Πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα στις 7 στην Αίθουσα «Νίτσα Λιάπη» η πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση με θέμα «Συναισθηματική Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση» στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+, δράση ΚΑ1.
Την εκδήλωση προλόγισε ο Διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας κ. Αδαμάντιος Μπαλάνης, ο οποίος ευχαρίστησε το κοινό για την προσέλευσή του, μίλησε με πολύ θερμά λόγια για το πρόγραμμα και επισήμανε τα θετικά συμπεράσματα της εκδήλωσης και το πόσο πολύ θα βοηθήσουν όλους τους εκπαιδευτικούς.tameteora.gr
Με ιδιαίτερο ζήλο και ενθουσιασμό παρουσίασαν στο κοινό, που κυρίως αποτελούνταν από εκπαιδευτικούς της πόλης μας, τις εισηγήσεις τους οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα καθηγητές: Λεβέντης Λεωνίδας, Παπαγιαννόπουλος Κωνσταντίνος, Σαμαρά Τζούλια, Καλαμπάκα Περσεφόνη, ενώ τον συντονισμό του προγράμματος αλλά και την παρουσίαση είχε η κ. Κουράκου Γεωργία.tameteora.gr
Η εκδήλωση αφορούσε κυρίως εκπαιδευτικούς και έδινε σημαντικές πληροφορίες για την εφαρμογή της συναισθηματικής νοημοσύνης στη διδασκαλία, ενώ παρουσιάστηκε και η εφαρμογή της συναισθηματικής νοημοσύνης στη σχολική πραγματικότητα.
Η χρονική περίοδος της εκδήλωσης –με τη λήξη του σχολικού έτους– επιλέχτηκε για να είναι το επιστέγασμα όλων των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.tameteora.gr
Η προέκταση των πληροφοριών και των αποτελεσμάτων του Σεμιναρίου αναλύθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και από τους 5 καθηγητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα:
Ο κ. Λεβέντης ανέλυσε τη σημασία και την αξία του προγράμματος, μίλησε για τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και μάς εξήγησε τη διαδικασία συμμετοχής στο πρόγραμμα, ο κ. Παπαγιαννόπουλος έδωσε τον ορισμό της συναισθηματικής νοημοσύνης, χρήσιμες πληροφορίες για το IQ και EQ, ανέλυσε ποιος είναι ο σωστός τρόπος προσέγγισης του μαθητή μέσα στη τάξη και πόσο πολύ βοηθά ο σωστός χειρισμός συναισθηματικής και νοητικής νοημοσύνης, η κ. Σαμαρά εμβάθυνε στην συναισθηματική νοημοσύνη και ανέπτυξε τη θεωρία του Goleman, ενώ η κ. Καλαμπάκα ανέπτυξε τη θεωρία του John Meyer και Peter Salovey, καθώς και τη θεωρία του Petrides- Furnhum. Τέλος, παρουσίασε ένα ενδιαφέρον τεστ συναισθηματικής νοημοσύνης.tameteora.gr
Λίγα λόγια για το σεμινάριο
Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, δράση ΚΑ1, πραγματοποιήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2016, στο Βίλνιους της Λιθουανίας το σεμινάριο με τίτλο «Συναισθηματική νοημοσύνη στην εκπαίδευση», που χρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και οργανώθηκε από τον οργανισμό Dorea Educational Institute.
Ξεκίνησε με συστάσεις μεταξύ της εκπαιδεύτριας και των συμμετεχόντων (την ομάδα συμπλήρωναν εκπαιδευτικοί από Αγγλία, Ουγγαρία και Ισπανία) και παιχνίδια γνωριμίας για το δέσιμο της ομάδας.tameteora.gr
Στο σεμινάριο ορίστηκε η σημασία των όρων «συναίσθημα», «δείκτης νοημοσύνης», «υψηλή νοημοσύνη» και πώς αυτά επηρεάζουν την επιτυχία μας. Οι εκπαιδευτικοί ανακάλυψαν ότι, για δεκαετίες, οι ερευνητές πίστευαν πως ο δείκτης νοημοσύνης βοηθά στην κατανόηση των στόχων μας.
