Στη Βουλή έφερε η Βουλευτής Τρικάλων, Μαρίνα Κοντοτόλη, την άδικη κι ανισότιμη αντιμετώπιση της κυβέρνησης απέναντι στους νεοδιόριστους στην εκπαίδευση που ανήκουν σε ειδική κατηγορία μετάθεσης ή πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 17 του Ν. 5128/2024.
Αναφορά προς τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατατέθηκε από τη Βουλευτή Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Τρικάλων, Μαρίνα Κοντοτόλη, ώστε να απαντήσει στη Βουλή αναφορικά με τη βάναυση καταπάτηση των ίσων δικαιωμάτων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που παίρνουν απόσπαση από την περιοχή που διορίστηκαν στην περιοχή συμφερόντων τους.
Ειδικότερα, με το Ν. 5128/2024 δόθηκε το δικαίωμα σε ειδικές κατηγορίες νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) να αποσπώνται κατά την πρώτη διετία διορισμού τους και ο χρόνος απόσπασης να λογίζεται ότι διανύθηκε στην οργανική τους θέση.
Ωστόσο, με την εφαρμοστική εγκύκλιο του Υπουργείου ορίζεται ότι ο νόμος δεν έχει αναδρομική ισχύ κι εφαρμόζεται μόνο για τους νεοδιόριστους από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, ήτοι από 30/7/2024. Προκύπτει έτσι το οξύμωρο και συνάμα άδικο φαινόμενο νεοδιόριστος των ειδικών κατηγοριών (π.χ. ΑμεΑ) που διορίστηκε το 2023 να μη δικαιούται το ευεργέτημα του νόμου, ενώ έτερος που διορίστηκε ένα χρόνο μετά, το 2024, να το δικαιούται, ενώ και οι δύο είναι νεοδιόριστοι και βρίσκονται σε διετή δοκιμαστική προϋπηρεσία κατά την έννοια του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα.
Καλείται, επομένως, ο αρμόδιος Υπουργός και η κυβέρνηση να άρει αυτή τη άνιση μεταχείριση των νεοδιόριστων ειδικών κατηγοριών στην εκπαίδευση, καθώς βασική αποστολή τους κατά το σύνταγμα είναι η ισονομία και η ισοπολιτεία.
Ακολουθεί ολόκληρη η Αναφορά:
Προς το Προεδρείο της Βουλής των Ελλήνων
ΑΝΑΦΟΡΑ
Για τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: «Καταστρατηγείται βάναυσα η ισότιμη μεταχείριση μεταξύ νεοδιόριστων εκπαιδευτικών ΑμεΑ, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.)».
Η Βουλευτής Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μαρίνα Κοντοτόλη, έχοντας υπόψη της την ανακοίνωση των Νεοδιόριστων Εκπαιδευτικών ΑμεΑ, την καταθέτει ως Αναφορά προς τον κ. Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καλώντας τον να απαντήσει στη Βουλή για τη βάναυση καταστρατήγηση της γενικής αρχής της ισονομίας και της ισοπολιτείας, μεταξύ των νεοδιόριστων στην εκπαίδευση που ανήκουν σε ειδική κατηγορία μετάθεσης.
Στην ανακοίνωσή τους οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί ΑμεΑ επισημαίνουν, μεταξύ άλλων:
Πρόσφατα ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 5128/2024, ο οποίος στο άρ.17, παρ.5 αναφέρει ότι οι «νεοδιόριστοι» εκπαιδευτικοί ΑμεΑ, οι οποίοι ανήκουν σε ειδική κατηγορία, δύνανται να αιτούνται κατ’ εξαίρεση απόσπασης (όπως ίσχυε και πριν), με τη νέα προσθήκη να ορίζει ότι ο χρόνος απόσπασης θα λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης της οργανικής τους θέσης.
Σύμφωνα και με τη στενή ερμηνεία που φαίνεται να δόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας με τη σημερινή του εγκύκλιο (21/8/2024), η οποία αφορά τη διαδικασία αιτήσεων αποσπάσεων των νεοδιοριζόμενων, ο νόμος έχει αυστηρά μη αναδρομική ισχύ.
