Το επόμενο βήμα στο μέλλον σχεδιάζει ο Δήμος Τρικκαίων, με βάση την τεχνολογία, τα συμπεράσματα και την εμπειρία από το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό.
Σήμερα παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγια που τέθηκαν σε τρικαλινούς και επισκέπτες, χρήστες ή μη του Λεωφορείου, προκειμένου να υπάρχει σαφής εικόνα για το παγκόσμιο αυτό εγχείρημα. Η δράση έγινε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης, έναν σχεδόν χρόνο μετά την έναρξη κυκλοφορίας των οχημάτων στους δρόμους των Τρικάλων.
Τα συμπεράσματα είναι άκρως ενθαρρυντικά, ως προς την αποδοχή του προγράμματος, την ανάγκη για ενεργοποίηση νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων, σε συνδυασμό, πάντα, με τις παρατηρήσεις και επιθυμίες των πολιτών. Η δράση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Δωροθέας Σχολής, εν μέσω πινάκων του Μενέλαου Καταφυγιώτη και μουσειακής έκθεσης της Δημοτικής Φιλαρμονικής, από την εκπρόσωπο της e-trikala ΑΕ κ. Χριστίνα Καραμπέρη.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, τα οφέλη από τα νέα τεχνολογικά δεδομένα, θα είναι:
– Αλλαγή του τρόπου μεταφοράς στην πόλη
– Μείωση των αυτοκινήτων που εισέρχονται στο κέντρο
– Δημιουργία ενός σημαντικού πόλου τουριστικής έλξης,
– Μείωση των ρύπων και του κυκλοφοριακού
– Υιοθέτηση ενός εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης από τους πολίτες.
Ειδικά για το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό, οι πολίτες απάντησαν ενδεικτικά ως εξής:
Αξιολόγηση
Το CityMobil2 αξιολογήθηκε (άριστα το 5):
– Από άποψη χρησιμότητας η υπηρεσία ήταν πολύ καλή (4.29)
– Από άποψη άνεσης, αρκετά καλή (3.95)
– Από άποψη παροχής πληροφοριών, σχετικά καλή (3.86).
Ασφάλεια
– 48% των επιβατών χαρακτήρισε την υπηρεσία ως πιο ασφαλή από τα συμβατικά λεωφορεία
– 69% των επιβατών χαρακτήρισε το ART το ίδιο ασφαλές με ένα συμβατικό λεωφορείο σε θέματα προσωπικής ασφάλειας
– 56% των επιβατών πιστεύει πως η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι το ίδιο αποτελεσματική στη διαχείριση κρίσεων όσο σε ένα συμβατικό λεωφορείο.
Οφέλη
Τα οφέλη από τη χρήση αυτοματοποιημένων οχημάτων, οι πολίτες θεωρούν ότι θα είναι:
– Μειωμένες εκπομπές ρύπων (18,5% απάντησε «πολύ πιθανό»),
– Μειωμένη κατανάλωση ενέργειας (18,3%),
– Ομαλότερες κινήσεις του οχήματος (16,4%).
Επίσης θα επιφέρει:
– Αύξηση της κινητικότητας για τους ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες και τους άλλους (52% απάντησε «πολύ ελκυστική»),
– Δυνατότητα των οδηγών να κάνουν άλλα πράγματα, ενώ «οδηγούν» (37% )
– Αυτόματη πλοήγηση μέσω ενός οδικού δικτύου (36%).
Περίπου τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων (76%) δήλωσαν ότι θα επέλεγε τη χρήση αυτοματοποιημένων αυτοκινήτων.
Από αυτούς που απάντησαν ναι, το 51% δήλωσαν ότι θα ήθελαν να αγοράσουν ένα αυτοματοποιημένο αυτοκίνητο, και το 49% για carpooling (ιδιωτική μεταφορά με ένα όχημα) και υπηρεσίες ταξί.
Τεχνολογία
– Το 78% γνωρίζει τι είναι αυτοματοποιημένη οδήγηση και αντιλαμβάνεται πως η αυτοματοποιημένη οδήγηση είναι το μέλλον,
– Το 29% προτιμά τη μερικώς αυτοματοποιημένη και όχι την πλήρη (13%)
– Το 39% εκφράζει ανησυχία για την έλλειψη προσωπικού στα βραδινά δρομολόγια.
Θέματα πολιτών
Οι παράμετροι που απασχολούν το κοινό περισσότερο σε σχέση με τα αυτοματοποιημένα οχήματα είναι: το υψηλό κόστος αγοράς, η υπαιτιότητα σε περίπτωση ατυχήματος και η πιθανή παραβίαση του συστήματος από χάκερς.
Επόμενη μέρα
Σε ένα πιθανό σενάριο κυκλοφορίας νέων οχημάτων, υπολογίζονται διάφορα σενάρια, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υλοποιούνται. Προς το παρόν συνεχίζονται οι συζητήσεις για ένα νέο, ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Αυτό θα είναι και αποτέλεσμα των συμπερασμάτων που εξήχθησαν στη διάρκεια λειτουργίας του CityMobil2 στα Τρίκαλα. Ο Δήμος Τρικκαίων και η e-trikalaΑΕ σχεδιάζουν προσεκτικά τα επόμενα βήματα στο παγκόσμιο αυτό εγχείρημα, όντας ήδη στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων. Μοναδικός γνώμονας, η βελτίωση των συνθηκών για τους τρικαλινούς και τους επισκέπτες, στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας.