Τελ. ενημ. 20.30΄ Τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Μετεώρων ενημερώθηκαν στη σημερινή συνεδρίαση για τα αποτελέσματα του εσωτερικού ελέγχου των ετών 2021, 2022 και 2023, στα οποία αναφέρονται υα εξής:
Γενικά
Σύμφωνα με την αριθ. πρωτ..:18522/20-12-2022 Απόφαση Ανάθεσης Δημάρχου που λάβαμε από το Δήμο Μετεώρων (εφεξής ο «Δήμος»), διενεργήσαμε τον Εσωτερικό Έλεγχο που περιγράφεται κατωτέρω, στην παράγραφο «Εύρος Διενεργηθέντος Ελέγχου», όπως ορίζει η παρ. 6 του άρθρου 9 του Ν.4795/2021, με σκοπό την αξιολόγηση της επάρκειας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου, του Δήμου για τη χρήση 2021 και 2022.
Σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Εσωτερικού Ελέγχου, το σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου “συνίσταται από το σύνολο των αρχών, μεθόδων και διαδικασιών, που εφαρμόζει η Διοίκηση του Δήμου προκειμένου να υποβοηθήσει την επίτευξη του αντικειμενικού σκοπού της διασφάλισης, κατά το δυνατόν, της κανονικής και αποτελεσματικής διεξαγωγής των εργασιών της, περιλαμβανομένης της τήρησης των αρχών της Διοίκησης, της διασφάλισης των περιουσιακών στοιχείων, της πρόληψης και εντοπισμού απάτης και σφάλματος, της ακρίβειας και πληρότητας των λογιστικών εγγραφών και της έγκαιρης σύνταξης αξιόπιστων χρηματοοικονομικών καταστάσεων”.
Εύρος Διενεργηθέντος Ελέγχου
Ο έλεγχός μας διενεργήθηκε για την αξιολόγηση της επάρκειας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των διατάξεων του Ν.4795/2021 ΦΕΚ 62/Α/17-4-2021, του Ν.4938/2020 ΦΕΚ 4938/Β/9-11-2020 και της αριθμ. απόφασης ΦΓ8/55081 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ειδικότερα τα αντικείμενα αυτής της αξιολόγησης περιλαμβάνουν:
1. Περιβάλλον Ελέγχου
2. Διαχείριση Κινδύνων
3. Ελεγκτικοί Μηχανισμοί και Δικλείδες Ασφαλείας
4. Σύστημα Πληροφόρησης και Επικοινωνίας
5. Παρακολούθηση του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου
Εγγενείς Περιορισμοί
Ο έλεγχος που διενεργήσαμε δεν θα μπορούσε να διασφαλίσει απόλυτα ότι όλα τα θέματα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως σημαντικές αδυναμίες, σχετικά με την επάρκεια και αποτελεσματικότητα του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου στο πλαίσιο των απαιτήσεων που προκύπτουν από τις διατάξεις του Ν.4795/2021 ΦΕΚ 62/Α/17-4-2021, του Ν.4938/2020 ΦΕΚ 4938/Β/9-11-2020 και της αριθμ. απόφασης ΦΓ8/55081 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θα αποκαλυφθούν. Σημαντική αδυναμία υπάρχει όταν ο σχεδιασμός του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου δεν περιορίζει τον κίνδυνο να συμβούν και να μην αποκαλυφθούν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, σημαντικά λάθη ή παραλείψεις στη χρηματοοικονομική πληροφόρηση. Όλα τα θέματα που υπέπεσαν στην αντίληψή μας κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου τέθηκαν σε γνώση της Διοίκησης του Δήμου.
Οι σχετικές επισημάνσεις μας, όπως προέκυψαν από την αξιολόγηση των διαδικασιών και πολιτικών του Δήμου, συζητήθηκαν με τη Διοίκηση του Δήμου.
