Θέσεις και προτάσεις για την τουριστική ανάπτυξη του Δήμου, του Υποψηφίου Δημάρχου Σινάνη Χρήστου , στην ημερίδα του Σ.Τ.Ε.Μ. για τον τουρισμό.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Για την περιοχή του Δήμου Καλαμπάκας ο τουρισμός είναι η σημαντικότερη δραστηριότητα, από την οποία, ανάλογα με την ανάπτυξή της, επηρεάζεται το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων.
Η περιοχή μας, ευτυχώς, δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από άλλους τουριστικούς προορισμούς παγκόσμιας εμβέλειας. Τα πλεονεκτήματα του τόπου μας είναι πολλά, τα οποία όμως πρέπει προβάλλουμε και να εκμεταλλευτούμε. Πιστεύουμε πως μέχρι σήμερα, δυστυχώς, δεν έχουν γίνει πολλά πράγματα από την πλευρά του Δήμου, για την προβολή τους.
Όπως όλοι ξέρουμε, ο μεγαλύτερος όγκος επισκεπτών παραμένει στην περιοχή μας λίγες ώρες, το πολύ μία ημέρα. Επισκέπτονται την περιοχή μας με λεωφορεία. Είναι ο λεγόμενος μαζικός τουρισμός. Έρχονται μονοήμερες εκδρομές, βλέπουν δυο τρία μοναστήρια, τρώνε, (αν φάνε), και φεύγουν, με αποτέλεσμα να αφήνουν ελάχιστο όφελος από την επίσκεψή τους. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα.
Τι πρέπει να κάνουμε σαν Δήμος για να αυξηθούν οι ημέρες παραμονής των επισκεπτών στην περιοχή?
Για την «ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ» το «φάρμακο» έχει όνομα και λέγεται:
« ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΑ ΜΕΤΕΩΡΑ».
Αυτές οι λέξεις, θα είναι ο στόχος και το σύνθημά μας. Να γίνει, δηλαδή, η περιοχή μας, μια από τις γνωστότερες στον κόσμο περιοχές για διακοπές και όχι για μονοήμερες επισκέψεις.
Υπάρχουν όμως οι προϋποθέσεις και τι πρέπει να κάνουμε για να πετύχουμε το στόχο μας?
1. Τουριστικό προϊόν.
«Δόξα τω Θεώ», ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κατ’ αρχήν τα βράχια, σαν φυσικό – γεωλογικό φαινόμενο, η μοναστική πολιτεία με την ιστορία, τον υλικό και πνευματικό θησαυρό αιώνων που κουβαλά και η ομορφιά του τοπίου των Μετεώρων. Επίσης το Σπήλαιο της Θεόπετρας, ο Ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου, η παλιά πόλη της Καλαμπάκας και το παλιό Καστράκι σαν παραδοσιακοί οικισμοί, ο Ασπροπόταμος, ο ορεινός όγκος της Πίνδου με τα γραφικά χωριά του, τα παλιά πέτρινα γεφύρια, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις όλων των χωριών της περιοχής μας και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα της περιοχής, τα δώρα του Θεού και των ανθρώπων.
2. Υποδομές.
Η περιοχή μας είναι από τις πληρέστερες στην Ελλάδα, μη νησιωτική, σε αριθμό καταλυμάτων και κρεβατιών και έχει καλές υποδομές επισιτιστικού χαρακτήρα. Για όσα θέματα υποδομών χρειάζονται βελτιώσεις, καθώς και για όσα υπάρχει έλλειψη θα αναφερθούμε παρακάτω.
3. Προβολή – Διαφήμιση.
Το βάρος των προσπαθειών μας θα δοθεί αρχικά στον τομέα της προβολής και της διαφήμισης. Για να έρθει κάποιος διακοπές στα Μετέωρα πρέπει να ξέρει από πριν τα πάντα. Πώς θα ρθει, τι του προσφέρουμε, με τι θα ασχοληθεί, τι θα δει, πώς θα δράσει, πώς περάσει καλά.
Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα, και σε πολλά άλλα, θα δώσει απαντήσεις το ειδικό γραφείο, που θα δημιουργήσουμε στο Δήμο μας. Το γραφείο, θα έχει υπεύθυνο πολιτικό προϊστάμενο αντιδήμαρχο αποκλειστικά για τον τουρισμό και θα στελεχωθεί με εξειδικευμένους ανθρώπους από την περιοχή μας.
Θα λειτουργεί καθημερινά (και τις αργίες) μέχρι αργά το βράδυ και αποκλειστικό του μέλημα θα είναι : η με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο προβολή – διαφήμιση και παροχή πληροφοριών σε όλο τον πλανήτη.
Θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα, με όλα τα σύγχρονα μέσα που η τεχνολογία μας παρέχει, πως τα Μετέωρα είναι προορισμός διακοπών και όχι μόνο προορισμός ημερήσιας επίσκεψης.
Αυτό θα γίνει με:
_ Δημιουργία ιστοσελίδας ,σε διάφορες γλώσσες, για την προβολή όλης της περιοχής, στην οποία θα παρέχονται οι πληροφορίες και θα απαντώνται τα ερωτήματα που τυχόν έχει κάποιος επισκέπτης. Επίσης θα περιγράφεται κάθε είδους δραστηριότητα που γίνεται στην περιοχή πότε, πού και από ποιον αυτή θα πραγματοποιηθεί. Τέλος θα ενημερώνει τους επισκέπτες για τα νέα της περιοχής μας και κατά πόσο αυτά θα επηρεάσουν ή όχι την επίσκεψή τους (απεργίες, εργασίες σε δρόμους κλπ). _Προώθηση της ιστοσελίδας στις παγκόσμιες μηχανές αναζήτησης.
_Διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του συνθήματος «Διακοπές στα Μετέωρα» και επιγραμματικά τους λόγους που πρέπει να γίνει αυτό.
_Διαφήμιση σε τουριστικά έντυπα του εξωτερικού και της χώρας μας.
_ Εκτύπωση και διάθεση τουριστικών χαρτών και φυλλαδίων.
_ Παρουσία με περίπτερο, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, σε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
_ Αναλυτικός πίνακας με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του κάθε χωριού για όλο το χρόνο.
_ Προβολή, για τους επισκέπτες του γραφείου, σε μεγάλη οθόνη, βίντεο με τα αξιοθέατα της περιοχής και τις δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν.
_ Κάθε άλλη ενέργεια που θα προτείνουν οι ειδικοί στον τουρισμό, στις νέες τεχνολογίες και στο μάρκετιγκ.
Στόχος μας είναι οι επισκέπτες να έρχονται για « Διακοπές στα Μετέωρα» και μάλιστα όλο το χρόνο, γιατί η περιοχή προσφέρεται για διακοπές κάθε εποχή.
Η διαφήμισή μας θα απευθύνεται σε όλους, αλλά θα προβάλλει και θα ενθαρρύνει τις δράσεις και δραστηριότητες του εναλλακτικού λεγόμενου τουρισμού. Δραστηριότητες όμως οργανωμένες, με κανόνες και με την παρουσία και επίβλεψη των Συλλόγων της περιοχής ( αναρρίχησης, ορειβασίας ,ξεναγών) και πάντα μέσα στα πλαίσια της ιδιαιτερότητας και ιερότητας του χώρου.
Όσοι ασχολούνται με τις δραστηριότητες αυτές σαν χόμπυ ή σαν άθλημα κάθονται πολλές μέρες σ’ ένα μέρος, αρκεί να τους αρέσει και να βρίσκουν αυτό που επιθυμούν, για να ζήσουν την περιπέτειά τους.
4. Δημιουργία υποδομών – Παροχή υπηρεσιών.
Με μια διαρκή διαφημιστική προσπάθεια οι επισκέπτες, που θα κάνουν διακοπές στην περιοχή μας, πιστεύουμε πως θα αυξηθούν. Για να μένουν όμως ευχαριστημένοι και να γίνουν οι ίδιοι διαφημιστές της περιοχής μας στη χώρα τους και στον κόσμο όλο, θα πρέπει να τους δώσουμε και καλές υπηρεσίες. Να δουν , να δράσουν , να απολαύσουν, να περάσουν καλά. Από την πλευρά του ο Δήμος, σε συνεργασία με φορείς, μπορεί να συμβάλλει στα :
_Ίδρυση Γεωλογικού Μουσείου.
_Ίδρυση Μουσείου των ευρημάτων του Σπηλαίου της Θεόπετρας.
_Λειτουργία του χώρου για την τρισδιάστατη απεικόνιση.
_Λειτουργία του χώρου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης μετά την παράδοσή της.
Τα παραπάνω έργα είναι σε εξέλιξη και η αποπεράτωσή τους θα βοηθήσει πάρα πολύ στην προβολή του τόπου και θα κάνουν πιο πλούσιο το τουριστικό μας προϊόν.
_Ίδρυση Μουσείων.
_Καθαρισμός, καθημερινά, όλων των τουριστικών προορισμών της περιοχής και τοποθέτηση καλαίσθητων καλαθιών και κάδων απορριμμάτων.
_Κατασκευή, σήμανση και φωτισμός μονοπατιών στα ριζά των βράχων και ανάμεσα σ’ αυτά, για περίπατο προς παλιό Καστράκι και Αγ. Τριάδα.
_Κατασκευή ποδηλατικών διαδρομών προς Θεόπετρα , Σαρακίνα , Διάβα, Μύκανη.
