Το κείμενο που ακολουθεί περιλαμβάνεται στην ομιλία του Προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη στην 25η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στις 18 Μαΐου 2017, την οποία η Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας συνέλεξε, κωδικοποίησε και δημοσίευσε στην έκδοση των «Σημείων Αλήθειας» του Ιουνίου 2017.
Ο ελληνικός τουρισμός αποτελεί το σπουδαιότερο κεφάλαιο για την ελληνική οικονομία, αφού συμβάλλει πάνω από το 20% στο Α.Ε.Π. και πάνω από 23% στη συνολική απασχόληση, αποφέρει πάνω από 13 δις € έσοδα για τη χώρα και συνεισφέρει παράλληλα στην βελτίωση της τραυματισμένης εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Η Νέα Δημοκρατία την περίοδο 2012 – 2014 ακολούθησε μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για τον τουρισμό, η οποία υλοποιήθηκε σε τρία βασικά επίπεδα: Νομοθετικό, Αναπτυξιακό και Επικοινωνιακό. Κατά την περίοδο αυτή είχαμε μια θεαματική άνοδο και στις αφίξεις, αλλά και στα έσοδα από τον τουρισμό. Μια άνοδο, που όπως ήταν αναμενόμενο, συνεχίσθηκε και το 2015.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αν και βρήκε στρωμένο έδαφος, δεν έκανε τίποτα ουσιαστικό για να προχωρήσει παραπέρα, αφού:
• Το 2015, ο τουρισμός κινήθηκε με την κεκτημένη ταχύτητα των προηγούμενων ετών.
• Το 2016, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 6,5%, παρότι οι επισκέπτες αυξήθηκαν σχεδόν κατά 8%, ενώ η μέση κατά κεφαλή δαπάνη – και αυτή είναι μια πολύ ανησυχητική εξέλιξη – μειώθηκε στα 471 ευρώ, από 541 ευρώ το 2015.
• Ο ΣΥΡΙΖΑ έδρασε υπονομευτικά απέναντι σε κάθε επενδυτική προσπάθεια ή πρωτοβουλία στον τομέα του τουρισμού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τους τραγικούς χειρισμούς στο μεταναστευτικό, που υπονόμευσαν την τουριστική κίνηση στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
• Όπως συνέβη με όλη την ελληνική οικονομία, ο τουρισμός υφίσταται και εκείνος τις συνέπειες της υπερφορολόγησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η οποία αύξησε το Φ.Π.Α. στη διαμονή από το 6,5%, στο 13%, στην εστίαση και στις μεταφορές από το 13% στο 24%, αύξησε το φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 26% στο 29%, κατήργησε τους μειωμένους συντελεστές Φ.Π.Α. στα νησιά και επέβαλε φόρο διαμονής, που θα ισχύσει από το 2018 σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Οι πέντε άξονες παρέμβασης της ΝΔ για τον Τουρισμό είναι:
1. Προσέλκυση επενδύσεων
Τα κίνητρα για επενδύσεις και οι ενισχύσεις είναι απαραίτητα για να αντισταθμίσουν τα φορολογικά αντικίνητρα και φυσικά το υψηλότερο χρηματοοικονομικό κόστος που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές στην Ελλάδα. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να διασφαλισθεί η ορθολογικότερη διαχείριση όλων των κονδυλίων και των εργαλείων που διαθέτει το Κράτος για τη στήριξη των επενδυτικών σχεδίων, όπως το Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ), ο Αναπτυξιακός νόμος, το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας & Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) και φυσικά το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, που σήμερα ακόμα αποτελεί μία μεγάλη ανεκμετάλλευτη ευκαιρία για τον τουρισμό.
Ως Νέα Δημοκρατία στηρίζουμε:
• Την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», η οποία θα πρέπει να έχει ως στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του.
• Την παραχώρηση και των υπόλοιπων μικρών αεροδρομίων.
• Την ολοκλήρωση του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, αλλά και την κατασκευή του Βορείου Οδικού Άξονα με τη λογική των πληρωμών διαθεσιμότητας.
• Την αναβάθμιση των τοπικών οδικών δικτύων, κυρίως της Βορείου Ελλάδας, που δέχονται το φόρτο του οδικού τουρισμού.
• Την αναβάθμιση των τελωνείων.
• Την αναβάθμιση λιμανιών και μαρίνων της χώρας, προκειμένου να διεκδικήσουμε μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά θαλάσσιου τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας.
