Ένα ακόμη απολαυστικό και ωραίο… δώρο, δεχτήκαμε την Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024.
Η έκπληξη ήταν μεγάλη και είχαμε αγωνία και ανυπομονησία για όσα θα μας περίμεναν και θα βιώναμε!
Σας ξεδιπλώνουμε λοιπόν, το ξεχωριστό (μας) μάθημα….
Μια υπέροχη μέρα, μόλις αρχίζει!
Εργαστήριο άρτου, ο πρώτος (μας) σταθμός
Αρχικά ξεναγηθήκαμε στο χώρο του εργαστηρίου άρτου «Παπαπούλιος» και κατόπιν ενημερωθήκαμε για τη διατροφική αξία και τον τρόπο παρασκευής – ψησίματος του ψωμιού.
Ακολούθως, υπό τις οδηγίες του προσωπικού και τηρώντας απολύτως ευλαβικά τους κανόνες υγιεινής, αναλάβαμε οι ίδιοι… δράση, πλάθοντας τα δικά μας ψωμάκια.
Ξεκινήσαμε με τα εύκολα καρβελάκια και φρατζολάκια! Ακολούθησαν τα απαιτητικά τυρόψωμα και μετά φτιάξαμε σταφιδόφωμα. Στο τέλος… ΄΄πατήσαμε΄΄ και την ειδική σφραγίδα πάνω σε πρόσφορα!
Όλα αυτά που δημιουργήσαμε, τοποθετήθηκαν σε μεγάλα ειδικά ταψιά – λαμαρίνες και μετά σκεπάστηκαν για να ζεσταθεί η ζύμη, να φουσκώσει και να γίνει μεγαλύτερη…
Ο μάστορας στο μεταξύ, είχε ανάψει τον μεγάλο φούρνο με τα πολλά πορτάκια, κλίβανο τον λέγανε.
Στο ενδιάμεσο της αναμονής, μας προσφέρθηκαν κουλουράκια και τσουρεκάκια.
Τα ψωμάκια ψήθηκαν και το κάθε παιδί πήρε με λαχτάρα τις δικές… λιχουδιές!
Πολλά ρωτήσαμε, πολλά ακούσαμε και πολλά μάθαμε!
Εμείς, σε αυτό το σημείο, θα θέλαμε απλά και μόνο, να σας αναφέρουμε κάποια είδη ψωμιού για να διαλέξετε εσείς όποιο αγαπάτε…
Σταρένιο ή λευκό (από τα πιο συνηθισμένα είδη
Χωριάτικο (έχει ξεροψημένη κόρα και μαύρο ή λευκό σουσάμι)
Με προζύμι (ειδική κατηγορία)
Σικάλεως (γίνεται από σίκαλη, τα τελευταία χρόνια ανεβαίνει όλο και περισσότερο στις προτιμήσεις).
Γερμανικό (παρασκευάζεται από διάφορα δημητριακά, είναι συνήθως ξινό)
Από καλαμποκάλευρο ή μπομπότα (έχει κίτρινο χρώμα)
Πολύσπορο (συνήθως περιέχει σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, βρόμη, καλαμπόκι, ηλιόσπορους).
Ολικής αλέσεως (το αλεύρι δεν έχει υποστεί επεξεργασία (αφαίρεση φύτρου) και είναι πλούσιο σε σίδηρο)
Βιολογικό
Τύπου πολυτελείας (περιέχει περισσότερο αλάτι και ζάχαρη από τα υπόλοιπα)
Συσκευασμένο
Προψημένο (bake off)
Για τοστ
Μπαγκέτα
(χρησιμοποιείται ειδικά σε κρύα σάντουιτς)
Γιορτινά ψωμιά
Χριστόψωμο
(φτιάχνεται κυρίως τα Χριστούγεννα).
Πέρα από μαγιά, αλεύρι, έχει γιαούρτι, καρύδια, μπαχαρικά, μέλι, αλάτι.
Στολίζεται με διάφορα σχέδια και καρύδια ολόκληρα.
Λαγάνα
(φτιάχνεται για κατανάλωση την Καθαρά Δευτέρα και δεν έχει μέσα γάλα ή αυγά παρά μόνο αλεύρι, μαγιά, αλάτι, ζάχαρη, ελαιόλαδο, γλυκάνισο και πάρα πολύ σουσάμι. Έχει παραλληλόγραμμο οβάλ σχήμα).
Λαμπρόψωμο
(ή κοσόνα, είναι ένα παραδοσιακό είδος ψωμιού το οποίο ετοιμάζεται και προσφέρεται το βράδυ της Ανάστασης!)
Το κατάλληλο διαμορφωμένο και ζεστό περιβάλλον, η αναλυτική ξενάγηση και η σωστή καθοδήγηση εξασφάλισαν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα και κατέστησαν τη βιωματική δράση όχι μόνο ευχάριστη αλλά και παραγωγική.
