Στην ακύρωση της με αριθμ. 54/2015 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμπάκας που αφορούσε στους εργαζόμενους στο «Βοήθεια Στο Σπίτι» προχώρησε ο ασκών καθήκοντα Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας.
Με την εν λόγω απόφαση το Δ.Σ. ενέκρινε ομόφωνα «ότι οι εργαζόμενοι του ‘Βοήθεια στο Σπίτι’ του Δήμου Καλαμπάκας καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, παρέχοντας υπηρεσίες και εργαζόμενοι με συνεχόμενες συμβάσεις». Το θέμα συζητήθηκε κατόπιν αίτησης της Μπλατζώνη Ευδοκίας εκπροσώπου των εργαζομένων του προγράμματος ¨Βοήθεια στο Σπίτι¨ του Δήμου Καλαμπάκας.
Στο σκεπτικό της ακυρωτικής απόφασης αναφέρονται οι εξής λόγοι:
– Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν.4277/2014 (ΦΕΚ 156 Α΄) ορίζεται ότι: « 1. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες ανάγκες για κοινωνική φροντίδα στο σπίτι, ηλικιωμένων, ατόμων με αναπηρία, οικονομικά αδύναμων πολιτών κ.λπ. η διάρκεια του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» που παρατάθηκε με το άρθρο 127 του ν. 4199/2013 μέχρι 30.09.2014, καθώς και οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου των απασχολούμενων για την παροχή των σχετικών υπηρεσιών που παρατάθηκαν για το ίδιο διάστημα, παρατείνονται από τη λήξη τους μέχρι 31.12.2015. Οι συμβάσεις των απασχολούμενων στο Πρόγραμμα σε καμιά περίπτωση δεν μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου, κατά την έννοια της διάταξης της παρ.3 του άρθρου 21 του ν. 2190/1994».
– Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 (παρ.3) του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ 28 Α΄) ορίζεται ότι: «3. Κατ’ εξαίρεση για το προσωπικό προγραμμάτων ή έργων που χρηματοδοτούνται ή επιδοτούνται από διεθνείς οργανισμούς ή ερευνητικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας ή από συμβάσεις έργου διάρκειας έως πέντε (5) ετών για την εκμετάλλευση εστιατορίων, αναψυκτηρίων και γενικώς χώρων αναψυχής επιτρέπεται η διάρκεια των συμβάσεων να είναι μέχρι ένα έτος και να ανανεώνονται ή παρατείνονται έως το τέλος του προγράμματος ή έργου ή την εκπλήρωση της υποχρεώσεως, αποκλειόμενης σε κάθε περίπτωση της αναγνώρισής τους ως συμβάσεων αορίστου χρόνου», ενώ με τις διατάξεις του άρθρου 21 (παρ.10) του Ν.3731/2008 (ΦΕΚ 263 Α΄) ορίζεται ότι: « 10. Το προσωπικό που απασχολείται στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του Γ΄ ΚΠΣ σε επιχειρήσεις ΟΤΑ συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του, με την ίδια σχέση εργασίας, στα προγράμματα του ΕΣΠΑ μέχρι τη λήξη τους, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 21 του ν. 2190/1994 (ΦΕΚ 28 Α΄)».
– Επειδή σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο στοιχείο 2.3 της αριθμ. 7666/7-2-2007 (εγκ.11) εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. περί «Εποπτείας πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ», αναφέρεται ότι: «Λόγοι που επιφέρουν την ακύρωση της πράξης είναι οι εξής: i.Αναρμοδιότητα του εκδόντος την πράξη οργάνου, ii.Παράβαση τύπων της διαδικασίας, iii.Παράβαση νόμου, iv.Κατάχρηση εξουσίας…» ενώ περαιτέρω «….κατά τον έλεγχο ερευνώνται, πέραν της παράβασης κανόνα δικαίου, και τα ελαττώματα της αιτιολογίας ή η έλλειψη αυτής. Στοιχεία της αιτιολογίας είναι η αναφορά των κανόνων δικαίου στους οποίους στηρίζεται η έκδοση της πράξης, η τυχόν ερμηνεία τους, η ουσιαστική εκτίμηση των πραγματικών καταστάσεων, καθώς και τα κριτήρια σχετικά με την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας. Η αιτιολογία πρέπει οπωσδήποτε να είναι ειδική(όχι γενική και αόριστη), πλήρης ή επαρκής».
– Επειδή από τις προπαρατεθείσες διατάξεις νόμου αλλά και με βάση τις ίδιες τις πρόνοιες του Συντάγματος (άρθρο 103 του Συντάγματος) απαγορεύεται ρητώς η αλλαγή σχέσης εργασίας και η μετατροπή των συμβάσεων των απασχολουμένων στο πρόγραμμα ¨Βοήθεια στο Σπίτι¨ σε αορίστου χρόνου και γενικά η μονιμοποίηση προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, σύμφωνα δε με ισχύουσα νομολογία οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες καλύπτονται από τις οργανικές θέσεις του οικείου φορέα, ο οποίος οφείλει να προβαίνει σε πλήρωση αυτών με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
– Επειδή σύμφωνα με το αριθμ. 42124/29-11-2011 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου η δυνατότητα για γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου για την κάλυψη ή όχι των παγίων και διαρκών αναγκών του δήμου από συμβασιούχους ορισμένου χρόνου ή έργου.
– Επειδή η κρινόμενη απόφαση, ως υπεβλήθη στην Υπηρεσία μας για έλεγχο νομιμότητας, αποτελεί μια τυπική απόφαση, σχεδόν τηλεγραφική, και η οποία: α) Δεν συνοδεύεται από καμιά απολύτως αιτιολόγηση και κανένα στοιχείο που να υποστηρίζει τη λήψη της, όπως η παράθεση των διατάξεων νόμου στις οποίες στηρίχθηκε η έκδοσή της, β) Δεν κατονομάζονται αναλυτικά οι εργαζόμενοι τους οποίους καλύπτει η εν λόγω απόφαση και κυρίως το είδος των αναγκών και υπηρεσιών που καλύπτουν και παρέχουν, γ) Δεν εξειδικεύεται ο φορέας προς τον οποίο παρέχονται οι ανωτέρω υπηρεσίες, δ) Δεν τεκμηριώνεται η αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου για λήψη της συγκεκριμένης απόφασης και κατ΄επέκταση η εκτελεστότητά της.
– Επειδή η εν λόγω απόφαση ελήφθη χωρίς νόμιμο έρεισμα, μη υπέχουσα της ελάχιστης έστω τεκμηρίωσης και αιτιολόγησης, ενώ δύναται να αποτελέσει και βάση έκδοσης περαιτέρω διοικητικών πράξεων, κατά συνέπεια καθίσταται μη σύννομη και ως τέτοια πρέπει να ακυρωθεί, όπως επιτάσσουν και τα οριζόμενα της παρ.3 του άρθρου 225 του Ν.3852/2010.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!