Ανεξαρτησία του Ελεγκτή
Επιβεβαιώνουμε την ανεξαρτησία μας αναφορικά με τον Δήμο, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για Επαγγελματίες Ελεγκτές του Συμβουλίου Διεθνών Προτύπων Δεοντολογίας Ελεγκτών (Κώδικας Σ.Δ.Π.Δ.Ε.), που έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία.
ΧΡΗΣΗ 2021
Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη
Από την διενεργηθείσα αξιολόγηση του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου και τις διαδικασίες που διενεργήσαμε, διαπιστώθηκαν οι εξής αδυναμίες:
1. Υπάρχουν αδυναμίες που σχετίζονται με τη στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό από την άποψη των απαιτούμενων ειδικών προσόντων. Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος στο σύνολό του, είναι προφανές ότι απαιτεί χρόνο και προϋποθέσεις, ορισμένες από τις οποίες είναι ανεπαρκείς και σχετίζονται με έλλειψη πόρων και τον περιορισμό των δυνατοτήτων της διοίκησης από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.
Ανεξάρτητα από τις δυσκολίες, έχουμε τη γνώμη πως η Διοίκηση θα πρέπει με Δήμος Μετεώρων σταθερότητα και στη βάση στρατηγικού σχεδιασμού να ολοκληρώσει την προσπάθεια δομικού εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Δήμου.
2. Τη παρούσα χρονική στιγμή ο Δήμος δεν έχει πραγματοποιήσει καταγραφή – χαρτογράφηση ενδογενών δημοσιονομικών κινδύνων κατ’ εφαρμογή της αριθ. απόφασης ΦΓ8/55081 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σύµφωνα µε το ΦΕΚ Β΄4938/9.11.2020, άρθρο 1, παρ. 1 και άρθρο 2, παρ.
3. Συστήνουμε στη παρούσα Διοίκηση του Δήμου να προβεί άμεσα (εντός της χρήσης 2023) στην υλοποίηση της ανωτέρω απαίτησης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πιο συγκεκριμένα την εν λόγω εξειδικευμένη υπηρεσία – λειτουργική δαπάνη, θα πρέπει να την παράσχει Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής ενταγμένος στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών του Υπουργείου Οικονομικών. Η πραγματοποίηση της εν λόγω λειτουργικής δαπάνης από Πιστοποιημένο Εσωτερικό Ελεγκτή ενταγμένο στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών του Υπουργείου Οικονομικών, είναι νόμιμη κατ’ εφαρμογή της παρ. 2α του άρθρου 91 του Ν.4270/2014. Σε περίπτωση μη υλοποίησης της ανωτέρω υποχρέωσης, εκ μέρους του Δήμου, τίθεται σε εφαρμογή το άρθρο 2, παρ. 3. του ΦΕΚ. Β΄4938/9.11.2020 όπου ορίζονται τα εξής: «Για τη διεξαγωγή του ελέγχου, ο Επίτροπος ζητεί κατ’ αρχάς τον χάρτη του ελεγχόμενου φορέα με την καταγραφή των διαδικασιών παραγωγής ή διενέργειας πράξεων με δημοσιονομικές συνέπειες, τον εντοπισμό των κινδύνων σε κάθε διαδικασία και την πρόβλεψη δικλίδων αντιμετώπισης των κινδύνων. Αν αυτός δεν υφίσταται, ο Επίτροπος απευθύνει αμέσως στο όργανο που προΐσταται του φορέα έγγραφο αποκαλούμενο «σύσταση», στο οποίο μνημονεύεται η σκέψη 8 της απόφασης ΕλΣΟλ. υπ’ αρ. 2014/2020. Αν υφίσταται χάρτης, ο Επίτροπος αναζητεί εντός αυτού τη συγκεκριμένη διαδικασία που έχει υπαχθεί στον έλεγχό του, εκτιμά την πληρότητα της καταγραφής της ελεγχόμενης διαδικασίας, την ορθότητα και πληρότητα των κινδύνων που εντοπίστηκαν και την επάρκεια και λυσιτέλεια των συναφών δικλίδων».
