Περίπου επτά χρόνια έχουν περάσει από τότε που άρχισαν οι διαδικασίες για την προώθηση του μεγαλόπνοου έργου της νέας περιφερειακής οδού της Καλαμπάκας, χωρίς να έχει σημειωθεί καμία πρόοδος.
Η υπόθεση είχε ξεκινήσει τον Μάιο του 2009, όταν δόθηκε στη δηµοσιότητα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Κατασκευή και Λειτουργία Περιφερειακής οδού Καλαµπάκας», από το Τµήµα Προστασίας Περιβάλλοντος της τότε Νοµαρχιακής Αυτοδιοίκησης Τρικάλων, προς ενηµέρωση των πολιτών και των φορέων.
Φορέας εκτέλεσης και χρήστης του έργου ήταν η Υπηρεσία Διακηρύξεων, Μελετών και Χαράξεων της Γενικής Διεύθυνσης Υποδοµής – ΔΕΜΑΠ του Οργανισµού Σιδηροδροµικών Ελλάδος.
Από τότε μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλά οδικά έργα σε ολόκληρη την Ελλάδα και στον Νομό μας, μέσω των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, χωρίς να έχει γίνει εφικτή η ένταξη της Περιφερειακής Οδού Καλαμπάκας σε ένα από αυτά.
Σημαντικό έργο
Η κατασκευή της περιφερειακής οδού έχει χαρακτηριστεί ως ζωτικής σηµασίας για το µέλλον της πόλης της Καλαµπάκας, καθώς εικάζεται ότι θα επιφέρει µία σειρά σηµαντικών αλλαγών.
Αυτό διότι καταρχάς η νυν περιφερειακή οδός, Πίνδου, θα αποφορτιστεί σηµαντικά από τα πολλά περαστικά οχήµατα και κυρίως από τα βαριά φορτηγά που κινούνται ασταµάτητα επί αυτής. Επίσης, η µετατροπή της οδού Πίνδου σε εσωτερική οδό θα είναι η απαρχή, για να πάψει να υφίσταται ο διαχωρισμός της Καλαμπάκας στην ανατολική και στη λιγότερο αναπτυγμένη δυτική.
Η χάραξη
Σύμφωνα με τη μελέτη, η Περιφερειακή Οδός είναι μήκους 3,9 χλμ περίπου. Ακολουθεί την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και προβλέπεται να αρχίζει από την Εθνική Οδό Τρικάλων – Ιωαννίνων λίγα μόλις μέτρα πριν από τη διασταύρωσή της με την ισόπεδη διάβαση της σιδηροδρομικής γραμμής στην είσοδο της Καλαμπάκας (όπως ερχόμαστε από τα Τρίκαλα).
Αφού διέρχεται από την περιοχή του υπό μελέτη πάρκου, διασταυρώνεται με την οδό Βυτουμά και φθάνει μέχρι το «ανάχωμα», δηλαδή την οδό Σκοπέλου.
Από εκεί, εφόσον γίνει το έργο, η Περιφερειακή Οδός περνά έξω από το Δημοτικό Στάδιο και καταλήγει περίπου στην παλαιά ασβεσταριά του Τσαρουχά, όπου θα υπάρχει και η δυνατότητα σύνδεσής της με τον Ε65.
Η μελέτη
Το οδικό αυτό έργο είχε έρθει ως συνέχεια της αναβαθµισµένης Εθνικής οδού στο τμήμα Τρικάλων – Καλαµπάκας, µε κύριο χαρακτηριστικό γνώρισµα την εκτροπή της κίνησης των οχηµάτων εκτός της πόλης μας.
Η προτεινόµενη οδός στο µεγαλύτερο τµήµα της έχει χαρακτηριστικά αστικής αρτηρίας, µε διατοµή λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και µεσαίο διαχωριστικό διάζωµα, ενώ προβλέπεται πλήρης έλεγχος προσβάσεων µέσω ισόπεδων κόµβων, ενός ανισόπεδου κόµβου και δικτύου παράπλευρων οδών εξυπηρέτησης.
Όπως αναφερόταν στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η ταχύτητα των οχηµάτων δεν θα επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 70 χλµ./ώρα, ενώ στο πρώτο τµήµα της θα µπορεί να φτάσει και τα 100 χλµ./ώρα.
Εγκαταλείπεται το σχέδιο;
Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν το σχέδιο για τη δημιουργία της περιφερειακής οδού έχει εγκαταλειφθεί για κάποιο λόγο ή αν απλά δεν είναι έργο προτεραιότητας.
Απ’ ό,τι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε δεν έχει προχωρήσει ούτε η μελέτη εφαρμογής ούτε η οικονομική μελέτη, ωστόσο γίνεται λόγος και για απαγορευτικό κόστος για χρηματοδότηση μέσω προγράμματος.
Απ’ όσα έχουμε προαναφέρει είναι φανερό ότι το έργο μπορεί να φέρει ανάπτυξη και να ενώσει την πόλη της Καλαμπάκας.
Η προώθησή του, η ένταξή του σε κάποιο πρόγραμμα και η υλοποίησή του είναι τα ζητούμενα.