Με την υπ’ αρ. 3213/198473 απόφασή της η Γενική Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, Καλλιόπη Γερακούδη, ακύρωσε την αριθμ. 326/2013 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Καλαμπάκας, που αφορούσε στην παραχώρηση δημοτικής έκτασης για κτηνοτροφικές-σταυλικές εγκαταστάσεις στη θέση «Πλάκες» της Τ.Κ. Βλαχάβας (αίτηση Μπρόβα Νικόλαου).
Οι λόγοι που οδήγησαν την κ. Γερακούδη στην απόφαση είναι κυρίως ότι «για την παραχώρηση της εν λόγω εκτάσεως δεν τηρήθηκαν οι σχετικές διατάξεις και δεν ελήφθησαν αποφάσεις από όλα τα αρμόδια όργανα, άρα ελήφθη κατά παράβαση διατάξεων νόμου και εκ του λόγου αυτού καθίσταται άκυρη», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Το Δ.Σ. είχε κατά πλειοψηφία (οι σύμβουλοι της μείζονος αντιπολίτευσης είχαν αποχωρήσει για το θέμα τού κυκλοφοριακού) αποφασίσει την παραχώρηση έκτασης 2.739,12 τ.μ. στη θέση «Πλάκες» της Τ.Κ. Βλαχάβας του Δήμου Καλαμπάκας στον Νικόλαο Πρόβα για νομιμοποίηση της κτηνοτροφικής του μονάδας. Η διάρκεια της παραχώρησης (μίσθωσης) ορίστηκε για είκοσι (20) έτη. Στην απόφαση αναφερόταν επίσης ότι: «Σε περίπτωση διεκδίκησης-αναγνώρισης υπέρ τρίτου, ο Δήμος ουδεμία ευθύνη φέρει για την παραχώρηση».
Στο σκεπτικό της ακυρωτικής απόφασης αναφέρονται οι εξής λόγοι:
– Επειδή με την αίτησή του ο κ. Μπρόβας Νικόλαος ζητεί την παραχώρηση έκτασης 2.739,12 τ.μ. στη θέση ¨Πλάκες¨ της Τ.Κ.Βλαχάβας με σκοπό τη νομιμοποίηση κτηνοτροφικής εγκατάστασης του αιτούντος, άρα η υπό παραχώρηση δημοτική έκταση θα χρησιμοποιηθεί προφανώς ως κτηνοτροφική-σταυλική εγκατάσταση εκμετάλλευσης βοοειδών.
– Επειδή το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει κατ’ ουσίαν την έγκριση ειδικότερης χρήσεως γης της παραχωρηθείσης δημοτικής εκτάσεως για τη λειτουργία κτηνοτροφικής εγκατάσταση
– Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν και ορίζουν τα θέματα παραχώρησης της χρήσης δημοτικών εκτάσεων και εν γένει περιουσιακών στοιχείων και ειδικότερα του άρθρου 84 (παρ.1,περ.δ΄-ε΄-στ΄) του Ν.3852/2010 που ορίζει ότι: « 1. Το συμβούλιο τοπικής κοινότητας διατυπώνει γνώμη στο δημοτικό συμβούλιο για:………. δ) τον τρόπο διάθεσης των βοσκήσιμων εκτάσεων που βρίσκονται στην περιφέρεια της τοπικής κοινότητας, ε) την εκμίσθωση χωρίς δημοπρασία δημοτικών δασικών εκτάσεων, που βρίσκονται στην περιφέρεια της τοπικής κοινότητας, στ) για την εκποίηση, εκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση χρήσης, ανταλλαγή και δωρεά περιουσιακών στοιχείων του Δήμου που βρίσκονται στα όρια της τοπικής κοινότητας,…….», ενώ στο άρθρο 73 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι: « 1. Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής… ειδικότερα: …Β. Εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο: i) θέματα καθορισμού χρήσεων γης,………….».
– Επειδή ως προκύπτει από το σώμα της απόφασης δεν τηρήθηκε η ως άνω διαδικασία αφού, αφενός μεν δεν συνοδεύεται από απόφαση του συμβουλίου της Τ.Κ. Βλαχάβας, αφετέρου διότι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ως αρμόδια κατά το νόμο, δεν επιλήφθηκε του θέματος και δεν έλαβε απόφαση περί της χρήσεως γης της υπό παραχώρηση έκτασης των 2.739,12 τ.μ., δεν εισηγήθηκε αρμοδίως στο Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου αυτό να λάβει την τελική απόφαση παραχώρησης της χρήσης της εν λόγω έκτασης. Αντιθέτως, το Δημοτικό Συμβούλιο προέβη στη
λήψη απόφασης παραχώρησης της χρήσης της επίμαχης έκτασης για λειτουργία σταυλικών εγκαταστάσεων χωρίς την ύπαρξη της απαιτούμενης απόφασης-εισήγησης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής. Αυτό συνιστά ευθεία παράβαση των διατάξεων του Ν.3852/2010 που καθορίζουν τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης του Δήμου και ανεπίτρεπτη παράκαμψη του καθ’ ύλην αρμοδίου οργάνου περί των θεμάτων καθορισμού χρήσεων γης (σχετ. είναι η διάταξη του άρθρου 65, παρ.1 του Ν.3852/2010) και ως εκ τούτου η έλλειψη της εισηγήσεως της Ε.ΠΟΙ.ΖΩ. αποτελεί μη ορθή τήρηση της διαδικασίας και των σχετικών διατάξεων, καθιστώντας ωσαύτως ελεγχόμενη επί ποινή ακυρώσεως τη ληφθείσα απόφαση.