3. Από την επισκόπησή μας διαπιστώθηκε ότι δεν υφίσταται διαδικασία διαχείρισης ανώνυμων αναφορών και καταγγελιών στο Δήμο, προκειμένου να είναι σε θέση το προσωπικό να αναφέρει ανώνυμα παρατυπίες, παραλείψεις ή αξιόποινες πράξεις που υπέπεσαν στην αντίληψή του.
4. Ο Δήμος κατά παγία τακτική: α) Δεν παρακολουθεί τα αναλώσιμα, τα ανταλλακτικά και τα πάσης φύσεως αποθέματα σε λογιστική – διαχειριστική αποθήκη και δεν προβαίνει σε απογραφή και αποτίμηση των τελικών αποθεμάτων στο τέλος κάθε χρήσης. Λόγω έλλειψης επαρκών και αξιόπιστων στοιχείων στο λογιστικό – διαχειριστικό κύκλωμα των αποθεμάτων, δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την ακρίβεια των αναλώσεων των αποθεμάτων που έχουν πραγματοποιηθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2021. Επιπρόσθετα δεν υφίσταται
ασφαλιστική κάλυψη για τα αποθέματα του Δήμου, β) Δεν τηρεί Αναλυτική Λογιστική (κοστολόγηση όπως προβλέπει το Π.Δ. 315/1999), λόγω αδυναμίας κύρια συγκέντρωσης αναλυτικών πληροφοριών κόστους, που οφείλεται και στη μη πλήρη μηχανογράφηση του συνόλου των υπηρεσιών του. Η μη τήρηση της αναλυτικής λογιστικής είχε σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, τον εξωλογιστικό προσδιορισμό, για τον οποίο ακολουθήθηκαν οι ίδιες με τις προηγούμενες χρήσεις Δήμος Μετεώρων αρχές, του κόστους των βασικών λειτουργιών που εμφανίζονται στην Κατάσταση Λογαριασμού Αποτελεσμάτων Χρήσεως (κόστος παρεχομένων υπηρεσιών, κόστος διοίκησης και κόστος δημοσίων σχέσεων) αλλά και την αδυναμία συσχέτισης κόστους και εσόδου για τα ανταποδοτικά τέλη.
5. Ο Δήμος δεν έχει προχωρήσει στην κατάρτιση της εφαρμογής συστήματος «Διοίκηση μέσω Στόχων» για το έτος 2021, σύμφωνα με τα όσα ορίζει το άρθρο 14 παρ.1 περ.β του Ν.4369/2016. Διαπιστώθηκε κατά τον έλεγχο ότι ο Δήμος δεν είχε καταρτίσει στοχοθεσία κατά το έτος 2021. Συστήνουμε στη παρούσα Διοίκηση
του Δήμου να προβεί στην υλοποίηση της ανωτέρω υποχρέωσης για το έτος 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι Ο.Τ.Α. δεν εξαιρούνταν από τις διατάξεις του Ν.3230/2004 (Α’44), περί καθιέρωσης συστήματος διοίκησης με στόχους και μέτρησης της αποδοτικότητας στο δημόσιο τομέα. Ειδικότερα, με το άρθρο 2 του εν λόγω νόμου ορίστηκε αρχικά ότι στο πεδίο εφαρμογής του, αναφορικά με το σύστημα διοίκησης μέσω στόχων, υπάγονταν και οι Ο.Τ.Α., ενώ αναφορικά με τους δείκτες μέτρησης της αποδοτικότητας – αποτελεσματικότητας, η υπαγωγή τους ήταν δυνητική και τελούσε υπό την αίρεση έκδοσης σχετικής απόφασης του εποπτεύοντος Υπουργού. Ακολούθως με το Ν.3852/2010, άρθρο 267, παρ.8, θεσπίστηκε ρητή εξαίρεση των Δήμων από το Ν.3230/2004 συνολικά («Οι διατάξεις του Ν.3230/2004 δεν έχουν εφαρμογή στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση»). Ήδη, ωστόσο, η ανωτέρω διάταξη έχει καταργηθεί, δυνάμει του Ν.4369/2016, άρθρο 31, παρ.3. Με τον ίδιο νόμο, ειδικότερα, το άρθρο 14, παρ.1, περ.