_Οργάνωση, σε συνεργασία με τους συλλόγους της περιοχής , πολιτιστικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, πρωταθλημάτων, αγώνων σε τοπική, πανελλήνια και παγκόσμια κλίμακα, όσο περισσότερα Σαββατοκύριακα και 3ήμερα το χρόνο μπορούμε. Τέτοιες διοργανώσεις γίνονται ήδη στην περιοχή μας, θα προσπαθήσουμε να γίνουν περισσότερες. Επίσης διοργάνωση εκδηλώσεων στους τομείς που αφορούν το θρησκευτικό τουρισμό, τον αγροτουρισμό, τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, τα σπορ βουνού.
_Διοργάνωση στην περιοχή μας συνεδρίων, εκθέσεων, ημερίδων, συμποσίων, σε συνεργασία με φορείς και οργανισμούς πανελλήνιας και παγκόσμιας ακτινοβολίας.
_ Συνεργασία με τα γραφεία που ασχολούνται με τον τουρισμό, τις διακοπές και τα ταξίδια, στην περιοχή μας και σ’ όλη την Ελλάδα, για αλλαγή των πλάνων τους στον προορισμό για Μετέωρα. Με έδρα την περιοχή να διοργανώνουν καθημερινά εκδρομές και επισκέψεις προς Λίμνη Πλαστήρα, Πήλιο-Βόλο, Παράλια Λάρισας- Τέμπη, Περτούλι – Ελάτη, Μέτσοβο- Ζαγοροχώρια. Ο Δήμος δεν είναι Τουριστικό Γραφείο, ούτε πρέπει να γίνει. Δεν πουλάει υπηρεσίες. Απλώς προβάλει, ενημερώνει, βοηθάει του φορείς αλλά και τους ιδιώτες που ασχολούνται με τον τουρισμό και το κέρδος του θα είναι με έμμεσο τρόπο.
_Άφησα τελευταίο, αλλά όχι έσχατο, τη συνεργασία του Δήμου με το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη και τις Ιερές Μονές. Πρέπει να το καταλάβουμε όλοι, πως τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή των Μετεώρων, χωρίς τη συνεργασία με τις Ιερές Μονές και το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη δε γίνεται.
Η καλή συνεργασία και ο σεβασμός στο έργο τους θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ο προσκυνηματικός τουρισμός είναι σε άνοδο τα τελευταία χρόνια, με χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, που αν δεν ήταν τα μοναστήρια δε θα έρχονταν. Θέλουμε αυτοί οι επισκέπτες να παραμένουν περισσότερο χρόνο και να επισκέπτονται όλα τα μοναστήρια των Μετεώρων και της ευρύτερης περιοχής, που είναι αρκετά και όλα υπέροχα.
5. Αλλαγή συμπεριφορά – νοοτροπίας.
Ό,τι και να κάνουμε σαν Δήμος και ιδιώτες, δε θα έχουμε αποτέλεσμα , αν « πρωτίστως» δεν αλλάξει η νοοτροπία και η συμπεριφορά μας απέναντι στον επισκέπτη. Πρέπει να έχουμε τουριστική συνείδηση. Μπορεί σήμερα να κάνουμε μια «αρπαχτή», αλλά θα χάσουμε πολύ περισσότερα αύριο. Δεν πρέπει να βλέπουμε τον επισκέπτη σαν πακέτο, αλλά σαν άνθρωπο.
Οι γνώμες και οι κριτικές των επισκεπτών για την περιοχή και ο τρόπος παροχής των υπηρεσιών μας γίνονται αμέσως γνωστά σε όλο τον κόσμο, σήμερα με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Συνήθως οι άνθρωποι προγραμματίζουν τις διακοπές τους, σε μέρη για τα οποία έχουν ακούσει καλά λόγια από γνωστούς και φίλους που τα έχουν ήδη επισκεφθεί, ή από το διαδίκτυο. Κάθε λάθος συμπεριφορά ή κακή υπηρεσία κάποιου, στοιχίζει σε όλους και αποτελεί δυσφήμιση για όλη την περιοχή.
Εμπλεκόμαστε όλοι λίγο ή πολύ. Πολιτεία, Δήμος, επιχειρηματίες, σύλλογοι, φορείς, απλοί πολίτες, γι’ αυτό πρέπει να σεβόμαστε τον επισκέπτη και να συμπεριφερόμαστε με τον ίδιο τρόπο, που θέλουμε να μας συμπεριφέρονται σε ένα ξένο μέρος.
Τότε και μόνο τότε, θα ξανάρθει ο ίδιος, ή θα στείλει του φίλους του να κάνουν « ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΑ ΜΕΤΕΩΡΑ».
Γραφείο Τύπου συνδυασμού
ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