Γεννάται, λοιπόν, το πρωτόγνωρο και οξύμωρο δύο εκπαιδευτικοί, με το ίδιο ζήτημα υγείας, να αντιμετωπίζονται άνισα, ο ένας επωφελούμενος του ευεργετήματος του νέου νόμου κι ο άλλος τιμωρούμενος, επειδή διορίστηκε τα αμέσως προηγούμενα έτη και μόνο εξ αυτού!
Το κράτος οφείλει να μεριμνά με θετικές πράξεις και όχι ευχολόγια για τους ΑμεΑ εκπαιδευτικούς, τηρώντας την αρχή της ισονομίας και αυτή της ισοπολιτείας. Δεν είναι δυνατόν μόνη η ημερομηνία στο ΦΕΚ του διορισμού να αποτελεί την αιτία για διαφορετική μεταχείριση.
Καλούμε την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να προλάβουν μια τέτοια δυσάρεστη εξέλιξη.
Παρακαλούμε για την απάντηση και τις δικές σας ενέργειες.
Αθήνα, 26 Αυγούστου 2024
Ακολουθεί η ανακοίνωση των Νεοδιόριστων Εκπαιδευτικών ΑμεΑ.
Η καταθέτουσα Βουλευτής
Μαρίνα Κοντοτόλη
“Νεοδιόριστοι” εκπαιδευτικοί: Χάος με τους ΑμεΑ και τον νέο νόμο!
Πρόσφατα ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 5128/2024, ο οποίος στο άρ.17, παρ.5 αναφέρει ότι οι «νεοδιόριστοι» εκπαιδευτικοί ΑμεΑ, οι οποίοι ανήκουν σε ειδική κατηγορία, δύνανται να αιτούνται κατ’ εξαίρεση απόσπασης (όπως ίσχυε και πριν), με τη νέα προσθήκη να ορίζει ότι ο χρόνος απόσπασης θα λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης της οργανικής τους θέσης.
Με τη ρύθμιση αυτή οι εκπαιδευτικοί ΑμεΑ φαίνεται να «ξεφορτώνονται» έναν χρόνιο βραχνά στην ήδη βεβαρυμμένη συνθήκη διαβίωσής τους: την υποχρέωση υπηρέτησης επί διετία της οργανικής τους θέσης στον τόπο διορισμού τους. Έτσι ακόμη κι αν αποσπώνται τα δύο πρώτα έτη, που θεωρούνται μάλιστα και δόκιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, μπορούν κατά το τρίτο έτος υπηρεσίας τους να αιτηθούν μετάθεσης.
Η προσθήκη, ωστόσο, του όρου «νεοδιόριστοι» φαίνεται πως δημιούργησε προβλήματα ερμηνείας ως προς τις πραγματικές προθέσεις του νομοθέτη, όπως αυτές προκύπτουν και από το κείμενο της αιτιολογικής έκθεσης του νόμου, όπου αναφέρεται πως με τον νόμο αυτό η διοίκηση θα ρυθμίσει καταστάσεις χρόνιας ανισορροπίας, όπως εύλογα δημιουργούν και οι αποσπάσεις ΑμεΑ στον τόπο συμφερόντων τους κάθε χρόνο.
Σύμφωνα και με τη στενή ερμηνεία που φαίνεται να δόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας με τη σημερινή του εγκύκλιο (21/8/2024), η οποία αφορά τη διαδικασία αιτήσεων αποσπάσεων των νεοδιοριζόμενων, ο νόμος έχει αυστηρά μη αναδρομική ισχύ.
Ξεκινώντας κανείς, βέβαια, από το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου «νεοδιόριστος» και εν όψει της εγκυκλίου αιτήσεων μεταθέσεων για το έτος 2024-25, έρχεται αμέσως σε αμηχανία.