β, ορίζεται ότι στο πεδίο εφαρμογής του, σχετικά με το σύστημα αξιολόγησης και στοχοθεσίας, υπάγονται και οι Ο.Τ.Α., χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται ο ακριβής τρόπος διασταύρωσης των νέων διαδικασιών με εκείνες που ήδη εφαρμόζονται από τους Ο.Τ.Α. δυνάμει του Π.Δ.185/2007. Πρακτικές οδηγίες για την πρώτη εφαρμογή του Ν.4369/2016, κατά την κατάργηση της
στοχοθεσίας έτους 2017, παρασχέθηκαν με την υπ’ αριθ. 12972/10-05-2016 (ΑΔΑ:ΩΥΔΛ465ΦΘΕ – ΙΞ9) εγκύκλιο του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Ειδικά για τους Ο.Τ.Α. ακολούθησε λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους, νεότερη ειδική εγκύκλιος υπ’ αριθ.: ΔΙΣΣΚ/ΤΠΠ/Φ.1/οικ.8882/02-03-2018 (ΑΔΑ:ΨΒΤΩ465ΧΘΨ–7ΒΝ), η οποία προβλέπει την άμεση προώθηση των διαδικασιών στοχοθεσίας για το έτος 2018, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ανωτέρω κείμενη νομοθεσία. Περιγράφει με τη χρήση διαγραμμάτων ροής, συνοδευόμενα με τις επιμέρους καταληκτικές ημερομηνίες, τις απαιτούμενες ενέργειες για τον προσδιορισμό της στοχοθεσίας των υπόχρεων φορέων. Συνοπτικά η απόφαση για τους στρατηγικούς στόχους της υπηρεσίας εκδίδεται από το ανώτερο όργανο διοίκησης εντός της πρώτης εβδομάδας του Νοεμβρίου, ενώ η απόφαση για τους στόχους των Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων εκδίδεται από τους Γενικούς Διευθυντές για τον τομές αρμοδιότητάς τους, έως την πρώτη εβδομάδα Δεκεμβρίου εκάστου έτους.
6. Ο Δήμος δεν τήρησε την υποχρέωσή του για την κατάρτιση του Τετραετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος 2019 – 2022, με βάση τις απαιτήσεις των άρθρων 203 -207 του Ν.3463/2006 και του άρθρου 175, παρ.1 του Ν.4555/2018.
7. Δεν μας προσκομίστηκαν στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ύπαρξη ασφαλιστικής κάλυψης είτε για κινδύνους που ενδεχομένως να απομειώσουν την περιουσία του Δήμου είτε για αστική ευθύνη έναντι τρίτων που έχουν έννομο συμφέρον κατά του Δήμου, όπως ορίζει το άρθρο 286 του Ν.3463/2006.
8. Κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών που προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία για τους Δήμους, δεν σχηματίζεται πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή λόγω συνταξιοδότησης. Το ποσό της μη σχηματισθείσας πρόβλεψης δεν κατέστη δυνατό να προσδιορισθεί δεδομένου ότι δεν διενεργήθηκε η προβλεπόμενη από την ισχύουσα νομοθεσία ετήσια αναλογιστική μελέτη από ανεξάρτητο αναλογιστή.