Είναι απολύτως αυτονόητο ότι, λόγω της οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει βρεθεί η χώρα, αυτές οι επενδύσεις πρέπει να γίνουν μέσα από μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες, ώστε να βρεθούν τα αναγκαία κεφάλαια για την υλοποίησή τους.
2. Φορολογική πολιτική
Οι φορολογικοί συντελεστές, που εκτοξεύτηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, πρέπει να επιστρέψουν, το ταχύτερο δυνατό, σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Η νομοθετημένη επιβολή του φόρου διαμονής στα τουριστικά καταλύματα από 1.1.2018 αποτελεί έναν παράλογο φόρο. Εμείς δεσμευόμαστε για την κατάργησή του. Όπως δεσμευόμαστε και για την σταδιακή αποκλιμάκωση του Φ.Π.Α. στη διαμονή και στην εστίαση, όταν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες.
3. Χωροταξικός σχεδιασμός
Η χώρα μας σήμερα χρειάζεται επειγόντως ένα νέο χωροταξικό σχέδιο. Δεν είναι δυνατόν σημαντικά επενδυτικά σχέδια σήμερα να είναι έωλα και ευάλωτα σε οποιαδήποτε προσφυγή στο ΣτΕ, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει οργανωμένος χωροταξικός σχεδιασμός για τον τουρισμό.
Η Ελλάδα δεν χρειάζεται και δεν πρέπει να ακολουθήσει το μοντέλο ανάπτυξης άλλων χωρών της Μεσογείου, το οποίο έχει οδηγήσει στην αισθητική, αλλά και στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της ακτογραμμής της. Είναι παράλογο να εφαρμοσθούν στις νησιωτικές και άλλες παράκτιες περιοχές της χώρας οριζόντια, αποστάσεις 100 μέτρων από τον αιγιαλό. Η απόσταση από τη γραμμή αιγιαλού θα πρέπει να αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση και ανάλογα πάντα με τις τοπικές συνθήκες.
4. Δημιουργία χαρτοφυλακίου προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία
Πρέπει να ενισχυθούν όλα τα προϊόντα που θα δώσουν στον τουρισμό μας μεγάλη προστιθέμενη αξία, όπως:
• Ο πολιτιστικός τουρισμός αποτελεί την μεγαλύτερη ευκαιρία για τη χώρα. Μπορεί να προσελκύσει τουρίστες υψηλής και μέσης δαπάνης και το σημαντικότερο, να αμβλύνει την εποχικότητα της τουριστικής περιόδου.
• Σημαντική ώθηση μπορεί να δώσει και ο συνεδριακός τουρισμός, προϊόν με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλή δαπάνη και δαπάνες παράπλευρων δραστηριοτήτων.
• Ιδιαίτερο βάρος πρέπει να δώσουμε και στον τουρισμό πόλεων.
• Σημασία προφανή, έχει η στήριξη του θαλάσσιου τουρισμού και η στήριξη της κρουαζιέρας. Αυτό απαιτεί επενδύσεις στα 6 βασικά λιμάνια της χώρας.
• Μικρότερα σε μέγεθος προϊόντα, αλλά με πολύ μεγάλη σημασία, λόγω της γεωγραφικής κατανομής, έχουν ο ιαματικός τουρισμός και ο ορεινός τουρισμός.
• Ένας τομέας ο οποίος έχει πάρα πολύ σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, είναι η τουριστική κατοικία. Μια αγορά που αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε πολίτες τρίτης ηλικίας, κατά κανόνα με υψηλή καταναλωτική δύναμη.
5. Προβολή – προώθηση τουριστικού προϊόντος
O E.O.T. έχει μία μεγάλη εμπειρία στο ζήτημα αυτό, αλλά πρέπει να αλλάξει σημαντικά. Η στενή συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω, ενδεχομένως, ενός νέου σχήματος σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, αποκλειστικά για την προβολή της χώρας, είναι αυτονόητη.
Όσον αφορά τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα:
• Χρειαζόμαστε μία υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και κατάρτιση των ανθρώπων και των στελεχών του τουρισμού σε όλα τα επίπεδα.
• Χρειάζεται και δια βίου επιμόρφωση για τους επαγγελματίες του χώρου, που πρέπει και αυτοί να εξελίσσονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νέας εποχής.
Το όραμα της ΝΔ είναι να γίνει η Ελλάδα το πιο δυνατό τουριστικό brand στην Ευρώπη.