Μια δεκαετία σιδηροδρομικών έργων υπόσχεται το ΕΣΠΑ 2021-2027 καθώς πληθώρα έργων έχει προταθεί να χρηματοδοτηθούν μέσω του νέου προγράμματος. Η λίστα των έργων προχωρά και ένα-ένα τα έργα θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται. Τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2030 αλλάζοντας την εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Αρκετά από τα έργα αυτά αφορούν τοπικούς Προαστιακούς (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας) που επεκτείνονται, συνδέσεις με λιμάνια, αεροδρόμια και ΒΙΠΕ. Επίσης ενισχύονται με συστήματα σιδηροδρομικής ασφάλειας γραμμές που είναι ήδη σε λειτουργία. Το υπουργείο Υποδομών έχει ένα αρκετά φιλόδοξο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Μεταφορές”.
Στα πλαίσια ολοκλήρωσης του Σιδηροδρομικού Άξονα Αθήνας-Πάτρας έχουν περιληφθεί τα έργα για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Κιάτο-Αίγιο και η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της γραμμής Αίγιο-Ρίο. Το δεύτερο έργο περιλαμβάνει την επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και σταθμούς στο τμήμα αυτό.
Να σημειωθεί πως τα δύο έργα είναι ήδη σε δημοπράτηση από την ΕΡΓΟΣΕ και αμφότερα μειοδότης είναι η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος. Τα έργα αυτά θα ξεκινήσουν με την χρηματοδοτική συμβολή του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα ολοκληρωθούν με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Τοπικά σιδηροδρομικά έργα
Εντός της δεκαετίας θα υλοποιηθούν κάποια σημαντικά τοπικά σιδηροδρομικά έργα. Στο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχουν περιληφθεί τα έργα για την σύνδεση του Λιμένα Θεσσαλονίκης (του 6ου προβλήτα) και την ανάπτυξη Προαστιακού Σιδηροδρόμου στα δυτικά. Πρόκειται για έργο του οποίου ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει σε μερικές ημέρες. Το γεγονός ότι εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση του, είναι κρίσιμη για την υλοποίηση τυ.
Παράλληλα από το ΕΣΠΑ 2021-2027 προτείνονται να χρηματοδοτηθούν τρία ακόμα σημαντικά έργα:
– η εγκατάσταση συστημάτων Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης, ETCS L1 και Ηλεκτροκίνησης τύπου trolley στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος, καθώς και η αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους στο τμήμα Σ.Σ. Λατομείου – ΒΙ.ΠΕ. – Σ.Σ. Βόλου. Το έργο υπεγράφη πρόσφατα από την ΕΡΓΟΣΕ με ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Ξεκινά με το ΕΣΠΑ 2014-2020 και ως έργο-γέφυρα θα ολοκληρωθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
– η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα του προαστιακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης από Πλατύ μέχρι Έδεσσα. Πολύ σημαντικό για το δίκτυο της πόλης που θα βελτιώσει την σιδηροδρομική ασφάλεια και θα προσφέρει σύγχρονες υπηρεσίες σε αυτή τη γραμμή.
– η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου. Σημαντικό νέο για Αχαϊα και Ηλεία είναι ο προγραμματισμός για την χρηματοδότηση αυτής της γραμμής που θα ενεργοποιήσει εκ νέου τη σύνδεση των δύο Νομών και θα βάλει ξανά τον Πύργο στον σιδηροδρομικό χάρτη της πόλης.
Συνδέσεις με συγκοινωνιακές πύλες
Πέρα από την σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ προβλέπεται και η χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 τριών ακόμα περιφερειακών έργων:
– η σιδηροδρομική σύνδεση με το αερολιμένα Αλεξανδρούπολης. Θα είναι το δεύτερο αεροδρόμιο μετά την Αθήνα που θα συνδεθεί με το εθνικό δίκτυο.
– η σιδηροδρομική σύνδεση λιμένα Βόλου, αερολιμένα Αγχιάλου και ΒΙ.ΠΕ. Αλμυρού. Πολύ μεγάλο έργο που στόχο έχει να καλύψει πλήρως
τον Βόλο σιδηροδρομικά. Θα επιτευχθεί η σύνδεση με το λιμάνι, το αεροδρόμιο και τη ΒΙΠΕ δημιουργώντας αναπτυξιακές συνθήκες για όλη την περιοχή.
Παράλληλα ωριμάζει το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τον Λιμένα Λαυρίου, ώστε να συμπεριληφθεί στο Πρόγραμμα. Ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ ξεκίνησε στις αρχές του έτους και αφορά στη νέα προαστιακή γραμμή Κορωπί-Λιμένας Λαυρίου.
Αναβαθμίσεις Σιδηροδρομικών γραμμών
Ακόμα ένα πεδίο σιδηροδρομικών έργων, αφορά στην αναβάθμιση τους με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση κ.α. Τα έργα που έχουν περιληφθεί προς χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027 είναι:
– Η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και ETCS – Level 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη μέσω της νέας παραλλαγής στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη). Η σύμβαση έχει υπογραφεί από την ΕΡΓΟΣΕ με ανάδοχο το σχήμα ΑΒΑΞ-Alstom. Η εκκίνηση του έργου χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και η ολοκλήρωση από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
– Εγκατάσταση συστήματος τηλεπικοινωνιών GSM-R σε τρία νέα τμήματα του άξονα ΠΑΘΕ/Π (Τιθορέα-Δομοκός, Κιάτο-Πάτρα και ΘεσσαλονίκηΕιδομένη). Εξαιρετικά σημαντικό έργο που θα αναβαθμίσει την σιδηροδρομική ασφάλεια. Πρόκειται για έργο που ενισχύει την σιδηροδρομική ασφάλεια του δικτύου.
– Η ηλεκτροκίνηση, Σηματοδότηση – Τηλεδιοίκηση και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ είναι σε τελικό στάδιο. Μένει να παρουσιαστεί η σύμβαση στη Βουλή και ακολούθως να οριστεί η ημέρα υπογραφής. Μειοδότρια είναι η ΑΒΑΞ. Θα ολοκληρωθεί ως έργο-γέφυρα από το νέο ΕΣΠΑ.
– Η εγκατάσταση συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης στο τμήμα Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες. Απαραίτητο έργο που θα αυξήσει τη σιδηροδρομική ασφάλεια στο αστικό τμήμα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας που λειτουργεί εδώ και χρόνια.
– Η αναβάθμιση σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης και Η/Μ Σηράγγων στο τμήμα Σκα- Κιάτο. Έργο που επίσης αυξάνει τα επίπεδα σιδηροδρομικής ασφάλειας.
Νέα έργα
Να θυμίσουμε πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει και άλλα έργα που θα αναζητήσουν χρηματοδοτικά εργαλεία και χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα αναπτυξιακά. Είναι η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Ξάνθη, η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, η επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα και το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας που ολοκληρώνει τον Σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ.
Προς δημοπράτηση είναι επίσης ο νέος Προαστιακός σταθμός στο Κρυονέρι που θα ενισχύσει τη γραμμή Πειραιάς-Χαλκίδα.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!