9. Διαπιστώθηκε χαμηλή εισπραξιμότητα των Εισπρακτέων Υπολοίπων από Βεβαιωθέντα Έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη (Κ.Α. εσόδου 32). Ο συγκεκριμένος λογαριασμός εσόδου επί της ουσίας περιλαμβάνει ανείσπρακτα έσοδα, βεβαιωθέντα στο παρελθόν και επαναβεβαιωθέντα στην χρήση 2021, τα οποία εισπράττονται σε πολύ χαμηλό βαθμό. Ειδικότερα, από το σύνολο των 2.848.025,30 ευρώ που επαναβεβαιώθηκαν μέσα στη χρήση, εν τέλει εισπράχθηκαν μόνο τα 162.748,46 ευρώ, ήτοι μόλις το 5,71%. Συνίσταται στο Δήμο: α) να μεριμνήσει για την ενίσχυση της εισπραξιμότητας των εσόδων του μέσω των δυνατοτήτων που προβλέπονται στο ΝΔ 356/1974 όπως ισχύει, β) να εντάξει ένα βιώσιμο σχέδιο δράσης (π.χ. ληφθέντα μέτρα είσπραξης για κάθε έτος και εκτίμηση της απόδοσής τους), και γ) να εξεταστούν ποιες περιπτώσεις βεβαιωθέντων εσόδων έχουν παραγραφεί λόγω πενταετίας ή δεκαετίας, προκειμένου να αποτυπώνεται μία ρεαλιστικότερη εικόνα της περιουσίας του. Λαμβάνουμε υπόψη ότι για το έτος 2021 προέκυψαν διαφορετικές συνθήκες και διατάξεις που παρεμπόδιζαν τον Δήμο από την απρόσκοπτη εφαρμογή μέτρων είσπραξης λόγω της πανδημίας Covid-19.
Γνώμη με Επιφύλαξη
Κατά τη γνώμη μας, εκτός από τις επιπτώσεις των θεμάτων 1 έως 9 που μνημονεύονται στην παράγραφο “Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη”, σχετικά με την αξιολόγηση της επάρκειας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου, με ημερομηνία αναφοράς την 31η Μαρτίου 2023 (για το έτος 2021) στο πλαίσιο των υποχρεώσεων που προκύπτουν από την παρ. 6 του άρθρου 9 του Ν.4795/2021 και της Απόφασης Ανάθεσης Δημάρχου αριθ. πρωτ..:18522/20-12-2022, δεν εντοπίσαμε ουσιώδεις αδυναμίες που θα μπορούσαν να καθιστούν ανεπαρκές και να περιορίζουν ουσιωδώς την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου.
ΧΡΗΣΗ 2022
Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη
Από την διενεργηθείσα αξιολόγηση του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου και τις διαδικασίες που διενεργήσαμε, διαπιστώθηκαν οι εξής αδυναμίες:
1. Υπάρχουν αδυναμίες που σχετίζονται με τη στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό από την άποψη των απαιτούμενων ειδικών προσόντων. Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος στο σύνολό του, είναι προφανές ότι απαιτεί χρόνο και προϋποθέσεις, ορισμένες από τις οποίες είναι ανεπαρκείς και σχετίζονται με έλλειψη πόρων και τον περιορισμό των δυνατοτήτων της διοίκησης από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο. Ανεξάρτητα από τις δυσκολίες, έχουμε τη γνώμη πως η Διοίκηση θα πρέπει με σταθερότητα και στη βάση στρατηγικού σχεδιασμού να ολοκληρώσει την προσπάθεια δομικού εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Δήμου.
2. Τη παρούσα χρονική στιγμή ο Δήμος δεν έχει πραγματοποιήσει καταγραφή – χαρτογράφηση ενδογενών δημοσιονομικών κινδύνων κατ’ εφαρμογή της αριθ. απόφασης ΦΓ8/55081 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σύµφωνα µε το ΦΕΚ Β΄4938/9.11.2020, άρθρο 1, παρ. 1 και άρθρο 2, παρ. 3. Συστήνουμε στη παρούσα Διοίκηση του Δήμου να προβεί άμεσα (εντός της χρήσης 2023) στην υλοποίηση της ανωτέρω απαίτησης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πιο συγκεκριμένα την Δήμος Μετεώρων εν λόγω εξειδικευμένη υπηρεσία – λειτουργική δαπάνη, θα πρέπει να την παράσχει Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής ενταγμένος στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών του Υπουργείου Οικονομικών. Η πραγματοποίηση της εν λόγω λειτουργικής δαπάνης από Πιστοποιημένο Εσωτερικό Ελεγκτή ενταγμένο στο Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών του Υπουργείου Οικονομικών, είναι νόμιμη κατ’ εφαρμογή της παρ. 2α του άρθρου 91 του Ν.4270/2014. Σε περίπτωση μη υλοποίησης της ανωτέρω υποχρέωσης, εκ μέρους του Δήμου, τίθεται σε εφαρμογή το άρθρο 2, παρ. 3. του ΦΕΚ. Β΄4938/9.11.2020 όπου ορίζονται τα εξής: «Για τη διεξαγωγή του ελέγχου, ο Επίτροπος ζητεί κατ’ αρχάς τον χάρτη του ελεγχόμενου φορέα με την καταγραφή των διαδικασιών παραγωγής ή διενέργειας πράξεων με δημοσιονομικές συνέπειες, τον εντοπισμό των κινδύνων σε κάθε διαδικασία και την πρόβλεψη δικλίδων αντιμετώπισης των κινδύνων. Αν αυτός δεν υφίσταται, ο Επίτροπος απευθύνει αμέσως στο όργανο που προΐσταται του φορέα έγγραφο αποκαλούμενο «σύσταση», στο οποίο μνημονεύεται η σκέψη 8 της απόφασης ΕλΣΟλ. υπ’ αρ. 2014/2020. Αν υφίσταται χάρτης, ο Επίτροπος αναζητεί εντός αυτού τη συγκεκριμένη
διαδικασία που έχει υπαχθεί στον έλεγχό του, εκτιμά την πληρότητα της καταγραφής της ελεγχόμενης διαδικασίας, την ορθότητα και πληρότητα των κινδύνων που εντοπίστηκαν και την επάρκεια και λυσιτέλεια των συναφών δικλίδων».
3. Από την επισκόπησή μας διαπιστώθηκε ότι δεν υφίσταται διαδικασία διαχείρισης ανώνυμων αναφορών και καταγγελιών στο Δήμο, προκειμένου να είναι σε θέση το προσωπικό να αναφέρει ανώνυμα παρατυπίες, παραλείψεις ή αξιόποινες πράξεις που υπέπεσαν στην αντίληψή του.
4. Ο Δήμος κατά παγία τακτική: α) Δεν παρακολουθεί τα αναλώσιμα, τα ανταλλακτικά και τα πάσης φύσεως αποθέματα σε λογιστική – διαχειριστική αποθήκη και δεν προβαίνει σε απογραφή και αποτίμηση των τελικών αποθεμάτων στο τέλος κάθε χρήσης. Λόγω έλλειψης επαρκών και αξιόπιστων στοιχείων στο λογιστικό – διαχειριστικό κύκλωμα των αποθεμάτων, δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την ακρίβεια των αναλώσεων των αποθεμάτων που έχουν πραγματοποιηθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2022. Επιπρόσθετα δεν υφίσταται ασφαλιστική κάλυψη για τα αποθέματα του Δήμου, β) Δεν τηρεί Αναλυτική Λογιστική (κοστολόγηση όπως προβλέπει το Π.Δ. 315/1999), λόγω αδυναμίας κύρια συγκέντρωσης αναλυτικών πληροφοριών κόστους,
που οφείλεται και στη μη πλήρη μηχανογράφηση του συνόλου των υπηρεσιών του. Η μη τήρηση της αναλυτικής λογιστικής είχε σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, τον εξωλογιστικό προσδιορισμό, για τον οποίο ακολουθήθηκαν οι ίδιες με τις προηγούμενες χρήσεις αρχές, του κόστους των βασικών λειτουργιών που εμφανίζονται στην Κατάσταση Λογαριασμού Αποτελεσμάτων Χρήσεως (κόστος παρεχομένων υπηρεσιών, κόστος διοίκησης και κόστος δημοσίων σχέσεων) αλλά και την αδυναμία συσχέτισης κόστους και εσόδου για τα ανταποδοτικά τέλη.
