Σε μία εποχή που η αναβάθμιση του εθνικού, κεντρικού και επαρχιακού οδικού δικτύου αποτελεί προτεραιότητα για Πολιτεία, περιφέρειες και δήμους της χώρας, το έργο της κατασκευής νέας περιφερειακής οδού στην Καλαμπάκα έχει «παγώσει» εδώ και αρκετά χρόνια, λόγω της εκτιμώμενης μεγάλης αξίας των απαλλοτριώσεων.
Το θέμα της κατασκευής της νέας περιφερειακής οδού της Καλαμπάκας διατηρείται στο προσκήνιο με άρθρο-παρέμβαση του Διευθυντή της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μετεώρων και πρώην Δημάρχου Καστανιάς, Κώστα Τόλη.
Ο κ. Τόλης έρχεται να τονίσει την αναγκαιότητα της κατασκευής του έργου και να προτείνει μία λύση στο πλαίσιο της άτυπης διαβούλευσης που ξεκίνησε η εφημερίδα μας τον περασμένο Ιούνιο, μετά από την επερώτηση που κατέθεσε, και συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας, ο Περιφερειακός Σύμβουλος της Παράταξης «Η Θεσσαλία στην καρδιά μας», Ιωάννης Χάιδος.
Φιλοξενήσαμε τότε απόψεις που μοιράζονταν μεταξύ της εγκατάλειψης και της υλοποίησης της νέας περιφερειακής οδού. Η μία πλευρά θεωρεί απαγορευτική την ολοκλήρωση του έργου, λόγω των απαλλοτριώσεων, ενώ η άλλη πλευρά προτάσσει την ολοκλήρωση του νέου δρόμου, συνδέοντάς τον τόσο με την αναβάθμιση της περιοχής του δημοτικού πάρκου και της επέκτασης του σχεδίου πόλεως, όσο και με μία ολοκληρωμένη πρόταση για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Καλαμπάκας.
Όπως αναδείχθηκε, έχουμε να κάνουμε με έναν δρόμο, τον οποίο ο μεν Δήμος Μετεώρων επιμένει ότι πρέπει να υλοποιηθεί, η δε Περιφέρεια δεν θεωρεί πια αναγκαίο, λόγω της μελλοντικής ολοκλήρωσης του Ε65 που θα αποφορτίσει την οδό Πίνδου.
Κι όλα αυτά, ενώ η νέα περιφερειακή οδός έχει διαμορφωθεί από την εθνική οδό Τρικάλων – Καλαμπάκας έως τη νότια πλευρά των ριζών του Προφήτη Ηλία, κι ενώ αποτελεί προτεραιότητα του Δήμου Μετεώρων, τόσο για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος και την αποσυμφόρηση της νυν περιφερειακής οδού της πόλης, που είναι η οδός Πίνδου, η οποία τέμνει και διαχωρίζει την Καλαμπάκα στα δύο, όσο και για την ανάπτυξη της νοτιοδυτικής πλευράς της πόλης, που παραμένει για πολλά χρόνια υποβαθμισμένη.
Το άρθρο-παρέμβαση
Στο άρθρο του, που είδε το φως της δημοσιότητας την εβδομάδα που διανύουμε, ο κ. Τόλης αναφέρει τα εξής:
Με αφορμή πρόσφατη κουβέντα που είχα με φίλους, με τους οποίους ανταλλάσουμε τους προβληματισμούς μας για κάποια θέματα της πόλης και γενικότερα για τα τοπικά ζητήματα, θα προσπαθήσω να κάνω μια αναδρομή στο ζήτημα της περιφερειακής οδού της πόλης της Καλαμπάκας.
Πρέπει να ξέρετε ότι η σημερινή περιφερειακή οδός της πόλης είναι η οδός Πίνδου, η οποία αποτελεί τμήμα της Ε.Ο. 6 Βόλος – Λάρισα – Τρίκαλα – Ιωάννινα. Βλέπουμε όμως πως με την πάροδο του χρόνου και την επέκταση της πόλης προς τον νότο, τα τελευταία χρόνια εκτός από την αυξημένη κυκλοφορία στην οδό Πίνδου, παρατηρείται και έντονη εμπορική δραστηριότητα, καθώς αποτελεί μια οδό με αξιόλογα χαρακτηριστικά, όπως η νησίδα πρασίνου, ο χώρος της πρασιάς μπροστά από τις ιδιοκτησίες και ο αξονικός φωτισμός κατά τις νυχτερινές ώρες.
Κάποια από τα παραπάνω στοιχεία είναι εκείνα που κάνουν επιτακτική την ανάγκη για την κατασκευή της νέας περιφερειακής οδού, που έχει σχεδιαστεί στα όρια του σχεδίου και συγκεκριμένα ξεκινά από τη διασταύρωση της οδού Τρικάλων με τη σιδηροδρομική γραμμή, συνεχίζει στον χώρο του υπό κατασκευή Πάρκου, φτάνει και εφάπτεται του λόφου του Προφήτη Ηλία από εκεί συνεχίζει στο γήπεδο και «κουμπώνει» στον χώρο του κόμβου του Ε65 μετά το Κέντρο Υγείας (σ.σ. παλαιά ασβεσταριά Τσαρουχά).
Για την ιστορία λοιπόν της περιφερειακής οδού έκανα μια αναζήτηση στο διαδίκτυο ανατρέχοντας σε γνωστή μηχανή αναζήτησης και από τα δημοσιεύματα μπορεί κανείς να διαπιστώσει τη «Μικρή Οδύσσεια» του συγκεκριμένου έργου αλλά και τα βήματα που έχουν γίνει για την υλοποίησή του (ή μάλλον για αυτά που ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ).
(…) Ξεφεύγοντας λοιπόν από τα δημοσιεύματα που τόσο εύστοχα μας δείχνουν την πρόοδο του έργου θα αναφερθώ και σε αυτά που κατά καιρούς έχουν ακουστεί:
• Ακούσαμε και διαβάσαμε λοιπόν για το μεγάλο κόστος του έργου (αρχική εκτίμηση 15.000.000 €) και για την αδυναμία χρηματοδότησής του, όπως επίσης και για τη δυσκολία στην κατασκευή λόγω των απαλλοτριώσεων.
• Πρόσφατα ακούστηκε και το «… αν χρειάζεται να μπούμε στη διαδικασία ενός Περιφερειακού δρόμου γιατί βλέπουμε ότι από τη στιγμή που υπάρχει ο Ε-65 μπορούν τα βαριά οχήματα να βγουν έξω από την πόλη και να αποσυμφορηθεί η οδός Πίνδου».
Δηλαδή, όπως δείχνουν τα πράγματα, η πόλη μας κινδυνεύει να μείνει χωρίς τη νέα περιφερειακή οδό και να λειτουργεί κομμένη στα δύο, με την οδό Πίνδου να αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού 6, όπως συνέβαινε και με την οδό Τρικάλων πριν από τον αποχαρακτηρισμό της την περίοδο 2003-2005!
Οι πόλεις εξελίσσονται και η ποιότητα ζωής δεν μπορεί να αναβαθμιστεί, διατηρώντας την αυξημένη διερχόμενη κυκλοφορία στην οδό Πίνδου, που κόβει την πόλη στα ΔΥΟ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Λάρισας, όπου, όταν η κυκλοφορία από την παλαιά Εθνική Οδό μεταφέρθηκε έξω από την πόλη, η συγκεκριμένη οδός αναπλάστηκε, απέκτησε φαρδιά πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμους, παραδρόμους και πράσινο, ενώ αστικοποιήθηκε, αναβαθμίζοντας όλη την περιοχή, με τη δημιουργία ενός νέου εμπορικού κέντρου αλλά και συγχρόνως με τη δημιουργία «συνθηκών γειτονιάς» για τους περίοικους.
Κάτι παρόμοιο μπορεί να γίνει και στη δική μας οδό Πίνδου, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη σε πλάτος οδό της πόλης, που φτάνει τα 18 μέτρα! Αυτό όμως προϋποθέτει τη μεταφορά της διερχόμενης κυκλοφορίας στη νέα περιφερειακή οδό, τον αποχαρακτηρισμό της από Εθνική Οδό και τη μετατροπή της σε έναν σύγχρονο αστικό δρόμο με φαρδιά πεζοδρόμια, ποδηλατοδρόμους, κόμβους ανάσχεσης ταχύτητας στις διασταυρώσεις και φυσικά με παρόδιες φυτεύσεις.
Μία λύση στο αδιέξοδο
Όπως οφείλαμε, συζητήσαμε με τον κ. Τόλη όλα τα δεδομένα για αυτό το έργο πνοής για την Καλαμπάκα, μια που η εφημερίδα «Τα Μετέωρα» δεν εγκατέλειψε ποτέ το έργο αυτό, αφουγκραζόμενη και τη θέληση της τοπικής κοινωνίας για υλοποίησή του, λόγω των ωφελειών που θα αποκομίσει ολόκληρη η πόλη, στην οποία θα ενταχθεί τάχιστα το υποβαθμισμένο νότιο-δυτικό τμήμα της, ελλείψει και των διαθέσιμων εκτάσεων για ανοικοδόμηση στο υπόλοιπο σχέδιο πόλεως.
Στο οδοιπορικό μας ο κ. Τόλης ανέδειξε όλα τα χαρακτηριστικά της νέας περιφερειακής οδού και καταλήξαμε στο επίμαχο σημείο-αδιέξοδο στη νοτιοδυτική πλευρά του Προφήτη Ηλία, εκεί δηλαδή όπου συναντώνται οι δυσκολίες με τις μεγάλου κόστους –σύμφωνα με την Περιφέρεια Θεσσαλίας- απαλλοτριώσεις.
Ο κ. Τόλης προτείνει μία λύση που πρώτη φορά τίθεται επί τάπητος και που φαινομενικά και λογικά μπορεί να «ξεκλειδώσει» το έργο. Προτείνει λοιπόν να γίνει τροποποίηση στη χάραξη της περιφερειακής οδού από το σημείο του Προφήτη Ηλία και μετά, και αντί της ευθείας πορείας που βάσει σχεδίου ακολουθεί προς το δημοτικό στάδιο, για να συναντήσει την εθνική οδό στην παλαιά ασβεσταριά του Τσαρουχά, να ακολουθήσει ημικυκλική πορεία πέριξ των ριζών του Προφήτη Ηλία και να «κουμπώσει» με την εθνική οδό στο σημείο των παλαιών σφαγείων της Καλαμπάκας.
Η λύση αυτή φαντάζει ως ιδανική και για έναν ακόμη λόγο: Η εταιρεία που κατασκευάζει τον Ε65 έχει στις υποχρεώσεις της την αναδιαμόρφωση του τμήματος από τον κόμβο που θα δημιουργηθεί στην παλαιά ασβεσταριά του Τσαρουχά μέχρι το ύψος των παλαιών σφαγείων, οπότε, αν επιλεχθεί η λύση που προτείνει ο κ. Τόλης, η νέα περιφερειακή οδός θα έχει και σε αυτή την περίπτωση ασφαλή και με όλες τις προδιαγραφές είσοδο στην εθνική οδό ή έξοδο από την εθνική οδό προς τον περιφερειακό.
Και φυσικά δεν πρέπει να παραλείπουμε το κόστος, το οποίο ελαχιστοποιείται, κυρίως λόγω των απαλλοτριώσεων, που θα κοστίσουν αρκετά λιγότερο, αλλά και λόγω του μικρότερου υπολειπόμενου κατασκευαστικού μήκους κατά 50%!
Τέλος, η λύση αυτή δεν αντιτίθεται στους κατασκευαστικούς όρους του οδικού δικτύου, καθώς η στροφή προς τα παλαιά σφαγεία μπορεί να γίνει ηπιότερη ή ίδιας κλίσης με αυτή που υπάρχει στον αρχικό σχεδιασμό στο σημείο 300 μ. περίπου μετά από το δημοτικό στάδιο προς την παλαιά ασβεσταριά του Τσαρουχά.
Με το βλέμμα στην ανάπτυξη
Η κατασκευή ενός έργου, ιδίως οδικού, που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα όρια και αποκτά ευρύτερη αναγκαιότητα και σημασία, πρέπει απαραίτητα να περάσει από το στάδιο της ωρίμανσης.
Η νέα περιφερειακή οδός ξεκίνησε το 2009, από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, και είχε χαρακτηριστεί ως αναπτυξιακή και πρωτοπόρα πρόταση, αλλά δεν είχε τη συνέχεια που έπρεπε.
Στα μέσα της δεκαετίας του 2010 εγκαταλείφθηκε, και φτάσαμε στο 2021,σε μία περίοδο που αποτελεί ορόσημο για τη μετέπειτα εξέλιξη της Καλαμπάκας.
Περιθώρια για ανοικοδόμηση στο παλαιό σχέδιο πόλεως δεν υπάρχουν ή είναι μετρημένα στα δάκτυλα, ενώ παράλληλα βλέπουμε ότι η νοτιοδυτική πλευρά της πόλης προσφέρει αυτή τη δυνατότητα, ενώ παραμένει για πολλά χρόνια υποβαθμισμένη, καθώς υπάρχει η οδός Πίνδου που λειτουργεί ως «ανάχωμα» στην ανάπτυξή της και στην ένταξή της στον αστικό ιστό.
Το κυκλοφοριακό αποτελεί τροχοπέδη στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των Καλαμπακιωτών, και όλοι πλέον έχουμε στραμμένα τα βλέμματα στην οδό Πίνδου.
Σε λίγα χρόνια με την ολοκλήρωση του Ε65 και του παράπλευρου δικτύου που θα τον εξυπηρετεί θα δούμε πολλές και ριζικές αλλαγές γύρω μας. Είναι μεγάλη ευκαιρία για τον Δήμο Μετεώρων και την Περιφέρεια Θεσσαλίας να συνεργαστούν και να εντάξουν την ολοκλήρωση της νέας περιφερειακής οδού της Καλαμπάκας στις αλλαγές αυτές.
Χρειάστηκαν κάποια χρόνια, για να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να μπει σε τροχιά υλοποίησης το βόρειο τμήμα του Ε65, πιστεύουμε ότι δεν χρειάζονται να περάσουν περισσότερα χρόνια, για να βρεθεί λύση και να μπει σε τροχιά υλοποίησης και το βόρειο-δυτικό τμήμα της περιφερειακής οδού της Καλαμπάκας.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!