Με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο, οι μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας συμμετείχαν κατά ηλικιακές ομάδες, σε προγραμματισμένες διήμερες δραστηριότητες. Η προσέγγιση του θέματος έγινε από τους δασκάλους με τρόπο κυρίως βιωματικό και περιελάμβανε προβολές επιλεγμένων βίντεο του Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και του Συνηγόρου του Παιδιού, συζητήσεις, κατασκευές και καταγραφή αρνητικών και θετικών συναισθημάτων.
Η τελευταία σκηνή του «δράματος» των αρνητικών συναισθημάτων παίχτηκε σήμερα στο προαύλιο του Σχολείου. Μαθητές και δάσκαλοι παρακολούθησαν τα μπαλόνια με τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών να σκάνε το ένα μετά το άλλο, αφήνοντας μια αίσθηση ανακούφισης, μετά από κάθε «μπαμ». Αμέσως μετά, τα μικρά αερόστατα με τα θετικά συναισθήματα και τις προϋποθέσεις της ειρηνικής συμβίωσης πέταξαν στον ουρανό, για να μεταφέρουν το μήνυμα σε όλη την πόλη και στον υπόλοιπο κόσμο. Με τον τρόπο αυτό έκλεισε ο κύκλος των δραστηριοτήτων κατά της ενδοσχολικής βίας.
Είναι κοινώς αποδεκτό, ότι η βία στο σχολικό χώρο αποτελεί προέκταση της βίας που εκδηλώνεται στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο της καθημερινότητας των παιδιών. Για το λόγο αυτό, η προσέγγιση του προβλήματος, όσο και η αντιμετώπισή του, οφείλει να είναι οικοσυστημική. Αυτό σημαίνει πως χρειάζεται να λαμβάνεται υπόψη ολόκληρο το πλέγμα των σχέσεων, στις οποίες συμμετέχουν τα παιδιά (οικογένεια, γειτονιά, σχολείο, συναναστροφές κτλ), καθώς επίσης και οι επιδράσεις του περιβάλλοντος στο οποίο διαβιούν (αστικό, ημιαστικό, κτλ) αλλά ο βαθμός πρόσβασης σε βασικά υλικά και ηθικά αγαθά.
Δεν πρέπει να αγνοούμε ότι πολλές μορφές βίας συνδέονται με την ανισότητα, τη διαφορετικότητα και τις διακρίσεις μεταξύ των ανθρώπων. Επίσης, στις χειρότερες μορφές βίας εντάσσεται η συγκαλυμμένη βία, δηλαδή εκείνη που δεν παίρνει τη μορφή φανερής επιθετικής συμπεριφοράς (λεκτικής ή σωματικής) αλλά εκφράζεται με πλάγιους τρόπους, όπως είναι η διάδοση φημών και η δυσφήμιση (κοινώς κουτσομπολιό). Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί ο διαρκώς αυξανόμενος διαδικτυακός εκφοβισμός (cyber bullying).
Στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας γνωρίζουμε πως ο ρόλος μας είναι κρίσιμος αλλά και περίπλοκος. Διότι το Σχολείο δεν καλείται απλώς να διαχειριστεί τις εμφανείς περιπτώσεις επιθετικής συμπεριφοράς, αλλά και να εντοπίσει τις υπολανθάνουσες αιτίες της εκφρασμένης βίας, ώστε να τις αξιοποιήσει αποτελεσματικά για τον περιορισμό της.
Από την πλευρά μας λοιπόν δε λέμε απλώς όχι στη βία και την αποσιώπησή της, αλλά προσπαθούμε να προσφέρουμε στους μαθητές μας τα απαραίτητα ηθικά και ψυχικά εφόδια, ώστε, αφενός να μπορέσουν να προστατέψουν τους εαυτούς τους και, αφετέρου, να αναπτύξουν το αναγκαίο αίσθημα ευθύνης και σεβασμού προς τους άλλους.
Ο Διευθυντής του Σχολείου
Βασίλειος Νάστος
ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
{gallery}KALAMBAKA/4oDHMOTIKO_EKDHLVSH_BIA:::0:0{/gallery}
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!