5. Ο Δήμος δεν έχει προχωρήσει στην κατάρτιση της εφαρμογής συστήματος «Διοίκηση μέσω Στόχων» για το έτος 2022, σύμφωνα με τα όσα ορίζει το άρθρο 14 παρ.1 περ.β του Ν.4369/2016. Διαπιστώθηκε κατά τον έλεγχο ότι ο Δήμος δεν είχε καταρτίσει στοχοθεσία κατά το έτος 2022. Συστήνουμε στη παρούσα Διοίκηση του Δήμου να προβεί στην υλοποίηση της ανωτέρω υποχρέωσης για το έτος 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι Ο.Τ.Α. δεν εξαιρούνταν από τις διατάξεις του Ν.3230/2004 (Α’44), περί καθιέρωσης συστήματος διοίκησης με στόχους και μέτρησης της αποδοτικότητας στο δημόσιο τομέα. Ειδικότερα, με το άρθρο 2 του εν λόγω νόμου ορίστηκε αρχικά ότι στο πεδίο εφαρμογής του, αναφορικά με το σύστημα διοίκησης μέσω στόχων, υπάγονταν και οι Ο.Τ.Α., ενώ αναφορικά με τους δείκτες μέτρησης της αποδοτικότητας – αποτελεσματικότητας, η υπαγωγή τους ήταν δυνητική και τελούσε υπό την αίρεση έκδοσης σχετικής απόφασης του εποπτεύοντος Υπουργού. Ακολούθως με το Ν.3852/2010, άρθρο 267, παρ.8, θεσπίστηκε ρητή εξαίρεση των Δήμων από το Ν.3230/2004 συνολικά («Οι διατάξεις του Ν.3230/2004 δεν έχουν εφαρμογή στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση»). Ήδη, ωστόσο, η ανωτέρω διάταξη έχει καταργηθεί, δυνάμει του Ν.4369/2016, άρθρο 31, παρ.3. Με τον ίδιο νόμο, ειδικότερα, το άρθρο 14, παρ.1, περ.β, ορίζεται ότι στο πεδίο εφαρμογής του, σχετικά με το σύστημα αξιολόγησης και στοχοθεσίας, υπάγονται και οι Ο.Τ.Α., χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται ο ακριβής τρόπος διασταύρωσης των νέων διαδικασιών με εκείνες που ήδη εφαρμόζονται από τους Ο.Τ.Α. δυνάμει του Π.Δ.185/2007. Πρακτικές οδηγίες για την πρώτη εφαρμογή του Ν.4369/2016, κατά την κατάργηση της στοχοθεσίας έτους 2017, παρασχέθηκαν με την υπ’ αριθ. 12972/10-05-2016 (ΑΔΑ:ΩΥΔΛ465ΦΘΕ – ΙΞ9) εγκύκλιο του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Ειδικά για τους Ο.Τ.Α. ακολούθησε λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους, νεότερη ειδική εγκύκλιος υπ’ αριθ.: ΔΙΣΣΚ/ΤΠΠ/Φ.1/οικ.8882/02-03-2018 (ΑΔΑ:ΨΒΤΩ465ΧΘΨ–7ΒΝ), η οποία προβλέπει την άμεση προώθηση των διαδικασιών στοχοθεσίας για το έτος 2018, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ανωτέρω κείμενη νομοθεσία. Περιγράφει με τη χρήση διαγραμμάτων ροής, συνοδευόμενα με τις επιμέρους καταληκτικές ημερομηνίες, τις απαιτούμενες ενέργειες για τον προσδιορισμό της στοχοθεσίας των υπόχρεων φορέων. Συνοπτικά η απόφαση για τους στρατηγικούς στόχους της υπηρεσίας εκδίδεται από το ανώτερο όργανο διοίκησης εντός της πρώτης εβδομάδας του Νοεμβρίου, ενώ η απόφαση για τους στόχους των Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων εκδίδεται από τους Γενικούς Διευθυντές για τον τομές αρμοδιότητάς τους, έως την πρώτη εβδομάδα Δεκεμβρίου εκάστου έτους.