Ποιος είναι «νεοδιόριστος»; Αν είναι αυτός που διατρέχει το πρώτο έτος υπηρεσίας του, δεν έχει δικαίωμα αίτησης μετάθεσης, αφού είναι διετής η υποχρεωτική υπηρέτηση της οργανικής. Εάν έχει κλείσει τη διετή ευδόκιμο υπηρεσία, δεν είναι πια νεοδιόριστος και άρα πώς εμπίπτει στην εν λόγω διάταξη; Κάποιος θα έλεγε γιατί να μην ταυτίζονται οι έννοιες δόκιμος και νεοδιόριστος εκπαιδευτικός; Άλλος, γιατί να μη θεωρείται ο εκπαιδευτικός νεοδιόριστος για την πρώτη πενταετία, όπου υποχρεωτικά «συνοδεύεται» από τον θεσμό του μέντορα;
Κατ’ ανάγκη θα κατέληγε κανείς στο συμπέρασμα ότι νεοδιόριστοι εννοούνται πλέον μόνο όσοι διοριστούν από εδώ και στο μέλλον. Κανένα πρόβλημα μέχρι εδώ, αφού καταρχήν ισχύει η αρχή της μη αναδρομικότητας του νόμου (ex nunc).
Υπάρχει, όμως, ένα πολύ σπουδαίο ζήτημα.
Αν έτσι ερμηνευθεί ή λειτουργήσει στην πράξη η διοίκηση, καταστρατηγείται βάναυσα και προδήλως η γενική αρχή του δικαίου, ότι οι όμοιες περιπτώσεις ρυθμίζονται όμοια.
Γεννάται, λοιπόν, το πρωτόγνωρο και οξύμωρο δύο εκπαιδευτικοί, με το ίδιο ζήτημα υγείας, να αντιμετωπίζονται άνισα, ο ένας επωφελούμενος του ευεργετήματος του νέου νόμου κι ο άλλος τιμωρούμενος, επειδή διορίστηκε τα αμέσως προηγούμενα έτη και μόνο εξ αυτού!
Πέρα από καταφανώς άδικο και προδήλως αντισυνταγματικό, αυτό θα ήταν και εξαιρετικά ανήθικο, καθώς αναφερόμαστε σε ανθρώπους, οι οποίοι δεν επέλεξαν να ανήκουν σε ειδική κατηγορία και καταβάλλουν πολλαπλάσιο κόπο, ώστε να στέκονται επάξια στο καθήκον τους υπηρεσιακά. Σχεδόν το σύνολο αυτών έχει κλείσει ευδόκιμο υπηρεσία και μάλιστα μετά από αξιολόγηση, όπως προβλέπεται πλέον.
Το κράτος οφείλει να μεριμνά με θετικές πράξεις και όχι ευχολόγια για τους ΑμεΑ εκπαιδευτικούς, τηρώντας την αρχή της ισονομίας και αυτή της ισοπολιτείας. Δεν είναι δυνατόν μόνη η ημερομηνία στο ΦΕΚ του διορισμού να αποτελεί την αιτία για διαφορετική μεταχείριση.
Η πολιτεία με την -εκ παραδρομής θέλουμε να πιστεύουμε- λαθεμένη αυτή ερμηνεία κινδυνεύει να βυθίσει τους εκπαιδευτικούς, την εκπαίδευση, αλλά και την κοινωνία συνολικά, σε σκέψεις που είχε να κάνει χρόνια, σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις αυτής της στρεβλής και απολύτως παράλογης πρακτικής.
Καλούμε την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να προλάβουν μια τέτοια δυσάρεστη εξέλιξη, αυτή της διαιώνισης ενός χρονίζοντος προβλήματος, όπως οι συνεχείς αποσπάσεις, αλλά και τον εκ των πραγμάτων εξαναγκασμό των θιγόμενων εκπαιδευτικών ΑμεΑ να προσφύγουν κατά του νόμου, με κίνδυνο για τη διοίκηση να βρεθούν μετά από κάποια χρόνια, με δικαστική απόφαση, σε Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του τόπου συμφερόντων τους ακόμη κι αν δεν υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις!
Κυρίως όμως οι λόγοι είναι ηθικοί:
Καθένας και καθεμιά είμαστε εν δυνάμει Άτομα με Αναπηρία και ποτέ η αντιμετώπιση των ανίσων ως ίσων δεν περιποίησε τιμή σε καμία συντεταγμένη και ευνομούμενη πολιτεία.
“Νεοδιόριστοι” εκπαιδευτικοί ΑμΕΑ
https://www.edweek.gr/neodioristoi-ekpaideftikoi-haos-me-toys-amea-kai-ton-neo-nomo/