«Θαῦμα παράδοξον ὁρᾶται σήμερον! Ὁ γάρ Σωτήρ ἡμῶν ἐν τῷ Σπηλαίῳ σαρκί… τεχθῆναι ἐπείγεται…»
( ὕμνος 21ης Δεκεμβρίου)
Μέ τά λόγια αὐτά ὁ ἱερός ὐμνωδός, μᾶς περιγράφει τό γεγονός τῆς Γεννήσεως τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὑπογραμμίζοντας ὅτι τό γεγονός αὐτό, τό ὁποῖον βλέπομε καί ζοῦμε εἶναι ἕνα ΘΑΥΜΑ μεγάλο καί συγχρόνως παράδοξον καί ἀκατάληπτον γιά τήν ἀνθρώπινη νόησι.
Στόν ὡραῖο αὐτόν Ὕμνον διακρίνομε δύο σημαντικά γεγονότα, τά ὁποῖα εἶναι ὀφέλιμο νά τά ἀναλύσουμε γιά νά τά κατανοήσουμε καλύτερα.
Τό πρῶτο εἶναι ὅτι ἡ Γέννησις τοῦ Χριστοῦ δέν εἶναι ἕνα συνηθισμένο γεγονός τό ὁποῖο ἠμπορεῖ νά γίνει εὔκολα κατανοητό ἀπό τον ἀνθρώπινο νοῦ. Οὔτε τότε, ὅταν ἔλαβε χώρα ἡ ἐνανθρώπησις τοῦ Χριστοῦ ἔγινε κατανοητό αὐτό τό γεγονός, οὔτε καί σήμερα γίνεται κατανοητό ἀπό τον σύγχρονο ἄνθρωπο αὐτό τό θαῦμα, αὐτό τό «μυστήριον τό ξένον» καί παράδοξον, τό ὁποῖο ἀποκαλύπτεται στόν κόσμο καί κυρίως στόν ἄνθρωπο τόν ὁποῖο καί ἀφορᾶ ἄμεσα.
Αὐτό τό «θαῦμα» γιά νά τό ἀντιληφθῆ ὁ ἄνθρωπος καί νά τό κατανοήσει, πρέπει νά τό «ἰδεῖ» πνευματικά, πρέπει νά «ἀποκαθάρη» τήν καρδιά του ἀπό τήν ἔνοχον ζωήν του, ἀπό τήν ἁμαρτίαν, ὥστε μέ «κεκαθαρμένον τόν νοῦν» νά ἀντιληφθῆ αὐτήν τήν σωτήρια ἀλήθεια, ὅτι «ἐτέχθη ἡμῖν σήμερον Σωτήρ» γιά νά ἀποκαταστήσει τον ἄνθρωπο στήν πρώτην του δόξαν.
Ἑπομένως, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πρέπει νά εἰσχωρήσουμε στό κέντρο τοῦ μεγάλου αὐτοῦ μυστηρίου στό ὁποῖο μᾶς καλεῖ καί ἐφέτος ἡ Ἐκκλησία μας. Αὐτός πού ζεῖ μακριά ἀπό τόν Θεόν καί λατρεύει τόν ἑαυτόν του δέν θά κατορθώσει νά ἐξηγήσει καί νά γνωρίσει τό «ὑπέρ λόγον» αὐτό γεγονός μέ τήν ψυχρή λογική του.
Τό δεύτερο γεγονός πού ἀναφέρεται στά λόγια τοῦ τροπαρίου πού στήν ἀρχή τοποθετήσαμε, εἶναι ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός πού γεννήθηκε ἀπό τήν Παρθένο Μαρία γιά ἐμᾶς «τεχθῆναι νῦν ἐπείγεται», βιάζεται νά γεννηθεῖ καί ἐφέτος ἀνάμεσά μας.