6. Ο Δήμος δεν τήρησε την υποχρέωσή του για την κατάρτιση του Τετραετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος 2019 – 2022, με βάση τις απαιτήσεις των άρθρων 203 -207 του Ν.3463/2006 και του άρθρου 175, παρ.1 του Ν.4555/2018.
7. Δεν μας προσκομίστηκαν στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ύπαρξη ασφαλιστικής κάλυψης είτε για κινδύνους που ενδεχομένως να απομειώσουν την περιουσία του Δήμου είτε για αστική ευθύνη έναντι τρίτων που έχουν έννομο συμφέρον κατά του Δήμου, όπως ορίζει το άρθρο 286 του Ν.3463/2006.
8. Κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών που προβλέπονται από την Ελληνική Νομοθεσία για τους Δήμους, δεν σχηματίζεται πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή λόγω συνταξιοδότησης. Το ποσό της μη σχηματισθείσας πρόβλεψης δεν κατέστη δυνατό να προσδιορισθεί δεδομένου ότι δεν διενεργήθηκε η προβλεπόμενη από την ισχύουσα νομοθεσία ετήσια αναλογιστική μελέτη από ανεξάρτητο αναλογιστή.
9. Διαπιστώθηκε χαμηλή εισπραξιμότητα των Εισπρακτέων Υπολοίπων από Βεβαιωθέντα Έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη (Κ.Α. εσόδου 32). Ο συγκεκριμένος λογαριασμός εσόδου επί της ουσίας περιλαμβάνει ανείσπρακτα έσοδα, βεβαιωθέντα στο παρελθόν και επαναβεβαιωθέντα στην χρήση 2022, τα οποία εισπράττονται σε πολύ χαμηλό βαθμό. Ειδικότερα, από το σύνολο των 2.726.676,34 ευρώ που επαναβεβαιώθηκαν μέσα στη χρήση, εν τέλει εισπράχθηκαν μόνο τα 67.402,56 ευρώ, ήτοι μόλις το 2,47%. Συνίσταται στο Δήμο:
α) να μεριμνήσει για την ενίσχυση της εισπραξιμότητας των εσόδων του μέσω των δυνατοτήτων που προβλέπονται στο ΝΔ 356/1974 όπως ισχύει,
β) να εντάξει ένα βιώσιμο σχέδιο δράσης (π.χ. ληφθέντα μέτρα είσπραξης για κάθε έτος και εκτίμηση της απόδοσής τους), και γ) να εξεταστούν ποιες περιπτώσεις βεβαιωθέντων εσόδων έχουν παραγραφεί λόγω πενταετίας ή εικοσαετίας, προκειμένου να αποτυπώνεται μία ρεαλιστικότερη εικόνα της περιουσίας του.
Γνώμη με Επιφύλαξη
Κατά τη γνώμη μας, εκτός από τις επιπτώσεις των θεμάτων 1 έως 9 που μνημονεύονται στην παράγραφο “Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη”, σχετικά με την αξιολόγηση της επάρκειας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου, με ημερομηνία αναφοράς την 31η Μαρτίου 2023 (για το έτος 2022) στο πλαίσιο των υποχρεώσεων που προκύπτουν από την παρ. 6 του άρθρου 9 του Ν.4795/2021 και της Απόφασης Ανάθεσης Δημάρχου αριθ. πρωτ..:18522/20-12-2022, δεν εντοπίσαμε ουσιώδεις αδυναμίες που θα μπορούσαν να καθιστούν ανεπαρκές και να περιορίζουν ουσιωδώς την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Δήμου.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!