεως, όσο και με μία ολοκληρωμένη πρόταση για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Καλαμπάκας.
Η συζήτηση της επερώτησης
Στην ερώτηση του κ. Χάιδου απάντησε αρχικά ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Τρικάλων Χρήστος Μιχαλάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε ότι σήμερα έχουμε από τη μία τη μελέτη που περιλαμβάνει την ανάπλαση και την αισθητική αναβάθμιση της εισόδου της Καλαμπάκας για ένα τμήμα περίπου ενός χιλιομέτρου, προϋπολογισμού 5 εκ. ευρώ, και από την άλλη την επίσης εγκεκριμένη μελέτη για την κατασκευή της Περιφερειακής Οδού της Καλαμπάκας, μήκους 3,8 χιλιομέτρων, αρχικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ.
«Όπως γνωρίζετε η Καλαμπάκα έχει την κεντρική της είσοδο που οδηγεί και προς τις Ιερές Μονές με το οδικό κύκλωμα των Μετεώρων και πριν μπούμε στον ιστό υπάρχουν, εκτός των άλλων και μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Η είσοδος της Καλαμπάκας είναι προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή, καθώς ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός έχει κάνει ενέργειες να ενταχθεί το έργο αυτό στο ταμείο ανάκαμψης», σημείωσε ο κ. Μιχαλάκης.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων τόνισε στη συνέχεια ότι η περιφερειακή οδός της Καλαμπάκας θα κοστίσει πολύ παραπάνω από την αρχική εκτίμηση, διότι κατά μήκος του έργου υπάρχουν οικίες που πρέπει να απαλλοτριωθούν.
«Όταν έγινε η μελέτη, γνωρίζαμε ότι μπορεί να μην ολοκληρωθεί ο Ε65. Βλέπουμε σήμερα όμως ότι ο Ε65 προχωρά, ήδη έχει εγκατασταθεί εργοτάξιο στη Βασιλική Καλαμπάκας και όλα δείχνουν πως το έργο προχωρά γρήγορα. Όλο το φορτίο της κίνησης βαρέων οχημάτων που περνά από την πόλη της Καλαμπάκας θα βγει στον Ε65. Θεωρώ, βάση των νέων στοιχείων, ότι μπορούμε να κάνουμε μια κουβέντα με τους δημότες και τους ξενοδόχους, αν χρειάζεται να μπούμε στη διαδικασία ενός Περιφερειακού δρόμου, καθώς με τον Ε65 θα αποσυμφορηθεί η οδός Πίνδου».
Ο κ. Μιχαλάκης κατέληξε σημειώνοντας ότι ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα είναι το ότι, αν γίνει ο Περιφερειακός δρόμος, πρέπει να γίνει μετατόπιση της σιδηροδρομικής γραμμής, όσον αφορά στη χάραξη που υπάρχει για την επέκτασή της προς την Κοζάνη.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ο οποίος σημείωσε αρχικά ότι περιφερειακή Αρχή τα τελευταία 10 χρόνια έχει κάνει έργα υποδομών πάνω από 1,8 δισ. ευρώ. «Κάνουμε πάρα πολλούς δρόμους, ασφαλείς και σύγχρονους, και που χρειαζόταν η Θεσσαλία και έχουμε το καλύτερο οδικό δίκτυο στην Ελλάδα. Ο δρόμος από Τρίκαλα προς Καλαμπάκα έχει βελτιωθεί, έχουμε κάνει κόμβους, διαπλατύνσεις και παρεμβάσεις. Είχαμε δώσει χρήματα για να κάνει διαπλατύνσεις και ο ΕΡΓΟΣΕ, αλλά δυστυχώς τα τελευταία πέντε χρόνια δεν τις έκανε. Έχουμε αιτηθεί για την είσοδο της Καλαμπάκας να ενταχθεί σε Πρόγραμμα, αλλά δεν εντάχθηκε ακόμη. Έχουμε σε εξέλιξη την ηλεκτροκίνηση και τον Ε65. Ο Περιφερειακός δρόμος χρειάζεται αναθεώρηση και συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς της Καλαμπάκας και τους κατοίκους. Προέχει να γίνουν πρώτα οι απαλλοτριώσεις και μετά τα έργα. Χρειάζεται μια μεγάλη διαβούλευση, όλοι το θέλουν, αλλά υπάρχουν δυσκολίες. Δεν είναι δύσκολο να βρεθούν τα χρήματα, αλλά το δύσκολο είναι οι απαλλοτριώσεις, η μεταφορά των δικτύων κοινής ωφελείας, και οι εγκρίσεις από την Αρχαιολογία. Πρόθεσή μας είναι να γίνει η είσοδος της Καλαμπάκας, να ολοκληρωθεί το έργο, και ο περιφερειακός, αλλά δεν είναι ευθύνη μόνο της περιφερειακής αρχής», σημείωσε ο Περιφερειάρχης, ο οποίος πρόσθεσε ότι το έργο του περιφερειακού δρόμου της Καλαμπάκας θα ξεπεράσει τα 35 εκατ. ευρώ και ότι χρειάζεται επανεξέταση, διότι οι απαλλοτριώσεις είναι πολύ υψηλές.
