Την 22|3|2014 έλαβε χώρα στην Ρώμη ο 21ος Μαραθώνιος αυτής.Στα πλαίσια της εκδήλωσης έλαβε μέρος και ο γράφων,μέλος του Συλλόγου Δρομέων Τρικάλων,του ΣΠΟΡΤ Τρικάλων και του ΕΟΣ Αχαρνών διατρέξας 10 συμβολικά χιλιόμετρα με χιλιάδες άλλους Ρωμαίους σε μια παράπλευρη διαδρομή υπό το όνομα STRACCITADINA.
O αγώνας διεξήχθη υπό βροχήν,πράγμα που πάντα δυσκολεύει τους δρομείς,ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψιν οτι μεγάλο μέρος της διαδρομής των 42 χλμ. ήταν σε καλντερίμια με μικρές τετράγωνες πέτρες και σε συγκεντρώσεις νερού επί της ασφάλτου.Παρόλα αυτά,ο αγών ξεκίνησε την 09.00π.μ. και τελείωσε μετά 6 ώρες χωρίς απρόοπτα και με άψογη οργάνωση.Συγκινητική ήταν και η μαζική προσέλευση του κόσμου,ο οποίος,παρά την βροχή προσήλθε στο κορυφαίο γεγονός της πόλης του,γεγονός που συγκεντρώνει χιλιάδες αθλητών από όλον τον κόσμο(πάνω από 20.000 ήταν οι συμμετοχές στον Μαραθώνιο) και καθόλη την διαδρομή επευφημούσε και ενεθάρρυνε τους δρομείς.
Η ίδια η διαδρομή περνούσε από όλα τα εξωτερικά αξιοθέατα της Ρώμης με αφετηρία και τερματισμό το Κολοσσαίο.Για την ιστορία αναφέρω οτι στους άνδρες τερμάτισε πρώτος ο Αιθίοψ ABEBE NEGEWO με χρόνο 2.12.23 ώρες και στις γυναίκες η επίσης Αιθιοπίδα MESERET KITATA με χρόνο 2.31.01 ώρες.
Ο γράφων,ο οποίος ευρέθη για δεύτερη φορά στην Αιωνία Πόλη από 18|3 έως την ημέρα του αγώνα,θεωρεί χρέος του να αναφερθεί στην Ιστορία και στον πολιτισμό της Ρώμης,διότι ο πολιτισμός αυτός συγκεντρώνει κυριολεκτικά όλον τον πολιτισμό της Ευρώπης,καθόλη την διάρκειά του,αρχαίο,μεσαιωνικό,αναγεννησιακό και νεώτερο.
Η πόλη κτίστηκε το 750π.Χ.(κατά τον μύθο από φυγάδες της Τροίας μετά την Άλωσή της) και κατόρθωσε να γίνει μεγάλη αυτοκρατορία,επιβληθείσα στον μεσογειακό και ευρωπαικό χώρο με σιδηρά πειθαρχία και ένα απαράμιλλο σύστημα διοικήσεως.Ας μην ξεχνούμε οτι το ρωμαικό δίκαιο ισχύει ακόμη ως σύστημα αρχών και θεωρείται ως ο τρίτος στυλοβάτης του ευρωπαικού πολιτισμού μαζί με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και τον χριστιανισμό.Ρωμαίοι αυτοκράτορες και Ρωμαίοι Πάπες συγκέντρωσαν αυτόν ακριβώς τον πολιτισμό υπό την μορφή των πιο εμβληματικών στοιχείων του και αυτά μπορεί ο σημερινός επισκέπτης-προσκυνητής να θαυμάσει στα μουσεία και στα μνημεία της αρχαίας πρωτεύουσας.
Ο γράφων στα αρχαιολογικά μουσεία αντίκρυσε με συγκίνηση κορυφαίες δημιουργίες αρχαίων Ελλήνων καλλιτεχνών,όπως τον Αποξυόμενο,τον Πυγμάχο,το Σύμπλεγμα του Λαοκόοντα,τον Θνήσκοντα Γαλάτη και άλλα άπειρα γλυπτά,γνωστά από τα σχολικά μας βιβλία.
Η Πιετά στον Άγιο Πέτρο,κορυφαίο γλυπτό του Μικελάνζελο και αιώνιο σύμβολο στοργής,οίκτου και ευλάβειας ταυτόχρονα με τον Αποκαθηλωμένο Χριστό στα χέρια της Παναγίας και η φαντασίωση του ίδιου καλλιτέχνη στην Καπέλα Σιξτίνα με τον Θεό να πλησιάζει το χέρι Του στο χέρι του Αδάμ και εκείνη την στιγμή ο άνθρωπος να θεώνεται αποτελούν πηγή έμπνευσης,συγκίνησης και στοχασμού,που μια φορά στην ζωή του πρέπει να ζήσει κάθε χριστιανός.
130 εκκλησίες έχει η Ρώμη,οι περισσότερες αριστουργήματα αρχιτεκτονικής,απόδειξη στην σημασία που απέδιδαν στον συμβολισμό και στην μεγαλοπρέπεια οι Πάπες στην πρωτεύουσά τους.Ορισμένες είναι γνωστές από έργα των κορυφαίων αρχιτεκτόνων και γλυπτών Μπορομίνι και Μπερνίνι,όπως π.χ. η Οπτασία της Αδελφής Τερέζας,οι Πέντε Ποταμοί κ.α.Στις δε Πινακοθήκες υπάρχουν σημαντικά έργα της Αναγέννησης σπουδαίων ζωγράφων,όπως του Τισιάνο,ακόμη και του ημέτερου Ελ Γκρέκο.
Η περιγραφή όλης της Ρώμης και των καλλιτεχνημάτων της εκφεύγει ασφαλώς των πλαισίων ενός μικρού άρθρου.Ο γράφων όμως τονίζει την σημασία τους και συνιστά εντόνως ένα πολιτιστικό πλήρες ταξίδι στην ιστορική πόλη.Κατά τα άλλα,ας εκληφθεί αυτό το σημείωμα ως ελάχιστη σπονδή πρώτον προς τον Μαραθώνιο και γενικώς τον θεσμό αυτόν και δεύτερον προς τον πολιτισμό που από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες του υπάρχουν στην πόλη αυτή,η οποία,ας μην ξεχνούμε,άρχισε να γίνεται σπουδαία όταν άρχισε η επαφή της με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο,όπως σε όλα τα μουσεία της αναγράφεται.
Ιωάννης Ξηρός
ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
{gallery}TOPIKA/SPORT/SPORT_ROMH_DROMEAS_2015:::0:0{/gallery}