Η Διεύθυνση του Σχολείου (μας) και ο δάσκαλος του Γ2 ευχαριστούμε τους αδερφούς Παπαπούλιου, κ.κ. Βασίλη και Ιωάννη, ιδιοκτήτες του αρτοποιείου και την κα. Μαρία Στάγια,
για τη θερμή υποδοχή, την άρτια φιλοξενία αλλά και την ευγενική συμπεριφορά!
Οι μαθητές
*Κι επειδή είμαστε παιδιά, αγαπάμε και χρειαζόμαστε τόσο πολύ το παιχνίδι, πριν πάμε στον δεύτερο προορισμό… , κάναμε μία μικρή στάση για κούνιες, τσουλήθρα και τραμπάλα στην παιδική χαρά της πλατείας Δημουλά.
Και τώρα η επίσκεψή μας στο Τυπογραφείο…
Το τυπογραφείο ΄μπλοκάκι΄, οδός Πίνδου & Χαρ. Τρικούπη στην πόλη μας, το λειτουργούν από το 2004 οι αδερφοί Γεώργιος & Στέργιος Μακρής.
Η ξενάγησή μας είχε ξεκινήσει… ενδοσχολικά, από τον πατέρα της τυπογραφίας τον Γουτεμβέργιο και τις πρώτες τυπογραφικές μηχανές, που χρησιμοποιούσαν μεταλλικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά, ο τυπογράφος τα έπαιρνε ένα-ένα για να συνθέσει το κείμενό του.
Ξενάγηση στα… μυστικά της τυπογραφίας
Ο κ. Στέγιος, μας εξήγησε την τέχνη της στοιχειοθεσίας και το πόσο επίπονη και επίμονη, ήταν αυτή η εργασία για τους τυπογράφους, που ήταν οι μόνοι εξασκημένοι να διαβάζουν τα γράμματα ανάποδα (!)
Ενημερωθήκαμε για όλη την διαδικασία τυπώματος εντύπων, από την δημιουργία μιας μακέτας, στη συνέχεια του φιλμ και του τσίγκου που χρειάζεται για την εκτύπωση.
Είδαμε πώς τυπώνονται σε μια μηχανή, κάρτες και προσκλητήρια.
Χαρήκαμε από κοντά τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται για αυτή την διαδικασία.
Στον χώρο του τυπογραφείου υπήρχε και μία πολύ μεγάλη παλιά μηχανή, συγκρίνοντας έτσι την τεχνολογική εξέλιξη και πρόοδο που έχει σημειωθεί…
Εντυπωσιαστήκαμε με τα σημερινά μηχανήματα, που είναι πλήρως αυτοματοποιημένα με τη χρήση της νέας τεχνολογίας.
Ο δάσκαλός μας, ο κ. Χρήστος, είπε ότι οι ερωτήσεις που κάναμε, τον εξέπληξαν!
Ο κύριός μας, ζήτησε για ενθύμιο ένα στοιχείο – γράμμα για να θυμάται αυτή την επίσκεψη. Αυτά τα στοιχεία όμως, σπανίζουν σήμερα, αφού έχει εξαφανιστεί, οτιδήποτε παλιό έχει σχέση με τον παλιό εκείνο τρόπο τυπογραφίας. Έτσι, δυστυχώς, δεν στάθηκε τυχερός!
Τώρα εμείς αναρωτιόμαστε, μήπως πρέπει να κάνουμε κι άλλη μία επίσκεψη. Αν τα καταφέρουμε και γράψουμε τη δική μας εφημερίδα, την ΄΄ Εφημερίδα του Γ2 ΄΄, τότε θα πάμε να ζητήσουμε ευγενικά να μας… τυπώσουνε μερικά αντίτυπα!
Ήταν ένας πολύ φιλόξενος χώρος, περάσαμε τέλεια κι ήταν μια υπέροχη και αξέχαστη ξενάγηση!
Όλοι αποχωρίσαμε ενθουσιασμένοι και απόλυτα ικανοποιημένοι από την επίσκεψή μας έχοντας παραλάβει ο καθένας τα δικά του δώρα που μας ετοίμασαν με πολύ αγάπη και μας πρόσφεραν οι ιδιοκτήτες, για να θυμόμαστε την επίσκεψη στο τυπογραφείο (τους).
Ήταν μια μοναδική βιωματική εμπειρία.
Ευχαριστούμε θερμά για όλα.
. Για το τέλος αφήσαμε να ευχαριστήσουμε, τον καλό μας δάσκαλο κο. Χρήστο Πίσσα, που με τόσο μεράκι σκέφτηκε, σχεδίασε και μαζί πραγματοποιήσαμε, αυτήν την υπέροχη διδακτική και ταυτόχρονα εκπαιδευτική επίσκεψη!
Οι μαθητές του Γ2 του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας:
Γιάννης, Άννα-Σοφία, Στέργιος, Κων/νος, Σωτηρία, Βασίλεια, Κοσμάς, Ιωάννης, Νεφέλη, Βαγγέλης, Κατερίνα, Νικόλας και Σοφία