Ο κ. Χάιδος στη δευτερολογία του είπε ότι δεν συμφωνεί ότι ο Ε65 θα λύσει τις ανάγκες που προκύπτουν από την έλλειψη ενός περιφερειακού δρόμου στην Καλαμπάκα και ζήτησε από την Περιφέρεια να δεσμευθεί ότι θα προχωρήσουν στη διαβούλευση που πρότεινε για να δούμε αν θα προκύψουν ανάγκες.
Κλείνοντας το θέμα ο κ. Αγοραστός επανέλαβε ότι, όταν θα γίνει ο Ε65, ο φόρτος όλων των οχημάτων θα μεταφερθεί εκεί, και ιδίως τα βαρέα οχήματα.
Δηλώσεις εκπροσώπων αρχών και φορέων
Ο κ. Μιχαλάκης επανέλαβε και στις δηλώσεις του προς την εφημερίδα μας ότι το θέμα της απαλλοτρίωσης των ιδιοκτησιών στην περιοχή του Προφήτη Ηλία είναι σημαντικό για την ολοκλήρωση του περιφερειακού, καθώς και ότι χρειάζεται επανεξέταση το έργο. Είπε ότι μετά και από την ολοκλήρωση του Ε65 οι ανάγκες της πόλης θα είναι διαφορετικές και ότι ένας περιφερειακός στην περιοχή της επέκτασης του σχεδίου πόλεως θα διχοτομήσει την αναπτυσσόμενη αυτή περιοχή. Στάθηκε στην ανάπλαση της εισόδου της πόλης, λέγοντας ότι είναι σημαντικότερη και η Περιφέρεια την προτάσσει προς το παρόν, προσθέτοντας ότι η διαβούλευση με φορείς και κατοίκους θα είναι αυτή που θα καθορίσει το μέλλον της περιφερειακής οδού.
Ο κ. Μιχαλάκης αναφέρθηκε και στη σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα, λέγοντας ότι με την υλοποίηση του έργου της ηλεκτροκίνησης θα έρχεται ευθύγραμμα στην πόλη μας, χωρίς να τέμνει την εθνική οδό (ένα θέμα που είχαμε αναδείξει από την εφημερίδα μας) και κόβοντας την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου (νέα περιφερειακή) στο σημείο όπου γίνεται η ετήσια εμποροπανήγυρη, για να εισέρχεται στον σταθμό.
Αποφασισμένος να επιμείνει στην προεκλογική δέσμευσή του για συνεχείς πιέσεις με στόχο την υλοποίηση του έργου δήλωσε ο Δήμαρχος Μετεώρων Θεόδωρος Αλέκος, σημειώνοντας ότι η επερώτηση του κ. Χάιδου ήρθε κατόπιν συνεργασίας τους. «Έχω ζητήσει και από τον Περιφερειάρχη και από τον Αντιπεριφερειάρχη την ολοκλήρωση του έργου, και συνεχίζω να πιστεύω ότι είναι απαραίτητο και ότι θα σηματοδοτήσει σημαντικές προς το καλύτερο αλλαγές για την πόλη και τους κατοίκους της», τόνισε ο κ. Αλέκος.
Οι δηλώσεις του εκπροσώπου της Μείζονος Αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Μετεώρων, Ζώη Χαλατσάκη, κυμάνθηκαν στο ίδιο μήκος κύματος με τον Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχη, καθώς στάθηκε στην μελλοντική αποσυμφόρηση της οδού Πίνδου και στο υψηλό κόστος της ολοκλήρωσης της νέας περιφερειακής οδού.