– Επιπροσθέτως, επειδή με τις διατάξεις του άρθρου 37 (παρ.1, περ.στ΄) του Ν.4061/2012 (ΦΕΚ 66 Α΄) καταργείται το Νομοθετικό Διάταγμα 203/1969 (ΦΕΚ 109 Α΄) καθώς και όλες οι μεταγενέστερες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις αυτού, άρα κατ’ επέκτασιν και το Ν.Δ. 221/1974 (ΦΕΚ 368 Α΄) όπου στο άρθρο 6 αυτού προέβλεπε τη δυνατότητα εκποίησης και παραχώρησης δημοτικής έκτασης για ανέγερση ή επέκταση σταυλικών εγκαταστάσεων, κατόπιν αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου και άνευ δημοπρασίας. Ως εκ τούτου και μετά την άρση
ισχύος των ανωτέρω διατάξεων, οι δημοτικές εκτάσεις διατίθενται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3463/2006 «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων» και ειδικότερα των άρθρων 178 έως 199 του Κεφαλαίου Ε΄ «Περιουσία». Επειδή από τις διατάξεις του Ν.3463/2006 προβλέπεται η παραχώρηση της χρήσης δημοτικού ακινήτου υπό συγκεκριμένες και σαφείς προϋποθέσεις, ενώ σε καμιά περίπτωση δεν προβλέπεται η εκποίηση ή η εκμίσθωση δημοτικής ακίνητης περιουσίας απευθείας και χωρίς την προτέρα διεξαγωγή δημοπρασίας. Άρα η απλή πολυετής μάλιστα παραχώρηση, έναντι ίσως συμβολικού τιμήματος, δεν βρίσκει έρεισμα στις ανωτέρω διατάξεις του Ν.3463/2006.
– Επειδή τα ανωτέρω καταγράφονται και επισημαίνονται και στο αριθμ. οικ.17603/199811/1-10-2012 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας που κοινοποιήθηκε στους ΟΤΑ Α΄ Βαθμού Θεσσαλίας, άρα και στο Δήμο σας.
– Επιπροσθέτως, επειδή ο Δήμος προβαίνει σε παραχώρηση έκτασης υπό την αίρεση της μη διεκδίκησης-αναγνώρισης υπέρ τρίτου, αυτό δύναται να στοιχειοθετήσει αδυναμία απόδειξης πλήρους κυριότητος επί της παραχωρηθείσης εκτάσεως, άρα ο Δήμος φέρεται να παραχωρεί έκταση που ενδεχομένως είναι αμφισβητούμενη και διεκδικούμενη από τρίτους. Επομένως και εξ αυτού του λόγου η απόφαση πάσχει νομιμότητας.
– Επειδή για την παραχώρηση της εν λόγω εκτάσεως δεν τηρήθηκαν οι σχετικές διατάξεις και δεν ελήφθησαν αποφάσεις από όλα τα αρμόδια όργανα, άρα ελήφθη κατά παράβαση διατάξεων νόμου και εκ του λόγου αυτού καθίσταται άκυρη, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο στοιχείο 2.3 της αριθμ. 7666/7-2-2007 (εγκ.11) εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. περί «Εποπτείας πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ», όπου ορίζεται ότι: «Λόγοι που επιφέρουν την ακύρωση της πράξης είναι οι εξής: i.Αναρμοδιότητα του εκδόντος την πράξη οργάνου, ii.Παράβαση τύπων της διαδικασίας, iii.Παράβαση νόμου, iv.Κατάχρηση εξουσίας…».
– Επειδή με βάση τα ανωτέρω η κρινόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμπάκας ως παρατύπως και κατά μη σύννομο τρόπο ληφθείσα πρέπει να ακυρωθεί, όπως επιτάσσουν τα οριζόμενα του δευτέρου εδαφίου της παρ.3 του άρθρου 225 του Ν.3852/2010.
– Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 238 του Ν.3852/2010 ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως ασκεί τις αρμοδιότητες του Ελεγκτή Νομιμότητας μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ, ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Π.Δ.138/2010 η εποπτεία του κράτους επί των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων ασκείται από το Τμήμα Προσωπικού και τα Τμήματα Διοικητικού -Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας.
Κατά της απόφασης μπορεί οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον να ασκήσει προσφυγή εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός ενώπιον της Επιτροπής του άρθρου 152 του Ν.3463/2006 στην έδρα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας (Σωκράτους 111 – Λάρισα).
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!