Όπως συμβαίνει πάντα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η νέα δημοτική Αρχή του Λεύτερη Αβραμόπουλου θα κληθεί να δώσει με την ανάληψη των καθηκόντων της λύσεις σε μία σειρά προβλημάτων και εκκρεμοτήτων.
Το πώς ακριβώς θα διαχειριστεί τα προβλήματα και το ποιες προτεραιότητες θα θέσει είναι δύο θέματα που θα δείξουν από νωρίς την κατεύθυνση που θα κινηθεί ο νέος Δήμαρχος και η ομάδα του.
Έχουμε συνηθίσει κάποια φλέγοντα θέματα να παραπέμπονται στις «ελληνικές καλένδες», όμως, έχοντας παρουσιάσει ήδη τις γενικές γραμμές του προγράμματος του, ο κ. Αβραμόπουλος έχει δώσει βάσιμες ελπίδες για ριζικές αλλαγές, για τις οποίες άλλωστε εκλέχτηκε πανηγυρικά στις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου από τους δημότες Μετεώρων.
Μείζον θέμα
Αναμφισβήτητα, ένα από τα φλέγοντα θέματα που απασχολεί τους κατοίκους της πόλης είναι το κυκλοφοριακό.
Πολλά έχουν λεχθεί για το θέμα και για δεκαετίες βρίσκεται στα χείλη κάθε Καλαμπακιώτη, που το αναφέρει ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που τον απασχολούν.
Η λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος επιχειρήθηκε να δοθεί τα τελευταία είκοσι χρόνια με διάφορους τρόπους, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει κάποια τεράστια αλλαγή.
Με γνώμονα την εξυπηρέτηση του αυτοκινήτου έχουν υλοποιηθεί διάφορα σχέδια που είτε κράτησαν πολύ είτε λίγο.
Μία από τις σοβαρότερες λύσεις που δόθηκε ήρθε από τη δημοτική Αρχή του αειμνήστου Χρήστου Σινάνη, ο οποίος παρέδωσε πολλούς χώρους δωρεάν στάθμευσης στους οδηγούς, που όμως στοιχίζουν ένα σημαντικό ποσό ετησίως στον προϋπολογισμό του Δήμου Μετεώρων (21.000 ευρώ).
Οι χώροι αυτοί φιλοξενούν αρκετά αυτοκίνητα καθημερινά, κατακλύζονται τις Παρασκευές και τις εορταστικές περιόδους, και γενικά έχουν δώσει λύση στην εξεύρεση χώρου στάθμευσης.
Όμως, το πρόβλημα συνεχίζει να εντοπίζεται στο πολύωρο παρκάρισμα οχημάτων (στις περισσότερες περιπτώσεις παράνομο) επί των κεντρικών δρόμων της πόλης, δηλαδή επί των οδών Τρικάλων, Κονδύλη, Βλαχάβα, Ιωαννίνων, Σιδηροδρόμου, Χατζηπέτρου, Γ. Μασούτα, Ρόδου, Ραμμίδη, Ράμου, αλλά και στις Πατρ. Δημητρίου Α’, Ηπείρου και Σοφοκλέους.
Και φυσικά, εκτός από το παρκάρισμα, σημειώνουμε ότι πρόγραμμα δεν έχει μπει μέχρι σήμερα ούτε στην τροφοδοσία των επιχειρήσεων από τα μεταφορικά μέσα τροφίμων και εμπορευμάτων.
Οι σύγχρονες τάσεις
Πλέον, όλα τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τείνουν προς την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων για τους πεζούς και όχι για τα οχήματα.
Όμως, το ΣΒΑΚ της Καλαμπάκας δεν έχει προχωρήσει αρκετά, ενώ το περιβόητο Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου βαίνει προς απένταξη από το επιδοτούμενο πρόγραμμα.
Αυτά τα δύο θα μπορούσαν να είναι η αρχή που όλοι θέλουμε για μία ανθρωπινή πόλη, όμως τα προβλήματα γιγαντώνονται και δεν μπορούν να περιμένουν τη έναρξή τους.
Το παράδειγμα των Τρικάλων
Η πόλη των Τρικάλων αντιμετώπιζε πάντα κυκλοφοριακό πρόβλημα, μόνο που εκεί εφαρμόζονταν η ελεγχόμενη στάθμευση, σε αντίθεση με την Καλαμπάκα, όπου σχεδόν όλες οι σταθμεύσεις στο κέντρο της είναι παράνομες.
Εδώ κι έναν χρόνο στην πρωτεύουσα του νομού μας εφαρμόστηκε το νέο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ), που έδωσε στην πόλη «ανάσα», ενώ παράλληλα από τα χρήματα που εισπράττει ο Δήμος ασκεί κοινωνική πολιτική προς όφελος των κατοίκων της πόλης, αποπληρώνοντας το ηλεκτρικό ρεύμα 60 περίπου οικογενειών.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι επιτεύχθηκε ο βασικός στόχος, η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στα Τρίκαλα, κατά 30% περίπου, κάτι που σημαίνει λιγότερο καυσαέριο και μικρότερη ταλαιπωρία για εύρεση χώρου στάθμευσης, καθώς μειώθηκε και κατά 6,5 ολόκληρες ώρες ο χρόνος στάθμευσης, από 9,5 σε μόλις 3 ώρες.
Αντίστοιχα, αυξήθηκε η πιθανότητα να βρεθεί θέση στάθμευσης από τους οδηγούς κατά 50% με αντίτιμο μόλις 60 λεπτά ανά ώρα.
Μέχρι σήμερα χιλιάδες είναι αυτοί που κάνουν χρήση του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (και μέσω της εφαρμογής των κινητών τηλεφώνων), μαζί με περισσότερους από 500 μόνιμους κατοίκους της περιοχής, όπου εφαρμόζεται το ΣΕΣ.
Οι παράμετροι
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Καλαμπάκας έχει πολλές παραμέτρους. Το παρκάρισμα των αυτοκινήτων και η επιβάρυνση του κέντρου από την κίνηση είναι δύο από αυτές.
Υπάρχει βεβαίως και ο πεζός, ο οποίος δεν έχει τη δυνατότητα να κινηθεί απρόσκοπτα σε αρκετά σημεία των πεζοδρομίων, ενώ οι μητέρες με τα καροτσάκια είναι αυτές που κυριολεκτικά δεινοπαθούν.
Υπάρχει και ο κάτοικος της Καλαμπάκας που υποφέρει από την ηχορύπανση.
Επίσης, πάντα θα πλανάται το μεγάλο ερωτηματικό για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός πεζοδρόμου, ενώ τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι ζητούν τη δημιουργία ενός ποδηλατοδρόμου.
Και εκτός από αυτά, φυσικά και είναι καιρός για ριζικές παρεμβάσεις με σύγχρονες λύσεις.
ΠΗΓΗ: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!