“Όταν το 2003 ο τότε Υπουργός συγκοινωνιών Χρ. Βερελής εξήγγειλε σε πανηγυρική εκδήλωση στα Γιάννενα, παρόντων των εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων τριών περιφερειών (Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτ. Μακεδονίας), Την ένταξη του έργου της σιδηροδρομικής Εγνατίας στα δυτικοευρωπαϊκά δίκτυα η συντριπτική πλειοψηφία των παρόντων χειροκρότησε ειλικρινά.
Κάποιοι βέβαια… αμφισβήτησαν το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου το οποίο υποτίθεται θα ξεκινούσε το 2004 και θα τελείωνε δυο με τρία χρόνια αργότερα. Δυστυχώς η εξέλιξη των πραγμάτων τους δικαίωσε αφού το έργο όχι μόνο δεν ξεκίνησε αλλά ούτε καν ωρίμασε.
Είναι ενδεικτικό ότι από τις προβλεπόμενες μελέτες μόνο για ένα μικρό τμήμα αυτού, το κομμάτι Ιωαννίνων–Καλαμπάκας σχεδόν ολοκληρώθηκε η προμελέτη. Συνεπώς κάλλιστα μπορούμε να μιλάμε για πλήρη «εκτροχιασμό» του έργου το οποίο απ’ ότι δείχνουν τα πράγματα βρίσκεται για τα καλά στα συρτάρια των αρμοδίων και δύσκολα θα βγει απ’ αυτά. Δυστυχώς η εικόνα διάλυσης του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, η έλλειψη πολιτικής βούλησης από πλευράς των εκάστοτε κυβερνήσεων να προχωρήσουν ταχύτατα στην ωρίμανση του τόσο σημαντικού για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας έργου, αλλά και η απουσία ισχυρής διοίκησης στον ΟΣΕ, καταδίκασε το έργο με κίνδυνο απένταξης εάν δεν είναι ορισμό σύντομα. Η σημερινή οικονομική κατάσταση της χώρας μάλλον βάζει οριστική ταφόπλακα στο έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Κάτι που ενισχύει και η απουσία διοίκησης στον ΟΣΕ, ως και η συνακόλουθη απουσία σχεδίου από πλευράς οργανισμού.
Προχωρούν… οι μελέτες
Όπως προκύπτει από απαντήσεις που δίνονται κατά καιρούς στις επισημάνσεις επιστημονικών φορέων (τεχνικό Επιμελητήριο) της χώρας από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Συγκοινωνιών η πορεία ωρίμανσης του έργου προχωράει κανονικά. Ουδέν αναληθέστερον αυτού. Όπως έχει ειπωθεί από τον συνολικό όγκο των μελετών που προβλέπεται από τον σχεδιασμό του έργου μόνο για ένα μικρό τμήμα αυτού έχουν τελειώσει η προμελέτη από την «οδομηχανική ΑΜΕ».Πρόκειται για το κομμάτι-Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 81,4 χιλ. στο οποίο η προμελέτη προβλέπει την κατασκευή 19 γεφυρών (1 γέφυρα στον Άραχθο μήκους 1.064 μ. και ύψος 100 μέτρα, εννιά γέφυρες με βάθρα μικρού ύψους και μήκους από 200 έως 500 μέτρα και εννιά γέφυρες με ββάθρα μεγάλου ύψους 45 με 65 μέτρα και μήκους από 150 έως 820 μέτρα) επτά συράγγων (Κατάρας 10.345 μέτρα, Περιστερίου 6.036 μέτρα, Δρίσκου 6.092 μέτρα, ως και άλλων τεσσάρων συράγγων μήκους 1.390 έως 3.050 μέτρα. Εκτός της συγκεκριμένης προμελέτης ουδεμία άλλη προμελέτη έχει ολοκληρωθεί με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Συγκοινωνιών να ψελλίζει ότι τα πάντα προχωράνε κανονικά επικαλούμενοι ότι οι μελέτες έχουν ενταχθεί για χρηματοδότηση στις δημόσιες επενδύσεις αλλά και στους σχεδιασμούς του ίδιου του οργανισμού. Πρόκειται για ψελλίσματα που απλά επιβεβαιώνουν την έλλειψη πολιτικής βούλησης για υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου υποδομής για τη χώρα.