Όμως, αποδείχτηκε αργότερα ότι μονάχα η λογική δεν επιτρέπει να αισθανθούμε την αληθινή επιτυχία. Στη διαμόρφωση της προσωπικότητας μας εμπλέκονται δυο στοιχεία: δείκτης νοημοσύνης και συναισθηματική νοημοσύνη.tameteora.gr
Αυτός ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τους ψυχολόγους Salovey και Mayer το 1990. Λίγο αργότερα, το 1995, ο Daniel Goleman, που έγραψε το βιβλίο «Συναισθηματική νοημοσύνη» προσδιόρισε τον όρο αυτό ως «αναγνώριση των συναισθημάτων μας, ενσυναίσθηση για τα συναισθήματα των άλλων και έλεγχος του συναισθήματος αντί να το αφήνουμε να μας οδηγεί, ώστε να βελτιώνεται η ποιότητα ζωής και να χτίζονται δυνατές σχέσεις».tameteora.gr
Αυτή η εξήγηση έγινε δημοφιλής χάρη σε δυο θέσεις:
- Η συναισθηματική νοημοσύνη ίσως είναι σημαντικότερη για την προσωπική επιτυχία απ’ ότι ο δείκτης νοημοσύνης (μικρός εγκέφαλος – μεγάλη καρδιά).
- Αντίθετα με το δείκτη νοημοσύνης, η Σ.Ν. μπορεί να βελτιωθεί.tameteora.gr
Ένα δεύτερο σημαντικό θέμα του σεμιναρίου ήταν η επικοινωνία των συναισθημάτων μας. Θέλοντας δηλαδή να εκφράσουμε προς τους άλλους αυτό που αισθανόμαστε, πρέπει να αναφερόμαστε στο πώς εμείς νιώθουμε χωρίς να χαρακτηρίζουμε τη συμπεριφορά του άλλου. Έτσι, γινόμαστε λιγότερο επιθετικοί και δεν προκαλούμε την αντίδραση του ανθρώπου που έχουμε απέναντι μας (I-message).
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!
Συγχαρητήρια στους διοργανωτές, το διευθυντή του 1ου Γυμνασίου και τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς για την εξαιρετική πρωτοβουλία να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές της γνώσης. Αν και αυτό είναι αναπόσπαστο μέρος του ρόλου μας ως εκπαιδευτικών, συχνά στο πλαίσιο του σχολείου, εμείς οι ίδιοι αρνούμαστε πεισματικά το αυτονόητο: ‘το να μαθαίνουμε από ομοτέχνους’ (άλλους δασκάλους).
Επιχειρήσατε το αυτονόητο και το πετύχατε. Ευαισθητοποιήσατε το κοινό για το σημαντικό ζήτημα της συναισθηματικής νοημοσύνης και για τις προεκτάσεις του στο χώρο της εκπαίδευσης. Προσωπικά, είχα την τύχη να σπουδάσω τις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης με καθηγητή τον Κωνσταντίνο Καφέτσιο. Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα δύσκολο αντικείμενο, το οποίο ωστόσο μπορεί να συνεισφέρει πολλά στην εκπαιδευτική πράξη αλλά και στην εκπαιδευτική διοίκηση.
Ελπίζω να αναγνωριστούν τα κίνητρα, η προσπάθεια και ο κόπος σας από εκείνους που πρέπει, τη στιγμή που πρέπει, για το καλό της δημόσιας εκπαίδευσης και παιδείας. Ένα μεγάλο μπράβο σε όλα τα μέλη της ομάδας, καθώς και στον Λεωνίδα, τον οποίο τυχαίνει να γνωρίζω προσωπικά και τον οποίο εκτιμώ ως εκπαιδευτικό και ως άνθρωπο…
Υ.Γ. Λεωνίδα, συγγνώμη για την απουσία μου, αλλά βρίσκομαι εν μέσω εξεταστικής στο πανεπιστήμιο.