Αντίθετος με την εγκατάλειψη του έργου είναι ο Ιωάννης Παπαμιχαήλ, ο οποίος σημείωσε ότι η θέση της παράταξής του ήταν προεκλογικά και παραμένει ότι η νέα περιφερειακή οδός είναι μείζονος προτεραιότητας, καθώς σχετίζεται άμεσα με το κυκλοφοριακό. «Η άποψη ότι με τον Ε65 δεν θα είναι απαραίτητος ο περιφερειακός μού θυμίζει το προ ετών αφήγημα ότι η εθνική οδός Τρικάλων – Καλαμπάκας ήταν ανταγωνιστικό έργο με τον Ε65. Δεν συμφωνώ, διότι μία τουριστική πόλη, όπως η Καλαμπάκα, πρέπει να έχει έναν περιφερειακό που θα την εξυπηρετεί. Συζητάμε για πεζοδρόμηση της οδού Τρικάλων, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει, διότι η οδός Πίνδου δεν μπορεί να φιλοξενήσει όλο τον κυκλοφοριακό φόρτο», κατέληξε ο κ. Παπαμιχαήλ.
Υπέρ της ολοκλήρωσης του περιφερειακού τάχθηκε και ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και Πρόεδρος των ΕΒΕ Καλαμπάκας Γιώργος Χαντζιάρας. «Υποτίθεται ότι υπάρχει ένας προγραμματισμός στα έργα, οπότε γιατί πλέον το κόστος για την ολοκλήρωση του περιφερειακού είναι απαγορευτικό; Το έργο πρέπει να γίνει, εφόσον θα δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, και μάλιστα να γίνει σωστά και όπως πρέπει, όσον αφορά στις προδιαγραφές», τόνισε ο κ. Χαντζιάρας.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων ν. Τρικάλων, Γιάννης Κουρούπας, σημείωσε ότι εφόσον το κόστος είναι απαγορευτικό, είναι ίσως προτιμότερο να γίνουν κάποια άλλα έργα, και φυσικά η ανάπλαση της εισόδου της πόλης από τα Τρίκαλα. «Αυτό δεν σημαίνει ότι η οδός που ‘φιλοξενεί’ τον νέο περιφερειακό, η οδός Ηρώων Πολυτεχνείου, πρέπει να μείνει όπως είναι», ξεκαθάρισε, και πρόσθεσε ότι και η οδός Πίνδου πρέπει να αναδιαμορφωθεί και να γίνει πιο λειτουργική με κυκλικούς κόμβους και με διεξόδους προς την περιοχή του νέου σχεδίου.
Με την άποψη του Περιφερειάρχη και του Αντιπεριφερειάρχη συμπίπτει και η άποψη του Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων και Τουριστικών Καταλυμάτων ΠΕ Τρικάλων, Σωτήρη Φαμίση, ο οποίος τόνισε ότι στόχος μας αυτή τη στιγμή πρέπει να είναι η ανάπλαση της εισόδου της πόλης μας.
Τέλος, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Καλαμπάκας, Απόστολος Αθανασούλας, δεν θέλησε να ταχθεί υπέρ της μίας άποψης ή της άλλης, αλλά αρκέστηκε να σημειώσει ότι σίγουρα με τον Ε65 η κίνηση στην οδό Πίνδου θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό, κάτι που αποβεί σε βάρος των πολλών καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα σε αυτή.
Η χάραξη
Σύμφωνα με τη μελέτη, η Περιφερειακή Οδός είναι μήκους 3,9 χλμ. περίπου. Ακολουθεί την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και προβλέπεται να αρχίζει από την Εθνική Οδό Τρικάλων – Ιωαννίνων λίγα μόλις μέτρα πριν από τη διασταύρωσή της με την ισόπεδη διάβαση της σιδηροδρομικής γραμμής στην είσοδο της Καλαμπάκας (όπως ερχόμαστε από τα Τρίκαλα).
Αφού διέρχεται από την περιοχή του υπό κατασκευή πάρκου, διασταυρώνεται με την οδό Βυτουμά και φθάνει μέχρι το «ανάχωμα», δηλαδή την οδό Σκοπέλου.
Από εκεί, η Περιφερειακή Οδός περνά έξω από το Δημοτικό Στάδιο και καταλήγει περίπου στην παλαιά ασβεσταριά του Τσαρουχά, όπου θα υπάρχει και η δυνατότητα σύνδεσής της με τον Ε65.
Το οδικό αυτό έργο είχε έρθει ως συνέχεια της αναβαθμισμένης Εθνικής οδού στο τμήμα Τρικάλων – Καλαμπάκας, με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα την εκτροπή της κίνησης των οχημάτων εκτός της πόλης μας.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!