Και η σημερινή πολιτική ηγεσία;
Άγνωστο παραμένει ακόμα ποια ακριβώς πολιτική θα ακολουθήσει η σημερινή πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου δεδομένου ότι δεν υπάρχει σαφής δέσμευση όσον αφορά την πολιτική βούληση για το έργο. Την στασιμότητα όσον αφορά το έργο ενισχύει και η απουσία διοίκησης στον ΟΣΕ, αλλά και η γενικότερη οικονομική συγκυρία.Δυστυχώς για το μεγάλο και σημαντικό, για την ανάπτυξη της χώρας έργο, δεν ακούγονται και πολλά πράγματα ούτε απ’ τους τοπικούς φορείς, ούτε απ’ τους κοινοβουλευτικούς των περιοχών που θα περάσει ο σιδηρόδρομος. Αραιά και που ο σύλλογος φίλων σιδηροδρόμου, αλλά και κάποιοι επιστημονικοί φορείς (τεχνικό Επιμελητήριο), επαναφέρουν το θέμα αλλά μάλλον οι επισημάνσεις τους δεν τυγχάνουν του ευήκοον ους των υπευθύνων.Κι όμως ο σιδηρόδρομος είναι κατ’ εξοχήν περιβαλλοντικό μέσο και η πολιτεία οφείλει να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ, εντείνοντας τις προσπάθειες, ώστε σε εύλογο χρόνο να έχει προχωρήσει η ωρίμανσή του και να τεθεί ο θεμέλιος λίθος στην Καλαμπάκα απ’ όπου θα ξεκινήσει η επέκταση του δικτύου.
Οι προτάσεις του ΤΕΕ
Το τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος με ανακοίνωση της ομάδας έργου για την εκτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης αφού υπογραμμίζει τις αδυναμίες και στασιμότητα τονίζει την ανάγκη αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων, τη σύσταση εταιρίας «Σιδηροδρομική ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.», την ετοιμότητα για ΕΣΠΑ και το σχεδιασμό του έργου με βάση τους διευρωπαϊκούς άξονες.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Για το τόσο σημαντικό αυτό έργο τι κάνουν οι τοπικοί φορείς;
Πώς πιέζουν ώστε να προχωρήσει η ωρίμανσή του;
Υπάρχει σαφής εικόνα για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το έργο;
Γνωρίζουν την πολιτική της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για την σιδηροδρομική Εγνατία;
Υπάρχει ενιαία γραμμή άσκησης πίεσης;
Σε ποιες ενέργειες σχεδιάζουν να προχωρήσουν;
Σ’ αυτά οι πολίτες αυτής της περιοχής αλλά και οι πολίτες των περιοχών που θα περάσει ο σιδηρόδρομος απαιτούν σαφείς και υπεύθυνες απαντήσεις. Θα τις έχουν ή για ακόμη μια φορά η περιοχή θα χάσει το τραίνο της ανάπτυξης;
erevna”
Τρίτη 16 Μαρτίου 2010
sidirodromikanea.blogspot.com
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Την εκδήλωση του 2003 στα Ιωάννινα τίμησε με την παρουσία του ο τότε Υπουργός Εξωτερικών και μετέπειτα Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας. Επίσης από την περιοχή μας παραβρέθηκαν ο συνεργάτης του Κάρολου Παπούλια Γιάννης Ζιάγκας, ο τότε Δήμαρχος Αντώνης Πινιάρας, οι Μηχανικοί του ΟΣΕ Βασίλης Παπούλιας και Βάιος Καζάνας.
Το έργο της Σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκα-Γρεβενά-Κοζάνη-Βέροια. που σαν αίτημα ξεκινά από το 1916, από την εποχή του Ελ. Βενιζέλου, το ζητούν οι Εμπορικοί Σύλλογοι Κοζάνης και Τρικάλων.