Ὁ Ἀπ. Παῦλος καί ὅλη ἡ Πατερική Θεολογία, με ἰδιαίτερη προσοχή καί ἐνδιαφέρον ἀναφέρονται στήν μεγάλη βοήθεια καί προσφορά τοῦ «Βρέφους τῆς Βηθλεέμ» στόν ἄνθρωπο, πού ἀποβλέπει ὄχι μόνο στήν σωτηρία του, ἀλλά καί στά πολλά «δῶρα»Του γιά τήν καθημερινή μας ζωή. Ὑπογραμμίζουμε ἕνα μεγάλο δῶρο πού μᾶς προσφέρει ἡ σάρκωσις τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ, τό δῶρο τῆς Εἰρήνης. Ὁ «Χριστός ἐστίν ἡ Εἰρήνη ἡμῶν»( Ἐφεσ. Β΄, 14). Τό μέγιστο αὐτό δῶρο εἶναι δυσεύρετο καί γιά τήν σημερινή κοινωνία μας ἀλλά καί γιά τόν σύγχρονο ἄνθρωπο. Ἡ καταπάτησι τοῦ θείου θελήματος, ἡ λατρεία τῆς ἁμαρτίας μέ τίς σκληρές τύψεις τῆς συνειδήσεώς μας, τίς ποικίλες ἀγωνίες, ὁ συμβιβασμός τοῦ ἀνθρώπου μέ ὅλα πού ἀντιστρατεύονται στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, φυγαδεύουν τήν εἰρήνην πού ἁπλόχερα μᾶς τήν δίδει ὁ «ἄρχων τῆς εἰρήνης». «Εἰρήνην ἀφίημι ὑμῖν, εἰρήνην τήν ἐμήν δίδωμι ὑμῖν». Ἐγώ,μᾶς λέγει ὁ Ἰησοῦς, ἐφ΄ὅσον τό ἐπιθυμεῖτε αὐτό τό δῶρο, σᾶς τό προσφέρω ὡς ἰδικόν μου Δῶρον, ὡς προσωπικό μου χάρισμα. Καί ἡ ἰδική μου Εἰρήνη δέν ἔχει οὐδεμία σχέσι μέ τήν κοσμική εἰρήνη: «οὐ καθώς ὁ κόσμος δίδωσιν, ἐγώ δίδωμι ὐμῖν». Δέν σᾶς προσφέρω μιά ψεύτικη καί πρόσκαιρη εἰρήνη, ἀλλά μιά μόνιμη εἰρήνη τῆς καρδιᾶς πού θά σᾶς συντροφεύει στήν ζωή σας καί θά συμπορεύται μέ τήν ἰδική μου διδασκαλία.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί. Ἡ Κοινωνία μας περνᾶ μιά περίοδο ἀποσύνθεσης καί ἐκτεταμένης διάβρωσης. Δέν ἀπουσιάζει μόνο ἡ εἰρήνη, δέν ἀπουσιάζει τό θαῦμα τῆς ἐνανθρωπίσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, δέν ἀπουσιάζει ἡ κατανόησις γιά τόν συνάνθρωπό μας. ἀπουσιάζει σέ ἀνησυχητικό βαθμό ἡ ὕπαρξις τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἰησοῦς Χριστός «ἐπείγεται» νά γεννηθεῖ καί πάλι. Ἄς μή τοῦ κλείσουμε τήν πόρτα τῆς καρδιᾶς μας. Αὐτό θά μᾶς βοηθήση νά ἀνοίξουμε τίς καρδιές μας στόν σημερινό πάσχοντα ἀδελφό μας.
«Θαῦμα παράδοξον ὁρᾶται σήμερον». Νά ἀνοίξουμε ἀγαπητοί μου τά μάτια τῆς ψυχῆς γιά νά ἰδοῦμε τόν Χριστό, πού εἶναι ἡ ἐλπίδα μας, ἡ ζωή μας.
Μετά πατρικῶν εὐχῶν καί τῆς ἀγάπης τοῦ
Γεννηθέντος Χριστοῦ
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ο ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ
ÂÂ
Το Χριστουγεννιάτικο μήνυμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ θα αναγνωσθεί κατά τη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία.
Ακολουθήστε το tameteora.gr στο Google News!